1

Onderwerp: Halve triathlon Almere

Op deze pagina werd onlangs vermeld dat de Almere Holland Triathlon vanaf volgend jaar een halve variant gaat aanbieden. Ik wil uiteindelijk de hele doen maar een halve lijkt me een goede tussenstap. De datum voor deze triathlon zal op 8 september 2012 plaatsvinden. Daarnaast wil ik graag een marathon lopen en wel die van Amsterdam. Deze zal worden gehouden op 20 oktober 2012. Nu is mijn vraag eigenlijk of het mogelijk en verantwoord is om deze beide te doen. In acht genomen dat ik nog nooit een halve triathlon en nog nooit een marathon heb gelopen. Het lijkt mij namelijk een goede basis om het jaar erna een hele triathlon te doen.

Bij voorbaat dank,

Anton Theo

2

Re: Halve triathlon Almere

Waarom zou dit niet te doen zijn?

3

Re: Halve triathlon Almere

Ik heb zelf dit jaar 2 halve triathlons gedaan; didam en keulen. Ik had evt willen doortrainen voor een marathon in oktober, maar heb dat toch afgeblazen. Na de eerste halve had ik al een lichte blessure, die bij de 2e halve wel bijna weg was. Sowieso vanwege die blessure had ik de marathon al uit m'n hoofd gezet. En achteraf wel goed, want van een halve heb je toch ook best tijd nodig om te herstellen.

Op zich lijkt het me wel te doen, maar ik zou die halve gewoon wat eerder plannen (bijv Didam in augustus). En niet bij beiden willen pieken ...

4

Re: Halve triathlon Almere

Lijkt me goed te doen.

5

Re: Halve triathlon Almere

is prima te doen maar je zult je niet voor beide evenementen goed kunnen voorbereiden. Maar als je het meer als een tour tocht ziet ipv een wedstrijd.....

6

Re: Halve triathlon Almere

Wat heb je tot nu toe allemaal al gedaan? Ga je van niks naar een halve triatlon en een hele marathon?

7

Re: Halve triathlon Almere

De hele triathlon is voor mij een belangrijker doel. Ik wil de marathon erna graag doen om de marathon alvast te ervaren. Ok met het oog op de hele triathlon in een later stadium. Ik heb wel al kwart triathlons en een aantal halve marathons gedaan. Deze zijn me allemaal goed vergaan.

8

Re: Halve triathlon Almere

Zes weken lijkt me inderdaad voldoende om volledig te herstellen, maar lang niet genoeg om eerst te herstellen en dan naar een piekvorm te werken.

Ik heb zelf minstens een week of 10-12 nodig tussen wedstrijden om te herstellen, dan weer op te bouwen, naar een piek te werken en dan in te taperen...

9

Re: Halve triathlon Almere

@Anton Theo: Leuk! Heb ongeveer hetzelfde doel voor ogen voor aankomende zomer. Ik heb afgelopen zomer al weer een keer een halve tri gedaan en wil er volgend jaar 2 of 3 gaan doen. Aansluitend (als ik nog zin heb en fysiek kan) dan doortrainen naar een marathon in het najaar. Ik denk dat het wel moet kunnen, 1e halve tri + 1e marathon in een jaar. Als je twijfelt of het niet te snel achter elkaar is, kan je idd doen wat monkeloor zegt, je halve wat eerder plannen. Ik heb dit jaar Leiderdorp gedaan, begin augustus, goed bevallen!

10

Re: Halve triathlon Almere

Ik denk overigens dat de halve van Almere best wel eens heel goed bezocht kan gaan worden, gezien het aantal positieve reacties. Zelf overweeg ik ook om deel te nemen.

On topic, waarom doe je je marathon niet in april, dan kun je nog maanden opbouwen naar een halve tri in augustus of september. Dan kun je ook nog eens lichter aan de start komen voor de marathon! (door de focus op het zwemmen uit te stellen tot na de marathon, persoonlijk kom ik kilo's aan als ik intensief zwem)

11 Laatst bewerkt door RubenM (18-10-11 22:40:52)

Re: Halve triathlon Almere

Is het al officieel ? ( de halve in Almere) ik dacht dat dit een voorstel was in een column?

Is het niet verstandiger om die marathon in het voorjaar te lopen als voor bereiding op de hele later dat jaar?
Dan heb je meteen een goede basis om op verder te trainen.

Ik zou dus volgend jaar eerst een halve marathon lopen en daarna een halve triatlon.
Dan kan je het jaar daarna eerst een marathon lopen gevolgd door een hele triatlon.

Of zeg ik nou domme dingen ?

12

Re: Halve triathlon Almere

Het is door de organisatie van Almere zelf naar buiten gebracht dat ze een halve gaan doen, dus dat mag je wel officieel noemen.

13

Re: Halve triathlon Almere

Is het niet verstandiger om die marathon in het voorjaar te lopen als voor bereiding op de hele later dat jaar?
Dan heb je meteen een goede basis om op verder te trainen.

Als je een hele marathon loopt in het voorjaar moet je je daar op voorbereiden, die voorbereiding komt niet overeen met de voorbereiding op de hele triathlon later dat jaar. Plus de kans op blessures is groot bij de voorbereiding op een marathon zeker in de winter. Dus een marathon in het voorjaar is een slechte voorbereiding op de hele later dat jaar, tenzij je mentaal niet zo sterk bent dan kan het finishen van de marathon je vertrouwen geven in de voorbereiding op de de hele triathlon.

14

Re: Halve triathlon Almere

draak schreef:

Is het niet verstandiger om die marathon in het voorjaar te lopen als voor bereiding op de hele later dat jaar?
Dan heb je meteen een goede basis om op verder te trainen.

Als je een hele marathon loopt in het voorjaar moet je je daar op voorbereiden, die voorbereiding komt niet overeen met de voorbereiding op de hele triathlon later dat jaar. Plus de kans op blessures is groot bij de voorbereiding op een marathon zeker in de winter. Dus een marathon in het voorjaar is een slechte voorbereiding op de hele later dat jaar, tenzij je mentaal niet zo sterk bent dan kan het finishen van de marathon je vertrouwen geven in de voorbereiding op de de hele triathlon.

Ik heb het vier keer gelezen maar ik snap je niet. Eerst adviseer je een marathon in het voorjaar (zoals ik ook deed in een eerdere post) maar later zeg je dat dat juist een slechte voorbereiding is voor de hele triathlon. Kun je dat ophelderen of ben ik gewoon dom?

15

Re: Halve triathlon Almere

het eerst stuk is een quote alleen kwam die niet zo goed over

16

Re: Halve triathlon Almere

Aahhhh.

17

Re: Halve triathlon Almere

Gewoon 2 marathons in de winter lopen...goeduh basis voor de hele almere 2012 smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

18

Re: Halve triathlon Almere

haha, ik ben al ingeschreven voor Spijkenisse (18-12) en wacht op het openen van de inschrijving voor Gran Canaria  smile al is dat eigenlijk misschien te kort erop.

19

Re: Halve triathlon Almere

kan er iemand de site voor de halve in Almere posten aub?

20

Re: Halve triathlon Almere

Om even te reageren op de 'beginvraag'. Ik denk dat het wel te doen is, maar zoals al eerder vermeld hangt het wel af van je 'getraindheid. Is deze goed, dan zou 4 weken met wat goede focus op herstel genoeg moeten zijn. Hangt overigens wel af van je doelstellingen. Wil je snelle tijden lopen dan wordt het al wat lastiger omdat je dan specifieker moet trainen.

21

Re: Halve triathlon Almere

el corredor schreef:

kan er iemand de site voor de halve in Almere posten aub?

Die is er helaas nog niet.

22

Re: Halve triathlon Almere

Ik kwam een persbericht tegen:

SHT schreef:

Dertigjarige Triathlon biedt nieuwe uitdagingen.

Op 7 en 8 september 2012  zal voor de dertigste keer het triathlonweekend  in Almere plaatsvinden. Dit jubileum wordt door de Stichting Holland Triathlon op een bijzondere manier gevierd door het organiseren van een prachtig evenement met nieuwe vormen, een nieuwe start-en finishplaats en een geweldige entourage.

De winnaar van de hele triathlon van Almere in 2012 mag zich met recht kampioen noemen, de Stichting Holland Triathlon organiseert dit jaar het Nederlands Kampioenschap klassieke triathlon.
Naast deze ultieme uitdaging wordt ‘s zaterdags op verzoek van vele atleten ook een halve triathlon  georganiseerd, een wedstrijdvorm die nog niet vaak in Nederland is aangeboden. Het vult het relatief rustige middenstuk tijdens het fietsparcours op en is tevens een ideale opstap voor triathleten om in de toekomst te debuteren op de hele.

Ook de vertrouwde tri-together, waarbij drie deelnemers een onderdeel van de klassieke lange afstand aflegt,  zal in 2012 weer op zaterdag plaatsvinden.

De vrijdag biedt een nieuwe wedstrijd: de Team Relay. Dit is een flits estafette, waarbij twee dames en twee heren ieder na elkaar ieder een sprinttriathlon afleggen, bestaande uit  250 meter zwemmen, 6 kilometer fietsen en 2 kilometer lopen.
De Team Relay staat op de nominatie om een Olympische discipline te worden en biedt een spannende aanblik met zijn ongekende snelheden en wissels.
Daarnaast maakt de SHT, door het aanbieden van de Team Relay,  het voor  veel sporters mogelijk om deel te nemen aan het Almeerse triathlonfeest.

De sport die Almere al dertig jaar in zijn hart heeft gesloten zal nu ook daadwerkelijk georganiseerd worden in het stadshart van Almere: de start en finish van de triathlon is in 2012 op de Esplanade in het centrum van Almere.  Dit zal leiden tot nieuwe allianties met bedrijven en (onderwijs)instellingen, grotere aantallen deelnemers en meer publiek.
De ruimte voor de voorzieningen voor de atleten neemt zodanig toe, dat het comfort optimaal kan zijn en het aantal deelnemers kan groeien. Ook voor het stadion en het parcours biedt de nieuwe locatie meer mogelijkheden.  Hierdoor kunnen nog meer toeschouwers genieten van deze prachtige sport die in al zijn vormen lichaam en geest op de proef stelt en net als Almere de inwoners uitdaagt tot meedoen.
De verwachting is dat in 2012 tenminste 35.00 toeschouwers deelgenoot zullen zijn van het mooiste sportevenement van Almere en Flevoland: de triathlon van Almere.

23

Re: Halve triathlon Almere

Hallo allemaal,

is er al iets meer bekend? Kun je je al ergens inschrijven en dergelijke?

groeten
Sander

24

Re: Halve triathlon Almere

http://www.almerehollandtriathlon.nl/nl … ramma.html

http://www.almerehollandtriathlon.nl/nl … ijven.html

25

Re: Halve triathlon Almere

leuke links. Alleen staat er niks gemeld over de halve afstand...