1

Onderwerp: tri suit

Ik ben een beginnende triatleet en moet mijn eerste wedstrijd nog meemaken,
en ik had een aantal vragen, onder je wetsuite draag je een tri suite is het ook mogelijk daar gewoon een
fietsbroek onder te dragen?

Stel dat het water warmer is en je mag niet met wetsuit starten wat trek je dan ook gewoon een trisuite in het water?

Alvast bedankt,

2

Re: tri suit

Geen idee of het mogelijk is om een fietsbroek onder je wetsuit aan te hebben. Ik denk het wel, zit alleen wat minder dankzij het zeem (en wordt zeiknat). Keertje proberen zou ik zeggen.

Een trisuit is nou juist ontworpen om de 3 sporten in te doen, een goed passend trisuit zal prima zwemmen. Wederom, probeer het eens uit van te voren. Oud trisuit van mij zwemt namelijk niet meer zo fijn omdat het wat is uitgerekt is.

3 Laatst bewerkt door JanR (19-05-11 14:28:01)

Re: tri suit

Ook al zou het kunnen dan zou ik het niet proberen. Ik zou bij zowel zwemmen mét, als zónder wetsuit, gebruik maken van een trisuit. De zeem van je fietsbroek wordt niet alleen nat, het loopt vooral beroerd. En je kunt na het fietsen je fietsbroek wel weer uit doen, maar je hebt de zeem bij het relatief korte fietsen niet persé nodig, dus ik zou überhaupt die fietbroek niet aantrekken en lekker in een trisuit starten.

4

Re: tri suit

Hallo Harley,

Zoals ik het begrijp heb jij nog geen trisuit om aan te trekken en daarom mijn advies. De eerste vier triathlons die ik heb gedaan, 2 sprint en 2 OD, heb ik gedaan in een normaal loopbroekje en bij de eerste wissel trok ik er een loopshirt bij aan (kost 3 seconde als je het shirt goed klaar legt). Een fietsafstand is bij de sprint sowieso prima te doen zonder zeem en bij de OD ook nog wel als je een goed zadel hebt (ik gebruik ISM Adamo).
Een trisuit zou ik pas kopen als je weet dat je triathlons leuk vind, want veel erin trainen voor een enkelvoudige sport zul je niet. Dat heb ik dan ook pas na afgelopen seizoen gedaan.
Hopelijk heb je hier wat aan...

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

5

Re: tri suit

Een normale hardloopbroek lijkt mij ook vele malen beter voor een korte tri dan een wielrenbroek. Kost een euro of 7 bij de Lidl en er is niets mis mee. Zwemmen en lopen met zo'n enorme zeem lijkt me niet aan te raden.

Mijn trisuit van 50 euro was goedkoper dan de meeste fietsbroeken, moest wel besteld worden maar dat ging erg vlot bij Runner's World. Veel goedkoper ben ik ze nog niet tegengekomen.

6 Laatst bewerkt door Dorter (20-05-11 08:04:55)

Re: tri suit

@Harley; een triathlonpak is echt de moeite waard, het is geen toeval dat 95% van een startveld bij een willekeurige triathlon zo'n ding aanheeft. Hoeft ook geen kapitaal te kosten, met name op de site van Wiggle of ChainReactionCycles of op het Britse Ebay zijn vaak dergelijke pakjes voor een aangename prijs te krijgen. Wel even voldoende aandacht besteden aan de maattabellen (verschillen per merk), dan kan er weinig misgaan. Maar ik zou afraden om met een fietsbroek te gaan rommelen, dat maakt je triathlondebuut niet prettiger. Dan inderdaad nog liever een hardloopbroekje.

7

Re: tri suit

Ik heb naast een triatlonpak ook een triatlonbroek (met dunne zeem) en gebruik deze eigenlijk vooral als gewone loopbroek voor trainingen.  Dus als je zoiets koopt, is het geen weggegooid geld ook al stop je met tri.

8

Re: tri suit

Mensen allemaal bedankt voor jullie reactie zover hier kan ik mee vooruit!!!!
Denk dat ik of een tri broek of toch tri suit als ze niet al te duur zijn.
verder iemand nog tips waar dit aan te schaffen.

9

Re: tri suit

volgens mij heeft www.rose.nl van het eigen merk ook budget tri suits. Daar had ik een jaar of 5 geleden in elk geval mijn eerste gekocht voor 40 euro oid.

10

Re: tri suit

Op triathlonweb op het prikbord kijken, heb ik die van mij ook vandaan voor 30 euro schitterende 2XU trisuit.
Is prima voor de eerste triathlons.