1

Onderwerp: Houding op racefiets

Hallo

Ik heb afgelopen zondag een tijdrit gedaan en vond dit heel leuk, nu viel het me de houding op hoe ik zit op de fiets gebruikmakend van het ligstuur..

Voor me gevoel zit ik wel goed en lekker maar als ik de foto bekijk klopt het niet allemaal even goed, nu zal dat ook wel lastig worden omdat het natuurlijk geen tijdritfiets...

De mogelijkheden die ik nog heb is.

- Hoogte zadel
- Zadel kan nog een heel klein stukje naar voren
- Stuur kan nog omlaag, heb zo`n 3 cm aan spacers eronder zitten

Uiteraard is het geen optie om de fiets te vervangen maar wil kijken of ik een betere houding aan kan nemen, heb nog een maand de tijd om eraan te wennen voor de eerste OD triathlon die ik ga doen

Wie heeft er tips waar ik het beste mee kan beginnen

http://i96.photobucket.com/albums/l180/marcelca/tijdrit/dsc_0633Medium.jpg

2

Re: Houding op racefiets

Beginnen met je huidige zitpositie op te meten en vast te leggen. Mocht je wat willen veranderen en het bevalt niet dan kun je weer terug. Verder maar eens goed bedenken of je nu comfortabel op de fiets zit, want dat is ook wat waard. Als je dubbelgevouwen op de fiets zit en er met een stijve nek en schouders en pijn in de rug vanaf komt loop je daarna niet erg lekker meer.

Zadel iets naar voren brengen en een spacer eruit halen. En dan maar trappen, je voelt vanzelf of je er baat bij hebt.

3

Re: Houding op racefiets

Als je comfortabel op je fiets zit zou ik erafblijven. Voor een triathlon is je positie goed voor een tijdrit zit je idd wel wat hoog.

4

Re: Houding op racefiets

Goede tip,

Om eerst idd alles even vast te leggen voor ik eventueel iets verander...


Als ik eerlijk moet zijn zit ik zoals ik nu zit best comfortabel, met de tijdrit van afgelopen zondag ( 46km,  1:17 minuten ) kon ik eigenlijk de volledige tijd zonder problemen zo blijven zitten, heb geen moment behoefte gehad om rechtop te gaan zitten..


Ik vraag me alleen af of ik er misschien voordeel aan heb als ik dieper zou zitten bijvoorbeeld met wind tegen, ben helaas niet 1 van de smalsten  big_smile en alles wat scheelt is meegenomen.  big_smile  big_smile

5

Re: Houding op racefiets

Zadel kan wel wat omhoog, stuur kan wel wat omlaag. Maarja, het is beter om je even te laten opmeten bij bijv. Chris Brands. Kost wel een paar euro.

6

Re: Houding op racefiets

Ik begrijp dat een proffessionele meting het beste zal zijn maar eerlijk gezegd heb ik daar op het ogenblik het geld niet voor.

Ik lees dat je zegt, het zadel kan een stukje omhoog, waar baseer je dit op, als ik nu op mijn zadel zit met de bal van mijn voet ( met schoenen aan ) is mijn knie licht gebogen.

Als ik iets meer voorop het zadel ga zitten lijkt het wel also ik iets te laag zit

7

Re: Houding op racefiets

marcelca schreef:

Als ik iets meer voorop het zadel ga zitten lijkt het wel also ik iets te laag zit

Vandaar dat je zadel iets omhoog kan als je het ook een stukje naar voren zet....

8

Re: Houding op racefiets

Roland_Amersfoort schreef:
marcelca schreef:

Als ik iets meer voorop het zadel ga zitten lijkt het wel also ik iets te laag zit

Vandaar dat je zadel iets omhoog kan als je het ook een stukje naar voren zet....

Ga er gewoon eens wat mee spelen. Inbussetje mee op de fiets (nadat je inderdaad je huidige positie goed hebt genoteerd) en spelen maar. Voor een tijdrit van afgelopen zondag had je ook volgens mij baat gehad bij een zadel dat hoger en verder naar voren zat en een iets lager stuur. Bij een tijdrit van een uur hoef je niet comfortabel te zitten, als het je maar niet hindert in het overbrengen van vermogen op de pedalen. Een triathlon is een ander verhaal. Ik ga komende maandag naar Chris Brands, benieuwd wat hij met mijn positie gaat doen. Een hoop geld, maar qua snelheid momenteel (nu ik mijn Argon al heb) de beste investering.

9 Laatst bewerkt door Peter84 (09-05-12 14:25:35)

Re: Houding op racefiets

Mijn zithouding is vergelijkbaar met die van jou en ik worstel er zelf ook nog een beetje mee, dus ik volg dit topic met interesse.

Een diepe zit is vanuit een aerodynamisch oogpunt natuurlijk beter, maar het moet ook comfortabel zijn zoals reeds aangegeven. Ik denk dat je positie ten opzichte van de trapas daarin een bepalende factor kan zijn. Op een normale racefiets zit je verder naar achteren dan op een tijdritfiets. In een diepere zit kom je daardoor meer dubbelgevouwen te zitten (hoek tussen heup en romp wordt kleiner). Je geleverde vermogen kan daardoor omlaag gaan. Bovendien, qua comfort is een hoek van 90 graden tussen je boven- en onderarm ideaal, omdat je armen dan minder belast worden. Met een achterwaartse zitpositie rijken je schouders niet ver genoeg naar voren om in een dergelijke houding te komen. Dit is bij jou ook duidelijk het geval.

Dus je zou kunnen beginnen om de spacers een voor een weg te halen en langzaamaan wat dieper te gaan zitten. Dit in combinatie met je zadel in de voorste stand. Mocht dit echter niet voldoende comfortabel zijn, dan zou je een andere zadelpen kunnen overwegen die je wat dichter achter de trapas brengt. Zelf heb ik er toevallig eergister eentje op de kop weten te tikken die andersom monteerbaar is. Ik ben heel benieuwd of dit bij mij veel verschil gaat uitmaken....

10

Re: Houding op racefiets

Je bent al gauw geneigd je zadel te ver omhoog te zetten. Ik heb mijn racefiets tijdens de afmontage af laten stellen bij bikefitter Lucas Bos in Renkum. Hij werkt met het Retul-meetsysteem, en ik kwam een stuk lager te zitten dan ik zelf had ingesteld. Heb naderhand geen onderdeel nog een milimeter hoeven veranderen en kan nu uren in het zadel blijven zonder ook maar een spoortje spierpijn of last. Ben er erg tevreden over, zowel over het prijskaartje als over het resultaat.

11

Re: Houding op racefiets

Zoals Marcelca zat ik ook op mijn fiets tot een jaar geleden.
Ik heb toen een FF zadelpen erop gezet waardoor ik een stuk hoger kwam en mijn rug tamelijk horizontaal (volgens mij). Ik heb zelf wat aangeprutst op gevoel. 5 kwart/OD's en de MTR gedaan.

Een paar dagen geleden een fietsmeting bij Chris Brand gedaan. Ik zat volgens hem niet eens zo slecht, de 2 belangrijkste wijzigingen waren dat hij mijn zadel weer iets naar achteren zette en mijn stuur iets naar beneden. De romphoek (rug) ging van 14 graden naar 6 (0 = perfect horizontaal). Verder heb ik een advies gekregen voor een echte TT fiets en de juiste maten etc, inmiddels heb ik die binnen (Cervelo P3 is het geworden) en vanavond een eerste ritje gemaakt. Dat ging heerlijk, wel even wennen aan de shifters en het ossenkopstuur. De instelling van mijn oude fiets is gelijk aan de nieuwe fiets die ik dan voor triathlons en tijdritten gebruik.

Misschien heeft Marcelca iets aan mijn ervaringen. Comfortabel zitten is het belangrijkste. Maar ik heb veel plezier gehad van die zadelpen en heb een behoorlijk aerodynamisch voordeel gekregen en comfortabel gereden, ook 122 km in de houdng was geen probnleem.

12

Re: Houding op racefiets

Ik lees, om eventueel een andere zadelpen te monteren, met geen setback of andersom te monteren ( waar herken je die aan )..

Maar zijn er geen regels voor hoever je maximaal je zadel naar voren mag zetten, ik dacht dat je minimaal met de punt van je zadel 5 cm achter de trapas moest zitten ??

13

Re: Houding op racefiets

marcelca schreef:

Ik lees, om eventueel een andere zadelpen te monteren, met geen setback of andersom te monteren ( waar herken je die aan )..

Maar zijn er geen regels voor hoever je maximaal je zadel naar voren mag zetten, ik dacht dat je minimaal met de punt van je zadel 5 cm achter de trapas moest zitten ??

Als je officiele UCI tijdritten wilt rijden wel ja, als triatleet hoef je je daar gelukkig niets van aan te trekken.

14

Re: Houding op racefiets

Ok, dank je wel

Enig idee welke zadelpen aan te raden is, en ook nog een beetje betaalbaar...

15 Laatst bewerkt door Peter84 (16-05-12 14:20:50)

Re: Houding op racefiets

marcelca schreef:

Ok, dank je wel

Enig idee welke zadelpen aan te raden is, en ook nog een beetje betaalbaar...

Onder zadelpennen zonder offset is er genoeg keus, bijv. bbb freescraper, 3t doric, etc.

Wil je nog verder naar voren, dan moet je er eentje hebben die omkeerbaar is. Profile Design heeft er eentje speciaal voor triathlon, de Fast Forward, maar deze is redelijk prijzig. Zadelpennen met een bontrager-achtige klem zijn ook omkeerbaar en wat betaalbaarder, bijv. de Bontrager Race Lite. Zelf heb ik een merkloze zadelpen met een dergelijk type klem en dat werkt ook prima.

16

Re: Houding op racefiets

Ok, ik begrijp dat het een zadelpen dus moet zijn zonder offset...

voor mij hoeft het echt niet een merk-pen te zijn, als die maar voldoet..


heb Net mijn eigen pen even omgedraait maar dat gaat niet lukken want kan mijn zadel niet ver genoeg voorover zetten

17

Re: Houding op racefiets

marcelca schreef:

Ok, ik begrijp dat het een zadelpen dus moet zijn zonder offset...

voor mij hoeft het echt niet een merk-pen te zijn, als die maar voldoet..


heb Net mijn eigen pen even omgedraait maar dat gaat niet lukken want kan mijn zadel niet ver genoeg voorover zetten

Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes zo'n zadelpen met een knik gekocht voor een racefiets, dat werkt prima. Gewoon marktplaats in de gaten houden, dan vind je wel iets.

18

Re: Houding op racefiets

Dag Marcelca,

Misschien kan ik je helpen, heb nog het een en ander aan materiaal liggen.

Als je interesse hebt mail dan maar.    p.r.schaap@quicknet.nl

groet,

Peet

19

Re: Houding op racefiets

Als je lager wilt zitten is ook het monteren van je opzetstuur onder je stuur een mogelijkheid. Helaas kan dit niet met alle opzetsturen.

20

Re: Houding op racefiets

Dank je wel voor het aanbod Peet......

Was een lang weekend weg met de caravan en heb in dit weekend ( leve de wifi op de camping ) een zadelpen besteld bij Rose.nl  ( de fast forward alu )..

had je berichtje niet gezien maar alsnog bedankt voor het aanbod natuurlijk...



Over het opzetstuur, lager is zeker niet nodig...

ik heb een profile design ligstuur, en ligt niet op het stuur maar zit aan de voorkant er tegenaan

deze is van nature al behoorlijk laag, en heb al 2 spacers verwijderd ( zo`n 1,5 cm ) onder de stuurpen waardoor ik al behoorlijk diep kwam, ik wacht nu even af als mijn nieuwe zadelpen binnen is hoe ik zit, ik heb nog 1  cm spacer eronder zitten maar denk dat ik dan te diep kom maar dat wachten we even af.

onderstaand het ligstuur wat ik op de fiets heb

http://www.profile-design.com/files/product-images/profile-design/aerobars/pd_aerobar_zbs_s_bend_angle_1.jpg

21

Re: Houding op racefiets

Ik heb dat opzetstuur ook overwogen, maar kan je de elleboogsteunen ver genoeg naar achter zetten daarmee?

22

Re: Houding op racefiets

ghen schreef:

Ik heb dat opzetstuur ook overwogen, maar kan je de elleboogsteunen ver genoeg naar achter zetten daarmee?

Weet niet wat je precies bedoeld, maar als je bedoeld of je genoeg onderarmlengte hebt .......

De bars die naar voren lopen kan je in 3 verschillende lengtes kopen, afhankelijk van de lengte van je onderarm..

De elleboogsteunen kan je  niet verplaatsen


Ik persoonlijk vind het een zeer fijn ligstuur, hij zit mooi laag en is niet zo een gigantisch ding wat op je stuur zit

23

Re: Houding op racefiets

Ik heb de elleboogsteunen graag verder naar achteren, zodat je je bovenarmen mooi verticaal kan hebben, hoek van 90°, ipv te ver naar voor te liggen.  Ik heb de T1+ van profile design waarbij je de elleboogsteunen ook in breedte en diepte kan verstellen, alleen staat het geheel dan iets hoger dan bij jouw stuur.

24

Re: Houding op racefiets

Pro en Deda hebben dat ook, bij beide modellen zitten er in de steunen (onder de pads) meerdere sets met schroefgaatjes, waarmee je de positie van de steunen kunt kiezen. Pad eraf, steun eraf, gaatje kiezen, steun erop, pad erop, klaar.

25

Re: Houding op racefiets

Heb mijn zadelpen binnen en vandaag voor het eerst getest....

Ik had voordat ik een monteerde eerst afstand van punt zadel naar stuurpen gemeten, en met de nieuwe pen weer,het verschil 5,7 cm naar voren.

Vandaag een rondje gereden van 45 km ( na een training van 1km zwemmen in de vaart )..

Ik ben helemaal blij, het zit veel lekkerder en comfortabeler terwijl mijn stuur ook 1,5 cm omlaag is gegaan....

Wat me het meest opviel, alhoewel dat niet wetenschappelijk onderbouwd is, dat ik met tegenwind veel makkelijker mijn snelheid vast kon houden en mijn hartslag gemiddeld ook lager was, het eerste wijd ik aan dat je meer boven je trapas zit  en beter de kracht over kan brengen en misschien iets betere aerodynamica.

Het tweede is dat ik vrijer kan ademen doordat ik minder in elkaar zit, benen komen niet tegen de buik