26

Re: Wanneer ben je een atleet?

Ik denk dat er nog een verschil zit in het zelfstandig naamwoord en het woord als bijvoeglijk naamwoord.

Ich bin ein Berliner, wie kent de uitspraak niet?
Dus, ik ben een triatleet kan je al zeggen wanneer je "een wedstrijd" hebt gefinisht, ongeacht de afstand.
Komt meteen een volgend probleem : vriend van mij heeft in 1989 1x Almere gedaan, daarna nooit meer triathlon gedaan. Is hij nu nog steeds een triatleet? In mijn (en zijn) ogen niet.

Dus er moet nog een klein stukje achter...................hebt gefinisht en trainend voor de volgende wedstrijd.

Een kogelstoter is wel degelijk een atleet. Kogelstoten is een onderdeel binnen de atletiek, je moet lid zijn van een atletiekvereniging en dan doe je aan atletiek en kan je zeggen : ik ben een atleet. Iemand anders kan dan er zelf bij denken : je bent een langzame (te) dikke atleet, maar dat heeft niets met de oorspronkelijke vraag te maken.

Je hoort wel eens mensen zeggen : jemig, wat een atleet! Dan is het weer een uitdrukking van iemand die vindt dat een persoon een atletische uitstraling, houding en beweging heeft. Je kan dus niet zomaar iemand als atleet typeren. De ene persoon vindt iemand sneller een atleet dan de andere persoon.

Het valt ook niet aan topsport te koppelen. Handboog schieten, golfen, schieten, curling.......om maar eens wat te noemen. Bijna allemaal olympische sporten. Zijn het atleten? In de zin van "atletisch" in mijn ogen niet, maar volgens mij kan je alleen maar als "atleet" meedoen aan de Olympische Spelen :-)

Nou....kom maar op

27

Re: Wanneer ben je een atleet?

Yo ik ben een beetje laat, gezien de 383 posts hiervoorafgaand en die ik alleen gescand heb en niet in detail gelezen. Volgens mij zijn er 3 categorien die ons allen beslaan. Ik houd het hierbij wel op triathlon anders is het  voor mij niet te doen.

(Wedstrijd)Atleet is in mijn ogen iemand die series bezig is met zijn sport, en zijn leven naar de sport inricht. Dus daar waar mogelijk gaat trainen. Vroeg naar bed, feestjes niet of op water en hooguit 1 biertje. Plus regelmatige bezoekjes aan sportmasseur. Traint met serieuze begeleiding etc etc.

Recreant is iemand die gewoon voor de fun aan wedstrijden meedoet zonder doel of specifieke training.

Recreatieve atleet, ben ikzelf. Redelijk serieus trainen als je gaat trainen, maar structuur en lange termijn plan ontbreekt, of bestaat alleen in hoofdlijnen (IM frankfurt is ingeschreven dus ik ga meer duurtrainingen doen), wel eens een paar pilsjes en een bord friet naar binnen werken. Gek op wedstrijden (is geen vereiste, maar ondersteund het idee van iemand die op het moment zelf serieus is, maar in de omlijsting minder). Het triathlonseizoen (voor mij) bestaat meestal uit ong 12 races (dit jaar 2 sprint 7 kwart/OD en 2 halve, 1 zwemloop en zaterdag de duathlon in Maastricht) die wel allemaal op (bijna) maximale intensiteit daan met daartussenin vooral hersteltrainingen.

Triathleet ben je overigens als je een triathlon volbrengt. Dus de wedstrijd volbrengen op een sportieve correcte manier. Met de correcte toevoeging van Petitmas dat er meer in het vat moet zitten...

28 Laatst bewerkt door Sander B (22-09-11 23:46:06)

Re: Wanneer ben je een atleet?

Tijdens de wedstrijd voel ik me altijd even een echte triatleet (al zijn het meestal kwartjes.)

In het dagelijks leven gewoon een redelijk fanatiek sporter.

Het begrip 'triatleet' wordt door de meeste mensen (leken) geassosieerd met sporters die regelmatig deelnemen aan de Ironman afstand.
Daarom vind ik het nogal een beladen woord voor iemand die wat kwartjes doet en de halve al als de 'lange' afstand beschouwd.

.....en volgens mij vinden die mensen dat ook als ik uitleg wat ik doe.... smile big_smile smile big_smile smile

29 Laatst bewerkt door ghen (23-09-11 12:52:00)

Re: Wanneer ben je een atleet?

Ik snap die fixatie op de Ironman afstand toch niet.  Voor veel gemiddelde triatleten blijkbaar het "ultieme doel".  Is een sprinter of 5 km loper dan ook geen "loper" vooraleer hij een marathon heeft volbracht?

Iemand die een OD binnen de 2u afhaspelt is in mijn ogen een veel groter atleet dan iemand die ooit een Ironman net binnen de tijdslimiet volbracht.  Dat is natuurlijk nog steeds een fantastische prestatie qua uithouding, maar geen topsport.

Edit: volgens mij ben je een triatleet zolang je "regelmatig" (minstens jaarlijks) meedoet aan triatlonwedstrijden — over wat voor afstand dan ook — en daar dus regelmatig voor traint.

30

Re: Wanneer ben je een atleet?

Sander B schreef:

Tijdens de wedstrijd voel ik me altijd even een echte triatleet (al zijn het meestal kwartjes.)

In het dagelijks leven gewoon een redelijk fanatiek sporter.

Het begrip 'triatleet' wordt door de meeste mensen (leken) geassosieerd met sporters die regelmatig deelnemen aan de Ironman afstand.
Daarom vind ik het nogal een beladen woord voor iemand die wat kwartjes doet en de halve al als de 'lange' afstand beschouwd.

.....en volgens mij vinden die mensen dat ook als ik uitleg wat ik doe.... smile big_smile smile big_smile smile

Je zegt het goed. "Leken"! Dat soort mensen smile heeft geen enkel benul hoeveel inspanning een kwart al kost laat staan een hele.

Die zijn dus zeker niet de maatstaf.

31

Re: Wanneer ben je een atleet?

Things schreef:

Hmm ik ben gezakt van 1 naar 2 dit seizoen :-P.

Zelf vind ik altijd een leuke maatstaf of je iets echt kan (los van atleet zijn of niet) als je binnen 1,5x het wereldrecord

Jij was vorig seizoen mijn favoriete atleet. Benieuwd hoe de (top)atleet die dit jaar van 1 naar 2 ging het morgen doet....

Volgens mijn regel ben ik een sporter die af en toe traint. Volgens jouw regels hoef ik nie te trainen om op de meeste onderdelen atleet te zijn wink

32

Re: Wanneer ben je een atleet?

In mijn ogen ben je triatleet wanneer je de triatlon sport beoefent, dus ervoor traint, ongeacht of het een kwart/halve/OD of een hele is. Net als een voetballer een voetballer is wanneer hij traint en deelneemt aan voetbalwedstrijden. Het begrip atleet is iets lastiger. iemand die traint en deelneemt aan atletiek wedstrijden? ongeacht welk onderdeel. Anders zouden alleen de meerkampers zich zo mogen kwalificeren?

Ik heb als doel om een ironman te finishen. Dit hoop ik ook in een redelijke tijd te doen. Maar ik heb net zoveel respect voor de profs die hem rond de 8 uur finishen, als degene die om 16.59.59 over de streep komt. Daarnaast doet dat niets af aan wat iemand vind van mensen die zich alleen richten op een andere afstand van een triatlon.

Neem Lew Hollander, 80+ jaar oud. 20+ ironman finishes, in tijden van 14-17 uur. Ben benieuwd welke term daar volgens jullie op van toepassing is:)

Verder denk ik dat deze hele discussie uit zijn verband getrokken is:) Daarnaast is wikipedia een bron die iedereen kan aanpassen, en meestal niet als een "geldige" bron gezien word.

33

Re: Wanneer ben je een atleet?

Echt kansloos sommige opmerkingen in dit topic.

Dus ik volgens sommige, iemand met ietwat overgewicht (10kg), een pacemaker, licht lekkende hartklep die elke dag 2  uur in het trainen stopt ( sta regelmatig onder controle in het ziekenhuis) en met deze inzet nooit op een podium kan komen is dan geen atleet ofzo.    Mijn leven is overdag werken en in de avond sporten en ik voel me dan ook 100% triatleet.   

Maar ja, ieder zijn mening.   Als we er maar plezier in hebben in de sport dat is het belangrijkste denk ik.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

34 Laatst bewerkt door René S. (30-09-11 14:44:25)

Re: Wanneer ben je een atleet?

Ok, mijn idee over het begrip "atleet":

Je bent een atleet als je het beste op sportief gebied uit jezelf haalt, rekening houdend dus met je sportieve en extra-sportieve mogelijkheden en beperkingen.


Uit Wikipedea (zegt zker ook niet alles, maar toch). Zie vooral de nuances in de laatste volzin, na de komma:

"Een atleet is in de oorspronkelijke betekenis van het woord een persoon met bovengemiddelde fysieke eigenschappen (kracht, wendbaarheid en uithoudingsvermogen) en daarmee wordt gezien als potentieel deelnemer aan fysieke activiteiten en in het bijzonder wedstrijden. Een oud Grieks woord voor "wedstrijd" was athlos, en degenen die meededen aan deze wedstrijden werden atleten genoemd.

Tegenwoordig is een atleet iemand die daadwerkelijk deelneemt aan atletiek-wedstrijden, hoewel het woord ook gebruikt wordt voor (top)sporters in het algemeen".

35

Re: Wanneer ben je een atleet?

ArieKuil schreef:

Echt kansloos sommige opmerkingen in dit topic.

Dus ik volgens sommige, iemand met ietwat overgewicht (10kg), een pacemaker, licht lekkende hartklep die elke dag 2  uur in het trainen stopt ( sta regelmatig onder controle in het ziekenhuis) en met deze inzet nooit op een podium kan komen is dan geen atleet ofzo.    Mijn leven is overdag werken en in de avond sporten en ik voel me dan ook 100% triatleet.   

Maar ja, ieder zijn mening.   Als we er maar plezier in hebben in de sport dat is het belangrijkste denk ik.

Waarom zijn opmerkingen die een andere mening dan de jouwe vertegenwoordigen, kansloos?
Daar is het toch juist een forum voor, zodat je kan discussiëren over onderwerpen. En dan kom je dus wel eens mensen tegen met een andere mening dan jezelf.

36

Re: Wanneer ben je een atleet?

@ Yoca:   Ik zeg aan het einde ook, ieder zijn mening.        Het is zeker niet zo dat de mijne de goede is.

Hetgeen wat ik eigenlijk wil zeggen, ben je dan minder triatleet als je in de 50% van de nummer 1 gefinished ben i.p.v. in de 20% qua tijd.     Het lijtk dat alsof dat zo gesteld wordt in sommige meningen misschien lees ik het verkeerd, je hebt allemaal dezelfde prestatie geleverd, voor de een op een sneller tempo dan de ander. Om dan een grens te stellen wanneer je je een triatleet mag noemen vindt ik dan ver gaan.

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.

37

Re: Wanneer ben je een atleet?

nou deze vent is iig een atleet http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Spo … ezvqtffjs9

38

Re: Wanneer ben je een atleet?

@jantjevs : hoezo " iig " ?
Hij kan (toevallig) over 3 auto's springen. Kan hij een uur hardlopen?

Komen we weer bij de definitie van atleet :-)

A+

39

Re: Wanneer ben je een atleet?

petitmas schreef:

@jantjevs : hoezo " iig " ?
Hij kan (toevallig) over 3 auto's springen. Kan hij een uur hardlopen?

Komen we weer bij de definitie van atleet :-)

A+

Als je over drie auto's kan springen, dan ben je minimaal een triathleet smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

40

Re: Wanneer ben je een atleet?

lol

Bene ac absurdus !!!!!! (goed maar kansloos)

Planet X Pro Stealth Carbon - 3T Carbon Aerobar - shimano 105 black - Aero disc cover gaat besteld worden.