1 Laatst bewerkt door MxWldm (14-06-12 21:48:42)

Onderwerp: Nieuw!

Hallo triatleten allemaal!

Ik ben Max (@MxWldm) en besloot na een week geleden dit forum te hebben gevonden een account aan te maken. Heb al heel wat zitten lezen hier en daar, maar wil toch ook wel mee reageren.

Om mezelf een beetje te introduceren:
Ik heb nog 0% triathlon ervaring, en heb sinds een maand of 2 geleden pas ontdekt dat ik dit wil gaan doen. Nu ben ik een persoon die wanneer ik iets vind wat me leuk lijkt, en ook een uitdaging lijkt, me er 100% op stort. Dit kan nog wel eens gevaarlijk zijn in de manier dat ik me wel heel erg focus en andere dingen vergeet. Maar ik heb zo het gevoel dat ik de sport nog wel kan doseren, mede omdat het niet goed voor je is om plots 7x per week te sporten. Dat was al een van de eerste dingen die ik hier las, een rustdag is belangrijk!

Ik ben begonnen met hardlopen, ik doe dit nu 3 tot 4 keer per week. Zolang er maar een rustdag tussen zit. Ik begon hier eerst met 1x per week een duurloopje van 10km, en de 2 andere keren 5km. Puur omdat ik het nog niet aankon om 3x per week zoveel km's te maken. Op het moment loop ik 4x 10-15km per keer, en wil dit opbouwen naar dat ik 20km kan lopen met een hartslag van ongeveer 160. (45 = rust / 195 = max). Ik zit nu ook te denken om interval trainingen te doen, want ik loop nu ongeveer op 10/11 km p/u en wil dat graag naar 14/15 hebben. Om mezelf lekker te pushen heb ik me (via de Albert Heijn) ingeschreven voor de Dam tot Dam loop (10EM) op 26 sept. Mijn streven ligt zo rond de 1u15m, wat uitkomt op zo'n 13km p/u gemiddeld. Heb nog geen idee of dit te hoog gegrepen is, maar je moet jezelf toch een doel stellen.

Fietsen ben ik nog niet aan begonnen, althans nóg niet. Want kennissen (triathleten) hebben mij, toen ze hoorde dat ik enthousiast was over triathlon, aangeboden om een aantal keer met ze mee te trainen (op alle onderdelen). Aankomende woensdag is de eerste keer dat ik met ze mee ga fietsen, de man heeft namelijk een 'oude' fiets met schoenen en kleding die ik mag lenen tot ik beslist heb wat voor een fiets ik fijn vind. Die mag ik gelukkig ook thuis houden tot die tijd, dus ik kan er zelf ook lekker op fietsen. Als ik naderhand het fietsen ook een beetje in de benen heb (en nog zeker weet dat ik verder wil gaan) kan ik, met het beetje ervaring wat ik dan op heb gedaan, een eigen fiets kopen. Dit gaat bijna zeker een 2e hands worden, en mijn budget ligt tussen de 500/700 euro. Misschien heeft iemand hier nog wel tips voor winkels die goede occasions hebben met eerlijk advies. Tot dusver heb ik van de kennissen de tip gekregen om bij Van Tuyl te kijken. Wát een mooie fietsen zijn dat zeg!

Mijn streven met fietsen heb ik nog niet echt beslist, puur omdat de laatste keer dat ik op een fatsoenlijke (race) fiets zat 12 was. Op het moment rij ik op een barrel van een aantal jaar oud waar ik nou niet echt voorzichtig mee om ben gegaan. Een straat junkie zou hem nog niet eens kunnen verpatsen voor een 10tje denk ik.
Maar toch ben ik zeer tevreden als ik binnen een korte tijd op de 30km p/u kan komen. Al is dit geen onderbouwde gedachte, want ik heb geen idee hoe het me zal vergaan. De kennissen gaven wel al aan dat het bij 'jongens als mij' pas gaat tellen na de 100km. Ik fiets op het moment zo'n 20km elke dag naar werk, wat soms varieert naar 50km als ik op de fiets naar Utrecht ga (opleiding).
Een ding wat ik wél zeker weet is dat ik héél erg veel zin heb om te fietsen, het lopen vind ik namelijk ook heel erg leuk. Als ik klaar ben met lopen wil ik het graagst mogelijk asap weer. Het is soms zo erg dat ik 's nachts wakker lig van het denken aan triathlons, en uiteindelijk droom over het meedoen eraan.

Maar.. dan nog het zwemmen! Zo gauw ik een zwembroek en badmuts heb aangeschaft, wat ik het liefst deze week nog doe. Ga ik zwemmen. Bij Triathlon vereniging Hellas wil ik me dan graag inschrijven, om daar dan eerst op maandag avond (het beginners avondje) mee te lessen. Ik weet echt niet wat ik hier van moet verwachten, bijna iedereen die ik hier over zie schrijven zegt dat dit het zwaarste/naarste onderdeel is. Maar ik denk dat ik gauw tevreden ben als ik de afstanden van triathlons in totaliteit kan borstcrawlen zonder mezelf bekaf te maken voor het fietsen en lopen.

Vanaf volgende week hoef ik geen avonden meer te werken (heb ik aangegeven voor het sporten) en wil ik mijn week zo gaan inplannen:

Maandag       zwemmen
Dinsdag         lopen
Woensdag     fietsen
donderdag     -
vrijdag          lopen
zaterdag       -
zondag         fietsen

Wanneer het zwemmen me zwaar valt ga ik de zaterdag nog zwemmen, maar dit alleen wanneer als ik het (in dit stadium) echt nodig heb. Want die dag haal ik m'n meesten centen binnen, en dan zou ik het werken naar de avond moeten verplaatsen, en dan drink ik graag een pilsje.

Wat mij momenteel super motiveert is de 70.3 Ironman van Antwerpen volgend jaar. Het zou echt super zijn als ik die kan uitlopen komend jaar. Wanneer blijkt dat dit niet gaat lukken wil ik 1/4e's gaan doen volgende lente, en dan aan het einde van het seizoen een 1/2 triathlon in Nederland.

Iets wat wel belangrijk over mij is, is dat ik heel erg prestatie gericht ben. Ik heb moeite met teamsporten omdat ik dan afhankelijk ben van anderen. En heb ook moeite met sporten waar je niet kan meten hoeveel beter je ben geworden. Laat het nou net zijn met de 3 onderdelen van triathlon dat je exact kan zien hoeveel beter je word. Mijn streven de komende jaren is dan ook om aan lekker veel wedstrijden mee te doen (dat vind ik leuk) en van wedstrijd tot wedstrijd te leven. Eerst een aantal Ironman 70.3 en daarna complete Ironmans. Op de een of andere manier trekt het Ironman gedoe mij heel erg aan, de grootsheid die er omheen zit waarschijnlijk.

Ik ben sinds een week ook op mijn voeding gaan letten, zo eet ik na het sporten kwark met banaan. Ben ik beter gaan ontbijten, en snoepen deed ik eigenlijk zelden al. Wat wel lastig voor mij is, is dat ik vegetarisch ben. Hierdoor is het soms iets lastiger om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar ik weet zeker dat ik ook zonder vlees goed en verantwoord kan trainen.

Het is me een flink bericht geworden, maar voor de mensen die het leuk vonden om te lezen dan hoor ik graag jullie reactie op mijn manier van trainen. Wees alsjeblieft kritisch waar je maar kan zijn, maar ik wil het graag goed doen.

Voor de mensen die niet van een lap tekst houden:

TL;DR
Ik ben Max, sinds kort interesseer ik me voor de triathlon sport.
Ben al begonnen met lopen, fietsen en zwemmen komt snel.
Vegetariër, ontvang graag kritiek.

Bedankt voor het lezen!

2

Re: Nieuw!

Welkom Max.

Leuk verhaal om te lezen. Kan 1 tip geven doe rustig aan, wil niet te veel in 1 keer.

Veel plezier met sporten zou ik zeggen.

3

Re: Nieuw!

As je nog nooit gezwommen hebt en het fietsen ook nog echt in het beginstadium zit zou ik toch voorstellen sowieso te beginnen met enkele 1/4's.

4

Re: Nieuw!

Max welkom met zoveel enthousiasme! Ik herken het wel dat je je volledig stort op iets nieuws en een aantal concrete en hoge doelen voor jezelf stelt. Zomer 2013 een 70.3 vanuit het niets is een serieus doel, maar volgens mij prima te doen als je gemotiveerd bent. Ik zou me niet teveel op snelheid of volume richten, maar alles rustig opbouwen dit jaar en vooral technische goed leren zwemmen. Je hebt de Dam tot Dam al in de agenda staan, ik zou eind augustus/begin september een sprint of een kwart triathlon plannen, gewoon om te kijken of je het überhaupt leuk vindt (en om het een keer meegemaakt te hebben, dat lijkt me een erg nuttige ervaring).

Als ik je verhaal zo lees dan krijg je van alle kanten goedbedoelde adviezen (inclusief van mij, haha!), die elkaar ook tegen kunnen spreken. Als je echt serieus bent dan zoek je een coach die op maat schema's voor je gaat maken, dat lijkt me de beste investering momenteel.

5

Re: Nieuw!

De Hellas cursus was wel wat voor jou geweest als ik dit zo lees smile

6

Re: Nieuw!

Ha die Max,

Welkom in het triathlon peleton.
Ik heb je zeer enthousiaste verhaal gelezen, prachtig als mensen er vopor de volle 100% ervoor gaan.

Zoals je in andere adviezen al hebt kunnen lezen, zorg voor een goede opbouw en dat je geen blessures oploopt door te fanatiek tekeer te gaan. het zemmen is pittig om te leren, top dat je je aansluit bij Hellas en daar zemtraining gaat volgen. Ik weet niet of daar erg op je techniek wordt gelet, zwemmen is een erg technische sport.
Ik ben erg benieuwd naar je vorderingen door de tijd heen.
Post eens wat berichten op de daarvoor bestemde topics.
Heel veel succes

Peet

7

Re: Nieuw!

Leuk verhaal!

Offtopic: Je eet vegatarisch en je bent vegatariër...  wink

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

8

Re: Nieuw!

Bedankt voor het welkomst en de adviezen, ik ga er zeker wat mee doen!
Inschrijven bij Hellas doe ik zsm als ik mijn spulletjes bij elkaar heb, en ik ga eens kijken of ze bij Hellas misschien coaches hebben rondlopen die mij willen helpen.

Ik vind het ook leuk om jullie op de hoogte te houden met mijn voortgangen, dus die kunnen jullie zeker verwachten!

9

Re: Nieuw!

Hallo,

welkom op het forum en in de triatlonsport. Je hebt het inderdaad goed te pakken, maar ik kan mij daarin vinden. Ik ben ook zo begonnen, eens het in je hoofd zit wil je ervoor gaan. Iets half en half doen is ook niets voor mij.

Maar zoals hierboven reeds staat, doe het wel rustig aan, want als je te snel gaat komen er blessures om de hoek kijken en dat wil je zeker niet...

Mocht je interesse hebben, ik heb een boek geschreven over mijn eerste 2 jaren in de triatlonsport.

Alle info vind je op mijn site hieronder.

Veel succes en bouw rustig op hé!!

K.

10

Re: Nieuw!

Hoi Max,

ik ken je van een ander forum waar ik onder de naam Proph bekend ben  cool . Leuk om hier te lezen wat je daar ook gedeeltelijk al vertelde.