1 Laatst bewerkt door Mario (26-05-11 22:19:49)

Onderwerp: Eerste Triathlon Essentials

Beste allemaal,

Ik heb me ingeschreven voor mijn eerste Kwart Triathlon in het Kristalbad in Apeldoorn. Ik heb een wedstrijdzwem achtergrond, maar besloot me na 6 jaar niet sporten (studeren + Leiden = een hoop maar geen sport) te richten op iets complexers zoals een Triathlon. Het gecombineerd trainen bevalt me tot nu toe erg goed, maar over het zwemonderdeel had ik toch nog wat vragen. 

Degene waarvoor ik me ingeschreven heb is een buitenbad, van 50 meter, verwarmd. Dat wil waarschijnlijk betekenen dat er geen wetsuit gedragen wordt, maar wil dat ook zeggen dat een tri-suit niet geaccepteerd wordt?

Maakt het als wetsuits niet zijn toegestaan vreselijk veel uit wat je draagt tijdens het zwemonderdeel (behalve dan iets waarmee je daarna kan gaan fietsen?). Ik ben erg gehecht en gewend aan de sharskin compressie zwembroeken, maar ik kan me zo voorstellen dat die omdat ze niet meer zijn toegestaan bij zwemwedstrijden ook bij de triathlon verboden zijn?

En wat betreft de overige onderdelen, als ik hier zo op het forum kijk heeft iedereen een zeer blitse tijdritfiets, wil dat zeggen dat je met een normale racefiets (Koga, aluminium, ultegra afgemonteerd) niet meer wordt toegelaten, of heeft het slechts een weerslag op je individuele prestaties en maakt het voor succesvolle deelname niet veel uit?


Alvast bedankt voor jullie reacties.

2 Laatst bewerkt door HansH (26-05-11 23:44:45)

Re: Eerste Triathlon Essentials

Dag Mario,

over het zwemmen kan ik niet veel zinnigs zeggen, die regels zijn afhankelijk van de organisatie. Tri-Suit is altijd goed. Wetsuit hangt gewoon van de temperatuur af, bij een kwart is dat verboden boven een watertemperatuur van 22 graden, dat kun je gewoon opzoeken. Zo warm zal het wel niet zijn. Wat fietsen betreft: ook al pak je een stadsfiets, als de remmen het maar doen en er niets los zit, mag je meedoen (ligfietsen zijn wel verboden). Mijn kinderen doen mee op hun mountainbike.

Veel plezier.

Hans

triathlon is 3x leuker!

3

Re: Eerste Triathlon Essentials

toevoeging aan hans; een helm is ook verplicht.

Omdat het in een zwembad is zou het heel goed kunnen zijn dat een wetsuit verboden is, maar dat kun je ongetwijfeld wel vinden op de site van de organisatie.

Overigens kan je in Leiden ook prima sporten hoor!

4

Re: Eerste Triathlon Essentials

Ik heb in '09 meegedaan in Apeldoorn (trio) en tijdens het zwemonderdeel verscheidene wetsuits gezien. Dus hangt van de watertemperatuur af of het mag.

Compressie zwembroek lijkt me niet fijn fietsen / lopen, dat spul zit toch erg strak? Of deze (zwem)kleding toegestaan is zal je in het NTB reglement moeten nakijken.

Wat betreft je fiets, wat HansH zegt smile

5

Re: Eerste Triathlon Essentials

En inderdaad de helm... En die moet goed vastzitten.

Interessant genoeg vroeg ik tijdens Ironman 70.3 in Zwitserland of ze mijn helm niet wilden zien.... Nee, zeiden ze, het is uw hoofd.... Dat is nog eens de verantwoordelijkheid daar laten waar hij hoort (niet vergeten de helm af te zetten tijdens wissel 2....) En startnummer van rug naar buik.....

triathlon is 3x leuker!

6

Re: Eerste Triathlon Essentials

Compressiekousen zijn volgens mij niet meer toegestaan.