1

Onderwerp: Wanneer ben je een atleet?

N.a.v. een off-topic post, maar daarom niet minder interessant;

Wanneer ben je een atleet? En wanneer dan een triatleet?
Graag jullie mening. Als opwarmertje, een definitie van wiktionary:

atleet m

1.iemand die grote prestaties op sportief gebied verricht

2

Re: Wanneer ben je een atleet?

"if you have a body you're an atlete".

Las het laats ergens vond het wel een mooie

je bent een triatleet als je voor donker een triathlon gefinisht hebt (die verzin ik zelf :-P)

3

Re: Wanneer ben je een atleet?

Is dat niet relatief aan de mogelijkheden van een persoon?

Ik train serieus 8-10 uur per week voor het doen van 1/4 triathons.
Echter mijn prestaties zijn, vergeleken met een grote groep anderen, niet groots, geen top 10 kwalificaties, zelfs niet binnen mijn age-groep.
Ergo ik ben geen athleet... jaja!
Ik zal zelf niet beweren dat ik een topsporter ben, maar volgens mij moet alles afgemeten worden aan de maximale capaciteiten van een individu en niet tov de "top 10"

Just my 2 cents.

4

Re: Wanneer ben je een atleet?

Arnoutdv schreef:

Is dat niet relatief aan de mogelijkheden van een persoon?

Ik train serieus 8-10 uur per week voor het doen van 1/4 triathons.
Echter mijn prestaties zijn, vergeleken met een grote groep anderen, niet groots, geen top 10 kwalificaties, zelfs niet binnen mijn age-groep.
Ergo ik ben geen athleet... jaja!
Ik zal zelf niet beweren dat ik een topsporter ben, maar volgens mij moet alles afgemeten worden aan de maximale capaciteiten van een individu en niet tov de "top 10"

Just my 2 cents.

Dus dan zou iemand die sneller dan jou is, maar daar nooit voor traint geen atleet zijn?

Ik vind de definitie van atleet juist niet relatief aan de mogelijkheden. Een atleet is bovengemiddeld goed.

Iemand die het zwemonderdeel maar nauwelijks kan volbrengen, op toertempo het fietsonderdeel afrond en de afsluitende 10kilometer wandelend afrond vind ik geen (tri)atleet.

Het lastige in de definitie vind ik het bepalen van bovengemiddeld goed. In alle triatlons die ik dit jaar gedaan heb ben ik boven de middenmoot geëindigd. Ben ik dan bovengemiddeld goed? Je zou kunnen beweren van wel. Echter mijn concurrentie bestaat ook uit vrouwen en uit mensen die veel ouder zijn dan mij. Ben ik bovengemiddeld goed voor iemand van mijn leeftijd met mijn trainingsarbeid, ik ben bang van niet.

5

Re: Wanneer ben je een atleet?

Arnoutdv schreef:

Is dat niet relatief aan de mogelijkheden van een persoon?

Ik train serieus 8-10 uur per week voor het doen van 1/4 triathons.
Echter mijn prestaties zijn, vergeleken met een grote groep anderen, niet groots, geen top 10 kwalificaties, zelfs niet binnen mijn age-groep.
Ergo ik ben geen athleet... jaja!
Ik zal zelf niet beweren dat ik een topsporter ben, maar volgens mij moet alles afgemeten worden aan de maximale capaciteiten van een individu en niet tov de "top 10"

Just my 2 cents.

Hier vind ik wel wat inzitten. Als iemand het maximale uit zijn potentie haalt, maar zijn/haar resultaten niet bovengemiddeld zijn, is diegene voor mij wel een atleet.
Als iemand dan weer slecht getraind een hele triatlon volbrengt, vind ik dat geen atleet. Ik vind een atleet wel iemand die zich goed voorbereid en dus goed getraind voor de afstand aan de start staat.

6

Re: Wanneer ben je een atleet?

Yoca schreef:

En wanneer dan een triatleet?

Als je een triathlon hebt volbracht.

7

Re: Wanneer ben je een atleet?

Je bent een atleet als je een sport beoefent. Als ik 1x voor de gein zonder trainen meedoe aan een 100m sprint, ben ik in mijn ogen nog geen 100m-atleet.

Echter, als ik een jaartje train voor een halve triathlon, en deze volbreng en daarna ermee stop, ben ik in die periode wel een (tri)atleet.

Vind ik dan.

8

Re: Wanneer ben je een atleet?

DeDuif schreef:

Dus dan zou iemand die sneller dan jou is, maar daar nooit voor traint geen atleet zijn?

Ik vind de definitie van atleet juist niet relatief aan de mogelijkheden. Een atleet is bovengemiddeld goed.

Discutabele uitspraak hoor.
Dan zouden alle middenmotertjes geen atleten zijn en mogen dus eigenlijk alleen topsporters onder die noemer vallen?

Ik denk (vind) dat een atleet iemand is die in zijn sport het beste uit zichzelf probeert te halen, op welk niveau dan ook.

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

9

Re: Wanneer ben je een atleet?

Leuke discussie. Wat te denken van het volgende. Discuswerpen en kogelstoten zijn atletiekonderdelen. Maar de titels gaan doorgaans mee naar huis met heren en dames met een lichaam dat naar onze maatstaven nou niet echt "atletisch" genoemd kan worden (lees pittige bierpens). Weldegelijk atleten, hoewel ze na 100m hardlopen waarschijnlijk aan het zuurstof moeten. Zegt u het maar.

10 Laatst bewerkt door Frankiboy (21-09-11 11:54:24)

Re: Wanneer ben je een atleet?

Bleek schreef:
Yoca schreef:

En wanneer dan een triatleet?

Als je een  triathlon hebt volbracht.

Hangt een beetje af van wat voor waarde je hecht aan het woord triathleet vind ik. Iemand die races doet met als doel atletische vooruitgang - in rangorde/tijd/etc. - is een atleet en in geval van triathlon... triathleet. Zie je het als iets spartaans dan ben je het pas na het volbrengen van een hele vind ik, want een gemiddelde kwart kost niet heel veel bloed, zweet en tranen..

EDIT: als je aan iemand die voetbal doet vraagt wat hij is zegt hij ook voetballer, denk dat je triathleet in eerste instantie los van het woord atleet moet zien en gewoon moet zien als iemand die de sport triathlon beoefent, net als een zwemmer, tennisser, rugby'er

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: Wanneer ben je een atleet?

Je bent een atleet als traint ipv sport. Je bent sporter als je sport ipv beweegt.
De meeste triatleten behoren tot categorie 2. Ook al denken velen dat ze tot categorie 1 behoren...

12

Re: Wanneer ben je een atleet?

Hmm pas een triathleet zijn als je een volledige hebt afgewerkt daar ben ik niet met akoord. Als je die toppers zichzelf ziet afbeulen op de OD moeten die zeker niet onderdoen. Denk idd in de dicipline die je doet en je leeft er voor dat je jezelf toch wel onder tri/duathleet kunt plaatsen. Al bij al is het niet iedereen gegeven er èèntje uit te doen + het voordeel van tri/duathleten is je kunt nog een marathon lopen-tijdrit-wegkoers-mountainbike wedstrijd rijden zonder af te moeten gaan.

13

Re: Wanneer ben je een atleet?

DMM schreef:
DeDuif schreef:

Dus dan zou iemand die sneller dan jou is, maar daar nooit voor traint geen atleet zijn?

Ik vind de definitie van atleet juist niet relatief aan de mogelijkheden. Een atleet is bovengemiddeld goed.

Discutabele uitspraak hoor.
Dan zouden alle middenmotertjes geen atleten zijn en mogen dus eigenlijk alleen topsporters onder die noemer vallen?

Ik denk (vind) dat een atleet iemand is die in zijn sport het beste uit zichzelf probeert te halen, op welk niveau dan ook.

Iemand die het beste uit zichzelf wil halen noem ik een fanatiek sporter.
Zoals in de startpost staat het citaat: grote prestaties op sportief gebied.
Dat doen de meeste deelnemers aan een triathlon toch niet.

14

Re: Wanneer ben je een atleet?

Frankiboy schreef:
Bleek schreef:
Yoca schreef:

En wanneer dan een triatleet?

Als je een  triathlon hebt volbracht.

Hangt een beetje af van wat voor waarde je hecht aan het woord triathleet vind ik. Iemand die races doet met als doel atletische vooruitgang - in rangorde/tijd/etc. - is een atleet en in geval van triathlon... triathleet. Zie je het als iets spartaans dan ben je het pas na het volbrengen van een hele vind ik, daar kwartjes en dergelijke natuurlijk niet echt veel bloed, zweet en tranen van de mens vragen..

Hier ben ik het mee oneens. Ik heb nog nooit een hele gedaan dus ik weet niet hoe het is.
Ik kan wel de parallel trekken met hardloopwedstrijden. Een goed uitgevoerde 5 kilometer doet ook erg veel pijn, niet minder dan een halve marathon. En ook een goede 5 moet je keihard voor trainen.

Een goed uitgevoerde hele triathlon zie je zelden. Regelmatig zie je atleten die op een achtste of kwart op een bepaald niveau presteren. En vervolgens de hele triathlon gaan doen en gruwelijk onderpresteren. Als je niet kunt presteren op een hele, op het niveau dat bij jou als sporter hoort, heb je je niet goed voorbereid. Ik heb dan meer respect voor een goede kwart dan een ondermaatse hele.

15 Laatst bewerkt door Frankiboy (21-09-11 11:07:04)

Re: Wanneer ben je een atleet?

@Duif/Ronnyke - Heb niet gezegd dat je pas een triathleet bent na een hele, althans dat was niet mijn bedoeling, of jullie associeren triathleet met iets spartaans, want dat heb ik wel gezegd...ik vind kwartjes etc gewoon niet spartaans, maar het maakt je niet een mindere triathleet. In tegendeel, de toppers op de OD afstand, zoals weer mooi te zien was op WK afgelopen weekend, zie ik uiteraard als fanatiekere (tri)atleten dan mijzelf. Bovendien zou een dergelijke arrogante houding de sport niet goed doen wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

16 Laatst bewerkt door Things (21-09-11 12:44:38)

Re: Wanneer ben je een atleet?

le Coq schreef:

Je bent een atleet als traint ipv sport. Je bent sporter als je sport ipv beweegt.
De meeste triatleten behoren tot categorie 2. Ook al denken velen dat ze tot categorie 1 behoren...

Hmm ik ben gezakt van 1 naar 2 dit seizoen :-P.

Zelf vind ik altijd een leuke maatstaf of je iets echt kan (los van atleet zijn of niet) als je binnen 1,5x het wereldrecord kan blijven.

100m zwemmen:        45s --> 1:07.5
200m zwemmen          1:42 --> 2:33
1500m zwemmen       14:30 --> 21:45

5 km hardlopen          12:30 --> 18:45
10 km hardlopen        26:30 --> 39:45
marathon                      2:03 --> 3:05

4km achtervolging        4:15 (56.5 km/h) --> 6:22 (37.7 km/h)
uurrecord (met aero):  56.4 km/h --> 37.6 km/h

1500m schaatsen        1:42 --> 2:33
500m kajak                     1:34 --> 2:20

Het schaatsen en kajakken ga ik sowieso niet halen :-P

P.S. Ik heb niet alle tijden opgezocht, er zitten benaderingen tussen.

17

Re: Wanneer ben je een atleet?

Zoals de openings post al zegt.

Een atleet is:

Iemand die grote prestaties op sportief gebied verricht.

Nou dat is in mijn ogen iedereen, want iedereen verricht een grote prestatie binnen zijn/haar kunnen op sportief gebied.
Dus JA ik ben een triatleet of ik nou eerste of laatste wordt.

18

Re: Wanneer ben je een atleet?

Frankiboy schreef:

EDIT: als je aan iemand die voetbal doet vraagt wat hij is zegt hij ook voetballer, denk dat je triathleet in eerste instantie los van het woord atleet moet zien en gewoon moet zien als iemand die de sport triathlon beoefent, net als een zwemmer, tennisser, rugby'er

Dat bedoel ik inderdaad, het woord triathleet is in mijn ogen de benoeming van iemand die triathlons uitloopt. En het maakt mi niets uit of het nou een sprint of een hele is en of de persoon in kwestie als 2e eindigt of als laatste.

19

Re: Wanneer ben je een atleet?

denniss schreef:

Zoals de openings post al zegt.

Een atleet is:

Iemand die grote prestaties op sportief gebied verricht.

Nou dat is in mijn ogen iedereen, want iedereen verricht een grote prestatie binnen zijn/haar kunnen op sportief gebied.
Dus JA ik ben een triatleet of ik nou eerste of laatste wordt.

Wij noemen Albert Einstein een genie. Als ik me met natuurkundige vraagstukken bezig zou houden zou het resultaat niet erg indrukwekkend zijn wink Toch kan ik op dat moment binnen mijn kunnen goed gepresteerd hebben. Maakt mij dat dan ook een genie?

20

Re: Wanneer ben je een atleet?

DeDuif schreef:

Wij noemen Albert Einstein een genie. Als ik me met natuurkundige vraagstukken bezig zou houden zou het resultaat niet erg indrukwekkend zijn wink Toch kan ik op dat moment binnen mijn kunnen goed gepresteerd hebben. Maakt mij dat dan ook een genie?

Mits je in het juiste legeronderdeel werkt, ben je een genie. De soort genie waar jij aan refereert moet aan een bepaalde begaafdheid voldoen. De term triathleet houdt een dergelijke vermogen niet in. Vind ik.

21

Re: Wanneer ben je een atleet?

Nog een vraagstuk, net zo 'zinvol' als bovenstaande discussie: waar heb je meer talent voor nodig: een kwart onder de twee uur, of een hele triathlon finishen?

22 Laatst bewerkt door Frankiboy (21-09-11 17:58:57)

Re: Wanneer ben je een atleet?

JanR schreef:

Nog een vraagstuk, net zo 'zinvol' als bovenstaande discussie: waar heb je meer talent voor nodig: een kwart onder de twee uur, of een hele triathlon finishen?

das appels met peren vergelijken...

EDIT: wat we overigens de hele tijd aan het doen zijn wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

23 Laatst bewerkt door Yoca (21-09-11 19:28:44)

Re: Wanneer ben je een atleet?

JanR schreef:

Nog een vraagstuk, net zo 'zinvol' als bovenstaande discussie: waar heb je meer talent voor nodig: een kwart onder de twee uur, of een hele triathlon finishen?

Als het zo zou zijn dat je voor een hele triathlon finishen meer talent nodig zou hebben dan voor een kwart onder de 2 uur, zou iedereen die een hele finisht dus een kwart onder de 2 uur doen.
Daar heb ik mijn twijfels bij, sterker nog, ik weet wel zeker dat, dat niet zo is.

24 Laatst bewerkt door Frankiboy (21-09-11 20:41:25)

Re: Wanneer ben je een atleet?

Laten we de stelling even in balans brengen:  kwart onder de 2 uur of een hele triathlon onder de 9 uur. De laatste lijkt mij. Zo kunnen we blijven schuiven....

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

25 Laatst bewerkt door Arnoutdv (22-09-11 11:11:38)

Re: Wanneer ben je een atleet?

Bleek schreef:
Frankiboy schreef:

EDIT: als je aan iemand die voetbal doet vraagt wat hij is zegt hij ook voetballer, denk dat je triathleet in eerste instantie los van het woord atleet moet zien en gewoon moet zien als iemand die de sport triathlon beoefent, net als een zwemmer, tennisser, rugby'er

Dat bedoel ik inderdaad, het woord triathleet is in mijn ogen de benoeming van iemand die triathlons uitloopt. En het maakt mi niets uit of het nou een sprint of een hele is en of de persoon in kwestie als 2e eindigt of als laatste.

Dit lijkt mij ook het goede uitgangspunt.
Hoe benoem je anders iemand die triathlons doet? Een triathlonner? Nee het is een triathleet.
Daarmee geef je alleen maar aan dat iemand de triathlon sport beoefend?


Definitie van een atleet volgens wikipedia:

Een atleet is in de oorspronkelijke betekenis van het woord een persoon met bovengemiddelde fysieke eigenschappen (kracht, wendbaarheid en uithoudingsvermogen) en daarmee wordt gezien als potentieel deelnemer aan fysieke activiteiten en in het bijzonder wedstrijden. Een oud Grieks woord voor "wedstrijd" was athlos, en degenen die meededen aan deze wedstrijden werden atleten genoemd.

Tegenwoordig is een atleet iemand die daadwerkelijk deelneemt aan atletiek-wedstrijden, hoewel het woord ook gebruikt wordt voor (top)sporters in het algemeen.

Het lijkt er in deze discussie op als of het de term triatleet gereserveerd moet worden voor de topsporter die triathlon sport beoefend.
Echter dan lijkt het mij logischer om het synoniem aan topsporters die bv voetballen of tennissen te houden, nl prof voetballer of prof tennissser.
Nl. hij/zij die zich met zijn sport bezig is als professie.

Dus ja, ik ben een triatleet, zoals ik ook een waterpoloer ben, zonder dat ik voor beide sporten om de allerhoogste plaatsen strijd.