1

Onderwerp: Slijtage van fietsonderdelen

Ik vind de laatste tijd dat ik opvallend veel onderdelen moet vervangen, terwijl ik het idee heb goed onderhoud te plegen. Zijn dit normale kilometrages (van nieuw naar compleet versleten) of doe ik iets verkeerd? En zo ja, welke vervangingsonderdelen kun je adviseren?

- pedalen: 6.000
- ketting: 3.000
- casette Sora: 3.000
- casette Ultegra: 6.000
- remblokken : 2.000
- velgen 10.000
- banden: 8.000

Zojuist weer pedalen vervangen, die waren versleten tot ongeveer 3 mm ONDER de slijtpaat (dus dwars door het alu-frame). Al met al ben ik per jaar net zoveel kwijt aan onderdelen als de nieuwprijs!

2

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Denk dat je niet mag klagen. Allemaal onderdelen die op hun flikker krijgen. Ik zie kettingbladen er niet tussen staan maar wel 2 cassette's. Hoest daar dan mee?

3

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Met een ketting 3k? Dat red ik niet. 8k voor banden ook niet, terwijl ik redelijk duurzame heb. Tenminste, dat dacht ik. Tip om de levensduur van je tandwielen te verlengen: je ketting eerder vervangen Dan heb je minder last van het inslijten van de versleten ketting.

Waar ik van op kijk zijn de pedalen en je velgen, wat doe je daarmee als ik vragen mag en welk merk is het smile

4 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (08-11-11 00:33:48)

Re: Slijtage van fietsonderdelen

@dorter: mijn 40-tands middenblad is ook aan vervanging toe (ik schat zo'n 10-11.000). De 30 en 50 hebben niet veel te lijden gehad.

@bleek: KEtting smeer ik om de 150km met wax.  Banden Conti GP 4000s, redelijk standaard bandjes, gaan aardig mee maar wel vaak lek. Ketting tijdig vervangen om slijtage op casette en voorbladen te beperken is bekend. Velgen slijten van het remmen, en pedalen van het trappen smile  Door de wrijving tussen plaatje en pedaal is het slijtplaatje van het pedaal helemaal weg, en de eerste paar milimeter van het alu ook.... beide van Shimano overigens.

5

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Ik heb de binnenbladen (39) op mijn racefiets en tijdritfiets vorig jaar vervangen door nieuwe binnenbladen van TA Specialites (vanwege andere tandwielverhouding). Heb me in de winkel (Goossens) laten vertellen dat deze bladen kwalitatief beter zijn dan Shimano Ultegra. Nou heb ik er nog niet de kilometers mee gereden om dat te kunnen beamen (wellicht kunnen andere forumleden dat bevestigen of ontkrachten) maar het zijn in elk geval mooie bladen die niet de wereld kosten. Zeker als je ze via interwebs koopt.

Dat je schoenplaatjes opslijt kan ik ergens nog wel inkomen. Maar dat je je pedaal kapot trapt vind ik toch wel bewonderenswaardig, maar geen reclame voor Shimano (die ik zelf overigens ook heb).

6

Re: Slijtage van fietsonderdelen

De slijtplaatjes op de pedalen slijten veel harder dan de schoenplaatjes...

7

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Kan je niet een foto plaatsen van die pedalen, want kan me niet voorstellen dat je pedalen verslijt op 6000km. Ook je velgen op met 10.000km lijkt me er stug, met fietsen doe je langere afstanden dus niet veel remmen dus ook weinig slijtage lijkt me of zie ik het verkeerd.

8

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Velgen na 10000 kilmeter versleten lijkt mij stug Ik heb met een set Mavic Ksyriums SL 8 jaar gereden en geloof me die hebben veel meer dan 10000 km erop zitten denk het zesvoudige Nu hangen boven in mijn klamer aan de muur
Verder twijfel ik ook over de pedalen want de nieuwere versies van Shimano hebben een metalen bovenplaat in tegenstelling tot de oude met een kunstofplaatje hoe jij met kunstofplaatjes aan de schoenen binnen 6000 km
metalen pedalen verslijt is een raadsel
Om de levensduur van de velgen moet je regelmatig schoon maken zeker als het geregend heeft en er zand op zit
Als laatste duurdere onderdelen van Shimano en dan denk ik aan de Dura-Ace zijn lichter maar ook een stuk slijt vaster en met fietsen ervoor zorgen dat je met een rechte kettinglijn rijdt en niet 53/23 of 39/12

9

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Time pedalen gaan bij mij 6000km mee en dan zijn ze ver ingesleten (het metaal) vraag me niet hoe het kan maar het is wel zo

10

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Ik heb de oude pedalen thuis bewaard, zal proberen vanavond een foto te plaatsen, je lacht je echt rot. En het is inderdaad vreemd dat de schoenplaatjes zelf nauwelijks slijten. Mijn vermoeden is dat zand zich hecht aan het zachte plastic van de schoenplaat en daardoor een soort schuurpapier wordt die het pedaal afslijt.

Verder fiets ik heel wat stadsverkeer en dan rem je echt wel wat af  (4-5 setjes blokken per jaar?). Vergelijken met Mavic Krysium SL lijkt me  echter niet helemaal op gaan, da's een velgset van 628 euro. Mijn hele fietst kost nieuw 649 euro. Van zo'n wielset mag je ook wel een veel langere levensduur verwachten...

@Ronald: Gelukkig ben ik niet de enige, dacht al dat ik iets raars deed smile

Duurdere shimano onderdelen lijken inderdaad langer mee te gaan,  of dit op lange termijn rendabel is weet ik niet maar het scheelt natuurlijk wel gesleutel.

11

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Roland_Amersfoort schreef:

Mijn hele fietst kost nieuw 649 euro. Van zo'n wielset mag je ook wel een veel langere levensduur verwachten....

Kijk, dan gniffelen die jongens met dure fietsen ook een keer om jou...

*zich een wat flauwe discussie over duur fietsmateriaal herinnert*

12

Re: Slijtage van fietsonderdelen

haha, klopt.

Al heb ik nog niet kunnen uitrekenen of die duurdere onderdelen economisch rendabel zijn, maar ik sta er best voor open. Ben volgende week uitgenodigd voor de personeelsverkoop bij Shimano dus ik houd mijn ogen open smile

13

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Ik heb het idee dat de shimano 105 groep uiteindelijk het goedkoopst is. Die kettingen en cassettes gaan ongeveer net zo lang mee als die van de duurdere groepen.

14

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Roland_Amersfoort schreef:

haha, klopt.

Al heb ik nog niet kunnen uitrekenen of die duurdere onderdelen economisch rendabel zijn, maar ik sta er best voor open. Ben volgende week uitgenodigd voor de personeelsverkoop bij Shimano dus ik houd mijn ogen open smile

Roland, ik wil niet lullig doen, maar als je zoveel fietst en zoveel aan nieuwe onderdelen uitgeeft. Waarom koop je niet een fatsoenlijke nieuwe? Koop je ieder jaar een nieuwe fiets van 700 Euro, en je bent van al het gezeik af. (ok behalve de remblokjes) ?

15 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (08-11-11 18:41:57)

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Op zich heb je daar wel een goed punt, een nieuwe fiets is VEEL goedkoper dan alle onderdelen los..

Maar als ik een nieuwe fiets koop, dan kan ik daar zeker niet een heel jaar (+/- 10.000km)  mee doen. Sterker nog, ik heb mijn huidige fiets pas een jaar en heb al bijna alles minstens 2 keer moeten vervangen. En als ik iedere paar maanden een nieuwe fiets koop, wat moet ik dan in vredesnaam met al die frames die ik over houd? smile

@Thijs: Ok thanks, ga ik eens proberen!

16

Re: Slijtage van fietsonderdelen

10.000km per jaar? Ik dacht dat ik veel kilomers maak met mijn 5000km, we moeten immers ook zwemmen, lopen en schaatsen en in de wintermaanden fiets ik soms maar 0 tot 50km per week. Chapeau.

17 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (08-11-11 21:04:12)

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Voila. Linksboven de oude, rechtsonder een normale:
http://www.freebits.nl/images/109pedaal.jpg

18

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Tsja, als je dan zoveel fietst koop dan goede kwaliteit spul.  Zulke goedkope fietsen/pedalen worden niet gemaakt voor mensen die zoveel trainen, maar voor mensen die af en toe een toertje maken.

Je bent het ongetwijfeld waard als je zoveel traint. Voor 1500 Euro heb je al iets goeds, waarbij je materiaal een redelijke match is van je arbeid (denk aan de Stevens Aspin bijvoorbeeld). Dat lost je slijtage probleem overigens maar deels op (pedalen, wielen) Ketting en casettes van ultegra gaan inderdaad "maar" 3 en 6000km mee. Remblokjes kosten maar 15 euro per 4 dus dat zijn de kosten niet. je conti's zijn ook mijn favoriete banden, maar ik vraag me af of ze niet te goed zijn voor de wielen waar je mee rijdt. Misschien moet je dan naar vitoria rubino kijken. Kosten 10 euro per stuk, gaan zeker een heel seizoen mee, maar zijn wel een stuk minder fijn dan de conti GP 4000s. Je zou ze ook alleen voor de winter kunnen gebruiken. Ze zijn zeer lekbestendig.

19

Re: Slijtage van fietsonderdelen

Je weet dat dat uitgesletene gewoon plastic is wat vervangen kan worden? Voor heul weinig?

En als je 10k per jaar rijdt op een fiets van €649 dan moet je niet zeuren over slijtage.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

20

Re: Slijtage van fietsonderdelen

@Jacob: ohh, kun je die plaatjes los krijgen? Wereldtip! Maar eeuuuh, hoe heet zoiets / heeft iemand een linkje?

@Vanzella: Bedankt voor de tips, die Aspin ziet er strak uit, en 1399 voor een volledige Ultegra opbouw vind ik nog wel schappelijk. Ik vermoed dat mijn vrouw me hooguit twee keer vermoord als ik het voorstel. smile Maar eerlijk gezegd weet ik het ook wel, ik ben eigenlijk aan een andere fiets toe. [nieuwtje] Met een tweede kindje op komst [/nieuwtje] groeien de centen mij echter niet op de rug....

21

Re: Slijtage van fietsonderdelen

@ Roland koop de nieuwe Shimano Ultegra of Dura-Ace pedalen met metalen plaatjes erin i.p.v die kunstoffen
Metalen plaatjes die slijten echt niet met kunstofplaatjes onder je schoenen ik kan het weten want ik gebruik ze al jaren

22

Re: Slijtage van fietsonderdelen

De nieuwste 105 pedalen hebben dat uitwisselbare sluitplaatje ook al. Kosten ook niet de wereld.

http://www.bike2build.nl/product/PD0292 … -included#

23 Laatst bewerkt door Scighera (09-11-11 19:41:52)

Re: Slijtage van fietsonderdelen

hmm, das best fors ja....

bij mij

- pedalen Time RVX: 15.000km and counting (op 2 fietsen een set die al zolang meegaan) plaatjes doen meestal 10.000k, dan versleten door te veel lopen op die dingen...)

- ketting KMC  standaard type: 4.000km
- casette Ultegra 6600/6700: 8.000-9000km
- remblokken : 8.000km met gemak (BBB 3-compound)
-Wielen MAVIC Skyrium SSC: 30.000km en toen op (lagers goed, maar remwanden en spaken slecht)
-Wielen American Classic CR420 18.000km: velgen nieuwstaat, spaken goed, maar al 3 lagersets voor de achternaaf verbruikt)
- banden Rubino Pro: 7.000km achter, 12.000km voor
-Binnenblad: Gebhardt GiP  of Stronglight topmodel (vergelijkbaar) 30000+ km  (een Ultegra / BBB / FSA heb ik met 10.000km op, ketting slaat door, de Gebhardt was na 30000km nog meer dan bruikbaar, maakte wel wat herrie

Materiaaltip:
http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll … OC:NL:1123
(is te krijgen in diverse maten) heb hem nog niet zo lang als de Gebhardt GiP (daar is lastig aan te komen) maar weet bijna zeker dat je daar veel langer mee gaat doen dan met de Ultegra.

UIteraard ketting ook regelmatig reinigen en olieen met droogsmerende olie (bijv Finishline rood)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

24

Re: Slijtage van fietsonderdelen

12000 met een band?? Das straf. Tuurlijk ik rijd steeds met ultremos dus die staan bekend om hun snelle slijtage. Verder heb ik niet echt klagen over slijtage en maak toch ook redelijk wat km's. Heb look pedals en aangezien ik regelmatig nieuwe schoenen heb en daar telkens nieuwe plaatjes onder zet heb ik dus geen idee hoelang ze meegaan. Ketting vervang ik regelmatig meestal moet ik die niet eens betalen dus tja.... wielen idem ook geregeld nieuw verander graag van matriaal en ik onderhoud het ook goed. Als remblokken gebruik ik swiss stop die gele en die gaan ook vrij lang mee vind ikzelf.

25

Re: Slijtage van fietsonderdelen

voorbanden gaan lang mee bij mij (heowel, denk dat ik eerder op 9000-10000 uit kom,  even in de war met motorbanden). Pomp ze dan ook elke rit op tot 8 bar.

Goede materiaalkeuze is het halve werk, soms wat meer betalen, maar gaat da stukken langer mee. uiteraard op een goedkoop adresje kopen en zelf monteren scheelt ook een hoop smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800