1

Onderwerp: Holland triathlon Almere

Ben benieuwd naar jullie visie op De triathlon van Nederland in almere. Nu sponsor UPC en de Landmacht hebben aangegeven het evenement niet meer te steunen. Is de triathlon Almere op zijn retour en moeten we er rekening mee gaan houden dat deze op termijn gaat verdwijnen? Zeker met de ambities van de triathlon in zandvoort in combinatie met K-swiss, lijkt me dit zeker een potentiele opvolger namelijk.

hoe zien jullie dat?

2

Re: Holland triathlon Almere

Dat zijn toch weer sombere berichten. Het is altijd lastig te beoordelen wat de oorzaken zijn. Op triathlonweb wordt bv de economische crisis genoemd. Maar ik heb foto's uit het verleden gezien van de triathlon van Stein in de jaren negentig en de publieke belangstelling leek toentertijd ook aanzienlijk groter: het publiek stond rijen dik. Misschien is de kleiner wordende interesse van het publiek voor de triathlonsport ook wel reden voor bedrijven om met sponsoring te stoppen. (Nu zit ik zelf niet zo lang in de triathlonsport, dus ik trek deze conclusie alleen op basis van een paar foto's, als iemand beter inzicht heeft in de ontwikkeling van publieke belangstelling dan hoor ik dat graag) Aan de andere kant, als ik hier bij TCT kijk heb ik niet de indruk dat de triathlonsport in een dip zit: het ledenaantal groeit hier redelijk explosief en van meer clubs hoor ik positieve verhalen maar of de sport landelijk groeit of kleiner wordt heb ik eerlijk gezegd geen kijk op. Toch hoeven ook de wedstrijdorganisaties (in mijn omgeving) niet hun best te doen om aan deelnemers te komen: TTT, UTT, WTT, Rutbeek Triathlon lopen qua deelnemers als een tierelier. En bovendien komen er met Zandvoort en K-Swiss dus ook net zo hard weer wedstrijdorganisatie en sponsoren bij.

De triathlon zit volgens mij niet in een dip, maar het probleem in Almere is misschien het saaie imago. Ik ben er nog nooit gestart, maar het hele idee Almere, Flevoland, polder nodigt mij ook niet echt uit om er naar toe te gaan. Noem mij bekrompen, maar het zou toch heel goed de oorzaak kunnen zijn voor de niet-tot-de-verbeelding-sprekende deelnemersaantallen bij de enige hele triathlon van Nederland. Verdwijnen van Almere triathlon? Mwa, dat lijkt mij toch niet direct aan de orde? Maarja de toekomst zal het leren, ik kan onmogelijk inschatten welke gevolgen dit heeft. Zandvoort daarentegen heeft juist wél een gaaf imago: zee, circuit, duinen: in potentie alleen daarom al een topwedstrijd. Van een opvolger van Almere wil ik niet spreken: in ons hele land is het lange triathlonaanbod toch wel zo karig te noemen, dat we na het (voorlopig) verdwijnen van Stein, geen wedstrijd meer mogen verliezen. Misschien dat ik daarom wel eens in Almere zou kunnen starten komend jaar. smile

3

Re: Holland triathlon Almere

Ben ook nooit in Almere geweest, maar ik ben het totaal eens met Jan. Als je kijkt naar samenvattingen en clips over Almere van de laatste tien jaar, zie je bijna geen beelden die een buitenstaander (lees reclamedoelgroeper tot de verbeelding spreekt. Vergelijk dit eens met filmpjes van Kona en dan snap je wat ik bedoel. Mijn enige vrees voor Zandvoort is, dat de lange afstanden waarschijnlijk niet populair genoeg zijn voor de grote sponsors. Ik zie daar in de nabije toekomst eigenlijk geen hele komen.

4

Re: Holland triathlon Almere

Mwah als oud deelnemer (2009) in Almere kan ik het met bovenstaande maar deels eens zijn. In 2009 was het echt klote weer. Dus waren er pas een behoorlijk aantal mensen op de been tijdens het lopen (toen was het in elk geval droog). Op dat moment was het stadion lekker vol, en stonden ook veel mensen op de dijk.

We hebben het hier niet over aantallen waar een gigantisch bedrijf als UPC warm voor loopt. Maar een paar duizend  waren het er wel. Meer dan voldoende voor sportieve bedrijven die in "de triathlon" zitten als Saucony, Runnersworld en Cervelo etc etc. Dus in mijn ogen ook voldoende om een Holland Triathlon te organiseren.

Ook die paar fatsoenlijke hotels die Almere heeft zaten helemaal vol met atleten en aanhang dus de regio heeft er zeker ook baat bij.

Zolang er 250-300 individuele deelnemers zijn en dan nog een behoorlijk aantal teams geloof ik ook dat Almere bestaansrecht heeft en moet blijven. Dat ze misschien geen Ironman uitstraling hebben soit. Het is wel een veilig en voor het zwemen en lopen ook een leuk parcours... Het fietsparcours is saai dat is inherent aan de omgeving, maar wel weer zeer snel (als er geen windkracht 5-6 staat zoals in 2009).

Ik heb er met heel veel plezier mijn eerste (en voorlopig enige) hele triathlon gedaan en kom er zeker terug, al is het maar om een keer voor de fun een estafette te doen. De organisatie was top en ik gun JanR er dan ook veel plezier komend (is dat dit of volgend?)jaar.

5

Re: Holland triathlon Almere

Weet niet hoe het parcour van almere eruit ziet, maar hoorde net op de radio dat er blauwalg gevonden is bij almere strand. Er zijn al enkele honden aan overleden. Misschien heeft dit gevolgen voor de triathlon?

6

Re: Holland triathlon Almere

Ze zouden eigenlijk naast de hele ook een halve triathlon moeten organiseren die dan rond 12:00 van start gaat. Dubbel aantal deelnemers en een stuk meer toeschouwers. Het veld komt dan op een gegeven moment weer bij elkaar, zie triathlon keulen. Veel extra organisatie is daar niet voor nodig.

7

Re: Holland triathlon Almere

Hoi

Kan me Nederland niet voorstellen zonder hele van Almere. Iedereen zat ook met de handen in eht haar toen destijds SPA er mee stopte. Toen kwam Leas Plan, alles weer in orde. Lease Plan stopte.........oh jeee, we raken de hele kwijt in Nederland, maar daar was UPC.

Dus mannen en vrouwen, geen zorgen, er komt weer een grote sponsor die juist weer een extra zetje kan geven en zelf kan gebruiken. Ik deed mijn eerste in 1989 en heb mijn laatste nog niet gedaan :-)

Het komt allemaal goed
A+

8

Re: Holland triathlon Almere

Maar overleven kan niet het ultieme doel zijn. Volgens mij kan een spectaculaire sport als de triathlon echt veel beter in de markt gezet worden.

9

Re: Holland triathlon Almere

Ik denk dat vele organisaties zitten te springen om mensen met zoveel visie als jij Roland.
Wat houdt je tegen om dat "beter in de markt zetten" in de praktijk te brengen?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

10 Laatst bewerkt door Things (31-05-11 16:40:46)

Re: Holland triathlon Almere

Lekker constructief, Jacob.

De interessante opmerking die Roland maakt is niet zo zeer dat het beter in de markt gezet moet worden maar meer dat triathlon een spectaculaire sport is. Het doen van triathlon is fantastisch maar het kijken ernaar is dodelijk saai. Zeker een hele triathlon komt aardig in de buurt van 'watching paint dry' (zoals de engelstaligen zo mooi zeggen). Probeer dat maar eens 'spectaculair' op TV te krijgen. De Amerikanen doen het bij Kona met een hoop flitsende beelden van blauwe zee, trillende lucht en lava maar kunnen ook niet zonder een hoop bijverhalen over kankerpatienten, nonnen en ander persoonlijk leed. Nee, echt spectaculair kun je triathlon toch niet noemen.

Ik kan me Nederland prima voorstellen zonder Almere, al zou ik het doodzonde vinden als dat zo zou moeten zijn. De tijd van de AVRO uitzendingen heb ik niet meegemaakt (niet bewust iig) dus dat stukje nostalgiek mis ik. JR snijdt met zijn opmerking over het imago nog wel het beste punt aan, het lijkt mij vooral saai. Vandaar dat ik ervoor gekozen heb om mijn hele triathlons in het buitenland af te werken. Als ik zoveel train wil ik gewoon een gave ervaring. Almere geeft mij niet die indruk dat ik die krijg. Het zal vooral werken zijn aan het imago dus voor Almere. Hopelijk vinden ze een goede sponsor die daar de ruimte voor geeft.

Sowieso is mijn indruk dat lange afstandstriathlon niet echt leeft in Nederland, er is ook geen echte 'lange afstands scene' en het ontbreekt aan echt topatleten (de Marino van Hoenacker, Rutger Beke of Frederiek van Lierdes). Ook de overige lange afstanden hebben het moeilijk (Stein, Kruiningen, Nieuwkoop) al zijn er ook nieuwe (Westervoort, Didam). De Zandvoort triathlon moet zich ook eerst nog maar bewijzen. Het concept is gaaf maar daarmee heb je nog geen top-wedstrijd. Het stokje overnemen van Almere kan zeker, vooral als zij er wel inslagen er meer een 'ervaring' van te maken dan dat Almere van buiten lijkt.

11 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (31-05-11 23:05:18)

Re: Holland triathlon Almere

Jacob, ik had al eerder op dit forum concrete voorbeelden genoemd om Almere's imago op te krikken. Het leek me niet zo nuttig om dat nog eens een keer op te ratelen.

En Things, je hebt helemaal gelijk. Ik heb afgelopen weekend mijn vrouw en kind meegenomen naar Ter Aar. Nou is dat natuurlijk geen groot evenement, maar als ik het vergelijk met de halve marathon van Hoogland (ook een klein evenement, en duurt ook 1-2 uur) dan blijft het echt ZWAAR achter. In die halve marathon was er muziek, kinderopvang, massage, kermis, terrasjes langs de route en een loterij voor het publiek. In Ter Aar was er een tafel met koffie. Begrijp me goed, Ter Aar was prima georganiseerd, en door enthusiaste vrijwilligers maar het was voor het publiek toch echt een heel stuk saaier, terwijl de loopsport zelf echt niet spannender is om te kijken.

Oh ja, vergelijk ook eens wat mailings, posters, SMS'jes, websites. De eerste twee afbeeldingen op de site van Holland Triathlon: Een stel mensen die staan te kletsen voor een kantoorpand en twee senioren met een diploma? Ik zou dat imago als sponsor niet aantrekkelijk genoeg vinden.  Natuurlijk is kritiek makkelijk, maar misschien moet men op het overduidelijke gewezen worden...

12

Re: Holland triathlon Almere

Ik denk dat mijn opmerking heel constructief is Andries.

Vaak zijn er mensen die op internetfora of op verjaardagsfeestjes wel weten hoe het allemaal beter moet. Zolang dat bij woorden blijft is het weinig constructief.

Als je een probleem ziet, moet je onderdeel van de oplossing zijn. Meld je aan bij de organisatie van Almere. Of een andere organisatie. Je hebt goede punten.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website