1 Laatst bewerkt door Fastcruiser (14-06-12 13:06:41)

Onderwerp: Beveiliging Parc Fermé

Gewoon uit interesse: Hoe zit het eigenlijk met de beveiliging (het voorkomen van diefstal) in het parc fermé?

Uiteraard gaat men er van uit dat de deelnemers eerlijk zullen zijn, maar als ik de prijzen van sommige TT-fietsen zie hoop ik niet dat er toch een rotte appel ergens zit. Dan ga ik er wel van uit dat alleen atleten in het parc fermé kunnen komen.

Ik heb geen idee hoe men dat controleert bij het ophalen van de fietsen, of gebeurt dat gewoon niet?

Preventieve oplossing is uiteraard om als eerste binnen te komen zodat je ook als eerste bij je fiets bent, maar da's niet voor iedereen mogelijk... wink

2

Re: Beveiliging Parc Fermé

Normaal gesproken moet je je startnr op de fiets plakken (soms ook helm) en moet je als je de fiets uit het parc fermee haalt je startnummer tonen. Deze horen overeen te komen.

Dit is natuurlijk niet onfeilbaar. Verre van, toch een beetje uitgaan van de goedheid van de mens.

Als je een beetje snel zwemt kun je de mooiste tijdritfiets uitzoeken en gewoon naar huis fietsen ipv het parcours volgen. Tijdens de wedstrijd controleren ze de startnummers gelukkig niet wink

3 Laatst bewerkt door Fastcruiser (14-06-12 13:28:18)

Re: Beveiliging Parc Fermé

DeDuif schreef:

Als je een beetje snel zwemt kun je de mooiste tijdritfiets uitzoeken en gewoon naar huis fietsen ipv het parcours volgen. Tijdens de wedstrijd controleren ze de startnummers gelukkig niet wink

Zat ik ook aan te denken, maar als je dan de enige uitvaller blijkt te zijn heeft de oorspronkelijke eigenaar je snel gevonden wink

Maar verder kan je startnummers gewoon verwisselen op fietsen, dus een waterdicht systeem is het inderdaad niet. Zoeken op Google heeft gelukkig in Nederland geen diefstalgevallen tijdens wedstrijden opgeleverd, dus het zal (hopelijk) heel weinig gebeuren.

Maar het komt voor helaas: http://www.beginnertriathlete.com/discu … mp;start=1

4 Laatst bewerkt door Bleek (14-06-12 13:39:44)

Re: Beveiliging Parc Fermé

Startnummers verwisselen? Het staat ook nog op je schouder als het goed is wink

Ik ben ooit mijn wetsuit vergeten in te pakken, sprint @ Almere was dat. In Utrecht kwam ik er pas achter. Teruggereden en jawel, in een compleet leeg parc fermé hing mijn wetsuit nog op de plek waar ik het achter had gelaten smile

5

Re: Beveiliging Parc Fermé

In andere landen zijn mensen blijkbaar net zo paranoia als ik wink

http://www.tritalk.co.uk/forums/viewtopic.php?t=76444

De boel staat niet op slot, dus verzekeringen zullen wel moeilijk gaan doen (ook als is de transitiezone beveiligd). Of dekt de NTB dit soort gevallen? Bij veel triathlons stelt de organisatie van te voren al dat ze niet aansprakelijk zijn bij diefstal e.d.

6

Re: Beveiliging Parc Fermé

Ik weet alleen van een gloednieuw 2XU wetsuit van een vriend dat vorig jaar gejat is bij de triathlon in Nuenen.

Verder heb ik nog nooit iets gehoord van diefstal uit het PF in 7 seizoenen.
Ik durf dus wel te zeggen dat het weinig voorkomt. Triathlon is maar een klein wereldje. Dus met een andere fiets dan je eigen weggaan is wel erg link.

7

Re: Beveiliging Parc Fermé

Bij de UT-Triathlon hebben we daarom een polsbandjes systeem.. Alleen atleten met het juiste polsbandje komen het parc fermé binnen. Het is dan vertrouwen op het goede van de mens dat zij van andermans spullen afblijven.. Bij het verlaten van het PF moet het startnummer getoond worden, dit moet overeen komen met het nummer op de fiets..

8

Re: Beveiliging Parc Fermé

Meestal moet je een polsbandje tonen of 1 of 2 van de papieren startnumers om je fiets mee uit het PF te krijgen. In Groningen heb ik bij de wintertriathlon wel eens een hele vuilnisbak doorzocht om mijn weggegooide startnr terug te vinden. Het enige alternatief was dat ik had moeten wachten tot iedereen zijn fiets had afgehaald. Terecht.
Vorige week in Huizen moest ik na het fietsen afstappen (ivm knieblessure, deze week kijkoperatie gehad), ik meld me netjes af bij het inschrijfbureau en loop vervolgens zo met mijn fiets (spiksplinternieuwe Cervelo TT met alles erop en eraan) zo weg en tot mijn verbazing werd me helemaal niets gevraagd, ik kreeg slechts 2 keer de opmerking van mensen vd organisatie om even op voorbijlopende hardlopers te letten.
Maar gelukkig heb ik nooit iets gemerkt van diefstal.

9

Re: Beveiliging Parc Fermé

Zo kan het ook:
Vorig jaar bij de IM 70.3 in Mallorca werd van iedere deelnemer een foto gemaakt bij binnenkomst in het parc fermee. De fiets etc moest de dag van te voren worden ingeleverd.
Let wel: dit was een foto van de deelnemer mét startnummer en helm op inclusief fiets. Het parc fermee was voorzien van een
2 meter hoog hek, camerabewaking en een flink aantal bewakers, ook 's nachts.
Alle spullen gingen in genummerde tassen.

Na de wedstrijd kon je je fiets en andere spullen ophalen. Bij het uitchecken werd je dan aan de hand van je nummers en de gemaakte foto op een pc gecontroleerd.
Kostte wel flink wat tijd om uit het parc fermee te komen dus  wink .

Helemaal waterdicht is het qua spullen nooit, maar dit had ik nog niet eerder meegemaakt. Ok, je betaald er wel (flink) voor. Dan mag je mss ook wat meer verwachten dan bij 20 euro inschrijfgeld.

Overigens bij andere tria's nog nooit iets meegemaakt. Mis af en toe wel eens een balie voor het afgeven van waardevolle spullen (autosleutels etc).