1

Onderwerp: Rustweek of doorbikkelen?

Normaal gezien neem ik een dag of vier rust voor een evenement als ik een goede prestatie wil neerzetten. Nu is mijn dilemma dat ik op 31/3 de Ronde van Vlaanderen doe en op 9/4 een 10km loop in Utrecht. Ik wil op beide 'redelijk'  presteren maar weet niet goed of ik nu tussendoor rust moet nemen of gewoon door moet trainen, en zo ja, dan hoe?

Voor de RvV zou ik normaal gesproken rust nemen om wat koolhydraten te stapelen, maar voor de 10km zou ik normaal gezien tot 1 dag vooraf op tempo / interval doortrainen om het wedstrijdtempo zo hoog mogelijk te krijgen.

Advies?

2

Re: Rustweek of doorbikkelen?

Voor mijn gevoel is herstel van de ronde belangrijker voor je gestel dan de aanloop naar het loopje. Het is "maar" een 10km, die zit toch inmiddels wel in je systeem? Ik zou het kalm aan doen met op de donderdag of vrijdag een kleine pittige looptrainingsprikkel en zaterdag misschien wat rustig losfietsen. Maar he, ik heb er niet voor geleerd.

3

Re: Rustweek of doorbikkelen?

Dit zijn herkenbare en veel voorkomende dilemma's neutral Persoonlijk denk ik dat er in ieder geval voldoende tijd tussen beide evenementen zit voor herstel, tenminste als je goed getraind bent. Maar daar ga ik wel van uit, anders begin je niet aan de RvV! wink Doorbikkelen lijkt mij niet verstandig, met het oog op dreigende overbelasting, ik zou eerder kiezen voor een gedoseerde hersteltraining. Bijv. op dinsdag de loopspieren weer laten wennen aan de loopbelasting, lage intensiteit, max 45 min. en inderdaad op donderdag of vrijdag een wat steviger tempo. Tussendoor lekker ontspannen blijven fietsen en zwemmen.

Succes!

4

Re: Rustweek of doorbikkelen?

@Dorter: de 10km is als afstand totaal geen probleem, ben alleen bang dat ik wat snelheid verlies door het lage tempo van het fietsen en de vele rust.

Bedankt voor de adviezen, ik neig er inderdaad naar om de maandag, dinsdag en woensdag na de RvV gewoon rustig door te fietsen voor het herstel, en dan donderdag even stevige korte prikkel (5x1000 meter met wat in- en uitlopen ofzo). Zaterdag misschien een heel kort loopje (2-3km) om scherp te blijven.

5

Re: Rustweek of doorbikkelen?

Zou inderdaadwel blijven trainen, maar vooral rustig aan.
Rustdagje na Vlaanderen, eventueel zwemmen als je zin hebt, en de dag daarna weer lekker rustig aan beginnen met trainen zoals je net al schrijft.

Maar belangrijker is misschien nog wel om te luisteren naar je lichaam. Misschien verteer je de RvV wel heel gemakkelijk, dan kun je je plan prima uitvoeren. Valt het tegen dan zou ik er ook niet voor schromen om een extra training over te slaan, ondanks je eerdere plannetje.

6

Re: Rustweek of doorbikkelen?

Roland_Amersfoort schreef:

@Dorter: de 10km is als afstand totaal geen probleem, ben alleen bang dat ik wat snelheid verlies door het lage tempo van het fietsen en de vele rust.

Bedankt voor de adviezen, ik neig er inderdaad naar om de maandag, dinsdag en woensdag na de RvV gewoon rustig door te fietsen voor het herstel, en dan donderdag even stevige korte prikkel (5x1000 meter met wat in- en uitlopen ofzo). Zaterdag misschien een heel kort loopje (2-3km) om scherp te blijven.

Rustig zwemmen is ook een prima hersteltraining wink Ik zou de stevige prikkel van dodag niet doen (tenzij je doortraint), als het goed is heb je je werk al verricht in de winter en wil je uitgerust aan de start verschijnen. Doe je toch graag 1000tjes, doe ze dan niet te hard. Persoonlijk zou ik 400tjes op wedstrijdtempo doen zo kort voor je loopwedstrijd met veel rusttijd. En 9-4 is een maandag, scherp houden loopje (incl wat versnellingen) zou ik op zondag doen ipv zaterdag. Of, loopje toch liever op zaterdag, dan eventueel als je 's middags start op de maandagochtend klein uurtje fietsen of kort stukje lopen.