1

Onderwerp: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Hallo!

Mijn naam is Jens Merckx en ik woon in Mechelen (België).
Ik zit nu in mijn laatste jaar van het middelbaar en moet dus een eindwerk maken.
We doen dit over het gebruik van een hartslagmeter bij topsporters. Ik doe mijn gedeelde over
de duursport. Maar aangezien mijn andere groepsgenoten het over lopen en fietsen doen is het niet zo makkelijk om over duursport nog iets nieuws te vinden. Zouden jullie mij kunnen helpen met wat info ivm met het hartslagmeter-gebruik bij triatlon?
Dat zou mij in ieder geval enorm enorm helpen smile

Als jullie daarbuiten nog wat nuttige sites weten mag je die ook altijd doorsturen!

Alvast bedankt en ik hoop dat ik wat van jullie hoor wink

Groetjes Jens

2

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

jens36 schreef:

Hallo!

Mijn naam is Jens Merckx en ik woon in Mechelen (België).
Ik zit nu in mijn laatste jaar van het middelbaar en moet dus een eindwerk maken.
We doen dit over het gebruik van een hartslagmeter bij topsporters. Ik doe mijn gedeelde over
de duursport. Maar aangezien mijn andere groepsgenoten het over lopen en fietsen doen is het niet zo makkelijk om over duursport nog iets nieuws te vinden. Zouden jullie mij kunnen helpen met wat info ivm met het hartslagmeter-gebruik bij triatlon?
Dat zou mij in ieder geval enorm enorm helpen smile

Als jullie daarbuiten nog wat nuttige sites weten mag je die ook altijd doorsturen!

Alvast bedankt en ik hoop dat ik wat van jullie hoor wink

Groetjes Jens

Leuk idee, Nou ik zou zeggen, wat wil je weten, wat is het specifieke onderwerp of beter stel je vragen. ik denk dat de leden hier voldoende "kennis" hebben om in de basis antwoord te geven.

Als je engels kunt is DC rainmaker absolute een blog met goede info.

Succes met je eindwerk.

3

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Hallo!
Ons onderzoeksvraag luid als volgt: ' is het gebruik van een hartslagmeter noodzakelijk voor topsporters om goede resultaten te behalen?'.

Ik zou meer te weten willen komen over hoe die hartslagmeter nu eigenlijk bij de triatlon gebruikt wordt.
Of deze bij elke discipline gebruikt wordt en met welke doelen? En of hij op een andere manier gebruikt wordt dan wanneer je enkel lopen of fietsen als sport apart beoefend?

groetjes Jens! wink

4

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

jens36 schreef:

Hallo!
' is het gebruik van een hartslagmeter noodzakelijk voor topsporters om goede resultaten te behalen?'.

Nee.


Ik vermoed alleen dat je om het antwoord op je hoofdvraag nog wel een hele berg gezwets moet toevoegen om aan de juiste hoeveelheid pagina's te komen. smile

5

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

@thijs; waarom nee?
ik denk dat om een *roep eens wat* Ironman Hawaii te winnen je wel degelijk een hartslagmeter nodig hebt als trainingsmiddel.

6

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Juhroen schreef:

@thijs; waarom nee?
ik denk dat om een *roep eens wat* Ironman Hawaii te winnen je wel degelijk een hartslagmeter nodig hebt als trainingsmiddel.

@Juhroen: Waarom ja?

Kom geeft die jongen eens wat info wink

7 Laatst bewerkt door thijs (14-02-11 15:30:46)

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

@juhroen, de zinvolle vraag is "waarom wel?"

Ten eerste, je hoeft niets te meten om wereldkampioen te worden in triathlon.

Ten tweede, hartslag is een heel indirecte indicatie voor intensiteit. Een paar kopjes koffie zet alles al op de kop! Als je dus per se iets wilt meten zou ik een vermogensmeter nemen op de fiets, en de klok in het zwembad en op de baan. Die liegen nooit. En bovendien weet je precies wat je nodig hebt om Hawaii te winnen, bijvoorbeeld,

38 x 100 in 1:10 en af op 1:15
105 x 400 meter op de baan in 1:30 en af op 1:36. En dan nog een half rondje in 45 sec wink

En als me dat ooit al zou lukken, zou het zou mij niet zo veel kunnen schelen welke hartslag erbij hoort smile

8

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Ja maar je hartslag in het oog houden is wel vrij belangrijk, zeker bij oudere personen.
Als je veel traint over je maximum hartslag dan gaat je conditie er alleen maar op achteruit, dat is een van de punten die we al hebben aangehaald in ons werk.

Ik zou eigenlijk gewoon wat meer willen weten over het verschil in training tussen iemand die triatlon beoefend t.o.v iemand die enkel lopen of fietsen doet.

Groetjes wink

9 Laatst bewerkt door Rogier (14-02-11 18:10:48)

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

jens36 schreef:

Ja maar je hartslag in het oog houden is wel vrij belangrijk, zeker bij oudere personen.
Als je veel traint over je maximum hartslag dan gaat je conditie er alleen maar op achteruit, dat is een van de punten die we al hebben aangehaald in ons werk.

Ik zou eigenlijk gewoon wat meer willen weten over het verschil in training tussen iemand die triatlon beoefend t.o.v iemand die enkel lopen of fietsen doet.

Groetjes wink

Als loper gebruik ik de hardslag meter primair voor de training en richt tijden tijdens lange lopen (maw, ik geef in dat ik bijv 10Km wil lopen in 50 minuten en het horloge laat continu zien of ik op schema zit).

Wat betreft de tri mensen hier, zoveel merken zoveel meningen.
Het is niet echt van belang extreem veel functionaliteit te hebben op een horloge, als je imo je hartslag nauwkeurig kunt aflezen ben je eigenlijk al waar je zijn moet. (al is het wel leuk moet ik zeggen)

Het voordeel echter van een compleet systeem is dat je tijdens de wissels je tijd "meeneemt". M.a.w. je drukt aan op de start en af op de finish, Aangezien er afhankelijk van de merken opties zijn voor de instellingen kun je bij heel nauwkeurig de verschillende onderdelen evalueren en de daarbij behorende wissels.
Het essentiële verschil van een sport horloge is met een triathlon horloge is de mogelijkheid verschillende sporten aan elkaar te zetten om zo de hele wedstrijd af te dekken.

Voor de trainingen is het van belang dat het horloge gewoon doet wat ieder sport horloge doet. Meten en zichtbaar maken.


Kun je daar wat mee?


@de rest, als ik uit mijn nek zwets, hoor ik het graag smile

thijs schreef:

@juhroen, de zinvolle vraag is "waarom wel?"

Ten eerste, je hoeft niets te meten om wereldkampioen te worden in triathlon.

Och, ik denk dat de tijd toch wel een van de belangrijkere dingen is die moet worden gemeten :-P

thijs schreef:

Ten tweede, hartslag is een heel indirecte indicatie voor intensiteit. Een paar kopjes koffie zet alles al op de kop! Als je dus per se iets wilt meten zou ik een vermogensmeter nemen op de fiets, en de klok in het zwembad en op de baan. Die liegen nooit. En bovendien weet je precies wat je nodig hebt om Hawaii te winnen, bijvoorbeeld,

38 x 100 in 1:10 en af op 1:15
105 x 400 meter op de baan in 1:30 en af op 1:36. En dan nog een half rondje in 45 sec wink

En als me dat ooit al zou lukken, zou het zou mij niet zo veel kunnen schelen welke hartslag erbij hoort smile

Dus als je absolute tijd als leidraad neemt ben je goed bezig begrijp ik? Als ik mijn doelen te hoog stel en bijv een pace van 4:00 ga trainen bouw ik niets of nauwelijks iets uit. Ik zal nog eerder overbelasting en blessures hebben.
Waar moeten we ons dan op richten, gevoel, hmmm ook subjectief de ene dag is de ander niet en als je start loop je op gevoel snel te hard.
Dan maar op het meest voor de hand liggend is dan de hardslag.

Ik ehb goede resultaten op lage zones. maar dat persoonlijk.

10

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Daar kan ik al wat mee ja big_smile merci! wink
Maar zou graag ook wat weten over het verschil in training los van 'de horolge' zelf.

Wordt er eerst getraind op het lopen of zwemmen of fietsen? en bij welke wordt er vooral rekening gehouden met de hartslag?

Groetjes

11

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

jens36 schreef:

Ja maar je hartslag in het oog houden is wel vrij belangrijk, zeker bij oudere personen.

Hoezo dat?

Als je veel traint over je maximum hartslag dan gaat je conditie er alleen maar op achteruit, dat is een van de punten die we al hebben aangehaald in ons werk.

Je kan geen hogere hartslag bereiken dan je maximum hartslag, dus boven deze maxHF trainen is niet mogelijk. En strikt genomen gaat van elke training je conditie achteruit, het is het herstel van de training wat je beter maakt. Zie ook supercompensatie.

Ik zou eigenlijk gewoon wat meer willen weten over het verschil in training tussen iemand die triatlon beoefend t.o.v iemand die enkel lopen of fietsen doet.

Een triatleet kan aan de ene kant zijn lichaam meer belasten, aangezien elke sport aan andere spieren inzit vraagt. Enige overlap natuurlijk tussen het fietsen en lopen. Maar een triathleet kan bijv. maar 3x intensief trainen per week, en moet deze intensieve trainingen verdelen over 3 sporten. Terwijl een loper 3x intensief kan lopen. Zodra de triathleet elke sport aan pakt als een 'enkele' sport dan krijgt-ie een probleem.

Veelal wordt de fiets gebruikt om het trainingsvolume flink te vergroten, aangezien dit onderdeel van de triathlon het langste duurt en omdat de fietsen niet zo;n stress op je lichaam geeft als lopen.

Leuk detail: een goede zwemconditie zorgt voor een rapper fietsonderdeel en rapper looponderdeel, net zoals een goede fietsconditie voor een beter looponderdeel zorgt.

12

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Bedankt!! Daar ben ik heel wat mee. Met maxim hartslag bedoelde ik de maximum toegelaten hartslag.
Deze kan je toch zo laten bereken door testen af te leggen in het ziekenhuis? Of de onnauwkeurige methode 220- je leeftijd.

13

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

jens36 schreef:

Daar kan ik al wat mee ja  merci!
Maar zou graag ook wat weten over het verschil in training los van 'de horolge' zelf.

Wordt er eerst getraind op het lopen of zwemmen of fietsen? en bij welke wordt er vooral rekening gehouden met de hartslag?

Groetjes
--------
Bedankt!! Daar ben ik heel wat mee. Met maxim hartslag bedoelde ik de maximum toegelaten hartslag.
Deze kan je toch zo laten bereken door testen af te leggen in het ziekenhuis? Of de onnauwkeurige methode 220- je leeftijd.

Er wordt niet eerst op het 1 en vervolgens op het ander getraind. Het is eigenlijk gewoon door elkaar heen. Met in ogenschouw nemend dat je belangrijkste training van de dag ook degene is waar je fris aan begint.
Er staan op dit forum wel wat voorbeeldjes van combinaties qua trainingen. Uit mn hoofd heeft Brecht hier al eens een boel antwoorden op gehad, zoek maar even op haar naam...

zo'n test hoeft niet in het ziekenhuis. Je kan ook een maximaal test buiten doen. Tegen een duin oprennen of een bepaalde afstand op de baan. of zoiets. Zolang je maar vantevoren weet hoe lang het gaat duren zodat je je snelheid/hartslag goed op kan bouwen en het laatste stuk helemaal tot het gaatje kan gaan om je maximale hartslag af te kunnen lezen.

succes!

14

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Dag Jens,

ik wil er nog wel wat aan toevoegen, anders wordt je stukje zo dun. Ik heb tijdens training voor lange afstanden mijn hartslagmeter gebruikt om te leren op een lage hartslag te fietsen en lopen. Om de eenvoudige reden dat je tijdens een lange afstand vooral moet leren om relatief veel vet te verbranden. Je hebt anders niet genoeg koolhydraten (en krijgt die onderweg ook niet genoeg naar binnen) om het einde te halen. Dat betekent dus ook dat ik tijdens een lange triathlon op een lagere hartslag fiets en loop dan tijdens bv een marathon. Gewoon omdat de totale duur langer is.

Dus ook de training voor een lange afstand is voor mij op lagere hartfrequentie dan een training voor een los onderdeel. Bij een training voor een marathon blijf ik onder de 140-150, de wedstrijd zit dan onder de 160. Bij een hele triathlon haalde ik daar in beide gevallen 10 slagen vanaf. Dat alles heeft dus bij mij alleen te maken met de lengte van de totale afstand. Bij korte triathlons speelt dit dus niet.

Succes.

triathlon is 3x leuker!

15

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Merci allemaal! Zeker en vast nuttige info wink
Woensdag werk ik normaal gezien verder aan men eindwerk, dus als ik dan nog vragen heb dan kan je ze zeker en vast hier verwachten big_smile

Als iemand er nog iets aan toe te voegen heeft, is dat natuurlijk altijd welkom hé wink


Groetjes Jens!

16

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Er zijn verschillende goeie en zelfs top athleten die trainen zonder hartslagmeter de almere man bv en chrissie wellington trainen op gevoel. En tevens is het ook afhankelijk voor wat je traint want iemand die traind voor de sprint afstand zal anders trainen dan iemand voor de od of im afstand.

17

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Uiteraard willen we we graag weten wat je schrijft zodat we hier en daar nog even aan kunnen vullen waar nodig.

18

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Rogier schreef:

Dus als je absolute tijd als leidraad neemt ben je goed bezig begrijp ik? Als ik mijn doelen te hoog stel en bijv een pace van 4:00 ga trainen bouw ik niets of nauwelijks iets uit. Ik zal nog eerder overbelasting en blessures hebben.
Waar moeten we ons dan op richten, gevoel, hmmm ook subjectief de ene dag is de ander niet en als je start loop je op gevoel snel te hard.
Dan maar op het meest voor de hand liggend is dan de hardslag.

Van snelheid (bij lopen, en zwemmen), vermogen (fiets) en hartslag, is hartslag het minst voor de hand liggende om te meten. Omdat het dus afhankelijk is van meer dan alleen de arbeid die je spieren verrichten.

Er is natuurlijk geen enkele objectieve maat die vast kan stellen hoe snel jij je training exact moet doen. Omdat er heel veel zaken zijn die de optimale belasting in onbekende mate beinvloeden. Je bent naar mijn mening dan ook verkeerd bezig als je tijd, hartslag of vermogen als keiharde doelen in een schema gebruikt.

19

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

thijs schreef:
Rogier schreef:

Dus als je absolute tijd als leidraad neemt ben je goed bezig begrijp ik? Als ik mijn doelen te hoog stel en bijv een pace van 4:00 ga trainen bouw ik niets of nauwelijks iets uit. Ik zal nog eerder overbelasting en blessures hebben.
Waar moeten we ons dan op richten, gevoel, hmmm ook subjectief de ene dag is de ander niet en als je start loop je op gevoel snel te hard.
Dan maar op het meest voor de hand liggend is dan de hardslag.

Van snelheid (bij lopen, en zwemmen), vermogen (fiets) en hartslag, is hartslag het minst voor de hand liggende om te meten. Omdat het dus afhankelijk is van meer dan alleen de arbeid die je spieren verrichten.

Er is natuurlijk geen enkele objectieve maat die vast kan stellen hoe snel jij je training exact moet doen. Omdat er heel veel zaken zijn die de optimale belasting in onbekende mate beinvloeden. Je bent naar mijn mening dan ook verkeerd bezig als je tijd, hartslag of vermogen als keiharde doelen in een schema gebruikt.

Op dat punt zijn we het zeker eens, ik denk dat gevoel de enige is die echt betrouwbaar is. Echter gevoel moet je leren kennen en daar zit het probleem. dus waar moet je dan beginnen?

Wat mij  betreft hartslag: als je over een bepaald punt gaat wordt de aanmaak van melkzuur dermate hoog dat deze niet tijdig af te voeren is. Dit is te relateren aan het vermogen dat moet worden geleverd, wat beïnvloed wordt door de externe omstandigheden (wind, helling etc.) maar ook interne invloeden (fitheid, conditie etc).

Hoe efficiënt de spieren werken is hier zeer van belang omdat dat te relateren is aan het hartslag.
Je zult dan ook zien dat de productie vanaf een bepaald hartslag onevenredig stijgt. Dat is middels bloedproeven aantoonbaar te maken.

Waarom wordt er dan melkzuur geproduceerd door de spieren:
Als spieren meer energie opwekken dan de aanwezige zuurstof toelaat wordt overgeschakeld op de melkzuurgisting. Dit is een anaëroob proces. Het ontstane melkzuur veroorzaakt een gevoel van vermoeidheid en pijn. Men spreekt dan bijvoorbeeld over verzuurde benen. Na afloop, wanneer de aanvoer van zuurstof weer voldoende is, wordt het melkzuur omgezet in glucose.

echter als er veel melkzuur is zullen de spieren beschadigen door de afwijking van Ph

conclusie: als je te hart traint krijg je last van melkzuur. als je hartslag boven het omslagpunt komt krijg je last van verzuring, dus blijf onder het omslagpunt om zo de ombouw van melkzuur tegen te gaan. en duur training te doen.

Let wel op dat is voor het gevoel, voldoende training geeft ook voldoende gevoel om te weten of je te zwaar traint. Daarnaast is het doel van de training uiteraard van belang (ik ga hier uit van duur training).

20

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Rogier schreef:

Wat mij  betreft hartslag: als je over een bepaald punt gaat wordt de aanmaak van melkzuur dermate hoog dat deze niet tijdig af te voeren is.

Je zult dan ook zien dat de productie vanaf een bepaald hartslag onevenredig stijgt.

Stel ik ga 400 tjes lopen op de baan in een bepaalde tijd, en halverwege drink ik een paar kopjes koffie. Kunnen die paar kopjes koffie mij over de melkzuur drempel gooien?

21

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

thijs schreef:
Rogier schreef:

Wat mij  betreft hartslag: als je over een bepaald punt gaat wordt de aanmaak van melkzuur dermate hoog dat deze niet tijdig af te voeren is.

Je zult dan ook zien dat de productie vanaf een bepaald hartslag onevenredig stijgt.

Stel ik ga 400 tjes lopen op de baan in een bepaalde tijd, en halverwege drink ik een paar kopjes koffie. Kunnen die paar kopjes koffie mij over de melkzuur drempel gooien?

Dat zijn dus factoren die de absolute meting vervuilen. als je op hardslag loopt zal jesnelheid naar beneden gaan.
Dus daarmee is het een fail to safe methode. als je teveel melkzuur aanmaakt (dus te hart gaat) ga je automatisch langzamer lopen om je HR omlaag te krijgen.

Aangezien de anarobe zone op ongeveer 80-83% van max hr ligt kun je dus redelijk inschatten met welk tempo je moet lopen.


Daarnaast geld als je tempo traningen wil doen kun je dit juit gebruiken om bij fartlek of interval te doen.

22

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Grote jongen die zijn 400tjes op hartslag loopt wink Waarschijnlijk moet je de 400m op zo'n snelheid lopen dat je de gewenste HF niet op tijd haalt. Nog een lastige bijkomstigheid van het trainen op hartslag. (En niet hardslag!)

23 Laatst bewerkt door Rogier (15-02-11 23:42:40)

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Bleek schreef:

Grote jongen die zijn 400tjes op hartslag loopt wink Waarschijnlijk moet je de 400m op zo'n snelheid lopen dat je de gewenste HF niet op tijd haalt. Nog een lastige bijkomstigheid van het trainen op hartslag. (En niet hardslag!)

sorry voor de typo, ik zie dat echt niet (iets met schrijfblindheid)

daarnaast lekker 12 k gelopen met 162 avg hr
zit nu lekker op de bank 2 droge boterammen de knauwen en een glas roosvicee

Is er iemand die mij kan uitleggen waarom dit zo heerlijk voelt? :-)

@Jan: en begin je het al te begrijpen hmm tongue

24 Laatst bewerkt door Bleek (15-02-11 23:48:39)

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Hier moest ik nog op reageren:

jens36 schreef:

Bedankt!! Daar ben ik heel wat mee. Met maxim hartslag bedoelde ik de maximum toegelaten hartslag.
Deze kan je toch zo laten bereken door testen af te leggen in het ziekenhuis? Of de onnauwkeurige methode 220- je leeftijd.

Die methode is zeer onnauwkeurig ja.

Maximum hartslag is de hartslag die je maximaal kan halen, deze verschilt per sport. Bij hardlopen gebruik je bijv. meer spieren dan op de fiets en moet je je eigen gewicht dragen (=moeite) dus heb je een hogere maximale hartslag. Maximale hartslag zegt niets over je conditie. Samen met je rustpols zegt HFmax wel wat over je bereik en zones als ik Karvonen mag geloven.

Je kan dus geen hogere hartslag halen dan je maximale hartslag, dus boven je HFmax trainen is onmogelijk.

25

Re: Eindwerk over het gebruik van hartslagmeter

Bleek schreef:

Hier moest ik nog op reageren:

jens36 schreef:

Bedankt!! Daar ben ik heel wat mee. Met maxim hartslag bedoelde ik de maximum toegelaten hartslag.
Deze kan je toch zo laten bereken door testen af te leggen in het ziekenhuis? Of de onnauwkeurige methode 220- je leeftijd.

Die methode is zeer onnauwkeurig ja.

Maximum hartslag is de hartslag die je maximaal kan halen, deze verschilt per sport. Bij hardlopen gebruik je bijv. meer spieren dan op de fiets en moet je je eigen gewicht dragen (=moeite) dus heb je een hogere maximale hartslag. Maximale hartslag zegt niets over je conditie. Samen met je rustpols zegt HFmax wel wat over je bereik en zones als ik Karvonen mag geloven.

Je kan dus geen hogere hartslag halen dan je maximale hartslag, dus boven je HFmax trainen is onmogelijk.

even wat info zodat de opmerking van Bleek niet op zich staat, maar ook onderbouwd wordt.