1

Onderwerp: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

Hallo,
Gister heb ik geprobeerd om in de noord atlantische oceaan te zwemmen bij Miami Beach. Dat bleek even iets lastiger te zijn dan in ons oud vertrouwde kikker landje. De oceaan is daar zo zout dat je bij het inademen van 2 druppels water al uitgedroogd raakt. Heeft iemand enig idee hoe je hiermee moet omgaan? Met een beetje geluk kan ik het nog testen voordat ik alweer weg moet.
Groeten,
Ashgard

2

Re: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

Ashgard schreef:

Hallo,
Gister heb ik geprobeerd om in de noord atlantische oceaan te zwemmen bij Miami Beach. Dat bleek even iets lastiger te zijn dan in ons oud vertrouwde kikker landje. De oceaan is daar zo zout dat je bij het inademen van 2 druppels water al uitgedroogd raakt. Heeft iemand enig idee hoe je hiermee moet omgaan? Met een beetje geluk kan ik het nog testen voordat ik alweer weg moet.
Groeten,
Ashgard

hoofd volledig uit het water halen bij he ademen.
http://www.youtube.com/watch?v=Em2CxF58Iag
http://www.youtube.com/watch?v=ywrXQUvUkbU

3

Re: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

En anders gewoon niet in de zee zwemmen. Zo te proeven doe je dat niet voor je lol.

4

Re: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

1. Probeer zoveel mogelijk te voorkomen dat je water binnen krijgt
2. Je (ik iig) raakt toch wel een beetje gewend aan zwemmen in zout zeewater, of je leert blijkbaar beter te voorkomen dat je water binnen krijgt.

Tips,
1. Drink dus voldoende voordat je gaat zwemmen.
2. Zorg dat je iets zoets (zoals Cola) op het strand hebt staan als je het water uitkomt.
2½. Je kunt dus ook, zoals ook veel triathlons doen, een stuk de zee in zwemmen, eruit komen, slok nemen en nog een rondje doen.

5

Re: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

vorig jaar op reis in Spanje mij ook eens gewaagd aan zwemmen in de Middellandse Zee.

dat was niet meer of minder dan een waar fiasco.  ik begon te zwemmen en na nog geen 100 meter moeten stoppen, enorm moeten kokhalzen van het zout water, dat is of was gewoonweg verschrikkelijk.

in zoutwater zwemmen is toch totaal iets anders dan in een zwembad of kanaal vind ik

6

Re: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

@ pivdberg: goede tip met cola, moet ik eens proberen

@ el corredor: helemaal eens

Open water zwemmen vind ik leuk, maar in zout water is het echt een heel ander verhaal. Daarnaast heb je nog verschil tussen zout water uit de zee bij Nederland en zout water uit de oceaan bij Miami. Maar ik zal het toch moeten leren, anders kan ik nooit die triathlon bij m'n oom op Curacao doen :-)
Conclusie, gewoon doorzetten!

7

Re: Open water zwemmen in zout water, hoe doe je dat?

@ el corredor; in de Middelandse Zee zwemmen heb ik een paar jaar geleden ook gedaan (Pineda), het water is uiteraard zout en lekker is zeker anders. Maar ik heb een paar mooie trainingen af kunnen werken en kokhalzend het water verlaten was er zeker niet bij.  Ik had voor die tijd al eens wat Tri-Ambla zout-waterkilometers gemaakt dus ik wist wel wat het was. Het zal ook wel wennen zijn. Kan me alleen niet zo'n goede voorstelling maken van Ashgards verhaal. Is het water daar zouter dan in een willekeurige andere oceaan/zee? Weet wel dat ik bij mijn tweede deelname aan de Tri-Ambla wat pepermuntjes op mijn stuur getaped had... dat is wel een aanrader.