1

Onderwerp: Spijkenisse, 18 december 2011

Aangezien hier voorlopig toch niet veel triatlons gepost zullen worden, bijt ik maar het spits af met een heuse 42k.

Graadje of 3, beetje miezerregen en wat natte sneeuw en toch dolblij met 3:51!

2

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Goede keus. Leuke marathon in Spijkenisse. Goede organisatie door plaatselijke hardloopvereniging.
Lekker rustig, dus alle ruimte om te lopen. Vorig jaar heb ik hem ook gelopen.
Onderweg storm en regen dwars door de polder !! Merk je tenminste dat je leeft ;-)
Misschien dat ik mezelf ook nog in ga schrijven.

Heb je Apeldoorn wel eens gelopen?
Is op 5 februari 2012. Dit jaar de 28k gelopen (Asselronde) maar wil volgend jaar de hele lopen.
Mooi parcours en lekker frisse lucht!!

3

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Ik dacht dat die marathon voor mij maar iets èènmalig ging zijn maar denk er toch ook aan om mischien in het vroege voorjaar nog èèntje te doen :-) eerst na mijn rustperiode mij voorbereiden voor de combi in Egmond zaterdag de strandrace en zondag de halve marathon erna zie ik wel weer zal ook een beetje aan het weer afhangen denk ik.

4

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

" Goede keus. Leuke marathon in Spijkenisse. "
- Da's goed nieuws!

"Misschien dat ik mezelf ook nog in ga schrijven."
- altijd doen.

"Heb je Apeldoorn wel eens gelopen?"
- nee, nooit eerder meer dan een halve marathon gelopen in wedstrijdverband.

5

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

In apeldoorn heb ik enkel is die 27.5km gelopen - echt een aanrader, prachtparcours!

Ben er wellicht ook bij 18/12 smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Apeldoorn is mooi parcours inderdaad. Heb me gisteravond laten overhalen de marathon te lopen.
Daar is nooit zo veel voor nodig :-)
18-12 Spijkenisse nog even twijfel. Week daarvoor de Bruggenloop Rotterdam.

7

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Alweer zes weken training verder. Nog steeds gezond en tevreden met de voorbereiding. Toch zal ik blij zijn met alles onder 4:00. Stiekem mag ik wel hopen op 3:45 als het weer redelijk is.

Vandaag 1:16:57 op 10mijl getraind. Nog maar 1 echte lange duurloop te gaan  en langzaam het trainingsvolume afbouwen. Daarbij even goed op de voeding letten, want na een paar weken 5000 kcal per dag ga je daar aan wennen. Komende week veel magere eiwitten (biefstuk, vis, capucijners, gekookt ei, kwark)

8

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

goed werk, veel succes met de laatste weken voorbereiding.

Extra biefstukken eten klinkt niet slecht, maar waarom pas je plotseling in de laatste weken je voeding aan? Zit daar een filosofie achter?

9 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (01-12-11 22:16:48)

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Ja, naarmate je de trainingsarbeid afbouwt, loop je een risico dat je veel te veel calorien binnenkrijgt omdat je lichaam nog gewend is aan het dieet van de zware trainingsweken. Dus vervang ik een (groot) deel van de koolhydraten nu door magere eiwitten.

10

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Raar ik dacht juist dat je in de laatste week koolhydraten moest stapelen?

11

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Dat dacht ik ook hoor, ik denk dat je, als je nu de koolhydraten gaat vervangen door magere eiwitten je tijdens je marathon brandstof te kort komt, want je haalt niet veel energy uit eiwitten. Je lichaam gaat nog wel even door op die hoge verbranding dat stopt niet van de 1 op de andere dag.

12 Laatst bewerkt door Vanzella (02-12-11 15:34:18)

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Inderdaad 5000 calorien is wat veel, de normale mensen hoeveelheid van 2 tot 3000 is voldoende als je stopt met zwaar trainen. Bij mijn weten moet je wel een flink percentage koolhydraten eten in de aanloop naar een race van 3 tot 4 uur.

PS Ik heb me net ingescheven vor de 42k van de www.midwintermarathon.nl

13

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

ach, je vult je koolhydraat voorraad in een dag of 2 aan tot de max. Je kunt tot dus tot 2 dagen voor de wedstrijd zoveel biefstuk en eitjes eten als je wilt.

14

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Dat klopt, thijs. Stapelen doe je niet twee weken vooraf, dat is meer iets van de laatste 2-3 dagen. Ik zal heus wel ervoor waken dat ik niet leeg aan de start kom!

Verder is het gewoon een kwestie van energieopname en energieverbruik afstemmen. Ik ga terug van extreem veel (5000) naar een redelijk gemiddelde consumptie (3000-3500), dus het is echt niet alsof ik mezelf uithonger, dat zou inderdaad zinloos zijn.

15 Laatst bewerkt door thijs (16-12-11 15:20:50)

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Vergeet niet om nog een extra taartje te eten de komende dagen wink

Veel plezier zondag.

16

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Oh, vandaag nog gewoon gebakken aardappeltjes en een schnitzel hoor, ik ben nu ook weer geen Haile Gebreselassi. Morgen natuurlijk wel even een beetje extra  aandacht voor de maaltijden..

17

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Ik ga morgen voor de 10k. Lekker lopen en we zien wel wat het resultaat zal zijn. Geen verwachtingen, want ik wil het vooraf als training gebruiken.

Iedereen succes die ook gaat lopen!

18

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Mijn eerste marathon zit erop en ik kan er maar 1 ding over zeggen: Wat een GEWELDIGE vrijwilligersploeg hebben ze daar! In de volle hagel  alleen maar positieve, vriendelijke gezichten gezien! Hulpvaardig, vriendelijk en competent. Beter dan wat ik ooit eerder heb meegemaakt.

Voor wat betreft mijn prestatie: A humbling experience! Ik heb tot km30 met de 'grote jongens'  meegelopen en zat op een schema van 3:28. Daarna verschrikkelijk stuk gegaan en op de laatste 12 km 1:19 gelopen (niet lachen!) om tot een totaal van 3:47 te komen.

Enerzijds een klein beetje trots op de prestratie, maar ik ben vooral bewust geworden dat ik een ontzettende beginner ben en dat ik het veel beter had willen doen! Misschien volgende keer beter?

19 Laatst bewerkt door denniss (18-12-11 20:09:45)

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

@Roland ik vindt het een knappe prestatie voor je eerste Marathon.

20

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Mooie tijd Roland. Gefeliciteerd!! Leuke marathon die van Spijkcity. Geweldig he al die vrijwilligers die in weer in wind in de  polder staan te blauwbekken om jou een bekertje water aan te geven en aan te moedigen.

21

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

"klassiek" marathon verval wink . Maar als je vooraf zegt dolblij te zijn met 3:51, dan is 3:47 toch ok?

22

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Dat zou je zeggen, maar vooraf kon ik het moeilijk inschatten en achteraf vind ik dat ik het niet goed heb opgebouwd. Dus het is niet eens zozeer de tijd die tegenvalt, als wel de uitvoering.

23

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Ja, maar dat is volgens mij gewoon een kwestie van ervaring.
Ik ben geen ervaren marathonloper en al helemaal niet snel, maar m'n 2e marathon kon ik veel gelijkmatiger lopen dan de 1e.  Ook ging ik bij lange na niet zo stuk als tijdens de laatste kilometers van m'n eerste.

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

24

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Ik had dan weer juist het tegenovergestelde ik ben ervan overtuigt dat ik het binnen de 3.30 had kunnen lopen had ik wat sneller gestart. Na km 34 had ik precies nog maar 10km gelopen en ben ik pas beginne doorlopen. Dat ik uiteindelijk 3.34u had. Maar de volgende beter dus heb in het najaar terug èèntje gepland al had ik gezegt dat dit maar iets èènmalig was :-)

25

Re: Spijkenisse, 18 december 2011

Tsja, als ik 1 ding geleerd heb is het wel dat je met 30+km trainingen nog geen echte marathon-ervaring opdoet, maar da's  (achteraf) eigenlijk wel logisch...

Ik denk ook dat ik het nog een keer probeer, ik heb het gevoel dat ik qua conditie ook rond 3:30-3:35 had kunnen uitkomen al moet ik zeggen dat de hagel-ijs-smurrie op de eerste 5km best veel kracht heeft gekost.