51

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik kwam dit verslag nog tegen. http://blog.ekynoxe.com/2011/10/07/chal … ce-report/

Het is me inmiddels wel duidelijk dat je tijd in de marathon wordt bepaald. Waarom duren die wissels zo lang bij een volledige triathlon? Ik begrijp dat je na het zwemmen en fietsen een zak met je spullen ophaalt in een tent voordat je gaat fietsen en lopen, maar zoveel verschillend ten opzicht van een korte afstand is het toch niet?

52

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

de afstanden bij die grote wedstrijden zijn gewoon veel groter. Zet maar eens 2000 fietsen naast elkaar in een eerlijke wisselzone. Kom je nooit onder de 500m lopen. Met wetsuit uittrekken, rustiger dan bij een OD lopen, vaak sokken aantrekken, en nog een paar meer kleine extra handelingen kom je bijna niet onder de 5 min.

53

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Vanzella schreef:

de afstanden bij die grote wedstrijden zijn gewoon veel groter. Zet maar eens 2000 fietsen naast elkaar in een eerlijke wisselzone. Kom je nooit onder de 500m lopen. Met wetsuit uittrekken, rustiger dan bij een OD lopen, vaak sokken aantrekken, en nog een paar meer kleine extra handelingen kom je bijna niet onder de 5 min.

Ik neem aan het voor de niet-profs onder ons raadzaam is om gewoon sokken aan te trekken voor het fietsen bij een volledige triathlon?

54

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Vanzella schreef:

de afstanden bij die grote wedstrijden zijn gewoon veel groter. Zet maar eens 2000 fietsen naast elkaar in een eerlijke wisselzone. Kom je nooit onder de 500m lopen. Met wetsuit uittrekken, rustiger dan bij een OD lopen, vaak sokken aantrekken, en nog een paar meer kleine extra handelingen kom je bijna niet onder de 5 min.


Ook mijn ervaring: in Mallorca bij de IM 70.3 was de wisselzone zelf al ongeveer 500 meter lang en was het stuk van het strand naar de wisselzone ook 300 meter. Bovendien neem ik liever bij de langere triathlons wat meer de tijd (en dus even de rust).

55

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

de afstanden bij die grote wedstrijden zijn gewoon veel groter. Zet maar eens 2000 fietsen naast elkaar in een eerlijke wisselzone. Kom je nooit onder de 500m lopen. Met wetsuit uittrekken, rustiger dan bij een OD lopen, vaak sokken aantrekken, en nog een paar meer kleine extra handelingen kom je bijna niet onder de 5 min.

Ik neem aan het voor de niet-profs onder ons raadzaam is om gewoon sokken aan te trekken voor het fietsen bij een volledige triathlon?

Ik heb pas1 hele gedaan in Almere in k fietsweer, dus toen heb ik denk ik wel sokken aangedaan, en met lopen verse. Straks in Frankfurt bij 20+ graden, denk ik alleen met het lopen.

56

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Allen,

de laatste up-date voor wat betreft de nederlandse deelnemers 9 mannen en 3 dames.

De langere wissels in de hele komen inderdaad deels door de grote van de wisselzone, 500m is niets bijzonders, maar de wissels op de hele zijn van minder belang, zij zijn niet bepalend voor de uitslag, dat is inderdaad het looponderdeel. Ben je een goede loper dan heb je niet alleen de tijd in je voordeel maar, ook niet te onderschatten, het psychologische voordeel van alleen maar mensen inhalen.

Verder is het dragen van sokken bij het fietsonderdeel zeer persoonlijk. Ik wil graag comfortabel fietsen daar horen wel sokken bij, hou je schuurplekken over van je fietsonderdeel, dan ga je dat later in het looponderdeel terugbetalen.

Wat betreft de duurtraining naar september toe, die ga ik organiseren, zal ergens centraal plaatsvinden. Over de communicatie zet ik later nog een bericht op dit forum.

later!

57

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ben niet helemaal eens dat je tijd bepaald worden tijdens het lopen.... Fietsen heeft wel degelijk een grote impact! Kijk maar eens naar het verschil in tijd of je 30 km per uur gemiddeld fiets en als je bijvoorbeeld 35 km/uur gemiddeld fiets. Kan je zomaar een hoop tijd gaan schelen, en die ga je echt niet zomaar terughalen tijdens het lopen.

Wat zijn jullie doelen voor Barcelona?

Ik denk zelf heb het volgende als uitgangspunt.

zwemmen 1 uur
Wissel 5min
Fietsen 5 uur
wissel 5 min
lopen 3.30/3.40

Eindtijd tussen de 9.45 en 10 uur

58 Laatst bewerkt door Vanzella (18-02-12 10:18:04)

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Dimitriathlon schreef:

Ben niet helemaal eens dat je tijd bepaald worden tijdens het lopen.... Fietsen heeft wel degelijk een grote impact! Kijk maar eens naar het verschil in tijd of je 30 km per uur gemiddeld fiets en als je bijvoorbeeld 35 km/uur gemiddeld fiets. Kan je zomaar een hoop tijd gaan schelen, en die ga je echt niet zomaar terughalen tijdens het lopen.

Wat zijn jullie doelen voor Barcelona?

Ik denk zelf heb het volgende als uitgangspunt.

zwemmen 1 uur
Wissel 5min
Fietsen 5 uur
wissel 5 min
lopen 3.30/3.40

Eindtijd tussen de 9.45 en 10 uur

Yep met fietsen kun je zo een half uur winnen. En als je daar te hard voor hebt moeten werken lever je daarna een uur in bij het lopen smile Voor ons normale stervelingen kunnen we ons tijdens het fietsen in een postie brengen, waar we bijvoorbeeld tussen 9.45 en 10.45 kunnen eindigen (of in mijn geval tussen 11 en 12 uur). Dat laatste uur wordt echter tijdens het lopen ingevuld.

59

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ppppfoooeh, dat zijn nog eens richttijden. Ik overweeg dit jaar mijn eerste LD in Almere, maar ik zou apetrots zijn als ik binnen een half etmaal binnen ben! (1.30/6/4+)

60

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Barcelona wordt mijn eerste long distance triathlon. Een echte richttijd is dan ook lastig, maar ik moet wel een eindtijd in mijn hoofd hebben. Ik faal liever op een te scherp doel dan dat ik een te makkelijk doel zonder problemen haal.

Zwemmen is mijn zwakste onderdeel, als ik 3.8km lang 2 minuten per 100 meter nodig heb dan kom ik rond de 1u18m uit. Fietsen moet rond de 5u lukken. Mijn snelste marathontijd is 3u14m, en ik hoop daar in Rotterdam flink onder te gaan. Als ik bij een LD triathlon 20-30 minuten bij mijn tijd optel dan wil ik niet uitsluiten dat ik onder de 10 uur totaal ga finishen.

Hopelijk kan ik nog wat van de zwemrichttijd afhalen voor die tijd.

61

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Maca944 schreef:

Barcelona wordt mijn eerste long distance triathlon. Een echte richttijd is dan ook lastig, maar ik moet wel een eindtijd in mijn hoofd hebben. Ik faal liever op een te scherp doel dan dat ik een te makkelijk doel zonder problemen haal.

Zwemmen is mijn zwakste onderdeel, als ik 3.8km lang 2 minuten per 100 meter nodig heb dan kom ik rond de 1u18m uit. Fietsen moet rond de 5u lukken. Mijn snelste marathontijd is 3u14m, en ik hoop daar in Rotterdam flink onder te gaan. Als ik bij een LD triathlon 20-30 minuten bij mijn tijd optel dan wil ik niet uitsluiten dat ik onder de 10 uur totaal ga finishen.

Even gespiekt op je blok, 2:40 @ OD Weert '11, als je dan anderhalf jaar later onder de 10h duikt op je eerste hele heb je flinke stappen gemaakt. Ter vergelijking, in Weert fietste je langzamer dan dat je nu aangeeft op de 180km.

62

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Allen,

Mooi om jullie ambities en richttijden te lezen. Hoop zelf op een tweetal snellere wissels en dan zou de dag er zo uit moeten zien

Zwemmen 1.15 incl wissel

Fietsen      5.30 incl. wissel

Lopen       tussen 4.00 en 4.15

Met hier en daar wat marge, sneller/langzamer ben ik zeer tevreden met een tijd tussen 10.30 en 11.00

@ Een mooie tactiek voor de snelle fietsers, ga iets onder je kunnen fietsen scheelt je misschien een minuut of 10, maar geeft je reserves voor het lopen, waardoor je nog een puike marathon kan afleveren. Je kan natuurlijk ook als een blinde erin gaan en maar kijken waar je uitkomt.

Ieder zijn eigen race, succes mensen

63

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Bleek schreef:
Maca944 schreef:

Barcelona wordt mijn eerste long distance triathlon. Een echte richttijd is dan ook lastig, maar ik moet wel een eindtijd in mijn hoofd hebben. Ik faal liever op een te scherp doel dan dat ik een te makkelijk doel zonder problemen haal.

Zwemmen is mijn zwakste onderdeel, als ik 3.8km lang 2 minuten per 100 meter nodig heb dan kom ik rond de 1u18m uit. Fietsen moet rond de 5u lukken. Mijn snelste marathontijd is 3u14m, en ik hoop daar in Rotterdam flink onder te gaan. Als ik bij een LD triathlon 20-30 minuten bij mijn tijd optel dan wil ik niet uitsluiten dat ik onder de 10 uur totaal ga finishen.

Even gespiekt op je blok, 2:40 @ OD Weert '11, als je dan anderhalf jaar later onder de 10h duikt op je eerste hele heb je flinke stappen gemaakt. Ter vergelijking, in Weert fietste je langzamer dan dat je nu aangeeft op de 180km.

Klopt, ik ga ook zeker niet beweren dat ik wel even onder de 10 uur kom. Weert was mijn eerste triathlon met als enige doel om 1.5 km borstcrawlend te volbrengen. Dat is gelukt, al heeft het fietsen er wel onder geleden. Bovendien stond er een flinke wind en ik denk dat een triathlonfiets op mijn lichaam afgesteld ook wel wat verschil gaat maken. Iets meer triathlonervaring, een paar kilo lichter en beter/meer/specifieker getraind moet de rest doen. Een gemiddelde van 36 is dan ook een inschatting, maar ik denk van de drie afstanden de meest realistische. Dit jaar ga ik Weert nogmaals doen, afhankelijk van alle komende resultaten zal ik mijn ambities bijstellen. Of niet.

64

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Mooi om te lezen hoe jullie elkaar motiveren richting een hele triathlon. Voor mij gaat het dit jaar echt nog te ver zijn:P Ik richt me voorlopig op de kwartjes, maar wel leuk om dit te lezen en over enkele jaren wil ik jullie voorbeeld zeker volgen.

65

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik zie flink serieuze tijden bij de verwachtingen. Ik kan voor mezelf niet zeggen hoe ik er straks (tegen eind september) voor sta. Het wordt dus mijn eerste volledige afstand, er nu tijden op plakken is niet realistisch. Voor mij dan natuurlijk.

Eerste de marathon van R'dam maar. Doel is daar onder mijn beste en enige marathontijd van A'dam 2 jaren geleden te duiken (3u46).

Daarna zien we wel verder. Ben ook benieuwd hoe ik het trainingsschema verder verteer en wat het me oplevert. Tot nu toe gaat het goed. Nog twee sportesten dit jaar voor Barca en een paar testmomenten tijdens wedstrijden.

66

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Nou mannen,

ik zie dat er een aantal van jullie de marathon van Rotterdam gaan lopen. Ik heb zelf gekozen om een aantal halve marathons en dertigers te lopen i.p.v. de hele marathon. Ik kan de hersteltijd die ik nodig heb na een marathon beter besteden aan training.

Hoe lang denken jullie nodig te hebben om te herstellen?

67

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik loop ook de marathon in Rotterdam, maar deze is in April.... De hele in Barcelona is eind september... hahaha dan ben ik denk ik wel hersteld hoor ;-)
De marathon is gewoon voor de fun en niet teveel druk erop geven. Lekker lopen en kijken wat voor tijd er uit rolt. Twee weekjes iets rustiger trainen en dan komt het goed.

68

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Trouwens ik hoor mensen over niet teveel gas geven tijdens het fietsen.... Ik doe mijn hele wedstrijd op hartslag hiermee haal ik het maximale uit het fietsen en lopen. Door mijn hartslag te volgen en in bepaalde vooraf gestelde zones te blijven zal ik dus ook niet in de verzuring komen.

Hoe zien doen jullie dit? Op gevoel?

69

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

In principe vooral op hartslag. Ik probeer wel zoveel mogelijk in trainingen een gevoel aan deze hartslag te koppelen. De hartslag is maar een indicatie en ik wijk hiervan af als ik het gevoel heb dat de hartslagmeter niet de intensiteit weergeeft waarop ik aan het fietsen ben. Op deze manier voorkom je dat je helemaal afhankelijk wordt van de hartslagmeter, mocht hij bv stuk gaan.

Als ik er zo bij nadenk, is het misschien nog wel meer op gevoel dan op hartslag. Ik ga op mijn gevoel in mijn +/- zone 3 fietsen en daarna kijk ik op mijn klokje, dan kijk ik wat mijn hartslagmeter aangeeft, als dat afwijkt van mijn zone 3 probeer ik daar verklaringen voor te vinden. Als ik die niet kan vinden ga ik meestal langzamer fietsen (mijn hartslag is over het algemeen te hoog), of ik laat me meeslepen door de race smile

70

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

De marathon van Rotterdam is een doel op zich voor mij, en ver genoeg voor Barcelona om niet te conflicteren. Na Rotterdam zal ik een weekje iets rustiger aan gaan doen en zeker geen intensieve trainingen, daarna ga ik weer opbouwen richting de eerste triathlons.

Met welke intensiteit ik Barcelona ga fietsen (en lopen) weet ik nog niet, maar dat zal wel op hartslag gaan gebeuren. Een aantal jaar terug heb ik een inspanningstest met lactaatmeting gedaan. Mijn anearobe drempel lag toen bij ongeveer 184 hartslagen, en mijn omslagpunt iets boven de 160. Ik denk dat die laatste hartslag is wat ik ongeveer moet gaan aanhouden, en mijn fietstrainingen moeten er dus op gericht zijn om bij die hartslag zoveel mogelijk vermogen te kunnen leveren.

71

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Beste Topicleden,

Ga de Triathlon in Barcelona op hartslag doen, welke intensiteit wordt later bepaald bij een aantal tests. Ook wil ik wel eens een lactaat test doen. Ben dar eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Hebben jullie al een voedingsplan wat jullie tijdens de triathlon gaan aanhouden? En zijn er zaken waar je voor jou persoon rekening mee moet houden. Gebruiken jullie in het voortraject supplementen?

Zelf heb ik rekening te houden met groot vochtverlies, heel veel drinken dus, sportdranken, water en inderdaad een colaatje op z,n tijd.

sportieve groet

72

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik lees dat sommige deelnemers die hun eerste Long Distance triatlon wilen gaan doen zich nu al gaan richten op een tijd die men denkt te halen.
Ik kan hierover zeggen NIET DOEN in de eerste Long Distance is goed finishen het belangrijkst, tijd komt op de 2e plaats
In een Long-Distance kan er van alles gebeuren waarbij je zelfs niet eens de finish haalt denk maar eens aan materaalpech waardoor je niet verder kunt
Weersomstandigheden zijn belangrijk om je voedingsplan en intensiteit aan te passen bv als het heet en vochtig weer is andersom geldt dit ook als het regent en het koud is want dan moet je je voedingsplan aanpassen
Bij koud weer is dit dubbel op omdat je naast de inspanning wat energie kost maar ook het lichaam warm houden kost ook energie
Men is ook afhankelijk van de zwaarte van een fiets en loopparkoers Lanzarote is een stukkie heftiger dan Roth waar bijna altijd de snelste fiettsijden worden gerealiseerd
Ik weet zelf nog heel goed dat ik in mijn eerste LD in Almere bijna van de weg op de fiets werd geblazen zo stevig stond de wind en het jaar daarop was er niet of nauwelijks wind ook dit is een factor waar je afhankelijk bent van de eindtijd
Conclusie: Geniet van de eerste LD en probeer met een smile te finishen

73

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Thanks voor je advies, ik neem het ter harte.

74

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Hans, natuurlijk heb je gelijk, maar tegelijkertijd heb ik wel een doel/richttijd/streven nodig om naar toe te werken. Toen ik voor de eerste keer een marathon liep werd me ook geadviseerd om me vooral niet op een tijd te richten. Dat deed ik wel, en ik liep net onder de 3u30m wat ik ongeveer in mijn hoofd had. Dito voor mijn eerste Marmotte, waar ik met een richttijd van <10u 9u33m haalde. Een volledige triathlon is nog een paar stappen verder, en zeker bij het lopen kan alles gebeuren, maar grofweg wil ik wel een streeftijd in gedachten hebben waar ik mijn daadwerkelijke prestaties tegenaan kan leggen. Gedurende het seizoen zal ik dit aanpassen aan de realiteit, en ook gedurende de triathlon in Barcelona indien nodig. En als ik dan alsnog 5 uur over de marathon doe maar echt niet harder had gekund dan is dat niet anders, een bijzondere ervaring wordt het hoe dan ook.

Kortom, nogmaals, je hebt gelijk, maar ik heb nog iets meer nodig en ben ervaren/flexibel genoeg om daar mee om te gaan.

75

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Goedemorgen Atleten,

Afgelopen week lekker getraind, het was goed weer. Morgen de eerste koppeltraining het zwemmen staat nog op een laag pitje.

Hoe staan jullie ervoor, vooral de marathonners voor Rotterdam?


Hebben jullie al een voedingsplan wat jullie tijdens de triathlon gaan aanhouden? En zijn er zaken waar je voor jou persoon rekening mee moet houden. Gebruiken jullie in het voortraject supplementen?

Succes