1

Onderwerp: Studenten HBO Speco Tilburg

Beste Sporters,

Wij zijn 4 studenten van het HBO Fontys in Tilburg aan de opleiding SPECO eerste jaars.

Voor onze opleiding dienen wij een ondernemingsplan op te zetten omtrent een hardloopzaak, wij willen ons daarvoor gaan richten op een winkel specifiek voor de triatlon, duatlon, etc.

Nu zijn wij net de startersfase ingegaan en hebben hiervoor al enkele kleine vragen, waar wij erg benieuwd naar zijn.

Wij zijn erg benieuwd naar jullie antwoorden, mocht je interesse hebben om ons te helpen, horen wij het graag.

Hierbij onze vragen:
1. Wat zijn de behoeftes van een sporter om de sport triatlon of andere takken van de sport uit te voeren.
2. Wat voor eisen stellen jullie als renners voor de kleding? Gebruiken jullie het meest de tri shirts/short/suits voor het zwemmen en hardlopen of word er meestal ander soort kleding gebruikt.
3. Wat voor soort accessoires word er het meest gebruikt tijdens het hardlopen.

Sportieve groeten,
SPECO

2 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (09-11-11 12:30:23)

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

1. helm, fiets(en), wetsuit, trisuit, hardloopshirts en -broeken, zwembroeken, loopschoenen, handschoenen, nummerband, neusklem, oordoppen, badmuts, snelveters, bidons, gels, tas, windstopper, horloge,

2. vochtregulatie, warmteregulatie, sneldrogend, evt. windstoppend, zakken, reflectoren. Ik denk dat de meeste triatleten voor hun training 'gewone' loop-, zwem- en fietskleding gebruiken en alleen voor wedstrijden hun trisuits. Ik gebruik mijn trisuit alleen voor trainingen in de stromende regen (meer comfort).

3. GPS, horloge, footpods, water belt, camel bag, verlichting, mp3-speler

En nog veel meer..........

3

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

Op training draag ik voornamelijk kleding van goede kwaliteit ik haat het dat ik na een training  schuurplekken of bloedende tepels heb. Dus liever een paar euro meer dan ongemak. Verder gebruik ik tijdens de looptrainings mijn gps horloge garmin 310xt en bijna altijd mijn fuel belt. muts ook vaak en soms handschoenen als het echt koud is een vestje gebruik ik zelden. Op gebied van schoenen gebruik ik een comfortabele trainigschoen de adidas supernova. Op wedstrijd tri suit en wedstrijd schoenen adidas boston.

4

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

Ik doe in de zomer ook aan trailruns, vaak in de bergen of Ardennen. Wat ik mis bij de 'normale' hardloopzaken zijn de hardlooprugzakken (Salomon / Inov8). Deze zijn niet hetzelfde als camelbags, alhoewel het principe van Inov8 wel hetzelfde is. Alleen zit dan de drinkzak om de middel (aanrader). Topper is de Salomon. Kan voor een lange (trail) run veel in (telefoon, gels, drinken, zonnebrand, jasje...).

Voor de rest kan ik me aansluiten bij de eerdere reacties.

Oh ja, schoot me ook te binnen. Een hoofdlamp. Gebruik ik in de donkere dagen veel (als ik niet in de bebouwde kom ren).

5

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

Bedankt iedereen voor de reacties, sorry voor de iets late reactie van onze kant.

Vooral het idee met de rugzakken gaan wij zeker verder uitzoeken. Ook de rest van de antwoorden nemen wij mee in ons project.

We hebben nog wel enkele vragen open staan, de voornaamste vraag waar wij ook benieuwd naar zijn is of triathlon en duathlon sporters over het algemeen vaak aangesloten zijn bij een vereniging? Of zijn er ook veel sporters die hun eigen weg kiezen en niet aangesloten zijn bij verenigingen maar wel mee doen aan wedstrijden?

Sportieve groeten,
SPECO

6

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

Volgens mij ook veel sporters die niet zijn aangesloten bij een vereniging maar, al dan niet onder begeleiding van een trainer, zelf hun eigen weg kiezen.

Succes met jullie project !

7

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

In Vlaanderen is er sinds een jaar of twee voor alle VTDL-triatlons verplicht een bevoorrechte inschrijvingsperiode voor gelicentieerde atleten (naast lokale bewoners), en sommige wedstrijden zijn zelfs al uitverkocht vóór de algemene inschrijvingen opengaan.  Hierdoor zijn meer mensen (oa. mezelf) recent lid geworden van een club – dit was dan ook de bedoeling van de bond.

8

Re: Studenten HBO Speco Tilburg

Beste Sporters,

Wij danken jullie heel erg om jullie antwoorden. Wij hebben het inmiddels voor elkaar gekregen om niet alleen op het hardloop gedeelte te moeten segmenteren maar wij mogen de volledige triathlon sport aanpakken. Dat maakt het project natuurlijk nog interessanter.

Enkele vragen die direct bij ons opkwamen, tijdritfietsen, ik ben zelf een fanatiek mountainbiker en weet ongeveer wat een mountainbiker aan zijn sport uitgeeft. Maar aangezien je tijdens de triathlon niet alleen fietst, ben ik erg benieuwd wat het gemiddelde budget is voor een tijdritfiets. Wij hebben gekozen voor het merk Trek om deze in onze virtuele winkel te gaan plaatsen. De duurste ligt rond ongeveer 8500 euro en de goedkoopste rond 1600 euro.

Er zijn altijd sporters welk de top willen hebben, maar ik denk persoonlijk dat de meerderheid niet hoger komt dan 2000 euro?

Naast de tijdritfiets zijn wij erg benieuwd hoeveel triathlonrunners gemiddeld mee doen aan wedstrijden. Rond de juli/aug hebben wij gezien in de uitslagen dat er ongeveer 200 mannen en 26 vrouwen mee doen? Is dit ongeveer wel het gemiddelde wat mee doet aan een wedstrijd?

Wij hebben vernomen dat de gemiddelde triathlon runner 30+ is, is dat tegenwoordig nog steeds? Of komen er ook steeds meer jeugd leden bij?

Met elk antwoord zijn wij blij, we horen het graag.

Sportieve groeten,
SPECO