1 Laatst bewerkt door Jip (19-03-11 11:39:16)

Onderwerp: Tijdrithelm

Er zijn vast al meerdere topics over. Maar goed...ik ben aan het overdenken om een tijdrithelm aan te schaffen. Ik hoop daarmee mijn gemiddelde iets op te krikken, maar ik vind het vooral ook leuk!

Hoe denken jullie daar over?

Daarnaast vroeg ik me af of alle tijdrithelmen zo breed zijn? Of hoort dat?

Ik hoop dat ik antwoord krijg!

Groetjes
Jip

2

Re: Tijdrithelm

Chrissie Wellington rijdt haar wedstrijden altijd zonder tijdrithelm en bij de mannen is dat 2 voudig winnaar van Hawaii Greg Alexander die ook zonder tijdrithelm rijdt
Je wint er wel wat tijd mee omdat de windfactor de grootste tegenstander is van de triatleet /ete
Ik rij wel met een tijdrithelm alleen in de wedstrijden maar zeker niet in een training

3

Re: Tijdrithelm

Bedankt voor je antwoord. Ik was ook niet van plan om er mee te gaan trainen hoor! Misschien een paar keer om te ervaren hoe het is.

4

Re: Tijdrithelm

Ik weet niet of er uit een tt helm echt voordeel valt te halen. Tenzij alles op elkaar is afgestemd zodat de punt mooi op je rug ligt maar als dit niet het geval is en je kijkt een paar keer opzij of buigt je hoofd zodat de punt in de wind komt ben je het kleine voordeel al kwijt.

5

Re: Tijdrithelm

volgens verschillende literatuur. (sorry geen links, google zelf even) is een tijdrit helm een goedkope manier om tijd te winnen. tijd/geld ratio is beter als bv snellewielen.
maar ik zou zeggen als je het leuk vind om je wedstrijden te rijden met een aerohelm moet je het zeker doen!!!

6

Re: Tijdrithelm

Dan is het nu 1-1. De één zegt dat je er wel sneller door fietst, de ander niet.

Ook al finish je niet in de top, dan toch vinden jullie een tijdrithelm niet gek?

7

Re: Tijdrithelm

zolang je hem niet achterste voren opzet niet (echt gezien verschillende keren gezien in wedstrijden)

8

Re: Tijdrithelm

Hoi

http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm

Op deze link kun je vinden wat welk onderdeel voor je oplevert qua tijd en afstand.

Even doorekenen naar welke afstand je doet maar over het algemeen valt het nogal tegen de tijdwinst

gr ramon

9

Re: Tijdrithelm

Ik zeg helemaal niet dat je er niet sneller van gaat fietsen ik draag hetzelf ook op mijn tt fiets op wedstrijd. Ik zeg gewoon waar het om gaat. Als je er optimaal gebruik van wil maken dat je dan ook een goede positie moet hebben zodat de punt geen wind vat.

10

Re: Tijdrithelm

ronnyke schreef:

Ik zeg helemaal niet dat je er niet sneller van gaat fietsen ik draag hetzelf ook op mijn tt fiets op wedstrijd. Ik zeg gewoon waar het om gaat. Als je er optimaal gebruik van wil maken dat je dan ook een goede positie moet hebben zodat de punt geen wind vat.

Excuses hoor.

Ik heb een fietsmeting gedaan en heb een tijdritframe waarop ik in een comfortabele houding het beste kan fietsen. Of dat helemaal aerodynamisch is...tja...daar zou ik een windtunnel voor in moeten.
Ik denk dat de doorsnee triathleet dat niet doet. Er eigenlijk 1 aanschaft op ervaringen van andere triathleten en dan hopen dat het 'helpt' of in ieder geval mooi staat.

Ik ga dit jaar een halve doen en verder kwartjes en wat tijdritten fietsen.

11

Re: Tijdrithelm

+1 voor de tijdrithelm

heb ook gelezen dat het mest economish voordeel geeft.

ga ik misschien kopen later dit jaar.

p

Cervelo P2 2011, Ultegra 6700, Zipp 404f en 808r (firecrest carbon clinchers)
blog: www.tripaolo.com
twitter: www.twitter.com/tripaolo
QR CODE: http://kimtag.com/PAOLO

12 Laatst bewerkt door Jip (19-03-11 11:39:58)

Re: Tijdrithelm

Heb wel inmiddels onderzocht dat de helmen van Lazer het meest aerodynamisch zijn, ook al staat het puntje wat omhoog of kijk je op zij.

13

Re: Tijdrithelm

Jip schreef:

Heb wel inmiddels onderzocht dat de helmen van Lazer het meest aerodynamisch zijn, ook al staat het puntje wat omhoog of kijk je op zij.

Ik ben benieuwd naar je bronnen smile En als de punt omhoog zit of naar de zijkant dan vangt de helm wel degelijk wind ipv jou meer aerodynamisch te maken.

Wat is jullie niveau? 'Schamen' jullie je niet voor het dragen van een tijdrithelm? Dat speelt bij mij een beetje; onzeker typje..

Als jij een druppelhelm op wilt doen, dan zet je die toch lekker op. Qua zit ben ik het met ronnyke eens, deze moet je wel vol kunnen houden.

14

Re: Tijdrithelm

Zou niet weten waarom ik die niet vol zou kunnen houden, ik fiets nu toch ook al de hele weg op mijn ligstuur.

Moet even zoeken waar ik het vandaan heb. Zijn uiteraard geen wetenschappelijke artikelen:

http://velonews.competitor.com/2010/06/ … 180_122769 (alinea 5)

http://www.youtube.com/watch?v=UJ5N0ccBddk

15

Re: Tijdrithelm

Wat ik vooral fijn vind aan de tijdrithelm is dat deze over de oren valt. Je hebt dus geen last van de wind.

Verder geeft het mij tijdens de wedstrijden een extra boost. Dat voel ik me nog meer een echte triathleet.

Ik doe voornamelijk de langere afstanden met de tt helm op... voor de kortere en heuvelachtigere tri's hou ik het bij de "normale" helm.

16

Re: Tijdrithelm

Nou ik vind dat als je het hele pack heb (tt-fiets) je wel een tt-helm op moet doen. Ik vind het geen zicht dat je bakken met geld uit geeft aan een areo fiets je dan met een "gewone helm" gaat rijden. Je doet onder je smoking toch ook geen klompen aan smile
P.S. en uuhh Hans... Macca (winnaar Hawai 2010) had echt wel een mooie tt helm hoor.....

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

17

Re: Tijdrithelm

Nou...bakken met geld... Dat valt ook wel weer mee. Had een mazzeltje :-)

Ik heb m besteld!

18

Re: Tijdrithelm

welke helm heb je besteld???

19

Re: Tijdrithelm

@ Thunderstorm goed lezen ik heb geschreven Greg Alexander en niet Chris Mc Cormack

20

Re: Tijdrithelm

Die van Giro. ZIjn wat smaller

21

Re: Tijdrithelm

Jip schreef:

Die van Giro. ZIjn wat smaller

Mijn ervaring is dat mijn Bell Meteor juist weer smaller is dan de Giro.

22

Re: Tijdrithelm

mister_arby schreef:
Jip schreef:

Die van Giro. ZIjn wat smaller

Mijn ervaring is dat mijn Bell Meteor juist weer smaller is dan de Giro.

Wat smaller dan de lazer moet ik zeggen ;-) Hij is nu al besteld dus ik zal het hier mee 'moeten' doen :-)

23

Re: Tijdrithelm

@ Hans, daarom heeft Greg Alexander natuurlijk de 2010 editi niet gewonnen smile

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

24

Re: Tijdrithelm

Hier nog een artikeltje over aero-helmen. Conclusie is daar dat het meer value-for-money geeft dan snelle wielen.
http://triathlete-europe.competitor.com … met-money/

In de laatste editie van magazine triathlete europe worden er een aantal vergeleken. Zal over een tijdje denk ik ook wel op de site daar verschijnen

25

Re: Tijdrithelm

In het blad "Fiets" van een maand of wat geleden ging het ook over tijdrijden.
Daar gaven ze aan dat op een afstand van 40km een tijdritfiets 4min verschil maakt. en een tijdrithelm 1 min.
Dit zullen vast gemiddelde waarden zijn bij gemiddelde personen.. denk ik:)