1

Onderwerp: nut bepaalde soort wiel

Hey,

Nu vroeg ik me af of er zoveel verschil zit tussen de verschillende wielen. De hoge velg, dicht achterwiel, 4 spaaks, een gewoon wiel.

Wat gebruik je ? Wat heeft je voorkeur ? Wat is het beste voor algemeen gebruik in triathlons ?

Gegroet,

Patrick

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

2

Re: nut bepaalde soort wiel

Ha Patrick,

Mijn voorkeur gaat uit voor triathlons naar middelhoge carbon velgen (ong 5cm). Wel Aero, maar ook allround. Met 1 set wielen kun je onder alle omstandigheden rijden (zijwind, heuvels whatever).

Het meest praktisch zijn dan velgen voor draadbanden, ook bruikbaar om mee te trainen en makkelijk wanneer je lek rijdt.

Lichter en mooier (mijn mening) zijn de tubewielen. daar rijd ik mee (2e hands fulcrum racing speeds) Het nadeel daarvan is dat lek rijden duur is en ik ze dus alleen in wedstrijden gebruik. 

Groeten
Jeroen

3

Re: nut bepaalde soort wiel

In een ideale situatie heb je in ieder geval 2 wielen


Wedstrijd: een aerodynamisch wiel met een laag gewicht en hoge stijfheid (gaat niet altijd samen). Zelf gebruik ik HED.3 tubewielen hiervoor. Nadeel van tubes is zoals eerder aangegeven de kosten bij lekrijden, nieuwe tube kost 30+ euro.

Training: een duurzaam, degelijk wiel. Kan een lage velg zijn, kan ook semi-aero (20-30mm). Voorzien van draadbanden (goedkoper te vervangen). Zelf heb ik in de trainingsfiets Ksyrium Elite zitten en in de wedstrijdfiets American Classics CR420 (niet echt een typisch trainingswiel, had ze ook niet voor dat doel gekocht)

Goede trainingswielen zijn naar mijn mening/ervaring een setje Ksyrium Elite of een handgespaakt setje op basis van een Mavic Open Pro of Mavic CXP33 velg met een setje Ultegra of DT-Swiss naven

Voor wedstrijden hangt het ervan af waarmee je kan rijden. Hoge velgen zijn zijwindgevoeliger. Vergt dus de nodige kracht en oefening om met een een hoge voorvelg te rijden met veel zijwind. Daarom zie je vaak dat het het achterwiel een hogere velg heeft dan voor (bijv achter 80mm, voor 40 of 50mm). Dat is per persoon verschillend.

Wil je een set wielen aaschaffen voor zowel trainingen als wedstrijden? Dan is een 30, 40 of 50mm velg met degelijke naven en draadbanden de beste optie.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: nut bepaalde soort wiel

Bedankt voor de antwoorden tot zover. Ik ben aan het rond koekeloeren maar er is veel keus. In allerlei soorten prijsklasses.

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

5

Re: nut bepaalde soort wiel

Niet al te duur en vrij goed zijn de wielen van ffwd denk er na de zomer een paar te kopen met lage velgen en bandjes voor mijn duur trainingen in de winter. Schijnt een goede garantie te hebben ook.