1

Onderwerp: Trisuit of wetsuit

Wie kan mij een klein beetje helpen met de verschillen? Ik ga toch iets aanschaffen, omdat ik bij het buitenzwemmen toch wat kou ervaar na een tijdje.

2 Laatst bewerkt door Dorter (12-07-11 23:00:26)

Re: Trisuit of wetsuit

Een trisuit is net zo dik als een loopbroekje, en biedt ongeveer evenveel bescherming tegen koud water (praktisch niks dus). Het is gemaakt om snel te drogen en in te zwemmen, fietsen (zeempje) en lopen zonder dat je je om hoeft te kleden. Dit draag je dus in principe altijd.

Een wetsuit is gemaakt van neopreenrubber met een dikte van 2 tot 5mm, afhankelijk van de plek op het lichaam (dik op de benen voor drijfvermogen, dun rond de schouders voor bewegingsvrijheid). Het neopreen zuigt zich vol water dat vrij snel de temperatuur van je lichaam aanneemt en je zodoende beschermt tegen koud water. Onder dit wetsuit draag je je trisuit (in wedstrijden) of een zwembroek (bij openwatertraining).

Let op; een triathlonwetsuit is bedoeld om te zwemmen. Laat je niet verleiden tot de aankoop van een surfwetsuit, dat is heel ander neopreen en dat zwemt voor geen meter.

3

Re: Trisuit of wetsuit

Ik draag echt geen zwembroek in mijn wetsuit tijdens training. Gewoon in den blote billekes!

4

Re: Trisuit of wetsuit

Ok, bedankt voor dit antwoord! Ik twijfel nog een beetje of ik dit seizoen al tot de aanschaf over moet gaan. Mede omdat ik nog wel meer dan 10 % overtollig lichaamsgewicht bevat. wink Maar als ik het goed begrijp kan ik dus met allebei uit de voeten? Een tri-suit onder het wet-suit?

5

Re: Trisuit of wetsuit

@ Doorn; kijk bij de volgende dichtsbijzijnde triathlon met openwater even goed bij de wissel zwemmen-fietsen. Onder praktisch elk wetsuit komt een tri-suit tevoorschijn.

@Roland; ik zwem meestal op Bussloo. Daar is een strandje waar dat inderdaad geen bezwaar is. Maar ik vertrek meestal vanaf een ander strandje waar ik kleine kindertjes en hun moedertjes niet overstuur wil maken tijdens het aanpeuteren van mijn wetsuit. Gewoon een Speedo eronder voor mij.

6

Re: Trisuit of wetsuit

@ Dorter, de eerste volgende dichtsbijzijnde triathlon met openwater ga ik zelf aan deelnemen, maar ik denk dat dit blote bast werk wordt tijdens het zwemmen.

7

Re: Trisuit of wetsuit

Mooi man, kun je het van heul dichtbij zien bij je medetriathleten (en vooral afkijken). Succes.

8

Re: Trisuit of wetsuit

Dorter schreef:

@Roland; ik zwem meestal op Bussloo. Daar is een strandje waar dat inderdaad geen bezwaar is. Maar ik vertrek meestal vanaf een ander strandje waar ik kleine kindertjes en hun moedertjes niet overstuur wil maken tijdens het aanpeuteren van mijn wetsuit. Gewoon een Speedo eronder voor mij.

Ah, Bussloo daar ging ik wel eens heen toen ik nog in Deventer woonde. Bevalt het zwemmen nog goed daar? Want dat is vanaf Amersfoort ook nog wel te doen...

9

Re: Trisuit of wetsuit

Knappe jongen die mij een mooier en helderder open water aan kan wijzen... Zwom 2 weken terug een goeie 7 á 8 meter vanaf een clubgenoot en kon hem onder water zien. Water is super, lokatie is super en de plas is groot genoeg om je compleet de blubber te zwemmen.

10

Re: Trisuit of wetsuit

Heb vorige week aan het Grevelingemeer gezeten en daar was het helder water. Zit nu aan het lauwersmeer en is ook prima.

11

Re: Trisuit of wetsuit

Klopt, beide wateren ken ik maar zijn meer dan een uur rijden. Ik heb ooit op de Hoekse Waard gewoond (ja, waar niet?) en toen ging ik geregeld naar de Grevelingen en het Veerse Meer.

12

Re: Trisuit of wetsuit

Even ontopic, ik twijfel namelijk nog steeds of ik dit wetsuit nu moet aanschaffen, ik heb voorlopig alleen mijn eerste triatlon gepland staan op 6 augustus, of volgend jaar. Ik wil nog zo'n 12 kg afvallen. Als ik nu een wetsuit op maat koop, en ik ben dan die 12 kg kwijt, kan ik me voorstellen dat er op een gegeven moment ruimte in dit pak ontstaat? Misschien moet ik dan die eerste km maar met alleen een zwembroek proberen en volgend jaar eens verder kijken. In de winter heb ik toch de mogelijkheid om 3x per week binnen te zwemmen, waar ik gezien mijn huidige zwemkwaliteiten ook zeker gebruik van moet gaan maken wink

13

Re: Trisuit of wetsuit

Ik zou het dan lekker zonder wetsuit doen. In deze periode van het jaar heb je je wetsuit echt niet meer aan voor de watertemperatuur. Het wetsuits is dan (terecht) alleen maar omdat je er sneller mee bent. Volgend voorjaar zijn er weer wetsuit testdagen waarbij je ook gelijk met korting het best passende wetsuit kunnen kopen.

Een trisuit zou ik je nog wel kunnen aanraden, maar als jij inderdaad van plan bent om 12kg kwijt te raken geldt dat pasverhaal natuurlijk ook voor je trisuit.

Dus :-) ga lekker in je zwembroek, trek bij de wissel je fietsbroek erover en maak alleen het touwtje los (heb ik ook gedaan bij mijn eerste).

14

Re: Trisuit of wetsuit

Wat ik ben vergeten te vertellen is dat we op dit moment 1x in de week buiten zwemmen. Ondanks dat het water lekker is, krijg ik toch harde krampen na een rondje zwemmen. Vandaar mijn twijfel, maar het je hebt gelijk, maar even met de zwembroek proberen smile

15

Re: Trisuit of wetsuit

Ik heb ook nog wel een vraag. Is het wel of niet verstandig met wetsuite te trainen.  Als ik een uur in zee zwem doe ik dat zonder wetsuite. Als het in de wedstrijd is toegestaan doe ik dat uiteraard wel omdat het mijn zwemtijd verbetert.

16

Re: Trisuit of wetsuit

@ Bigfietser; het is zeker verstandig om met wetsuit te trainen. Zwemmen in een wetsuit zorgt voor iets meer weerstand in de armbeweging. Daar moet je toch even aan wennen. En het is natuurlijk een goede gelegenheid om te oefenen met het afstropen van je wetsuit na een zweminspanning.

17

Re: Trisuit of wetsuit

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als Dorter. Ik ben recentelijk begonnen. Nog geen wedstrijd gedaan. (Gepland voor augustus/september). Maar heb nog geen wetsuit. Wel een tri suit.

Twijfel of ik zal wachten tot begin volgend seizoen met aanschaf (Ben 183cm, ong. 70kg. en verwacht ook niet zwaar af te vallen).

Heb nog niet getraind in buitenwater. Weet nog niet waar ik dit zal doen. Bussloo werd genoemd als mogelijke optie. Goede ervaringen? (Ook zonder wetsuit?)

18

Re: Trisuit of wetsuit

@DennisM, je bedoelt hetzelfde schuitjes als doorn184...?

Op Bussloo is momenteel een wetsuit niet absoluut noodzakelijk, maar wel aan te raden. Kun je vanaf Ermelo niet beter naar Zeumeren? Ik weet overigens niet hoe het water daar is qua kwaliteit, het lijkt me in elk geval wat dichterbij.

19

Re: Trisuit of wetsuit

Wiggle heeft al gloednieuwe pakken voor 116 euro. Dat spaar je in een paar weken uit met kaartjes voor het zwembad en dan kun je er dit seizoen nog maanden plezier van hebben!

Maakt dan ook niet zoveel uit als zo'n pak maar een (of twee?) seizoenen meegaat... Mijn eigen pak is een tweedehandsje maar dat vergt veel speurwerk en was eigenlijk bijna net zo duur  (90 euro).

http://www.wiggle.co.uk/orca-mens-kaisei-wetsuit/

Ik heb verder geen ervaring met deze shop of dit model.

20

Re: Trisuit of wetsuit

@ Roland; Wiggle is super. Redelijk vlotte levering en altijd compleet en correct. Ik heb er nu verschillende keren spullen besteld en ik vind het een prima webshop.

21

Re: Trisuit of wetsuit

Ik heb vorige maand mijn eerst 1/4e gedaan zonder wetsuit, en ik was zo ongeveer de enige ;-) ook omdat ik nog twijfelde om de investering te doen. In m'n trisuit was het wel goed te doen, maar ik denk dat ik toch een 2-tal minuten rapper had kunnen zwemmen in een wetsuit. met een watertemperatuur van iets meer dan 18° vond ik het toch maar net te doen.

Een week of 2 geleden dan toch die Kaisei besteld via Wiggle. 5 dagen daarna thuis netjes afgeleverd. De dag erna al direct een wedstrijd mee gezwommen (Gent Zwemt, 2000 m in de watersportbaan) en heel tevreden mee. Het maakt echt wel veel verschil, maar het is zeker geen noodzaak, toch niet voor een eerste triatlon.

@DennisM: ik zou toch minstens 1 keer in open water zwemmen, het is helemaal anders dan in een zwembad. met of zonder wetsuit, maakt niet uit.

22

Re: Trisuit of wetsuit

Maar als je hem via Wiggle besteld, kun je hem niet passen begrijp ik? Hoe heb je dat dan gedaan Michiel?

23

Re: Trisuit of wetsuit

dat klopt, het is inderdaad een gokje geweest. de maattabel van orca is wel redelijk correct, ook al val ik niet 100% binnen 1 maat.
ik ben 1,89 m groot, weeg 78 kg, en borstomtrek 99 cm. Ik heb maat 8 gekozen en zit heel goed.
ik heb nooit een andere wetsuit aangehad, dus ik kan moeilijk vergelijken. Volgens mij kan je het pak wel terugsturen en inwisselen voor een andere maat, weliswaar mits een kleine opleg..

24

Re: Trisuit of wetsuit

Ik ben geslaagd, heb de Orca S3 en een tri-suit. Deze ga ik over 2 weken eens testen in het water. Ben benieuwd!

25

Re: Trisuit of wetsuit

Ik heb op de wiggle webshop gekeken naar het aanbod. Ziet er wel goed uit.
Als ik de orca maattabel erbij pak vind ik het wel lastig.

http://www.primera-sports.com/sizing-gu … guide.aspx

Mijn specs:
Borstomvang: 92cm
Gewicht: ~70kg
Lengte: 183cm

Dan zou de MT maat het dichtste in de buurt komen. Maar de borstomvang is daarvan (redelijk) te groot. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?