1

Onderwerp: Niels uit Amstelveen

Hallo allemaal!

Mijn naam is Niels, ik ben 20 jaar en ik woon Amstelveen. Ik wil graag meedoen aan traithlons in de zomer van 2012 (1/8 en 1/4 triathlons) en ga beginnen met trainen. Ik heb fiets en loop ervaring, maar weinig tot geen zwem ervaring. Dat wordt dan ook een van mijn hoofddoelen voor deze winter.

Ik heb materialen om de losse onderdelen te trainen (lees: hardloopschoenen, fiets, kleding, zwembril, hartslagmeter, etc.) maar zijn er nog dingen die je speciaal voor een triathlon nodig hebt? Ook zou ik graag advies krijgen welke wedstrijden in de buurt van Amstelveen/Amsterdam leuk zijn om te doen.

Ik heb heel veel zin om te trainen voor en mee te doen in wat voor mij toch wel een ultieme vorm van sport is.

Alvast bedankt!

2

Re: Niels uit Amstelveen

Hey Niels,

Welkom!

Leuke westrijden in de buurt zijn iig Aalsmeer, Amsterdam en Utrecht.
ze staan allemaal op www.ntbinschrijvingen.nl

In de Meerkamp traint de vereniging de Futen, en anders kun je ook in het Marnixbad in A'dam terecht voor 3x week een "uurtje duur". (iedereen hetzelfde programma en op snelheid ingedeeld, echter geen techniek trainer)

Qua materialen kun je met wat je nu hebt sowieso trainen en ook gewoon een eerste wedstrijd doen. Wetsuit (kun je ook huren), trisuit, tri-schoenen, opzet stuur en andere speciale onderdelen komen vanzelf als je meer tri's gaat doen. Fietsschoenen zonder veters zijn dan wel erg praktisch.
Wat wel een aanrader is een racebelt waar je je startnummer aan kunt bevestigen, er handig bij de wissel van fiets naar lopen.

veel plezier
Peter

3

Re: Niels uit Amstelveen

Voor Amsterdam geldt geloof ik een zeer strenge eis tav zwemtijd, iets van onder de 24 minuten op de 1,5km.
Naast Utrecht is ook Zandvoort een leuke, daar kon je dit jaar ook een wetsuit huren.

4

Re: Niels uit Amstelveen

welkom Niels,
de zwemlimiet gold alleen vorig jaar omdat het toen een NK was. Daarnaast is de kans groot dat amsterdam volgend jaar niet door gaat.
Je kan ook lid worden van de triathlon vereniging de dolfijn in amsterdam. Er word gezwommen in het sloterparkbad met in de winter veel aandacht voor techniek, en gelopen bij AAC, niet echt in de buurt maar je kan eens kijken op http://www.dolfijntriatlon.nl Fietsen start meestal bij het "Kalfje" langs de amstel, dat is wel weer dichtbij.
Je kan ook in Aalsmeer kijken bij http://www.multi-triathlon-team.nl

leuke wedstrijden dan is hier een tip om het voorjaar door te komen
http://www.tvalmere.nl/atc.html

handige dingen:
inderdaad een racenummerband (kopen of zelfmaken van elastiek uit de naaidoos van moeders)
snelsluiters op je schoenen van die klem dingen die ook op rugzakken ed zitten.(is dit duidelijk genoeg :-s)

in ieder geval veel plezier met deze mooie sport

een circuit van februari t/m juni met verschillende wedstrijden

5

Re: Niels uit Amstelveen

Welkom, Niels

Vergeet ook niet te experimenteren met sportdrank en -voeding. Tijdens langere wedstrijden kan je daarmee je energie op peil houden, mits je lichaam gewend is voeding op te nemen tijdens een inspanning.  En niet alleen tijdens wedstrijden en trainingen heb je aangepaste voeding nodig. Als je tien tot vijftien uur gaat trainen (en dat is voor deze sport zeker niet ongebruikelijk) zul je veel en gezonde voeding nodig hebben. Als je al redelijk veel loopt en fietst, maar pas begint met zwemmen, ga je waarschijnlijk flink spieren opbouwen in je bovenlichaam, daar zijn veel eiwitten voor nodig. Die kun je het best in het eerste (half) uur na een training innemen. (Bij mij is dat standaard 500gram magere kwark met muesli)

Succes en hopelijk tot ziens in 2012!

6

Re: Niels uit Amstelveen

jeetje, leg er meteen maar druk op 10 tot 15 uur trainen.
met een 4 tot 8 uur kom je ook een heel eind hoor, 't is maar wat je leuk vind.

7

Re: Niels uit Amstelveen

10 tot 15 uur? Ik heb afgelopen seizoen gemiddeld 7 uur per week getraind.

Een trisuit (2hands toen) vond ik tijdens mijn eerste triathlon erg handig evenals de startnummerband en snelveters. Deze laatste twee kosten ook weinig tot niets. Dingen zoals een wetsuit, triathlonfietsschoenen of opzetstuur zou ik pas aanschaffen indien je denkt vaker een wedstrijd te gaan doen.

8

Re: Niels uit Amstelveen

Hallo iedereen!

Super bedankt voor alle tips. Mijn aantal trainingsuren zullen eerst rond de 7/8 zitten inderdaad, ivm studie, werk, etc. Maar wanneer mogelijk ga ik dit zeker verhogen. Mijn eerste uitdaging ligt in het zwemmen en de combinatie van fietsen en hardlopen. Mijn voeding ben ik de afgelopen tijd mee bezig geweest, maar fijn om wat triathlon specifiek advies te krijgen.

Voor de wedstrijden ga ik inderdaad kijken naar een tri-suit en een startnummer band en natuurlijk kijken welke wedstrijden ik wil gaan doen. Nogmaals bedankt!

Niels