1

Onderwerp: Vreemd geluid achterwiel

Gister was ik een fietstraining aan het afwerken. Ging allemaal prima. Toen ik bijna klaar was en mijn benen even stil hield, viel het me op dat er een (voor mij) vreemde harde ratel uit het achterwiel kwam. Na afloop het wiel eruit gehaald en lijkt binnenuit de tandwielen te komen.

Nou gaat mijn fietskennis nog niet direct zo ver dat ik weet wat het is. Te weinig lagerolie? Of is er iets anders mis?
Vind het wel een zorgelijk iets voor een nieuwe fiets...

Het geluid is er alleen in vrijloop.

Ik heb geprobeerd het geluid op te nemen. Door de slechte microfoon van mijn telefoon klinkt het ietwat apart...

linkje: http://www.youtube.com/watch?v=pf_aMlY7F0g

Let me know your thoughts.

2 Laatst bewerkt door Dorter (30-07-11 15:03:08)

Re: Vreemd geluid achterwiel

Is het niet gewoon het geluid van het freewheel? Van wat voor merk en type is je wiel? Mijn trainingswielen (Shimano WHR550 en WH7700) maken amper geluid in vrijloop, maar mijn Planet X wielen en de Fulcrums in de fiets van mijn vrouw maken een geluid alsof er een ouderwets jachtvliegtuig in duikvlucht gaat. De freewheel van het PX wiel heb ik wel eens uit elkaar gehaald, daar zitten 3 tanden met vrij stugge veren waardoor de ratel zo hard is.

Met je lager heeft het niets te maken, tenzij er iets radicaal kapotgedraaid is. Maar dat lijkt me erg stug.

3

Re: Vreemd geluid achterwiel

Aangezien je het alleen hoort als je je benen stil houdt, denk ik (ook) dat het je freewheel is. Dat geluid is er om andere fietsers te laten horen wanneer je niets uitvoert tongue

4

Re: Vreemd geluid achterwiel

Inderdaad niks aan de hand, je hoeft je pas zorgen te maken alser daar iets ratelt/kraakt terwijl je gewoon aan het trappen bent, dan is er een lager kapot smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: Vreemd geluid achterwiel

Eerder hoorde ik bijna niets/lichte ratel in vrijloop. Het is nu een stuk harder. (Door de slechte microfoon lijkt het nog een stuk harder). Ik weet niet of het gebruikelijk is dat het harder word. Ik blijf het wel in de gaten houden.

Bedankt voor de geruststellingen:)

6 Laatst bewerkt door Triatleethans (30-07-11 19:02:12)

Re: Vreemd geluid achterwiel

Ik heb een set Shimano WH 7850 C24CL trainingswielen en de vrijloop maakt niet of nauwelijks geluid als ik mijn benen stil houd
Op mijn ATB heb ik set DT Swiss XM 1550 en als ik daarop mijn benen stil houd hoor je pas een geluid die goed te horen is voor andere fietsers terwijl de DT Swiss naven als een zonnetje lopen
Chiss King naven zijn er beroemd om dat ze een zeer kenmerkend geluid ( angry bee ) maken

7

Re: Vreemd geluid achterwiel

Specs:
Frame : Slice, Hi-MOD carbon, SAVE, BB30
Fork : Slice Aero, Hi-MOD full carbon, 1-1/8"
Rims : Mavic Cosmic Carbone SL
Hubs : Mavic Cosmic Carbone SL
Spokes : Mavic Cosmic Carbone SL
Tires : Schwalbe Ultremo ZX, 700x23c

Moet bekennen dat het met toch niet lekker zit. Kan me namelijk niet herinneren dat het zo hard was. Is hier eenvoudig zelf naar te kijken of beter even langs de FM/winkel?

8

Re: Vreemd geluid achterwiel

Blijkbaar leuk genoeg om er filmpjes van te maken, maar hier een aantal mensen die graag hun Mavics rondjes zien en horen draaien.

http://www.youtube.com/watch?v=rsbxbTfa … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ua8SxYIwpro

Vergelijk het geluid maar eens met dat van jou. Een duidelijke ratel is blijkbaar inherent aan het model. Maar als je het niet vertrouwt kun je altijd even naar de winkel.

http://www.youtube.com/watch?v=oKbKfxu5 … re=related

Ook nog een aardig filmpje waar Triathleethans' opmerking over de Chris King naven even duidelijk gemaakt wordt.

9

Re: Vreemd geluid achterwiel

Ik heb op mijn mtb hope naven dat zijn ook van die lawaaimakers.

10 Laatst bewerkt door Lieke (01-08-11 16:04:30)

Re: Vreemd geluid achterwiel

Ik heb op mijn fiets Fulcrums, die produceren aardig wat geluid.. Superhandig als je wilt inhalen want je hoeft maar heel ff je benen stil te houden en ze horen je. Minder handig wanneer je in een peloton fietst/traint want je verraad jezelf zo snel als je je benen ook maar ff stil houdt.. tongue

Als de fietst nog redelijk nieuw is zou ik ff langs de FM gaan, dat valt toch onder service? Althans mijn FM is altijd bereid om zo ff naar m'n fiets te kijken..