1

Onderwerp: Muziek tijdens een wedstrijd?

Vraagje. Dit jaar doe ik voor het eerst een paar kwartjes.

Tijdens looptrainingen van 10 of 15km loop ik altijd met muziek.
Is het gek om dit ook tijdens de wedstrijden ook te doen? Doen meer mensen dit?

2

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Jeroen1979 schreef:

Vraagje. Dit jaar doe ik voor het eerst een paar kwartjes.

Tijdens looptrainingen van 10 of 15km loop ik altijd met muziek.
Is het gek om dit ook tijdens de wedstrijden ook te doen? Doen meer mensen dit?

Als ik mij niet vergis is het zelfs verboden om met een koptelefoon met muziek op een wedstrijd te lopen.

3

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Dat denk ik ook. Ik train ook vrijwel altijd met muziek, maar denk dat ik er tijdens een wedstrijd echt geen behoefte aan heb. Er zijn genoeg dingen om je gedachten bezig te houden (mentaal voorbereiden op de wissels, eten en drinken, tempobepaling, publiek, tussentijden, onbekende parcours)

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik mijn muziek zal missen.

4

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Remko schreef:

Als ik mij niet vergis is het zelfs verboden om met een koptelefoon met muziek op een wedstrijd te lopen.

U vraagt, wij draaien:

6.4 Niet toegestane uitrusting
a) Hoofdtelefoon of headset;

Wedstrijdreglement 2011 blz 27. Wordt ook al eerder genoemd bij het fietsen.

5

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Owww, verboden zelfs. Duidelijk, geen muziek dus!

Thanks allemaal.

6

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Er zijn bij verschillende fietswinkel een soort van radio's te koop die je op je stuur kan monteren.
Zouden deze wel mogen een muziekje op vind ik ook wel erg chill eigenlijk

Grtz

7

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Als je het mij vraagt BEN JE OLIEDOM als je met muziek traint. Sorry voor deze ietwat zwart-witte uitlating.
Ik heb motor gereden, dan heb je een helm op en die neemt minder geluid weg dan een koptelefoon.

Het is dat ik goed naar rechts en links keek want de sirene van de ambulance had ik niet gehoord.
Jij traint dus lekker met je koptelefoon op en als er dan op je paadje waar je loopt zo'n achterlijk brommertje aankomt .............tja...........succes

Bijkomend effect, als je de "verkeerde" muziek op zet qua "beats per minute" dan ga je zelfs langzamer lopen dan dat je zou moeten dan wel kunnen. Muziek op de fiets wil ik niets eens over discussieren, dan vraag je om tzt bij een ongeluk betrokken te zijn.

Train ze veilig

8

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Haha dat is idd heel zwartwit.

Begrijp je opmerking maar ik vind het gewoon lekker om met muziek te lopen. Volume niet te hoog, links lopen zodat je fietsers, etc ziet aankomen dan voorzie ik niet al te grote problemen. Ieder zijn eigen risicoperceptie.

Beats is een kwestie van de playlist af te stemmen op het type training.

9 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (04-05-11 23:41:40)

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

petitmas, ik heb ondertussen zo'n 700.000 kilometers op de motor gereden en ik kan je verzekeren dat ik tijdens een training met koptelefoon meer hoor dan met een helm op mijn  hoofd. Ik vind de vergelijking echter niet zo relevant, omdat het wijze van verkeersdeelname compleet anders is.

Ten eerste, ik train een zeer groot gedeelte van mijn looptrainingen buiten de openbare weg. Daar is het vrijwel onmogelijk om brommers of ambulances tegen te komen (heb in drie jaar een keer een dierenambulance gezien vanwege een verdronken schaap).

Ten tweede, ik heb het volume altijd zodanig, dat ik nog vogeltjes kan horen fluiten (letterlijk). Ik hoor bijvoorbeeld ook fietsers die achter me fietsen. Ik houd van klassieke muziek en die leent zich volgens mij nu eenmaal uitstekend voor lage volumes.

Het lijkt me goed om eerst naar dit soort zaken te informeren alvorens iemand als OLIEDOM te bestempelen. Maar goed, 'no harm done', jij hebt ook recht op je mening...

10

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Timmeh schreef:

Er zijn bij verschillende fietswinkel een soort van radio's te koop die je op je stuur kan monteren. Zouden deze wel mogen een muziekje op vind ik ook wel erg chill eigenlijk

Is toch niet "aero" jongen...

11

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Ik snap niet wat mensen er aan vinden om naar muziek te luisteren. Buiten het veiligheidsaspect, er gaat toch niets boven de geluiden van je ademhaling, de zoemende wielen, de knisperende geluidjes als je schoenen neer komen, gezang van vogels, geloei van koeien, kraakgeluidjes uit je gewrichten etc etc... Maar ja, ieder zijn smaak.

12

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Jack33 schreef:

Ik snap niet wat mensen er aan vinden om naar muziek te luisteren. Buiten het veiligheidsaspect, er gaat toch niets boven de geluiden van je ademhaling, de zoemende wielen, de knisperende geluidjes als je schoenen neer komen, gezang van vogels, geloei van koeien, kraakgeluidjes uit je gewrichten etc etc... Maar ja, ieder zijn smaak.

Haha, ik zit - woonwerkverkeer meegeteld - ongeveer 10 tot 12 uur per week op de fiets. Hoelang denk je dat ik kan genieten van het knarsende geluid van versleten trapaslagers?

13

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Dorter schreef:
Timmeh schreef:

Er zijn bij verschillende fietswinkel een soort van radio's te koop die je op je stuur kan monteren. Zouden deze wel mogen een muziekje op vind ik ook wel erg chill eigenlijk

Is toch niet "aero" jongen...

Haha ok das waar,

Maare als ik er nou een puntje aan boetseer aan de voorkant is het dan wel beter tongue

14

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Denk dat je het nog niet eens het parc ferme met inkomt.

15

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

Hoi allen

@Roland : je hebt helemaal gelijk. Alles valt en staat met het volume van de muziek. Het komt wellicht omdat ik (figuurlijk gesproken) gek wordt van al die gasten die overal met "doppen"in hun oren lopen - fietsen - rijden. Daarbij ben ik destijds mijn trainer verloren, die keurig links liep, bij een verkeersongeluk (bestuurder afgeleid) en ben ik met mijn motorrijbewijs opgevoed met de gedachte dat (bijna) alles aan extra geluid afleidt.

Uiteraard moet iedereen het zelf weten EN hangt het inderdaad sterk af van waar je traint. Loop je op het parcours van Almere dan kan je, denk ik, heel weinig gebeuren. Ik ben overigens hoofdzakelijk tegen de muziek op de fiets, maar ik hoop dat "iedereen"dat is :-)

Ik blijf het overigens wel OLIEDOM vinden :-) en das inderdaad mijn mening :-)

Veel veilige trainingskilometers gewenst

16

Re: Muziek tijdens een wedstrijd?

1 oortje in op de fiets? vind het wel rustgevend, alhoewel ik rondom steden vaak uitzet of zacht. Lange stukken langs weilanden, gaat de muziek gewoon op volle toeren!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1