In een ideale situatie heb je in ieder geval 2 wielen
Wedstrijd: een aerodynamisch wiel met een laag gewicht en hoge stijfheid (gaat niet altijd samen). Zelf gebruik ik HED.3 tubewielen hiervoor. Nadeel van tubes is zoals eerder aangegeven de kosten bij lekrijden, nieuwe tube kost 30+ euro.
Training: een duurzaam, degelijk wiel. Kan een lage velg zijn, kan ook semi-aero (20-30mm). Voorzien van draadbanden (goedkoper te vervangen). Zelf heb ik in de trainingsfiets Ksyrium Elite zitten en in de wedstrijdfiets American Classics CR420 (niet echt een typisch trainingswiel, had ze ook niet voor dat doel gekocht)
Goede trainingswielen zijn naar mijn mening/ervaring een setje Ksyrium Elite of een handgespaakt setje op basis van een Mavic Open Pro of Mavic CXP33 velg met een setje Ultegra of DT-Swiss naven
Voor wedstrijden hangt het ervan af waarmee je kan rijden. Hoge velgen zijn zijwindgevoeliger. Vergt dus de nodige kracht en oefening om met een een hoge voorvelg te rijden met veel zijwind. Daarom zie je vaak dat het het achterwiel een hogere velg heeft dan voor (bijv achter 80mm, voor 40 of 50mm). Dat is per persoon verschillend.
Wil je een set wielen aaschaffen voor zowel trainingen als wedstrijden? Dan is een 30, 40 of 50mm velg met degelijke naven en draadbanden de beste optie.
Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800