1

Onderwerp: Ironman Melbourne

Hallo,
Hierbij dan mijn eerste officiele bijdrage aan dit forum, wellicht irrelevant voor mensen die geen zin hebben om 24 uur te reizen voor een triathlon, maar het geeft misschien te denken (toch die mooie reis naar Australie eens ondernemen, en dan ook maar meteen een triathlon meepakken?).

Op 25 maart 2012 zal de eerste editie van de nieuwste telg van de WTC familie in Melbourne gehouden worden. Vooralsnog hebben ze een contract voor 3 jaar, en als de snelheid waarmee de editie van dit jaar uitverkocht iets zegt (5 minuten na opening, 1,500 plekken) dan lijkt de toekomst veiliggesteld.

Het zwemmen zal plaatsvinden in "onze" baai, Port Philip Bay. Er kan wat golfslag zijn, het is zout water, maar normaal gesproken zou het een vrij rustige zwemafstand moeten zijn.

Fietsen gaat op een tolweg plaatsvinden (nee, je hoeft geen vignet aan je fiets te hangen), deze weg is een paar jaar geleden aangelegd en het wegdek wordt omschreven als spiegelglad. Het is wel erg open, maar dat zijn wij Nederlanders natuurlijk wel gewend. Meest uitdagende zal het weer zijn, bij Noorden wind fiets je 90 kilometer tegen de wind, en bij zuiden wind ook... Daarnaast is er een tunnel, die naar men zegt een stijgingspercentage van 13% kent dus zorg dat je je bergbenen ook meeneemt!
Het lopen is een punt naar punt parcours, van 40km ten zuiden van Melbourne naar de stad, met een kleine lus.
Temperatuur kan hier van alles zijn: in maart hebben we zowel 40+ als <15 gehad.
Het zal mijn eerste IM afstand worden, ik ben verre van snel, dus ik zal meedoen onder het Olympische motto...

Nog een korte toevoeging over triathlons in Australie in het algemeen: men is hier redelijk triathlon gek. Komend weekend zal er in Melbourne voor de 25e keer een corporate triathlon plaatsvinden, teams van 3 deelnemers die in relay formaat allemaal 400m zwemmen, 10km fietsen en 4km lopen. Het deelnemersveld is gelimiteerd tot 5,300 deelnemers en verkoopt in no-time uit elk jaar. Het zal de 4e keer zijn dat ik er aan meedoe, en ik kan je verzekeren dat een wisselzone met 5,300 fietsen behoorlijk indruk maakt!
http://supersprint.com.au/events/nissan … ourne.aspx

2

Re: Ironman Melbourne

Klinkt goed! Benieuwd naar je ervaringen. Nog een probleem voor ons Europeanen is dat we net de winter uitkomen en duurtrainingen van een uur of 8 iets lastiger zijn dan in de zomer. Maar het klinkt wel als een mooi evenement.

3

Re: Ironman Melbourne

5300 man in de relay? Dan heb ik medelijden met dat team dat 1 man mist!  lol

4

Re: Ironman Melbourne

5,361 deelnemers, heb net de lijst erbij gepakt. Goed gespot (zou ik als halve accountant hebben moeten bedenken...). Overigens zijn er teams waarbij 1 deelnemer 2 keer racet, en ik vrees dat met de afzegging van 1 van onze 3 ik ook aan de beurt ben...

5

Re: Ironman Melbourne

Als ik het geld had dan zou ik zo meedoen.. smile

Ik ben na een reis naar Australie (stage en reizen) zo gek op het land dat er bijna geen dag voorbij gaat dat ik er niet aan terugdenk. Op mijn lijstje staat daarom ook nog de triathlon van Sydney (sorry Joostoz, no offence tegen Melbourne wink ).. Lijkt me absoluut geweldig om in de haven te zwemmen en in "mijn" stad de triathlon te doen (wel oppassen met die haaien in de haven.. tongue) Misschien toch maar eens op banenjacht down under, maar dan ook een job voor de partner vinden..  cool

6

Re: Ironman Melbourne

Hey Lieke,
Ja, de OD Tri in Sydney is inderdaad wel speciaal. Enige echt grote nadeel is het inschrijfgeld, A$275 is behoorlijk wat... Wel een spectaculair parcours.
En na 3 jaar hier kan ik zeggen, het is een prima land om in te leven, dus succes met banen zoeken  wink

7

Re: Ironman Melbourne

Overleefd... Aangezien het mijn eerste hele afstand was, had ik niet echt een idee hoe en wat. Ik train niet al te veel, zo'n 12 uur per week (inclusief 4.5 uur woon werk op de fiets, niet echt trainen). Zwemmen viel erg tegen, het was vrij donker ten tijde van de start, en ik kreeg last van kramp in mijn linkerkuit... Heb een paar minuten op een paddleboard uitgerust om te proberen de kramp kwijt te raken. Daarna verder. 1:34... T1 bijna 8 minuten, had besloten me volledig om te kleden ivm weersverwachting, doe ik volgende keer anders. Fietsen ging lekker, 5:16. T2 in 4 minuten, en toen op weg voor de marathon. Eerste 20 km in 1:43, helaas uiteindelijk een eindtijd van 4:16 ( wel een evenaring van mijn stand alone marathon tijd!).
Eindtijd 11:19:22, zeker voor verbetering vatbaar, zeker als ik ga leren zwemmen ;-)
Inschrijving opent vrijdag voor volgend jaar, denk zelf niet dat het weer in 5 minuten uitverkoopt...

8

Re: Ironman Melbourne

top gedaan Joost! Gefeliciteerd met het volbrengen van je eerste hele!

9

Re: Ironman Melbourne

Petje af hoor!

Denk je dat je te snel gefietst heb, want met 2 1/2 uur op de laatste 20km klinkt het alsof je redelijk kapot bent gegaan! Of was dit zo 'gepland'? Geen blessures hopelijk?

En ben je nu bevredigd of smaakt het naar meer?

10

Re: Ironman Melbourne

Misschien iets te hard gefietst, maar ik ben van nature geen hardloper (was 100+ kg een tijd geleden, nu rond de 80 maar zal nog wel wat kwijt moeten om echt lekker te gaan lopen). Mijn fietsen daarentegen is ok, en ik had geplanned rond de 5:20 uit te komen, maar mede door een wind in de rug voor de 2e 45km kwam ik iets beter uit. 3e en 4e 45km stukken waren precies op schema, ik zal dus gewoon wat meer lange looptraining moeten gaan doen.

Dit was 1 van waarschijnlijk vele, volgende wordt waarschijnlijk Cairns en dan kom ik waarschijnlijk naar Europa voor mijn volgende.

Gr. Joost

11

Re: Ironman Melbourne

Klasse prestatie Joost! Uiteindelijk toch gewoon een erg mooie tijd en zoals je zelf aangeeft een aantal punten ter verbetering.

12

Re: Ironman Melbourne

Nou, in maart 2013 zal ik mijn herkansing krijgen, heb me zojuist ingeschreven voor Ironman Melbourne 2013! Eerst 7 maanden aan snelheid werken met het oog op de WK OD in Auckland, en dan 5 maanden vol voor de lange afstand!