1 Laatst bewerkt door Bleek (05-11-11 20:02:09)

Onderwerp: Eredivisie triathlon 2012

Uit de twitterfeed gekopieerd: "Vijf races voorzien in Eredivisie Triathlon 2012 met veel team-elementen. Volgende week lancering o.a. via @citrus_pers #tri226"

Een Eredivisie gebaseerd op het idee van de Bundesliga? Dus stayeren, puntentelling per team en korte afstanden? Ik ben benieuwd. Doel van dit topic is uiteraard discussie, wie gaat er mee doen en wat vinden we er van? Dat wordt dus een weekje wachten wink

2

Re: Eredivisie triathlon 2012

Lijkt me erg leuk, goed voor de sport, en moeilijk om een team bij elkaar te krijgen.

3 Laatst bewerkt door Bleek (10-11-11 17:03:04)

Re: Eredivisie triathlon 2012

Lees hier hoe en wat.

Erg tof, inderdaad goed voor de sport. Binnen mijn vereniging (hellas utrecht) al een hoop positieve reacties gehoord. Het zijn niet de minste wedstrijden in het rijtje, dus enige training is wel vereist. Tzt eens op zoek gaan naar een DL stuurtje denk ik.

4

Re: Eredivisie triathlon 2012

Hierbij ons in Almere zijn ze ook al begonnen met het peilen van de interesse onder de leden om zo een aantal teams te gaan samen stellen.

5

Re: Eredivisie triathlon 2012

Ziet er leuk uit, grappig JanR had het er laatst nog over in de trein. Ben benieuwd hoeveel teams mee gaan doen, hopelijk wat meer animo dan bij de VC.

6 Laatst bewerkt door JanR (11-11-11 12:04:43)

Re: Eredivisie triathlon 2012

Ik heb mijn mannetjes even aan het werk gezet, ahum wink
Maar een heel gaaf initiatief. Het is een kopie van de Duitse competitie en dat is een groot succes. Daar reizen supporters mee om hún 1e team aan te moedigen. Is echt een extra bindende factor in je club. En zoals Jetse S gisteren treffend sprak: de mens is een sociaal dier en gevechten tussen rivaliserende clans spreken nu eenmaal meer aan dan een individuele strijd.

7

Re: Eredivisie triathlon 2012

Nu maar hopen dat groepen supporters niet slaags raken... Bij een niet nader te noemen balspelletje zijn dat doorgaans de rivaliserende clans.

8

Re: Eredivisie triathlon 2012

JanR schreef:

... Is echt een extra bindende factor in je club.

Bestaan er clubs dan, voor triathlon??

9

Re: Eredivisie triathlon 2012

Iemand nog inhuur nodig? Of zal het nog te vroeg zijn dat teams ook externen gaan aantrekken om het team te vullen.

Wel een goede motivatie om weer wat serieuzer te gaan trainen, als ik een team kan vinden tenminste (ben niet aangesloten bij vereniging).

Dit is wel de beste poging in jaren om in NL weer een competitie van niveau neer te zetten, hopelijk slaat het aan en lukt het om voldoende teams te krijgen die aan elkaar gewaagd zijn. De teamwedstrijd bij de UTT duurde het een jaar of 3 voordat het aansloeg. Hopelijk gaat het dit keer sneller.

Weet iemand wat er eigenlijk met de andere competities gebeurd (Scott circuit en verenigings comp)?

10

Re: Eredivisie triathlon 2012

Things schreef:

Weet iemand wat er eigenlijk met de andere competities gebeurd (Scott circuit en verenigings comp)?

Bij mijn weten was het plan van de NTB om van de verenigingscompetitie alleen de finaledag over te houden. Dus één dag waarop alle verenigingen tegen elkaar gaan strijden. Dit was overigens al het plan voordat de eredivisie op poten werd gezet, maar komt nu eigenlijk wel goed uit. Over het Scott circuit heb ik niets gehoord.

11

Re: Eredivisie triathlon 2012

@Things: lijkt me ook een mooie reden om weer te gaan trainen ipv sporten. Hebben we nog 2 man nodig...

12

Re: Eredivisie triathlon 2012

Nog iemand een teammember nodig omgeving Amsterdam!

13

Re: Eredivisie triathlon 2012

@ Timmeh, kom eens langs bij de dolfijn we zijn bezig met een team.....

14

Re: Eredivisie triathlon 2012

Jammer dat het alleen maar korte afstanden zijn. Ik heb al besloten me te gaan toeleggen op lange(re) afstanden, maar zeker een leuk concept.

15

Re: Eredivisie triathlon 2012

maar ik heb nu wel een gevoel wat nu.....
komt er een master serie? dan kan ik een master team maken. Of toch niet en sluit ik me aan met de jonge honden bij onze club.....

16 Laatst bewerkt door Jetse Scholma (17-11-11 11:05:36)

Re: Eredivisie triathlon 2012

Beste draak,

vorige week hebben alle verenigingen in Nederland direct na de lancering van de Eredivisieplannen een brief gekregen vanuit de NTB, met de vraag om voor 10 december aan te geven of er vanuit de vereniging interesse bestaat voor meerdere teamcompetities volgens het Eredivisie-concept, alleen dan met niet-stayerwedstrijden.

Bij voldoende belangstelling zal gekeken worden of aanvullende divisies (bv tweede divisie, masterdivisie, regionale divisies) al in 2012 van start kunnen gaan.  Hiervoor zal waarschijnlijk wel wat extra organiserende mankracht gevonden moeten worden, omdat er toch enige tijd gaat zitten in bv het onderhouden van contacten met de deelnemende wedstrijden en het bijhouden van de stand.

Dus aan alle geinteresseerden in teamcompetities de oproep: geef je interesse via je vereniging aan de NTB door. Wij zullen proberen zo snel mogelijk na 10 december de uitslag van deze peiling openbaar te maken, zodat er nog wat tijd is voor het selecteren van wedstrijden en promotie.

Misschien heb je zelf zin om hier iets in te betekenen?

Groeten,

Jetse Scholma, organisatie Eredivisie Triathlon

www.eredivisietriathlon.nl

17

Re: Eredivisie triathlon 2012

Heel leuk idee en een goeie manier om de korte afstand te promoten!

Vraag me juist af of deze wedstrijden "open" zullen zijn voor deelnemers die niet in een club in eredivisie zitten?
Als ik bijvoorbeeld als buitenlander aan 1 of 2 van die wedstrijden wil deelnemen moet ik dan gauw nog een Nederlands team zoeken?

Op lange termijn lijkt het me logisch dat dit een apparte wedstrijd enkel voor eredivisie clubs wordt. In Frankrijk & Duitsland gebeurt dit ook op die manier. Ik heb zelf ervaring met de Franse 2e divisie en kan bevestigen dat dit inderdaad zeer boeiende wedstrijden zijn.

Maar misschien is dit op korte termijn nog niet zo een goed idee. Er zullen misschien nog onvoldoende atleten hierin geïnteresseerd zijn om een degelijk startveld te krijgen. Clubs die bijvoorbeeld meer dan 4 toppers hebben zullen niet al hun atleten kunnen opstellen enz... . Misschien is het daarom wel een goed idee om deze wedstrijden het éérste jaar als "open" wedstrijden in te richten en dan geleidelijk over te schakelen naar een "gesloten" circuit.

Zou het nog beter vinden mocht er een dergelijk Benelux circuit komen maar dat zal voorlopig wel een droom blijven...

18

Re: Eredivisie triathlon 2012

Beste pmalcolm,

in 2012 zullen in ieder geval de NKs in Groningen en Veenendaal open wedstrijden zijn, waar je je ook als individuele atleet voor in kunt schrijven. De teamwedstrijden in Enschede en Almere zijn uiteraard alleen voor teams toegankelijk en voor de triathlon van Stein is nog geen beslissing gemaakt.

Alles in de eerste reacties wijst erop dat er al in 2012 een groot aantal teams zal starten, met in hun midden de meeste grote namen in Nederland. De regels voor deelname staan sinds deze week op onze website. Hier vind je bv waar een team aan moet voldoen, hoe je als team een wildcard aan kunt vragen, het inschrijfgeld en hoe je als atleet voor een andere vereniging uit kunt komen. Mocht je dan nog vragen hebben, dan kun je die stellen via het contactformulier. Het inschrijfformulier is nog niet online, maar vooraanmeldingen worden al per email in behandeling genomen.

En als reactie op je laatste opmerking: steeds meer triatleten in Nederland maken hun dromen over verbeteringen van onze sport zelf waar... :-)

Groeten,

Jetse Scholma, organisatie Eredivisie Triathlon

www.eredivisietriathlon.nl

19

Re: Eredivisie triathlon 2012

Heeft iemand nog een leuk idee voor een selectie wedstrijd voor ons team begin mei?

20

Re: Eredivisie triathlon 2012

kwart van breukelen: meestal 1e weekend van mei.

21

Re: Eredivisie triathlon 2012

kwart is te lang
moet nog wel een beetje kans maken

22

Re: Eredivisie triathlon 2012

1/8e in Aachen 29 april

23 Laatst bewerkt door JanR (09-12-11 23:48:42)

Re: Eredivisie triathlon 2012

www.zuidoosthoeker.nl/nieuws/3293/drietal-bereidt-deelnemers-voor-op-triathlon-klazienaveen/

Onder in dit artikel staat iets over een triathlon eind maart. Is iig wat korter fietsen, maar dan wel op de MTB. Heb trouwens geen idee of het een officiële/open wedstrijd is... maar dat zal wel, anders werd het niet genoemd, denk ik smile

24

Re: Eredivisie triathlon 2012

Crisis, begin je eigen draadje! Deze gaat over de eredivisie.

Ik ben veel meer benieuwd naar de eerste teams en wild cards voor de eredivisie. Die waren toch aangekondigd voor vandaag maar ik kan nog nergens iets ontdekken.

25

Re: Eredivisie triathlon 2012

De eerste teams bekend:

Mannen:

1 TC Twente
2 Triade Dalfsen
3 TVA Almere
4 Hellas Utrecht
5 TVH Hilversum
6 VZC Veenendaal
7 Squadra Veloce Eindhoven
8 Cerberus Nijmegen
9 Oceanus Aalsmeer
10 TVA Arnhem
11 Argo Wierden
12 Snellewielen.nl Ede
13 Pro Triathlon Schagen
14 Stp One Borne
15 RTC Almere

Vrouwen:
1 Hellas Utrecht
2 TVA Arnhem
3 Trion Nijmegen
4 Pro Triathlon Schagen
5 Step One Borne
6 RTC Almere

Bij de heren mis ik nog wel wat teams maar het is een goed begin, een veld van 60 man/wedstrijd is toch al heel behoorlijk.  Vooral veel uit het midden van het land, het oude 'West 1' (Utrecht, Veenendaal, Hilversum, Almere, Aalsmeer) en Oost (TCT, Argo, Borne). Ik mis toch uit het noorden (Tritanium/GVAV?) en het zuiden (Breda?)  verenigingen maar ook het oude 'West 2' (RTC, TTL, Bollenstreek, Rijnmond, Spijkernisse, Leiden).

Bij de vrouwen mag het allemaal wel iets meer. Het veld is nu 18 vrouw groot, dat is toch wat mager Misschien dat een aantal verenigingen zonder mannen team nog onvoldoende heeft nagedacht of dan misschien alleen een vrouwenteam een optie zou zijn. Je moet natuurlijk wel 4-5 vrouwen hebben die dit ook willen doen en in Nederland zal dat niet heel makkelijk zijn.

Nog weinig te zeggen over de sterkte van de teams. De sponsorteams zouden natuurlijk hoge ogen moeten scoren maar ik heb geen idee wie er bv. achter Pro triathlon Schagen (Elin?) schuil gaan, of Step One Borne.  Iemand een idee?

Ben wel benieuwd of er ook nog een 'eerste divisie' gaat komen bij de heren?