1

Onderwerp: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Hoi, ik kijk al een tijdje mee op dit forum en ik zou dit jaar graag voor het eerst aan 1/8ste triathlon. Als voorbereiding wil ik binnenkort mee doen met een zwemloop. 500m zwemmen en 5km lopen. Iedereen kan meedoen is me door de organisatie verteld, lid of geen lid van een vereniging en puur recreatief. Hartstikke leuk maar wat ik nu nergens kan vinden: hoe gaat de overgang van zwemmen naar lopen in zijn werk? Afdrogen en omkleden? Of trek je iets aan over je nat badpak. Is toch ook niet fijn denk ik. Wie kan me meer vertellen? Bedankt alvast.

2

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

De meesten hebben een tri suit (een hansopje) en lopen gewoon in dezelfde kleren als waarin ze zwemmen. Het enige wat ze doen is badmuts en zwembril verruilen voor loopschoenen en soms een petje. Sommigen die in zwembroek zwemmen trekken snel een sportbroek en shirtje aan over hun zwembroek. In de spanning van het evenement merk je geen fluit van het lopen met een natte zwembroek, althans dat is mijn ervaring.

3

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Een triathlonpakje is wel het prettigst en zeker het snelst. Een hardloopshirt over je natte lichaam peuteren klinkt makkelijk zat maar je komt er pas achter hoe een slecht idee het was als je totaal in de knoop bijna je armen uit de kom draait om jezelf erin te wringen. Probeer maar eens thuis na een douche en probeer het daarna 2x zo snel te doen. Ramp. Een fietsshirt met doorlopende rits is dan nog wat makkelijker. Maar in je natte plunje lopen is meestal geen probleem, warm ben je al van het zwemmen en als je maar blijft lopen koel je niet zo snel af en droogt je zwemkleding vrij vlot. Voeten wel even afdrogen als je sokken aan wilt doen, of vooraf een paar keer oefenen met lopen met blote voeten in je schoenen of je daar blaren van krijgt of niet (niet opde wedstrijddag experimenteren).

4

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Dank voor jullie reactie.

Nu is het zo, dat ik het gewoon allemaal eens wil proberen. Ik heb dus geen trisuit en wil dat nu ook nog niet aanschaffen. Stel dat het helemaal niet leuk is. Ik ben dus een pure recreant die gewoon benieuwd is of ze dit ook aankan.

Maar als ik het goed begrijp, verkleed niemand zich tussendoor. Zwemmen, schoenen aandoen, shirt en broek over je badpak aanschieten en gaan.
Toch lijkt me dat harstikke koud in maart.

wie heeft er nog meer tips?

5

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Als je in Enschede aan de euregio zwemloop meedoet, dan kun je je na het zwemmen eerst afdrogen en omkleden: het lopen start ongeveer een half uur later. Bij een graad of tien vol gas lopen, dan krijg je het trouwens niet zo gauw koud. Desalniettemin houdt niemand je tegen als je nog een jasje aantrekt.

6

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Ik doe dit jaar voor de 4e keer zwemloop in maart (amersfoort neem ik aan? smile ) en ik heb het eigenlijk nooit koud gehad. Zelfs een keer met hagel gelopen en ging ook prima. Je warmt goed op in het zwembad en daarna knal je die 5 of 10 er gewoon doorheen.

Wat je zou kunnen doen; in een (strak) loopbroekje zwemmen en bij de wissel er een jasje bij aantrekken (dat gaat makkelijker aan dan een shirt denk ik). Of een loszittend loopbroekje over je zwembroek/pak (ben je man of vrouw trouwens?)
Verder voor de zekerheid gewoon extra spullen meenemen en het op de dag zelf ook nog aankijken.

7

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Ik ben een vrouw en heb dus een badpak aan. Ik vind overigens het idee om in een korte loopbroek te zwemmen ook nog niet zo'n gek idee. Ik heb ook nog een fietsjasje met rits wat ik snel aan zou kunnen doen. Volgens mij moet dat wel lukken. De zwemloop is overigens in Bergen op Zoom.

8

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Ik zou lekker bij de rand van het zwembad een handdoek neerleggen. Terwijl je rustig naar je schoenen loopt om duizeligheid te voorkomen kun je je gewoon zo goed als het lukt afdrogen.

Je kunt dan gewoon een broek(je) en shirt aantrekken over je badpak. Op je shirt kan je dan ook al een startnummer hebben vastgemaakt met speldjes.
Sokken is toch ook wel prettig als je dat gewend bent. Kies dan van die enkelsokjes en zorg dat je ze 'af kunt rollen' over je voet.

Vooral veel plezier gewenst!

9

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Heb je wellicht een mogelijkheid een tri-suit van iemand te lenen? Ik heb dat in mijn beginperiode ook gedaan. Ik ben ook een vrouw en zweer bij een trisuit. Lekker makkelijk. Niks aan. Niks uit. Gewoon je schoenen aantrekken en door! Hoewel begin maart een jasje waarschijnlijk geen overbodige luxe is. Verder zou ik zeggen: gewoon doen wat je zelf het prettigst lijkt. Succes!

10

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

oldtimer schreef:

Stel dat het helemaal niet leuk is.

W00t??!! Dit is een beetje vloeken in de kerk dame....

11

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Op dit Youtube-filmpje zie je hoe een zwem/loop wissel eruit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=HaMQPIDoubc

ps. Het filmpje is door JanR gemonteerd

ps2. De aquathlon van de Twentse Triahlon Tour is wel augustus en niet in maart.

ps3. Helaas geen beeldmateriaal beschikbaar van de damesserie.

12

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Prachtig filmpje. Bedankt.

@dorter. Excuus voor mijn opmerking maar ja, je weet natuurlijk nooit...
Het lijkt me gewoon ontzettend leuk om een keer een zwemloop en later een triathlon te doen en eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat ik het niet leuk zou vinden. Anders zou ik ook niet alle drie de sporten beoefenen maar ik wil nog steeds benadrukken: ik ben een echte recreant. Train voor het plezier, niet op hartslag, wel vaak op tijd. Want die uitdaging ga in met mezelf wel aan. Steeds proberen om sneller te lopen of sneller te zwemmen of sneller te fietsen. De combi komt er dit jaar aan. Maar dan wel 1/8ste.

13

Re: Hoe werkt de wissel bij zwemloop

Wellicht kunt u hier eens kijken, orgnaiseer ik namenlijk met 3 medestudenten.

www.zwemloopeindhovennoord.nl