1

Onderwerp: Waarom triatlon?

Hey hey,

Ik vroeg me af om welke reden verschillende mensen juist voor triatlon kiezen en hoe jullie er zijn ingerold. Je wordt door niet-triatleten af en toe toch raar bekeken als je over je bezigheden begint te vertellen, niet?

Bij mij was de reden eenvoudig:

Ik ben al mijn hele leven een slechte slaper. Moeilijk inslapen, wakker liggen, schaapjes tellen, wakker worden en niet terug in slaap vallen,....
“Teveel energie (op de verkeerde moment)” was de diagnose. Dus ging ik 2 jaar geleden op zoek naar een sport die ik kon beoefenen wanneer IK dat wilde. Geen fitness wegens ‘te saai’, geen dansles wegens ‘niet kunnen onthouden’, geen vele andere sporten wegens ‘te duur, op uren die niet passen, niet vermoeiend genoeg, te gevaarlijk’. Dus kwam ik uit bij Start To Run met Evy Gruyaert: qua timing makkelijk in mijn drukke planning in te passen. Een 2tal jaartjes later kwam ik op wedstrijden af en toe intussen 'bekende' gezichten tegen en liet me zo enthousiasmeren om me ook in het fietsen en daarna ook het zwemmen te smijten.
Vorig jaar in september nam ik voor het eerste deel aan de 1/8 triatlon in Mechelen. Halverwege het ijskoude waterparcours dacht ik “Waarom heb ik me ingeschreven? Waarom doe ik mezelf dit aan?” Maar na de finish kon ik alleen nog denken: “Zou ik dat nog beter en sneller kunnen doen als ik er goed voor train?”

Dit jaar (2011) heb ik het geluk geselecteerd te zijn voor het project ‘Over de Streep’ van de VTDL en zal Stijn Demeulemeester mij door deze doelen gidsen.
Het wordt dus een topjaar!
(Uitgebreidere versie: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ar … nlijk.html + andere posts op dezelfde blog)

Hoe zit het bij jullie?

(PS: ik slaap intussen als een roosje :-))

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

2

Re: Waarom triatlon?

Bij mij lag het nog eenvoudiger, alleen lopen kunnen mijn knieen niet goed aan, met name omdat ik graag een keer of vijf per week wil trainen. Dus op de fiets naar het werk was een logisch alternatief. Omdat ik fietsen alleen te saai vind voor een echte uitdaging, heb ik me opgegeven voor mijn eerste triathlon (OD).

3

Re: Waarom triatlon?

Ik ben mentaal te zwak om een echte zwemmer te worden omdat ik 80-120 km in de week in een zwembad nooit ga volhouden.

Ik heb veel te veel angst om met 60 km/uur in een groep te fietsen en echt fietsen valt dus ook af.

Ik kan echt voor geen meter lopen.

4

Re: Waarom triatlon?

@Roland: Beetje idem hier. Vorige winter ook met knieprobleempje gezeten en vraag me af of ik zelfs de 10 miles haal. Net blogje over geschreven: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ar … hat-s.html

@ Thijs: Beter sucken in 3 dan in 1 discipline is de spirit? Hahahaaaaaaa! Enneuh... 80-120km zwemmen? Dat overleeft geen mens joh :-)

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

5

Re: Waarom triatlon?

@thijs: koning:)

6

Re: Waarom triatlon?

Ik deed op niet al te hoog nivo wedstrijd zwemmen. Toen gevraagd voor een trio triathlon. Dat was al heel leuk. Daaruit rolde een weddenschap met de loper van het team wie het snelste zou zijn in een OD triathlon.
Vervolgens helemaal vergeten en 2 weken voor de start werd ik gebeld hoe het stond met de training...... op mijn ATB met noppenbanden alsnog mee gedaan afgezien als een beer maar wel gehaald.

Nu 20 jaar later enorm verslaafd !!!!
Bart

7

Re: Waarom triatlon?

Dillie schreef:

80-120km zwemmen? Dat overleeft geen mens joh :-)

Maak je vooral geen illusie hoe hard echte atleten trainen wink . 80 tot 100 km zwemmen in de week is zelfs voor middenafstand zwemmers ongeveer de standaard. Toen ik nog het idee had dat ik goed genoeg wou leren zwemmen om aan de olympische afstand mee te kunnen doen heb ik het eens aangekeken in een zwembad waar een nationale selectie hun baantjes zwommen. De training begon overingens om 5:00 uur in de nacht, en het aantal intervallen dat ze deden was nogal confronterend voor iemand die altijd verteld werd dat zwemmen een techniek sport is waarvoor af en toe een paar baantjes techniek training op lage intensiteit belangrijker is dan hard en veel trainen. Ik was daarna dus ook echt in een keer klaar met het idee om goed genoeg te leren zwemmen om mee te kunnen doen aan echte triathlons.

Nadat ik dus alle hoop om een echte triathleet te worden heb opgegeven heb ik darts en curling nog even overwogen, maar voor de een moet je gemotiveerd zijn om de hele nacht door te trainen in een bar, en van uren curlingen krijg je koude voeten. Toen ben ik maar eens met wat ironman atleten gaan fietsen, en tot mijn verrassing ging er voor dat het zo hard ging dat je er moe van werd ergens een hartslag meter lawaai maken. Daarna werd het tempo flink verlaagd omdat we natuurlijk wel in de juiste zone moesten blijven. Dat was echt grote paniek overigens, het zou ons daar immers zomaar kunnen overkomen dat we te vroeg in vorm zouden zijn! Sindsdien ben ik dus echt verslaafd aan de ironman. In tegenstelling tot echte triathlons is dat een heerlijke sport voor luie donders.

8

Re: Waarom triatlon?

ik ga mezelf even herhalen

@thijs: koning:)

9 Laatst bewerkt door le Coq (31-03-11 12:13:20)

Re: Waarom triatlon?

thijs schreef:

80 tot 100 km zwemmen in de week is zelfs voor middenafstand zwemmers ongeveer de standaard.

Niet overdrijven. Dat zijn de topweken voor middenafstandzwemmers, maar wel standaard weken voor open water zwemmers. Over het algemeen wordt 2400 km per jaar gezien als de standaard voor wereldtoppers in het zwembad. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Zo had Pieter aan 1600km genoeg voor Olympisch goud. Iets van kwalititeit vs kwantiteit...

10

Re: Waarom triatlon?

le Coq schreef:

Niet overdrijven. Dat zijn de topweken voor middenafstandzwemmers

Ah ok misschien heb je gelijk, het zijn de topweken voor de atleten die proberen een wedstrijd te winnen die korter duurt dan 5 minuten. Dat krikt het zelfvertrouwen van deze fragiele triatleet alweer helemaal op. wink

le Coq schreef:

Iets van kwalititeit vs kwantiteit...

Ik vind de "vs" hier wel grappig. Volgens mij hebben zwem coaches in tegenstelling tot de meeste triatlon coaches juist heel goed door dat de totale hoeveelheid kwaliteit in training uiteindelijk natuurlijk slechts een limiet heeft, en dat is de totale trainingsomvang. En om even duidelijk te zijn, met kwaliteit bedoel ik hier ook de hoeveelheid hoogwaardige "techniek" training. Als je dus zo lui bent als ik wat zwemmen betreft, ga je dus wat je ook doet simpelweg nooit genoeg kwaliteit zwemmen om echt te verbeteren in deze moeilijke sport.

Tenzij je natuurlijk total immersion of een van die andere super goede zwemtechnieken uit zo'n triathlon boekje gaat zwemmen. Dan heb je uiteraard alles wat echte zwemmers nodig hebben in een goed trainingsprogramma ineens niet meer nodig.

11

Re: Waarom triatlon?

Ik werk achter de computer, en heb al aardig wat jaren last van RSI. Om het tegen te gaan wilde ik weer gaan sporten. Ik was alweer aan het hardlopen, rustig. Toen heb ik besloten om met de fiets naar m'n werk te gaan.

Kleine stap om daarna ook het zwemmen op te pakken. Triatlon klonk wel stoer en zwemmen is leuk, dus :-).
Daarna gelijk verslaafd.

@thijs, klinkt wel logisch, misschien moet ik me ook maar eens gaan focussen op vaker zwemmen :-) Ga ik ook eens vooruit.
Maar totale trainingsomvang heeft weer andere limieten: hoeveel tijd heb je (ervoor over) en hoeveel kan je lichaam aan.

12

Re: Waarom triatlon?

@ thijs: Ik lig strijk met je verhaal, hihi!! 80km+ zwemmen: ik dacht echt dat dat een joke was... zotten!! :-D
Ik zou niet ver geraken, haha, mijn zwemtechniek staat nog in kinderschoenen (video: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ar … aagd.html)

@ amvandenberg: way to go!! :-)

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

13 Laatst bewerkt door Bleek (01-04-11 09:03:02)

Re: Waarom triatlon?

Na ongeveer 10 jaar waterpolo en een beetje wedstrijdzwemmen ben ik gaan studeren in een stad waar ik in aanraking ben gekomen met het fenomeen Licht wedstrijdroeien. En wedstrijdroeiers fietsen graag in de zomer smile Wat ik wel erg miste tijdens mijn wedstrijdroeiseizoen was het zwemmen. Daarom een combinatie van zwemmen met iets gaan zoeken en als je ook al een fiets hebt hoef je alleen nog maar hard te lopen om aan triathlon te doen. 2011 wordt mijn 3de seizoen als triathleet.

En niet onbelangrijk: triathlon is een sport waarbij lengte + gewicht niet zo heel dominant is als je leuk mee wilt doen. Dat is bij roeien en waterpolo namelijk wel het geval.

14

Re: Waarom triatlon?

@Dillie, pas op met die filmpjes op een forum. We zouden zomaar dingen kunnen zeggen waar je trainer niet blij van wordt! smile. Je merkt namelijk naar mijn mening volkomen terecht op dat de stijl in je eerste filmpje beter werkt! wink

@amvandenberg, triathleten kunnen fysiek eigenlijk altijd meer zwemmen aan dan ze qua tijd kunnen inplannen. Overbelasting van die paar kilometertjes in de week gaat echt niet gebeuren wink. Beschikbare tijd, en zwembaden vol bejaarden zijn vaak het grootste probleem om als triathleet het zwemmen te verbeteren. Buiten die paar trainings mogelijkheden van mijn club om naar het zwembad gaan levert hier altijd zo'n gezeur op als je weer eens wat haar van een bejaarde natspettert of zo. Naar verloop van tijd vergaat de lol in het zwemmen dan toch een beetje.

15

Re: Waarom triatlon?

thijs schreef:

Beschikbare tijd, en zwembaden vol bejaarden zijn vaak het grootste probleem om als triathleet het zwemmen te verbeteren.

Wat ben je heerlijk goed in externaliseren. Wel makkelijk, het gebrek aan discipline om ergens geconcentreerd aan te werken lekker laten voor wat het is en de oorzaak buiten jezelf leggen. Bij zwaar gesubsidieerde zwembaden, of bij bejaarden. Ik durf te beweren dat de meeste triatleten sporten in plaats van trainen in het zwembad, en dat daar veel eerder het probleem zit. Voor zover er sprake is van een probleem natuurlijk. Maar wel goed voor je zelfbeeld uiteraard, niet geheel onbelangrijk.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

16

Re: Waarom triatlon?

thijs schreef:

@Dillie, pas op met die filmpjes op een forum. We zouden zomaar dingen kunnen zeggen waar je trainer niet blij van wordt! smile. Je merkt namelijk naar mijn mening volkomen terecht op dat de stijl in je eerste filmpje beter werkt! wink

Ik heb de link naar het filmpje in een ander onderwerp gepost JUIST OM commentaar te krijgen :-)
Ik heb verschillende trainers en bij de ene krijg je andere commentaar dan bij de andere en je krijgt soms een "ahaaaaaa-moment" als iemand het ietjes anders uitlegt :-)
Ik ga vanavond voor de eerste keer naar een nieuwe club, misschien krijg ik daar ook wel ahaaaa-bruikbare tips :-)

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

17 Laatst bewerkt door amvandenberg (02-04-11 09:09:53)

Re: Waarom triatlon?

@Dillie, thanks. Mooi dat je nu wel goed kunt slapen!

@Thijs, laatste paar maanden waren voor mij een ramp mbt zwemmen door oren die ontstoken raakten en een schouderpees die met 3x per week zwemmen geïrriteerd raakt. Ik zwem 2x per week met oordopjes, maar wat werkt ook niet super. Terwijl ik qua tijd wel 3-4x zou kunnen trainen.

Wat betreft langzame zwemmers, ben ik het wel mee eens. Hier lijkt het vaak alsof je een tonijn in blik met water bent 's avonds (dat zijn de tijden waarop het zwemmen voor mij het beste uitkomt). In de snelste baan schoolslagzwemmers inhalen (met kans op trappen incasseren e.d.) is niet echt goed voor de training (of juist wel) en erachteraan zwemmen (met vuisten oid om niet te snel te gaan) is ook niet altijd prettig.

Maar, Cesar heeft wel gelijk. Als je iets echt wilt.... Kortom, ik ga binnenkort ook maar eens naar de zwemvereniging in de buurt. Dan moet ik vóór mijn werk van 6-7 's ochtends zwemmen.

18 Laatst bewerkt door Dillie (02-04-11 09:34:18)

Re: Waarom triatlon?

amvandenberg schreef:

Maar, Cesar heeft wel gelijk. Als je iets echt wilt.... Kortom, ik ga binnenkort ook maar eens naar de zwemvereniging in de buurt. Dan moet ik vóór mijn werk van 6-7 's ochtends zwemmen.

Triatleten zijn toch een ras apart. Passie en doorzettingsvermogen om U tegen te zeggen... *applausje voor jezelf* :-)))

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

19 Laatst bewerkt door ArieKuil (19-05-11 17:08:41)

Re: Waarom triatlon?

Na 16 jaar aan zweefvliegen gedaan te hebben en een beetje overgewicht (vreten doordat ik een pacemaker heb gekregen op mn 20e) erbij besloten om te gaan zwemmen, daar een leuke dame ontmoet en zo eens meegevraagd om een triathlon (1/8) te doen.     Inmiddels verslaafd, 23 kilo lichter en tt fiets rijker (of armer, licht eraan van welke kant je het bekijkt) en mn eerste marathon achter de kiezen.

Nu volgende week mn eerste full wetsuit aanschaffen om lekker het seizoen mee te beginnen.    Op naar een Iron Man en nog eens 10 kilo lichter !!!!

Jammer dat ik deze sport 10 jaar te laat ontdekt heb.    Zweefvliegen staat op een heel laaaag pitje aangezien triathlon erg verslavend is.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

20

Re: Waarom triatlon?

Super leuk verhaal!!

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

21

Re: Waarom triatlon?

Ben zelf een groot sportfan, om te zien, en te doen. Heb dan ook de nodige sporten gedaan.
7 jaar voetbal,
atletiek,
van jongs af aan veel gezwommen (2 ouders die beide sportduiken), dus was regelmatig in zwembad/meren/zee te vinden)
hardlopen/mountainbiken met mijn vader tot op een paar jaar geleden.
hardlopen heb ik zelf doorgezet, mountainbiken af en toe met een vriend van mij.

Door filmpjes @ tv/youtube enthousiast geworden over triathlon. Op het moment bezig met trainen/gear bij elkaar sprokkelen.

uiteindelijke target: ironman finishen:)

Nog wel veel te leren, materiaal/onderhoud, voeding, en mijn eigen limieten:)

22

Re: Waarom triatlon?

Top top top, succes ermee! 't Zal nog een leerrijke tocht worden :-)

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

23

Re: Waarom triatlon?

Zeker, vergeet "lang" en "zwaar" niet:) Maar heb er zin in! Moet nog wel uitvinden hoe ik die uren trainen om mijn mijn werktijden heen ga draperen. Hoe combineren jullie dat met een fulltime baan?

24

Re: Waarom triatlon?

Ha.. goeie vraag. Ik ben op't moment aan't trainen voor 1/8 en 1/4, dus nog ver weg van mijn volledige ;-) Ik krijg 6 à 8u er 'makkelijk' tussen gepland. Voor een halve en een hele gaan de trainingsuren fel omhoog... weet ook niet goed hoe je dat erin gepland krijgt. Heeeeel vroeg voor je werk beginnen en vlak erna doorgaan. Met kids enzo wordt het wel heel moeilijk denk ik...

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

25

Re: Waarom triatlon?

Hoe ben ik erin gerold, vorig jaar september ben ik begonnen met hardlopen om wat aan mijn gewicht te gaan doen.
Was namelijk veel en veel-ste zwaar. 175cm en 118kg, begin januari raakte ik gebleseerd mijn hele rechter been zat vast. Fysio en even niet lopen was het advies. Maar ja ik was ondertussen al 18 kg afgevallen dus dacht als ik nu niets ga doen zit het er straks zo weer aan, dat wilde ik dus niet, toen ben ik gaan zwemmen met de triathlon vereniging hier in Almere (Almere'81 ) en ja dan kan je er net zo goed bij gaan fietsen. zo gezegt zo gedaan. en 5 juni ga ik mijn eerst sprint triathlon doen hier in Almere. Oh ja ben inmiddels al 30 kg kwijt.