1

Onderwerp: Koffieketel

Beste triathleten,

Sinds een week of twee ben ik lid van dit mooie forum. Ik ben Derrick, 20 jaar en studeer werktuigbouwkunde.

Samen met een vriend wil ik volgend jaar een halve triathlon doen, om daarna(ooit) een hele te gaan doen.

Ik heb mijn hele leven ongeveer gewaterpoloed en sinds een jaar of 4 heb ik het fietsvirus opgelopen. Mijn basiszwemconditie is goed, helaas is mijn techniek bedroevend en het fietsen gaat steeds lekkerder.
Nu wil ik gaan beginnen met het hardlopen, aangezien dat mijn zwakste onderdeel is / gaat worden.

Ik ben alleen bang voor mijn lies, twee jaar geleden heb ik een uitstapje gemaakt naar het rugby, waar ik mijn lies nogal verneukt heb..(lies meerdermalen verrekt en ingescheurd en toch mee doorgespeeld) Toen heb ik een jaar bij de manueel therapeut gelopen en veel core stability oefeningen gedaan waarna ik door omstandigheden gestopt ben met rugby (meerdere blessures, scheenbeen en knie).
Nu twee jaar later heb ik geen last meer van mijn lies, maar ik vrees dus dat ik er weer last ga krijgen als ik hem extreem ga belasten tijdens een triathlon.

Nu hoor ik van sommige mensen dat ik te zwaar ben om te gaan hardlopen, ik ben namelijk 1.86m en rond de 88kg. Moet ik eerst meer gewicht kwijt?

Hoe denken jullie erover? Hoe zou ik het beste kunnen opbouwen naar het hardlopen toe?
Hebben jullie eventueel wat tips mbt het opbouwen?

Groetjes,
Derrick (Koffieketel)

2

Re: Koffieketel

Welkom Derrick.

Ik zou me niet te veel zorgen maken. Eén van de fijne kanten van de triathlonsport vind ik juist dat je flink moe kunt worden tegenover een relatief kleine aanslag op je lichaam. Lopen is denk ik het meest belastend maar dat is op het eind en dan ben je goed warm.
Ik heb 120 kg gewogen, nu 93 kg bij 1,86 m. Toen ik 120 kg woog liep ik ook hard en af en toe een wedstrijd. Ik denk dat ik daar een ijzersterk gestel aan heb over gehouden maar ik accepteer wel dat ik met lopen nooit echt snel zo worden. Maar wat voor mij geld hoeft natuurlijk niet veel jou te gelden.

Veel plezier.

3

Re: Koffieketel

Ik zeg absoluut niet dat 88kg per definitie te zwaar is om verantwoord hard te lopen, maar ik durf wel te beweren dat elke kg bij het lopen de kans op blessures vergroot. Belangrijkste is dat je echt rustig opbouwt. Bedenk dat je conditie sneller vooruit gaat dan je pezen en gewrichten dus op een gegeven moment kun je conditioneel meer aan dan goed voor je is. Dit is het punt waarop je naar je lichaam moet gaan luisteren en de discipline zult moeten opbrengen om jezelf in toom te houden. Doe je dat niet, dan kan je wachten op blessureleed.

Ga je echter verantwoord met je lichaam om, dan is er heel wat mogelijk! Succes en welkom op het forum.

4

Re: Koffieketel

Je idd niet te veel zorgen maken en gewoon trainen. Je gewicht past zich wel aan als je wat oppast en je lichaamsbouw speelt ook een rol,als je rugby en polo hebt gedaan zal je waarschijnlijk ook wel goed in je spieren zitten? Op gebied van blesures ik ken grassprieten die van de ene in de andere blesure lopen en ikzelf ben ook redelijk zwaar en heb het nog maar 1 keer voorgehad dus.... En die snelheid als je voor een halve en hele tri gaat komt de snelheid voor de meeste toch op de 2e plaats en is het vooral uithouding waar je op traint.

5

Re: Koffieketel

Oke bedankt voor de vele reacties!

Op run2day.nl zag ik een beginnersschema en dat leek mij wel goed om mee te beginnen http://screensnapr.com/v/MBC6RU.png ?


@Ronnyke Ik heb middelzware lichaamsbouw en mijn liesblessure is de enige echte blessure die ik ooit heb gehad gelukkig. Toen zat ik binnen no-time op de 100kg..

6

Re: Koffieketel

Derrick welkom! Werktuigbouwkunde, dan denk ik meteen aan Delft, klopt dat?

Verder wat Roland zegt. Ik weet niet zo goed wat ik met je beginnersschema kan. Ik zou naar een specifiek triathlonschema kijken. Twee keer per week lopen naast zwemmen en fietsen lijkt me nuttiger.

7

Re: Koffieketel

Dat klopt inderdaad! Maar ik woon niet in Delft, ik woon nog thuis (gemeente bunschoten, omg amersfoort). Ik hoop volgend jaar mijn bachelor af te ronden en dan kan ik kijken wat ik eigenlijk wil.

Na de zomer wil ik mij veel meer gaan richten op het triathlon kwa training, ik train op het moment 2/3x per week waterpolo en 2x fietsen (+- 75km). Dat zal dan meer richting een triathlon schema gaan hoop ik.

In de periode naar de zomer toe wilde ik beginnen met het opbouwen van hardlopen zodat mijn lies wat sterker wordt en ik minder kans heb op blessures als ik ga trainen.

8

Re: Koffieketel

Leuk, ik heb zelf een jaar of twee WB gedaan in Delft, maar niet afgerond. En ik woon nu ook nog in Amersfoort. Keertje samen fietsen? Ik fiets ook nog wel eens met DennisM, die komt uit dezelfde hoek als jij..

9

Re: Koffieketel

Als je je zorgen maakt om een blessure en gewicht en wellicht geen slecht idee om met een beginnersschema te beginnen.
5x1min hardlopen, telkens minuut pauze, en dan langzaam uitbouwen naar een half uur lopen. Bij het begin beginnen zeg maar. Als het dan na een x aantal weken (10??) goed blijft gaan kan je gaan denken aan een 'echt' schema. Daarbij zou ik, om gewicht te verliezen (als je dat wil natuurlijk), sowieso 1 duurloop per week doen. Daarnaast inderdaad nog 1 a 2 keer per week lopen.

Hou wel altijd in de gaten dat het goed voelt en dat je het leuk blijft vinden. Dat blijft toch het belangrijkste!

10 Laatst bewerkt door Koffieketel (13-04-12 19:17:47)

Re: Koffieketel

@Roland Oke leuk, ik vind het prima om een keer te gaan fietsen. Volgende week heb ik tentamens, maar de week erna is wel aardig rustig, dus dan kunnen we eventueel een keer afspreken?
Wat fietsen jullie gem?

@Juhroen Bedankt, het lijkt mij inderdaad ook wat slimmer om het zo te doen. Ik weet van mijzelf dat de vorige keer bij de liesblessure het ook mentaal ging werken. Altijd maar afvragen of ik me lies voelde. Conditioneel kan ik nu wel 10km aan een stuk door lopen, maar ik voel altijd pas naderhand of het goed/fout is..

Ik schommel nu tussen de 86(lichtst gewogen sinds dat ik uitgegroeid ben, dat was 1.5/2 weken geleden) en de 89. Ik weeg nu 87.5 ongeveer.
Hoeveel daar nog van af kan (zodat het er allemaal nog wel gezond uit ziet natuurlijk) weet ik niet, maar niet geschoten is altijd mis. Alles wat er af gaat is mooi meegenomen.

11

Re: Koffieketel

29 april 's-ochtends? Ik weet wel wat mooie routes in de omgeving. Alles tussen de 50 en 200km vind ik prima!

Iedereen is welkom uiteraard!

12

Re: Koffieketel

Dan kan ik helaas niet, de 27ste vertrek ik voor een weekje weg.

Woensdag middag eventueel?

13

Re: Koffieketel

Doordeweeks kom ik rond een uur of 1930 thuis. Na het koken, eten, huishouden etc is het meestal een uurtje of half tien voor ik kan gaan trainen. Dan heb ik er al 50km woonwerk op zitten dus beperk ik me meestal tot een rondje lopen of wat zwemmen.

De eerste optie is dan weer 13 mei.

14

Re: Koffieketel

Oke dat begrijp ik, zover ik nu weet kan ik 13 mei wel. Dat moeten we tzt nog even bespreken.

Mochten we elkaar een keer onbewust tegenkomen, ik fiets 9 vd 10 keer met een rood 'de jonge renner-van hemert' shirt aan, blauwe helm. En ik fiets op een stale rode gazelle uit de vormalige tvm ploeg. Ik fiets tegenwoordig vaak op woensdagmiddag, vrijdagmiddag en of zondagmiddag.

Ik ben de achterste op de foto (zie bijlage)

15

Re: Koffieketel

Ik zal mijn ogen open houden smile Morgen staat er een MTB tochtje gepland rondom Amerongen. 60 km verbindingsroute en ongeveer 30km door het bos.