26

Re: Triathlon Nieuwkoop

Ja, zou heel mooi zijn!
Ik heb het zwemmen en fietsen van mezelf. En dan nog 2 uur parc fermée.... Dus als je het lopen (of de hele file) zou kunnen sturen zou dat heel mooi zijn! Kun je mailen via zo'n forum..?

27

Re: Triathlon Nieuwkoop

Juhroen schreef:

Ja, zou heel mooi zijn!
Ik heb het zwemmen en fietsen van mezelf. En dan nog 2 uur parc fermée.... Dus als je het lopen (of de hele file) zou kunnen sturen zou dat heel mooi zijn! Kun je mailen via zo'n forum..?


je kunt ook je Garmin connect profiel openbaar maken en je naam op Garmin geven, kunnen we al je arbeid controleren smile

Of beter misschien kun je het looprondje een parcoursnaam geven en die openbaar maken.

http://connect.garmin.com/explore en dan triathlon nieuwkoop zoeken. Er staan er al een aantal op smile

Je kunt ze dan downloaden naar je eigen garmin.

28

Re: Triathlon Nieuwkoop

Vanzella schreef:
Juhroen schreef:

Ja, zou heel mooi zijn!
Ik heb het zwemmen en fietsen van mezelf. En dan nog 2 uur parc fermée.... Dus als je het lopen (of de hele file) zou kunnen sturen zou dat heel mooi zijn! Kun je mailen via zo'n forum..?


je kunt ook je Garmin connect profiel openbaar maken en je naam op Garmin geven, kunnen we al je arbeid controleren smile

Of beter misschien kun je het looprondje een parcoursnaam geven en die openbaar maken.

http://connect.garmin.com/explore en dan triathlon nieuwkoop zoeken. Er staan er al een aantal op smile

Je kunt ze dan downloaden naar je eigen garmin.

Haha, ik heb toch maar voor de tweede optie gekozen. Ziehttp://connect.garmin.com/course/137930 … fNG0.email

29

Re: Triathlon Nieuwkoop

leuk om die hoogtemeters ook te zien! Tussen -8 en -2, welkom in Nederland smile

30

Re: Triathlon Nieuwkoop

Vanzella schreef:

leuk om die hoogtemeters ook te zien! Tussen -8 en -2, welkom in Nederland smile

Haha, dan ook het fietsrondje maar: http://connect.garmin.com/course/1379364, van -8 naar +1 (is de course zo te openen?).

31

Re: Triathlon Nieuwkoop

Iemand al een link naar foto's van Nieuwkoop (buiten die van Wijnand, waar ik helaas niet op sta)?

32

Re: Triathlon Nieuwkoop

thnx voor de moeite heren!
Ik heb m nu iig in mn Garmin Connect. Downloaden als GPX doet ie echter niet, dus dat is jammer..
maar iig bedankt!

en foto's, nee...

33

Re: Triathlon Nieuwkoop

Juhroen schreef:

thnx voor de moeite heren!
Ik heb m nu iig in mn Garmin Connect. Downloaden als GPX doet ie echter niet, dus dat is jammer..
maar iig bedankt!

en foto's, nee...

Ok, ik heb hem hier als .GPX bestand op mijn pc, mail me even je e-mail adres op maarten@amstelracing.nl en ik stuur hem op.

34

Re: Triathlon Nieuwkoop

gedaan. dank.

en hier nog wat foto's. Google is my friend:)

http://oypo.nl/pixxer.asp?id=D44D11D2AD0D970E

35

Re: Triathlon Nieuwkoop

Nog wat foto's:

http://www.dichtbij.nl/alphen/fotos/fot … wkoop.aspx

36

Re: Triathlon Nieuwkoop

JanR schreef:

Ja, verdorie, op dat punt verloor ik een bidon. De hele vrijdag aan het knutselen geweest om te voorkomen dat mijn bidons uit mijn houder zouden flippen, speciaal half twente doorgekrost over alle drempels om het te testen, nergens volgens ze er uit, maar bij de eerste passage over dat het bruggetje ging het al mis.

Is het ondanks alle misère bevallen, zo'n stayertriathlon?

37

Re: Triathlon Nieuwkoop

Yoca schreef:
JanR schreef:

Ja, verdorie, op dat punt verloor ik een bidon. De hele vrijdag aan het knutselen geweest om te voorkomen dat mijn bidons uit mijn houder zouden flippen, speciaal half twente doorgekrost over alle drempels om het te testen, nergens volgens ze er uit, maar bij de eerste passage over dat het bruggetje ging het al mis.

Is het ondanks alle misère bevallen, zo'n stayertriathlon?

Wat ik heb gezien is dat het over het algemeen wel meeviel met stayeren. Ik heb de jury één keer zien ingrijpen toen er 3 man (een eindje) voor me wel erg dicht op elkaar reden, maar door het lange parcours was iedereen behoorlijk verspreid.

38

Re: Triathlon Nieuwkoop

Ik heb hetzelfde als Maca gehad. En die foto.. lijkt me keurig, ze zitten niet bij elkaar in het wiel, en er zit echt nog wel ruimte tussen.

39

Re: Triathlon Nieuwkoop

Juhroen schreef:

Ik heb hetzelfde als Maca gehad. En die foto.. lijkt me keurig, ze zitten niet bij elkaar in het wiel, en er zit echt nog wel ruimte tussen.

Juhroen, er is een verschil tussen niet bij elkaar in het wiel zitten en 10m afstand houden. Nou heb je gelijk dat ze niet bij elkaar in het wiel zitten, maar ik waag te betwijfelen dat er 10m afstand tussen zit.

Overigens kan het prima zijn dat men zich over het algemeen zich prima aan de regels heeft gehouden, maar dit is een foto van de nummers 3 t/m 8 (o.i.d.) van de wedstrijd op dat moment.
Het lijkt me voor bijvoorbeeld Dirk Wijnalda erg frustrerend dat hij in zijn eentje moet opboksen tegen een stuk of 6 anderen die lekker bij elkaar 'in het wiel zitten' (niet letterlijk, maar wel minder dan 10m afstand houden).

Maar je hebt gelijk, zolang de jury niet optreedt, is er niks aan de hand.
Oh wacht.. JR heeft twee keer een stop en go gehad..

40 Laatst bewerkt door JanR (07-06-12 21:45:43)

Re: Triathlon Nieuwkoop

Tjongejonge, wat een frustratie. Op deze foto -en andere foto's- lijken de verschillen tussen verschillende fietsers kleiner dan ze in werkelijkheid waren. Uberhaupt is het de vraag of het verstandig is om te oordelen adhv foto's, het zijn namelijk momentopnamen. Ik heb mij -vind ik zelf- niet aan stayer regels bezondigd. Ik heb 2x een stop en go gekregen die ik zeer onterecht vond. De tussenafstand was in onze groep tussen de atleten naar mijn mening continu 10 meter. Uiteraard ga je dan niet op vijftien meter zitten en het kan vast wel eens negen zijn geweest. Ik heb andere mensen ook een stop en go zien krijgen die ik óók zeer onterecht vond.

Wat betreft je opmerking over bv Wijnalda: in het verleden zat ik in hetzelfde schuitje dat ik niet hard genoeg zwom. Ik heb toen nooit geklaagd dat mensen voor in de wedstrijd voordeel hebben van het 'samen op fietsen', ik dacht er is maar één oplossing: harder zwemmen. En toen ben ik hard aan mijn zwemmen gaan werken.

Maargoed, bij het zien van de foto's dacht ik ook even: 'he zo herinner ik mij het niet'. Nog steeds ben ik mij van geen kwaad bewust, ik heb ook geen klachten van andere atleten gehad en daarnaast heb ik -geloof ik-  en sportief imago... nouja, had. haha! Ik sta(/stond) iig niet bekend als stayeraar, dacht ik.

41 Laatst bewerkt door DeDuif (08-06-12 12:22:53)

Re: Triathlon Nieuwkoop

Mij viel eigenlijk hetzelfde op bij de foto's. In de bijlage heb ik er nog 1, waarop toch zeer duidelijk te zien is dat dit geen 10 meter is.
Dat er gestayerd wordt in triathlons is mij wel duidelijk.
Maar ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dit toch de minder bekwame atleten zijn. En zolang het niet voor een podiumplek gaat vind ik het toch minder erg.
Dat dan de top10 op het NK, die voor een podiumplek rijden, dan zo aan het stayeren zijn vind ik wel lafjes.

Ik begrijp het ook niet. Dit zijn stuk voor stuk atleten die er (erg) hard voor trainen. En naar mijn weten ook triatleten die als sterk punt fietsen hebben, waarom laat je je dan verleiden tot stayeren? Je houdt alleen jezelf voor de gek.

Ben wel blij om te zien dat geen van deze atleten een podiumplek behaald heeft. Edo, ES en Wijnalda kunnen het op eigen kracht.

nb. de foto is natuurlijk een momentopname. Ik geloof niet dat er 80km lang in tijdritformatie gereden is. Maar, hoe je het ook went of keert, dit is gewoon stayeren en daarmee competitievervalsing.

42

Re: Triathlon Nieuwkoop

De personen die op plek 3 en 4 in die groep rijden kunnen best op 10m of meer zitten. Valt aan de foto en de hoek waaronder deze genomen is niet te zien. Een oordeel vellen over stayeren puur op basis van enkele foto's lijkt mij niet correct. Wie zegt mij dat de personen in positie 2, 3 en 4 niet toevallig de atleet op kop bijhalen en hem voorbij willen rijden?

43 Laatst bewerkt door JanR (08-06-12 19:03:24)

Re: Triathlon Nieuwkoop

"De telephoto lens of long lens heeft een lange brandpuntsafstand en een kleine tot zeer kleine 'angle of view'. Bovendien is de scherptediepte ('depth of field') bij een telelens ook beperkt. De combinatie van beide elementen zorgt ervoor dat de acteerruimte ('playing space') krap is en de staging van de acteurs, voor zover die op zo een beperkte ruimte mogelijk is, strak moet geregisseerd worden: er wordt dan gewerkt met gemillimetreerde markeringen voor de acteurs. Een typisch kenmerk van de telelens is dat, als personages naar de kijker toekomen, ze ter plaatse lijken te trappelen. Dit komt omdat een telelens de afstand tussen voor- en achtergrond samendrukt."

Zou zelf ook niet zeggen dat de afstand tien meter is als ik dit zo zie, maar ik heb nog even bij een getuige gecheckt of hij vond dat er wordt gestayert omdat ik zelf niet dat idee heb: 'absoluut niet' en 'er werd netjes gereden' en 'op het randje, maar dat is logisch bij deze wedstrijden' was zijn reactie. Ik ga eerder daar op af en op mijn eigen waarneming dan op zo'n foto. Hier wou ik het wat mij betreft bij laten. Ieder z'n mening en ik vind niet dat ik mij hier en plein publiek verder hoef te verdedigen omdat ik toevallig voorin fiets.

44

Re: Triathlon Nieuwkoop

JanR schreef:

"De telephoto lens of long lens heeft een lange brandpuntsafstand en een kleine tot zeer kleine 'angle of view'. Bovendien is de scherptediepte ('depth of field') bij een telelens ook beperkt. De combinatie van beide elementen zorgt ervoor dat de acteerruimte ('playing space') krap is en de staging van de acteurs, voor zover die op zo een beperkte ruimte mogelijk is, strak moet geregisseerd worden: er wordt dan gewerkt met gemillimetreerde markeringen voor de acteurs. Een typisch kenmerk van de telelens is dat, als personages naar de kijker toekomen, ze ter plaatse lijken te trappelen. Dit komt omdat een telelens de afstand tussen voor- en achtergrond samendrukt."

Zou zelf ook niet zeggen dat de afstand tien meter is als ik dit zo zie, maar ik heb nog even bij een getuige gecheckt of hij vond dat er wordt gestayert omdat ik zelf niet dat idee heb: 'absoluut niet' en 'er werd netjes gereden' en 'op het randje, maar dat is logisch bij deze wedstrijden' was zijn reactie. Ik ga eerder daar op af en op mijn eigen waarneming dan op zo'n foto. Hier wou ik het wat mij betreft bij laten. Ieder z'n mening en ik vind niet dat ik mij hier en plein publiek verder hoef te verdedigen omdat ik toevallig voorin fiets.

Met jou fiets vind ik dat je voor en achter 50 meter ruimte moet laten! wink

45

Re: Triathlon Nieuwkoop

JanR schreef:

"De telephoto lens of long lens heeft een lange brandpuntsafstand en een kleine tot zeer kleine 'angle of view'. Bovendien is de scherptediepte ('depth of field') bij een telelens ook beperkt. De combinatie van beide elementen zorgt ervoor dat de acteerruimte ('playing space') krap is en de staging van de acteurs, voor zover die op zo een beperkte ruimte mogelijk is, strak moet geregisseerd worden: er wordt dan gewerkt met gemillimetreerde markeringen voor de acteurs. Een typisch kenmerk van de telelens is dat, als personages naar de kijker toekomen, ze ter plaatse lijken te trappelen. Dit komt omdat een telelens de afstand tussen voor- en achtergrond samendrukt."

Zou zelf ook niet zeggen dat de afstand tien meter is als ik dit zo zie, maar ik heb nog even bij een getuige gecheckt of hij vond dat er wordt gestayert omdat ik zelf niet dat idee heb: 'absoluut niet' en 'er werd netjes gereden' en 'op het randje, maar dat is logisch bij deze wedstrijden' was zijn reactie. Ik ga eerder daar op af en op mijn eigen waarneming dan op zo'n foto. Hier wou ik het wat mij betreft bij laten. Ieder z'n mening en ik vind niet dat ik mij hier en plein publiek verder hoef te verdedigen omdat ik toevallig voorin fiets.

Hallo JR,

Ik zal op allebei je posts reageren.

Allereerst, van mijn kant geen frustratie hoor. De jongens die je op de foto's ziet houd ik sowieso niet bij, of ze nou op reglementaire afstand van elkaar rijden of niet.
Hooguit een beetje een cynische reactie van mijn kant, omdat ik dit soort vermeende praktijken niet verwacht te zien voorin de wedstrijd op een NK.

Je hebt helemaal gelijk dat een foto een momentopname is. Echter, naar mijn mening zijn er nog twee momentopnames geweest. Namelijk op de momenten dat jij een stop en go kreeg (en wat ik van jou begrijp, was jij niet de enige uit je groepje). Dat zijn dan al minstens 3 momentopnames, waarop jij/jullie i.i.g. de schijn tegen hebben.
Je geeft aan dat jij de stop en go's onterecht vond en geeft ook aan dat je het niet zo ervaren hebt als op de foto te zien is.
Als ik naar mezelf kijk, als ik tijdens een wedstrijd tot twee keer toe een stop en go krijg (al vind ik die zelf zwaar onterecht) en vervolgens ook nog zo'n foto te zien krijg, waarop ik (en het groepje waarin ik fiets) de schijn wel erg tegen hebben, dan zou ik toch gaan twijfelen of ik het zelf dan wel goed beoordeeld heb in de wedstrijd.
Ik denk niet dat de jury jou/jullie expres onterechte stop en go's heeft gegeven.

Overigens, ik klaag niet dat mensen in het kopgroepje voordeel hebben van 'samen op fietsen'. Het is volstrekt logisch dat je daar gebruik van maakt, als de gelegenheid zich voordoet, op 10 meter van elkaar heb je nog steeds een significant voordeel. En zolang het binnen de perken blijft is er ook niks aan de hand.
Misschien voer voor een leuke discussie: Kan ik beter extra uren gaan trainen op zwemmen, om zo in het kopgroepje te kunnen fietsen, of kan ik maar beter wat harder leren fietsen. Wat zal meer lonen?

Je staat/stond volgens mij inderdaad niet bekend als stayeraar, probeer dat zo te houden. Elke wedstrijd een stop en go krijgen heeft daar geen positief effect op denk ik. En nu zeg ik niet dat jij elke wedstrijd een stop en go krijgt, maar dat je daarvoor moet oppassen, nu je dus snel genoeg zwemt om daadwerkelijk in het kopgroepje te zitten na het zwemmen.

Het zal best dat een telelens de beelden wat verdraait, maar bedankt voor de gedetailleerde uitleg.
Verder begrijp ik dat je afgaat op je eigen waarneming en op die van een 'getuige' en niet op een foto die mogelijk de waarheid wat verdraaid. Maar ik zou wat minder makkelijk over twee sto en go's heen stappen dan jij nu doet.

Jammer dat je het opvat als kritiek alleen omdat je toevallig voorin fietst. Ik geef geen kritiek omdat je toevallig voorin fietst, ik plaats mijn vraagtekens bij twee stop en go's en deze foto's.
En deze vraagtekens betreffen niet alleen jou, maar v.w.b. de foto ook zeker de rest van het groepje.

46

Re: Triathlon Nieuwkoop

stayeren mag in alle triathlons, sommige moet je alleen 10m tussen ruimte houden anderen 10mm...

47

Re: Triathlon Nieuwkoop

Ik heb wat foto's genomen van de triathlon nieuwkoop editie 2013:

https://plus.google.com/photos/11786486 … sC-_834hAE

48

Re: Triathlon Nieuwkoop

JanR schreef:

"De telephoto lens of long lens heeft een lange brandpuntsafstand en een kleine tot zeer kleine 'angle of view'. Bovendien is de scherptediepte ('depth of field') bij een telelens ook beperkt. De combinatie van beide elementen zorgt ervoor dat de acteerruimte ('playing space') krap is en de staging van de acteurs, voor zover die op zo een beperkte ruimte mogelijk is, strak moet geregisseerd worden: er wordt dan gewerkt met gemillimetreerde markeringen voor de acteurs. Een typisch kenmerk van de telelens is dat, als personages naar de kijker toekomen, ze ter plaatse lijken te trappelen. Dit komt omdat een telelens de afstand tussen voor- en achtergrond samendrukt."

Zonder de intentie te hebben oude topics omhoog te halen (ik ben bekend met nettiquette).. Als amateurfotograaf kan ik het in dit geval niet laten.

Niet helemaal mee eens want ook met een telelens kan je probleemloos scherpte diepte in de foto creëren, of juist alles scherp... Als je op de voorste renner scherp stel met een diafragma van 3 zou je dit effect kunnen krijgen.
Uiteindelijk zijn de afstand van de fotograaf tot de voorste renner, brandpuntafstand en het gekozen diafragma van belang.

Pas als je de originele foto hebt (of minimaal de gegevens van objectief, brandpuntsafstand en diafragma) kan je hier echt een uitspraak over doen, maar de eerste 4 lijken vooralsnog wel vrij dicht op elkaar te rijden.