1

Onderwerp: Startnummer tijdens ironman race

Ik was nog eens naar ironman hawaii 2010 aan het kijken. Toen viel me iets op aan de startnummers.

Van wat ik begreep heeft het gevolgen wanneer je startnummer niet duidelijk zichtbaar is.
- moet achter bij het fietsen
- moet voor bij het hardlopen.

Uit de ironman (hawaii) rules & regulations voor 2011:

Each athlete must wear the Ironman-issued race number at all times while on the course. Bike number must be placed low on the BACK of each cyclist’s jersey where it is clearly visible. Folding or cutting race number or intentional alteration of any kind is STRICTLY PROHIBITED. Race belts may be worn.

Runners must wear their race number at all times on the course. Race numbers issued by Ironman identify the official athletes in the race. Folding or cutting the race number or intentional alteration of any kind is STRICTLY PROHIBITED. Run number must be placed on FRONT of runner and securely attached. Race belts may be worn. Shoes and shirts are required on the run segment.

Andy potts zijn startnummer valt er al bijna af wanneer hij op zijn fiets stapt en Macca finished helemaal zonder nummer. Net als enkele andere atleten.

Word hier anders naar gekeken voor profs/amateurs?

Er is ongetwijfeld iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen:)

2

Re: Startnummer tijdens ironman race

Euhm, ik mag hopen dat er geen triatleten DSQ krijgen voor een vouwtje in hun startnummer. 'Securely attached'  is ook redelijk subjectief. Wat hier wordt gesteld is een duidelijk verplichting, maar je zult de sanctiepagina ook eens moeten nalezen om te kijken welke straffen er op overtredingen staan. Als er geen sancties zijn vastgelegd, dan  zullen zeer weinig juryleden durven optreden.

3 Laatst bewerkt door DennisM (10-09-11 23:45:58)

Re: Startnummer tijdens ironman race

Er staat niets specifiek over startnummer sancties. Alleen voor draften / andere overtredingen. 3 overtredingen = DQ, of het niet melden bij een penalty tent riskeer je ook een DSQ.
Voor een vouwtje lijkt me niet nee. Maar lijkt me wel dat er een verschil is tussen wel of geen racenummer dragen.

Persoonlijk maakt het me niet uit, maar vraag me af hoe het in elkaar steekt. Voordat ik dalijk zelf de sjaak ben:)

4

Re: Startnummer tijdens ironman race

Ik had laatst ook het probleem dat het startnr nat was geworden van mijn tripakje. En daardoor uitscheurde aan de veiligheidsspeld. Maargoed dat was geen Kona en ik deed nergens voor mee in de wedstrijd. Jury vond het geen probleem (al vroegen ze wel waar me startnr was op de fiets)

Voor de profs lijkt het me beetje onbelangrijk. Voor AGers lijkt het me belangrijker, vaak kun je aan startnr wel zien of ze een bedreiging zijn voor jouw klassement.