1

Onderwerp: Grote plaat of juist niet?

Ik heb voorbladen van 30-39-50 en een 12-23 cassette maar eigenlijk gebruik ik vrijwel nooit het buitenblad. Met 40x13 of 40x14  trap ik gemakkelijk boven de 40 km per uur. Pas ver boven de 40 km per uur ga ik naar het buitenblad maar dat lukt eigenlijk alleen met forse wind mee / berg af.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik een 53 of 54 voorblad zou moeten rond krijgen!

Graag wil ik dus iets van 30-39-46 proberen maar die heb ik nog nergens te koop gezien.

2

Re: Grote plaat of juist niet?

Roland_Amersfoort schreef:

Graag wil ik dus iets van 30-39-46 proberen maar die heb ik nog nergens te koop gezien.

http://www.derks-wielersport.nl/ketting … 01737.html

3

Re: Grote plaat of juist niet?

Deze zijn idd gewoon te krijgen:
http://www.ebay.co.uk/itm/STRONGLIGHT-D … _771wt_905

Ik rij zelf met een Stronglight Zicral 44T binnenblad. Zeer goede kwaliteit (beter dan Ultegra is mijn ervaring). De Dural is de helft goedkoper, maar om eens uit te proberen zeer geschikt. Bezorging is meestal met een paar werkdagen.

Dural 46T: 17.--
Zicral 46T: 31,--

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Grote plaat of juist niet?

Op wat voor trapfrequentie zit je dan? Want met 39x13 zit je met een cadans van 110 net op 41km/h. Dan kan je met 46x12 en een cadans van 100 zo'n 48.2km/h redden. In wedstrijden met windje zou ik graag wat harder willen. Voordeel van je triple is ook het grote bereik (je kan de Alpen in én tijdrijden), wat je met een 46er gaat inperken.

Salden.nl zag ik wel een 46er (http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=3047 en dan TA special) voor de triple, maar ik weet niet of ze op jouw crankstel passen...

5

Re: Grote plaat of juist niet?

Ik trap sowieso praktisch niet op mijn buitenblad maar dat komt meer omdat ik fiets als een trut (ben nu wel 2 keer per week krachttraining-uurtjes op de Tacx aan het afwerken dus ik hoop wat meer mannig uit de winter te komen...). Op mijn tijdritfiets zat standaard een 39/53 crankset. Eenzelfde crankset zit er ook op mijn koersfietsje, maar op beide fietsen heb ik de binnenbladen vervangen. Op de tijdritfiets door een 44t en op de koersfiets door een 42t. Als er een heuvelachtig ritje aan komt (trainingsweekend/vakantie buitenland) gaat het 39 blad er wel weer op. Maar ik ben met de 53t ook niet echt gelukkig en ik denk dat ik er ook een 50t of zelfs een 49t opzet. Ik ben zelf nogal gecharmeerd van kettingbladen van TA Specialitas. Kosten ook niet de wereld.

6 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (23-01-12 23:29:39)

Re: Grote plaat of juist niet?

Bleek schreef:

Op wat voor trapfrequentie zit je dan? Want met 39x13 zit je met een cadans van 110 net op 41km/h. Dan kan je met 46x12 en een cadans van 100 zo'n 48.2km/h redden. In wedstrijden met windje zou ik graag wat harder willen. Voordeel van je triple is ook het grote bereik (je kan de Alpen in én tijdrijden), wat je met een 46er gaat inperken.

Salden.nl zag ik wel een 46er (http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=3047 en dan TA special) voor de triple, maar ik weet niet of ze op jouw crankstel passen...

In woonwerkverkeer heb ik een tf van rond 110-120 (31-32kmh gemiddeld), in wedstrijdjes (35 kmh gemiddeld, bijv Veenendaal in 1u:04m) geen idee want ik heb geen meter en daar heb ik nooit de moeite genomen om het te tellen. Maar ik weet dat ik met de 50x12 dik boven de 70 km/h kan komen dus de topsnelheid is eigenlijk geen enkel probleem.

7

Re: Grote plaat of juist niet?

70km/u dan rijd de gemiddelde prof toch 53/12 of zelfs 11....

8

Re: Grote plaat of juist niet?

draak schreef:

70km/u dan rijd de gemiddelde prof toch 53/12 of zelfs 11....

Maar die heb ik dus niet smile Ik haal die snelheid uiteraard alleen heuveltje af. Sprinten heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

9

Re: Grote plaat of juist niet?

Als je met 39*14 met 100 omwentelingen 35 km/puur rijdt, kom je met dat verzet per omwenteling 5,83 meter.
Als je met 50*17 rijd met dezelfde omwentelingen, kom je met dat verzet 6,16 meter em met 50*19 ongever 5,51m.

Ik denk dus dat je eerder moet schakelen naar grote blad, om het effect ervan te benutten in plaats van een ander voorblad

10

Re: Grote plaat of juist niet?

Gebeterlouw schreef:

Als je met 39*14 met 100 omwentelingen 35 km/puur rijdt, kom je met dat verzet per omwenteling 5,83 meter.
Als je met 50*17 rijd met dezelfde omwentelingen, kom je met dat verzet 6,16 meter em met 50*19 ongever 5,51m.

Ik denk dus dat je eerder moet schakelen naar grote blad, om het effect ervan te benutten in plaats van een ander voorblad

Als ik op mijn triple 50x19 schakel, staat mijn ketting zo scheef als de toren van Pisa!

11

Re: Grote plaat of juist niet?

Even voor de goede orde:

Je rijdt op een triple
Je voorbladen zijn 30-39-50
Achterpion 12-23 9 speed?
Staat jouw 39-14 net zo scheef als de 50-19?

12

Re: Grote plaat of juist niet?

Gebeterlouw schreef:

Even voor de goede orde:

Je rijdt op een triple
Je voorbladen zijn 30-39-50
Achterpion 12-23 9 speed?
Staat jouw 39-14 net zo scheef als de 50-19?

klopt. Ik denk dat je - vooral met een triple - op het grote voorblad  alleen op de eerst vier of vijf bladen achter moet schakelen. Bij een compact zit je grote voorblad veel verder in het midden en kun je best wel 50x19 rijden.

39-14 staat redelijk recht. 50-14 staat helemaal recht (denk ik) , 50-19 staat dus heel scheef.

Maar het is niet zo relevant meer, want ik heb deze fiets net verkocht.

13

Re: Grote plaat of juist niet?

Roland_Amersfoort schreef:

Maar het is niet zo relevant meer, want ik heb deze fiets net verkocht.

Als iets anders aangeschaft? Iets duurzaams dit keer zonder chocolade remblokken en marsepeinen cassette?  tongue

14

Re: Grote plaat of juist niet?

Dorter schreef:
Roland_Amersfoort schreef:

Maar het is niet zo relevant meer, want ik heb deze fiets net verkocht.

Als iets anders aangeschaft? Iets duurzaams dit keer zonder chocolade remblokken en marsepeinen cassette?  tongue

Nee nog niets aangeschaft, maar het wordt waarschijnlijk een 2e hands CUBE TT fietsje. Inderdaad nu maar eens een fiets aanschaffen die is gemaakt voor mijn gebruik...

Aanschaf volgt hopelijk dit weekend (de verkoper is niet zo vlot per e-mail)

15

Re: Grote plaat of juist niet?

We zien de foto's wel verschijnen neem ik aan.... succes met de aankoop.

16

Re: Grote plaat of juist niet?

haha, nu zit ik dus opgescheept met een 53/39 met een mallote 11-19 cassette  lol

17

Re: Grote plaat of juist niet?

Ik heb nu een rotor cranckstel op mijn tt fiets en dat is 52 als groot blad maar heb het nog niet getest. Mijn 53 kreeg ik toch zonder problemen rond op wedstrijd,op training rijd ik zelden of nooit op buitenblad.