76

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Hi Peet,

Ik werk gewoon mijn trainingen af, zonder supplementen overigens. Komende zondag de halve marathon van City-Pier-City als voorbereiding op de hele marathon van Rotterdam. Drie weken voor Rotterdam zit ik een Week in Hong Kong, Vietnam en Cambodja, dus dat is niet direct een optimale voorbereiding, maar goed. Mijn loopschoenen gaan in elk geval mee.

Een voedingsplan heb ik nog niet, maar ik ga wel exact berekenen wat ik wil gaan gebruiken. Dat lijkt me de sleutel tot succes bij een volledige triathlon.

77

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

En test je plan in de praktijk! Voor mijn eerste marathon heb ik ook diverse "voedingschema's" geprobeerd en uiteindelijk gekozen voor 1 gel / 8 km (40minuten) en verder alleen water en thee (het was namelijk een graad of drie onder nul)

78

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Roland_Amersfoort schreef:

En test je plan in de praktijk! Voor mijn eerste marathon heb ik ook diverse "voedingschema's" geprobeerd en uiteindelijk gekozen voor 1 gel / 8 km (40minuten) en verder alleen water en thee (het was namelijk een graad of drie onder nul)

Thx, ben ik wel van plan tijdens de lange duurtrainingen. Ik wil ook nog precies uitzoeken wat er door de organisatie wordt verstrekt aan eten en drinken. Ik heb ook gemerkt dat het heel veel uitmaakt wat ik de dagen ervoor en op de ochtend zelf eet. Gelletjes verdraag ik gelukkig wel goed.

79

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Bij het lopen kan ik eigenlijk alleen gels eten, dus ik zou persoonlijk voor het fietsen iets stevigers meenemen, anders komt de gel aan het eind van de dag je oren uit. Tijdens het fietsen kan ik rustig boterhammen, chocola en appels eten (ook bij een stevig tempo).

80

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik doe ook mee aan de Challenge Barcelona. 11e of 12e hele of zo. Bij de 2009 versie was ik ook van de partij.
http://www.youtube.com/watch?v=yMf-LT5g5kw erg indrukwekkend!

van harte aanbevolen deze wedstrijd.

De weg ernaar toe: cpc, utrecht marathon, woerden, huizen, stein, veenendaal en nog wat trainen hier en daar :-)

Vorige keer zat ik in het Miami apartement hotel o.i.d.

Erg leuke wedstrijd op een ideale plek ook voor een najaarsvakantie. De wedstrijd is ook goed te volgen door je meereizende achterban. 

Doel: me voldoende inhouden op het fietsen zodat ik die marathon goed doorkom.

Vragen kom maar op... :-)

Gerard Linde (nieuw op dit forum)
1 van die gele rakkers van hellas triathlon utrecht

81

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ha Gerard, gele rakker,

welkom op de Barca topic, leuk dat je je aansluit.Hopelijk dat de andere gele rakkers zich ook gaan melden.
Ik lees dat je al ervaring hebt opgedaan in deze "hele".  Ik heb je link bekeken zeer indrukwekkend moet ik zeggen.
Wat vragen betreft, er zijn in deze topic al behoorlijk wat vragen gesteld en beantwoord. Ben benieuwd wat jou ervaringen en zienswijzes zijn over de al gestelde vragen.
Heb jezelf nog vragen, zijn deze meer dan welkom, je krijgt zeker reactie.

Met sportieve groet,

Peet

82

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Roland_Amersfoort schreef:

Bij het lopen kan ik eigenlijk alleen gels eten, dus ik zou persoonlijk voor het fietsen iets stevigers meenemen, anders komt de gel aan het eind van de dag je oren uit. Tijdens het fietsen kan ik rustig boterhammen, chocola en appels eten (ook bij een stevig tempo).

Dat je vaster voedsel kan verteren is natuurlijk op de fiets logisch... Alleen moet je je wel afvragen of je dat ook wilt. Tijdens een hele triathlon is energie iets wat je graag wilt houden. Het verwerken van voedsel kost een lichaam energie. Deze wil je het liefst niet verloren laten gaan aan het verteren van voedsel, maar deze wil je liever maximaal naar de benen laten gaan. Ik zou er daarom alleen voor kiezen om makkelijk verteer en opneembaar voedsel gebruiken ook tijdens het fietsen..... Ik kom hierbij dan toch uit op de gelletjes.

83

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Technisch heb je gelijk, maar na negen uur en twintig gelletjes denk je daar misschien anders over.

Natuurlijk moet je het beperken tot licht verteerbare voeding maar een appeltje bestaat bijvoorbeeld vrijwel geheel uit water en suiker maar geeft toch nog het gevoel dat je iets te knagen hebt. Daar hoeft ook vrijwel niets aan verteerd te worden  (geen vetten die afgebroken moeten worden e.d.).

84

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Wielrenners tijdens een tour etappe gebruiken ook weinig gels, alleen het laatste half uur of zo. verder nemen ze ook broodjes en koeken in ieder geval vast voedsel. De rabobank en een paar andere ploegen gebruiken bv sportbun das een speciaalbroodje met een lekkere vulling.

Meer info op www.sportbun.nl

Heb er zelf 10 besteld met pudding en chocolade erin ze zijn erg lekker op de fiets en je hebt iets te kauwen.

Ook lekkere natuurlijke repen zijn te vinden op www.pukster.nl

85

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

denniss schreef:

Wielrenners tijdens een tour etappe gebruiken ook weinig gels, alleen het laatste half uur of zo. verder nemen ze ook broodjes en koeken in ieder geval vast voedsel. De rabobank en een paar andere ploegen gebruiken bv sportbun das een speciaalbroodje met een lekkere vulling.

Meer info op www.sportbun.nl

Heb er zelf 10 besteld met pudding en chocolade erin ze zijn erg lekker op de fiets en je hebt iets te kauwen.

Ook lekkere natuurlijke repen zijn te vinden op www.pukster.nl

Dank voor de link, ik kende beide nog niet (al vind ik puk(e)ster niet een hele goede naam voor een website die repen verkoopt).

Tijdens het lopen verwacht ik tijdens het lopen niet veel anders dan gelletjes te kunnen consumeren. Als ik er al een groot aantal op de fiets opheb dan denk ik dat dit problematisch wordt, dus als ik tijdens het fietsen iets meer moet investeren om vast voedsel tot me te nemen dan heb ik dat er graag voor over. Nuttige discussie en nuttige tips in elk geval, dank.

86

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Tijdens mijn enige hele tot nu toe at ik ook vast en gel op de fiets en alleen (powerbar + AA) gels en een paar stukjes banaan tijdens het lopen

Dat is me goed bevallen, dus in Frankfurt dit jaar bij mijn tweede hele staat hetzelfde recept gepland.

87

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Het probleem wat ik heb met alleen gels is dat je maag gaat protesteren, maar waar ik het meeste last van heb is dat ik te veel pieken in mijn bloedsuiker krijg. Je wilt zo'n stabiel mogelijk bloedsuiker hebben om de meeste energie uit je lichaam te halen.

Als je bloedsuiker te veel pieken heeft heb je steeds meer gels nodig om je bloedsuiker stabiel te houden, waardoor je weer maagproblemen gaat krijgen. Daarom is het verstandig om gelijk op de fiets vastvoedsel tot je te nemen met een lage GI (glycemische index) Hier van heb je later tijdens het lopen ook nog veel profijt.

Dus volkoren brood of haverkoeken, fruitrepen, knijpfruitjes(zonder toegevoegde suikers)

Als je dit op de fiets combineert met bv een isotone sportdrank en water heb je waarschijnlijk alleen maar tijdens de afsluitende marathon gels nodig.

Ik heb nu aan het oefenen om fruitrepen en knijpfruitjes te nemen tijdens het lopen, om zo pieken in mijn bloedsuiker te voorkomen.

Wantte veel pieken is sneller de man met de hamer.

88

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Eerst maar eens een verhaaltje van hoe het niet moet. Een paar maanden voor mijn eerste hele maakte ik ook een voedselplan. Ik at toen voor ontbijt en lunch iedere dag een gigantische schaal muesli dus ik ging voor een muesliplan van drie mueslirepen in het uur. Een vlak voor de start, en vanaf kilometer twee op de fiets tot een kilometer 30 of zo in de marathon een stuk of 24 in totaal, en het ging nog goed ook. Tot een half uur na de finish, zelden zo'n buikpijn gehad en ook zelden weer een mueslireep gegeten.  tongue  Dat wil je onderweg niet meemaken  big_smile  Dat het heel mild weer was had ook ongetwijfeld meegeholpen dat het überhaupt met zo'n belachelijk voedingsplan gelukt was.

Het meest belangrijke waar je met vaste voeding op moet letten is of het vocht absorbeerd. Dat is ook het probleem van de mueslireep, zuigt veel te veel vocht aan.
Een tweede waar je goed op moet letten, veel maltodextrine gaat niet bij iedereen goed. Als voor een plan met een lading sportgels gaat moet je dat echt goed testen tijdens lange training. Beter nog, test het eens tijdens een werkdag voor een uur of tien iedere 20 minuten een slok maltodextrine en ga dan 's avonds een stukje lopen. Ik word van die zooi hartstikke misselijk na een paar uur, zelfs als ik me niet eens inspan. En een ironman maakt het dus niet makkelijker om het te verteren. Fructose werkt ook niet voor iedereen.

Ik gebruik zelf chocolade, cola en isotone sportdrank en twee of drie reepjes op de fiets. Gels alleen voor de laatste twee uur. Een of twee bananen gaan ook als ze echt rijp zijn. Helaas geven ze je meestal van die half groene, en dat is ongeveer net zo effectief als een stuk schors van een boom.

89

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik heb tijdens mijn hele de wedstrijd volbracht op gelletjes en sportdrank. Tijdens het fietsen ongeveer elke uur een bidon sportdrank en een gel met water. Daarnaast heb ik nog water met ors gedronken tegen eventuele uitdroging.
Tijdens het lopen elke 5 km een gel met water. Belangrijk is de gel altijd met genoeg water in te nemen tegen de maagklachten. De suikers in de gel zijn ook wel.complexe.suikers.
Hier heeft onze vriend macca ook nog een stuk aan gewijd in zijn boek. Wanneer tijdens het lopen maag problemen komen kan het zijn dat het lichaam simpele suikers nodig ipv deze complexe variant. Een colatje kan dan wonderen doe

90

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

denniss schreef:

Het probleem wat ik heb met alleen gels is dat je maag gaat protesteren, maar waar ik het meeste last van heb is dat ik te veel pieken in mijn bloedsuiker krijg. Je wilt zo'n stabiel mogelijk bloedsuiker hebben om de meeste energie uit je lichaam te halen.

Als je bloedsuiker te veel pieken heeft heb je steeds meer gels nodig om je bloedsuiker stabiel te houden, waardoor je weer maagproblemen gaat krijgen. Daarom is het verstandig om gelijk op de fiets vastvoedsel tot je te nemen met een lage GI (glycemische index) Hier van heb je later tijdens het lopen ook nog veel profijt.

Dus volkoren brood of haverkoeken, fruitrepen, knijpfruitjes(zonder toegevoegde suikers)

Als je dit op de fiets combineert met bv een isotone sportdrank en water heb je waarschijnlijk alleen maar tijdens de afsluitende marathon gels nodig.

Ik heb nu aan het oefenen om fruitrepen en knijpfruitjes te nemen tijdens het lopen, om zo pieken in mijn bloedsuiker te voorkomen.

Wantte veel pieken is sneller de man met de hamer.


Volkoren producten eten is dat niet vragen om veel wc bezoeken??

91

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Dimitriathlon schreef:

Wanneer tijdens het lopen maag problemen komen kan het zijn dat het lichaam simpele suikers nodig ipv deze complexe variant. Een colatje kan dan wonderen doe

goed advies!

92

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Heeft iemand ervaring met zouttabletten? Ik kwam deze site tegen: http://www.saltstick.com/

Geen idee of ik dit nodig heb, lijkt me dat je ook met je voeding voldoende zout binnen kan krijgen.

93

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Maca944 schreef:

Heeft iemand ervaring met zouttabletten? Ik kwam deze site tegen: http://www.saltstick.com/

Geen idee of ik dit nodig heb, lijkt me dat je ook met je voeding voldoende zout binnen kan krijgen.

Je kan ook SIS Super Hydro Lemon gebruiken zijn alleen maar zouten en mineralen en slechts 8 calorieen.
Je kan het gewoon zo gebruiken of je gooit het door je eigen sportdrank heen voor extra.

94

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Zout kan heel nuttig zijn als het warm is, in de juist verhouding versnelt het de vochtopname. Ik neem op hete dagen (30+) vaak een beetje bouillon na een training om sneller te rehydrateren.

95

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Mannu,

@Maca

Nutrisport gaat sportdrank en gels leveren tijdens de triathlon. Ga je naar Azie voor je werk?

Allen,

Ik heb zelf zouttabletten gebruikt in Almere bij 25 graden,waarschijnlijk te weinig bij gedronken want ik kreeg behoorlijk last van m'n maag.  Wat betreft het voedingsplan,deze is in grote lijnen wat ik al gelezen heb. Wat vast voedsel en gels op de fiets en bij het lopen gels. Voor mij 1 gel per half uur, vochtinname is 800cc per uur. Ga in iedergeval via internet Nutrisport producten bestellen en in de training testen.

succes

96

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Ik neem niet de zouttabletten, maar ik neem ors. Gewoon een zakje oplossen in een bidon of flesje van 500 ml en je komt aan de hoeveelheid zouten die je nodig hebt. Werking voor mij is perfect en is goed weg te krijgen

97

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

@Peet, nuttige informatie over Nutrisport, ik ga daar ook maar eens mee experimenteren. Hoe minder ik hoef mee te nemen onderweg hoe beter. Ik ga inderdaad anderhalve week voor mijn werk naar het Oosten. Paar dagen werken en een paar dagen bedrijfsuitje. Loopschoenen en zwemspullen gaan mee.

98

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Aiiii

Afgelopen weekend na 1 uur lopen vet pijn in m'n knie. Vandaag naar het ziekenhuis voor foto's. Wordt begin april een kijkoperatie om de knie schoon te maken.

Iemand dit al eerder meegemaakt?

Als ik het goed heb begrepen sta ik toch fris aan de start in Barca pfff we gaan het zien

greetz

Peet

99

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

peet schreef:

Aiiii

Afgelopen weekend na 1 uur lopen vet pijn in m'n knie. Vandaag naar het ziekenhuis voor foto's. Wordt begin april een kijkoperatie om de knie schoon te maken.

Iemand dit al eerder meegemaakt?

Als ik het goed heb begrepen sta ik toch fris aan de start in Barca pfff we gaan het zien

greetz

Peet

Ik weet niet of je dokter weet wat een hele triathlon is en ik geloof best dat het zwemmen en fietsen nog goed te doen is.  Maar voldoende getraind om een marathon te lopen na je zwem en fietsavonturen? Ik hoop het voor je.

Succes met de operatie!!! Hou ons op de hoogte.

100

Re: Challenge Barcelona - Mauresme

Nou sporters
4 april krijg ik m'n kijkoperatie.
Na 3 weken niet sporten moet het nu maar snel gebeuren.
@Vanzella
Ik denk dat de dokter inderdaad niet weet,wat het lichaam moet presteren in een hele triathlon.

Zelf heb ik er goede hoop op, ik heb een zeer goede fysio die mij in het herstel gaat helpen. Wat betreft de eindtijd, ja die is nu niet zo heel belangrijk, meedoen en volbrengen is het eerste doel.

@Maca, hoe was je trip?heb je nog wel kunnen sporten?

@Allen, hoe gaat de voorbereiding?

IK hou jullie op de hoogte

greetz