1

Onderwerp: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Hallo,

Ik ben intussen al begonnen met trainen voor een 1/4 triathlon (zou normaal 18september zijn dacht ik). Dus ik heb nog alle tijd. Maar ik zou graag goed getraind zijn (we doen mee met 7 vrienden en onderlinge competitie wink zou graag dus een mooie tijd neerzetten). Ik heb al dingen opgezocht op internet, maar heb nog enkele vragen.

Info over mezelf :
- 1m87
- 81 kg (zal wel minderen door te sporten ^^)
- zit in een MTB-club (ga dus normaal elk weekend gaan sporten als het gaat met mijn schoolwerk)
- 20jaar

Ik ben sinds 2 weken al beginnen met te lopen (2 keer per week) en paar keer op de baan gereden met mijn MTB (wegens geen koersfiets).

Hoe moet je eiglijk trainen? want ik lees op sites van duurtrainingen/kracht/interval/weerstand. Maar weet langs geen kanten wanneer ik wat moet trainen.

Ik weet niet of dit haalbare doelen zijn, maar ik zou graag :
1km zwemmen => 20minuten
40km fietsen => 1.5uur
10km lopen => 45-50minuten

Ik zie het trainen wel zitten. Bedoeling is om in de zomer enkele loopwedstrijden te doen en enkele tijdritjes (kan je doen in onze streek als sportieveling)

2

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Als je een redelijk conditie hebt en nu begint met trainen red je een kwart wellicht ook in juli al. Mijn eerste was ook aan het einde van het seizoen (om voldoende te kunnen trainen) en baalde een beetje dat ik er niet meerdere heb kunnen doen. Je kunt een kwart in juli ook zien als training.

mbt je richttijden

20 min over 1km betekent 2min per 100m, je kunt in een zwembad eens kijken of je niet iets sneller bent dan dat. 10x100m en dan elke 2min starten (als je dat red uiteraard, anders bv 2.15min) weet je redelijk goed waar je staat. Mijn ervaring (goede zwemmer) is dat ik ca 15% langzamer ben in buitenwater tov zwembad. En ga op tijd in buitenwater zwemmen (nooit alleen btw).

Als je redelijk MTB doet moet volgens mij de 40km wel in 1u20 lukken (30km/u) of ga je met de MTB meedoen?
Hoe ik train is eens een rondje van 25k kijken hoe hard ik kan en naarmate dat beter gaat steeds de afstand iets verlengen tot je op de 40km zit. Maar daar zullen meer mensen goede ideeen over hebben.

45-50 min over de 10k vind ik zeer netjes, ik loop de afsluitende 10k tot 5min langzamer dan mijn pr op de losse 10km. trainen doe ik 1x week duurloop van ca 10km en 1x week interval, bv 6-10x 3min op snel tempo (zone 4, tot 20 slagen onder max HR).

Daarnaast na bijna elke keer fietsen snel loopschoenen aan en 2-3km lopen om de overgang te trainen, want dat valt mij nog altijd vies tegen :-) .

veel plezier!

3

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Ik weet nog niet of ik tegen dan aan een koersfiets geraak, dus zal ik misschien meedoen met de MTB (waardoor 30km/u lastig is, maar op de baan kan ik dat halen, maar ben ik kapot dus zal ik minder rap moeten rijden want ik moet nog lopen)

Wanneer begin je dan met krachttraining/interval/weerstand ? want ik lees daar veel over, maar versta niet echt wanneer ik hieraan moet beginnen. Ik loop nu 2 keer per week (zit nu aan 5km) en na mijn examens begin ik ook te zwemmen (zal veel werk zijn en zal inderdeed eens 100meter zwemmen en kijken hoever ik sta, maar de eerste keer zal niet gebeuren in 2minuten? ik weet nog dat ik in school vroeger 50seconden deed over 50meter, maar dat is geen tempo dat je 1km kan aanhouden)

De bedoeling was dat ik in juli keer een 1/8 in de streek ging oefenen (zien of enkele vrienden ook zin hebben).
Heb je nog enige tips/raad?

vooral in verband met trainingen (wat en wanneer en hoe) heb ik nog veel uitleg nodig.

4

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Er zijn heel veel algemene adviezen te geven over hoe je de trainingen moet doen, maar die moeten uiteindelijke allemaal voor jou (door jou) specifiek ingevuld worden. Het belangrijkste vind ik dat je goed gaat aanvoelen of je iets aankunt en bij jou past. Als je bij één van de suggesties het idee hebt dat dat voor jou zou kunnen werken, gewoon proberen (uiteraard enigzins voorzichtig). Bevalt het, mooi. Is het niets dan zijn er nog veel trainingmethodes. Ik ben algemeen begonnen met trainen, gewone (duur)loopjes, gewoon stukken fietsen en met zwemmen ben ik zelf al goed op de hoogte wat ik kan. Specifiek krachttrainen doe ik nu pas in (aanloop naar) mijn derde seizoen en zelf dan nog algemeen (en ook over kracht/core stablity zijn hele discussies).

Intervallen zou ik doen wanneer je bv 5km relaxt kan uitlopen zonder spierpijn achteraf. Dan zijn je spieren en pezen gewend aan de duur. Als je dan 15 min warm loopt, 3 x 3min interval en weer uitloopt zit je denk ik ook alweer aan de 5km. Die 5km kon je al, maar nu doe je em intensiever. (als het goed is ben je qua tijdsbesteding langer bezig).

Wat ik hier schrijf is hoe het voor mij werkt, dat zal ook voor alle andere forummers gelden met hun adviezen. Er is helaas (of gelukkig) niet één trainingsmethode die voor iedereen past. Begin algemeen en maak specifiek naar eigen inzicht.

een 1/8 is in mijn ogen een goed plan, wedstrijd ervaring en de hele beleving helpen ook bij het maken van je trainingsplan.

Hou er vooral plezier in, ik train omdat ik het lekker vind om te sporten maar zeker ook om een goede tijd neer te kunnen zetten.

5

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Ik train vooral omdat ik graag sport smile. Heb net 5km gaan lopen en ben met plezier gaan lopen (ondanks de wind/lichte regen). Maar ik heb één probleem : qua conditie kan ik echt veel rapper lopen (ben nu al uitgerust want ik zou direct weer kunnen gaan lopen), maar ik kan niet rapper lopen wegens pijn in de liesstreek (mijn pezen die pijn doen tijdens het lopen en zorgen dat ik neit rapper kan lopen). Is dit omdat ze nog niet genoeg getraind zijn en moet ik gewoon rustig blijven trainen? (want ik liep vandaag trager of andere keren) Want ik vind het raar dat ik pijn heb aan pezen in de liesstreek (want tijdens het fietsen heb ik geen last).

En je raad dus aan om gewoon altijd duurtrainingen te doen? want een mooie tijd neerzetten tov je vrienden is altijd leuk wink


alvast bedankt voor de raad

6 Laatst bewerkt door Bleek (11-01-11 21:29:09)

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Dat liesprobleem, is dat constante pijn tijdens het lopen?

Als je hardlopen niet gewend bent, ook al heb je een goede conditie en ben je reuze gemotiveerd, rustig opbouwen! Fietsen is een andere belasting van het lichaam dan lopen, waarschijnlijk dat je daarom je lies niet voelt tijdens het fietsen.

7

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Bleek schreef:

Dat liesprobleem, is dat constante pijn tijdens het lopen?

Als je hardlopen niet gewend bent, ook al heb je een goede conditie en ben je reuze gemotiveerd, rustig opbouwen! Fietsen is een andere belasting van het lichaam dan lopen, waarschijnlijk dat je daarom je lies niet voelt tijdens het fietsen.

ja, dat is constante pijn smile ik hoop dat het niets erg is?

8

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Ik heb vorig jaar ook constante pijn gehad in de liesstreek, dit werd naar verloop van tijd alleen maar erger.
Ben ermee naar de fysio gegaan.
Mijn buikspieren waren te zwak en daardoor werd de belasting overgenomen door spieren in mijn liesstreek.
Na het hardlopen en fietsen ga ik nu vaak nog even wat buikspier oefeningen doen, heel simpel en maar 5 minuten kort. Mij helpt het het en heb geen pijn meer. (core stability)

9

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

RikJ schreef:

Ik heb vorig jaar ook constante pijn gehad in de liesstreek, dit werd naar verloop van tijd alleen maar erger.
Ben ermee naar de fysio gegaan.
Mijn buikspieren waren te zwak en daardoor werd de belasting overgenomen door spieren in mijn liesstreek.
Na het hardlopen en fietsen ga ik nu vaak nog even wat buikspier oefeningen doen, heel simpel en maar 5 minuten kort. Mij helpt het het en heb geen pijn meer. (core stability)

dat zou hier ook wel de reden kunnen zijn smile
wat moet je dan doen? 20sit-ups per dag? of hoe gaat het in zijn werk

10

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Misschien kun je hier iets mee.
http://www.beginnertriathlete.com/cms/a … icleid=425

11

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Bedankt voor de site.

En heeft er iemand nog informatie over wat je moet trainen en wanneer? want dat snap ik nog niet zo goed. Aangezien je met enkel duurtrainingen plotseling niet meer gaat beteren. En wanneer doe je koppeltrainingen? (en is dit enkel fiets/lopen dat je moet doen?)

12 Laatst bewerkt door JanR (12-01-11 15:16:06)

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Kijk eens op de site van Twentse Triathlon Held Guido Gosselink: triatleet.nl -> training -> schema's voor de 1/8e en 1/4e en probeer eens adh van het schema een bepaalde systematiek te achterhalen of koop een boek over trainingsleer óf vraag een webtrainer schema's voor je te maken. Dan hoef je er zelf ook niet meer over na te denken. Voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer. smile Volgens mij is er hier op het forum ook al heel regelmatig heea langsgekomen mbt het trainen voor een kwart.

Nou, vooruit, een paar opmerkingen, omdat ik vandaag vrij ben en het regent: Je duurloop kun je iig niet langzaamgenoeg lopen. Afgelopen maandag was ik bij een clinic van Heldoorn en die vertelde: hij liep zijn duurlopen onderin zone 1, rond de 10 km/h en werd daar Nederlands kampioen mee. Nou heeft hij makkelijk praten, want misschien was hij dat ook wel geworden als hij zijn duurlopen in 15 km/h zou hebben gelopen, maar dat zullen we nooit weten. Maar ik denk wel dat ik hem geloof. Het idee van training is om het vermogen dat je lichaam levert bij lage hartslagen te vergroten: het vermogen dat je uiteindelijk bij hoge hartslagen levert, gaat dan omhoog. Je gebruikt namelijk verschillende energiefabrieken (zoals Heldoorn dat zo mooi zegt): vetverbranding (in combinatie met of zonder) koolhydr.. en... nouja dat is een lang verhaal.

Belangrijkste punten die hij aanstipte:
- Loop je duurlopen écht rustig! (rustig is subjectief, dus koop een hartslagmeter om heea objectief vast te kunnen stellen)
- Als je in een groep traint: loop/fiets op je eigen tempo! Hoeveel dicipline dat ook vergt. Dus zorg er voor dat de groep jou tempo gaat lopen ga anders voor jezelf trainen: je loopt je duurlopen niet gauw te langzaam.
- Loop gevarieerd: voorkom een brommertempo waar je lichaam aan gaat wennen. Bovendien zorgt dit brommertempo ervoor dat je pezen ed altijd hetzelfde worden belast, waardoor de kans op overbelasting van die pezen ed toeneemt.
- Train specifiek: loop je intervallen niet op je max, maar probeer iig een beetje de zone's te trainen waar je in de wedstrijd ook nog wat aan hebt.
- Begin vooral met duurlopen en hele korte intervallen en naarmate het doel dichterbij komt, verleng dan de intervallen en verkort evt je duurloop.

Ik zou zeggen: kijk eens of dit terug te vinden is in het schema op Guido Gosselink zijn site, maak aan de hand van een dergelijk schema een planning voor jezelf en voila: je hebt een persoonlijk schema.

13

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

En ik die dacht dat duurlopen veel kilometers was op normaal looptempo. Misschien daarom die pijn in de liesstreek van teveel overbelasting want als ik zeer traag loop (wat echt traag is 10km/h) dan gaat het wel beter qua pijn.

Die trainingsschema's online vragen vind ik nog te vroeg ? aangezien ik amper ervaring heb, is dat dan niet te vroeg?

die schema's van guido gosselink heb ik al gezien, maar daar staat nergens een 1/4 voor beginner (want als je 1/8 pakt voor beginner dan train je helemaal anders).

14

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

ik loop ook wel eens 8km/h. 10 is bij mij laag in zone 1. loop ook wel eens eronder. Dat vergt echter wel discipline tegen de verveling...

nu wil ik zo'n intens gave link plaatsen waar je dan op klikt en dat ie het dan voor je googlet. maar ik weet niet hoe dat moet. (ik kan natuurlijk wel weer googlen, maar goed)

www.google.nl --> schema beginner kwart triathlon

http://www.sparrenweg.info/DHT/html/Een … weken.html
http://www.sparrenweg.info/DHT/html/De% … ining.html
http://www.tvargo.nl/overig/Argo%20trai … 0kwart.doc

zo.
succes:)

15

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

dat noemt : let me google that for you wink

maar die schema's heb ik al gevonden (ik heb al veel opgezocht ivm triathlon) ,maar dat zijn schema's voor 8 weken vooraf (die van sparrenweg toch, want die had ik keer goed bekeken)

Dus het is nu 2 maanden gewoon duurtraining? dan kracht ? en dan koppel?

16

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

ohja! dat was m! dat vind ik altijd machtig mooi:)

maar goed. gaat vooral over lopen krijg ik de indruk.
lees hierboven dat je 2 keer loopt. Dat is prima, ga je het mee redden, maar als je die 7 stof wil laten happen.. 3 keer de week gaan lopen.
duurloop, interval, en dan nog wat.

duurloop; je gaat 10km lopen. veel meer dan dat trainen heeft dus niet zo gek veel zin. Je kan een keer 12 doen oid, maar hoeft niet. 10km qua tijd zal richting de 50 minuten gaan vermoed ik. duurloop hoeft dus niet meer dan een uur.
interval; warmlopen, rekken/strekken. en dan iets als 6x600m, 8x400m, 4x800m. verschillende zones. Je kan ook doen 6x(200m zone 2, 200m zone 3, 200m zone 2). ofzo. wissel wat af, wees creatief.
3e keer; ga gewoon eens lekker een half uur lopen. doe eens een ±5km wedstrijd (echte wedstrijd of tegen jezelf of je "favoriete" rondje). herstelloopje.
www.asics.nl gaat je sowieso helpen. Je kan daar aangeven dat je 10km wil lopen. en dan doe je bijvoorbeeld eerst uitlopen, en dan ga je voor een betere tijd. en dan nog een keer zo. Schema zo instellen dat je 2-4 keer per week loopt.

Ter voorbereiding op die 1/4 is het ook aan te raden om een paar keer een 1/8 te doen. Om de transities te oefenen voornamelijk. en gewoon omdat het leuk is natuurlijk.

Van de zomer ergens zou ik gaan beginnen met koppeltrainingen. vooral fietsen-->lopen. die wissel is het pittigst voor je lichaam. Als dat gevoel bekend is, schrik je er minder van in de wedstrijd zelf.

Om JanR ook nog even aan te halen... Ik hoop dat het leesbaar is:) en ook hier regent het!

17

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Die doelstellingen kunnen scherper een tijd onder de 2 uur 30 moet erin zitten! welke triatlon ga je mee doen als ik vragen mag?

juist in het begin heb je begeleiding nodig!! ken je niet iemand die aan triathlon doet en jouw het allemaal mondeling wilt uitleggen!

18

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

@Juhroen :
De bedoeling is om enkele wedstrijden mee te lopen (kermiswedstrijdes). Je kan altijd kiezen tussen 3-6-12km wedstrijd. Dan is de 6km wedstrijd het beste?

Ik ga nu eventjes rustiger aanlopen (lies doet pijn) en dan ga ik het opbouwen. Of kan je nu ook 3 keer per week lopen, maar dan veel rustiger of nu?

Bedoeling is idd om die 6 anderen te verslaan, al zal dat moeilijk worden aangezien 1 iemand al vorig jaar 1 triathlon deed (2u57 voor de eerste keer en nu ook al aan het trainen is).

@fluf :
De triathlon in Ieper (18september), dus heb nog alle tijd. Maar is een tijd onder de 2u30 niet overdreven voor een eerste keer?

19

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

mijn eerste 1/4 was 2:31 dus nee, das niet overdreven...
6km lijkt me dan het beste ja, je kan over een paar maanden natuurlijk ook een keer de 12 doen, gewoon om te kijken hoe het gaat.

rust houden is met je lies het belangrijkste, dit alles gaat pas spelen als dat over is. tot die tijd; RUST!

20

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

dus je raad aan om niet meer te gaan lopen? ook niet op zeer traag tempo?

(kan je nog zwemmen/fietsen) of is het echt volledige rust?

21

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

hmmm ik kan mis zijn natuurlijk maar 1interval 1 duurtraining en nog 1 training van 30min wedstrijdtempo dan ook nog fietsen duur en interval en zwemmen zijn dat niet veel intensieve trainingen per week? Waneer ga je dan nog recupereren? de meeste mensen die meerdre intensieve/interval trainingen per week doen komen in een neerwaardse spiraal terecht met alle gevolgen vandien. Profs buiten beschouwing gelaten natuurlijk maar dat is dan weer een ander verhaal.

22

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Mijn idee was eiglijk :
2 x lopen per week
1 x fietsen
1 x zwemmen
2 rustdagen. Als ik 2 keer zwem dan heb ik nog 1 rustdag (of 2 sporten op 1 dag)

en daarom dat ik hier dingen vroeg van wat ik wanneer moet trainen smile wetende dat ik niet weet hoe je 1km opbouwt naar crawl (en je tijd verbetert). want met elke week 1 km te zwemmen, lukt dat niet denk ik

fietsen kan ik smile maar meer kracht/conditie mag altijd.

23

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

2 keer zwemmen is zeker wel aan te raden. en verder is rust ook training.

wat je lies betreft, liever te veel rust dan te weinig. maar voel het zelf aan.

en wat, wederom, uit het forum blijkt. er leiden meerdere wegen naar rome. doe waar je je zelf prettig bij voelt. voel je lichaam. en hou het ook leuk!

24

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Juhroen schreef:

2 keer zwemmen is zeker wel aan te raden. en verder is rust ook training.

wat je lies betreft, liever te veel rust dan te weinig. maar voel het zelf aan.

en wat, wederom, uit het forum blijkt. er leiden meerdere wegen naar rome. doe waar je je zelf prettig bij voelt. voel je lichaam. en hou het ook leuk!

dus ik ga het dan voorlopig bij fietsen/zwemmen houden. want nu heb ik geen pijn meer, maar zal voor het zekere toch een week niet lopen.

En hou bouw je het zwemmen op naar 1 km? (niet echts te vinden online vind ik). Want ik snap nog altijd wanneer je wat moet trainen (heb daarnet weer dingen opgezocht, maar ik snap wel de trainingen maar niet wanneer je iets moet doen)

25

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Hallo Brecht,

Je lijkt alles een beetje te ingewikkeld te maken. Hou het simpel.

Je wou 2 keer lopen, 1 keer fietsen en 1 of 2 keer zwemmen per week? Prima, maar doe dat dan eerst eens een tijdje, en kijk gewoon wat er gebeurd.

Overigens om even een hele makkelijke oorzaak van liespijn in de winter uit te sluiten: heb je vlak voor het ontstaan van je blessure misschien op ijs of andere gladde ondergrond gelopen???

Heel veel succes en ik wens je beterschap me je lies blessure,
Thijs