1

Onderwerp: Loopschoen slijtage

Hallo Forum,

Al enige tijd loop ik op verschillende schoenen van Asics. Op zich hele goede schoenen alleen wilde ik vragen of er meer mensen zijn waarbij de schoenen binnen 5 maanden doorgesleten zijn en extreem glad worden op natte ondergrond. ik weeg rond de 80kg en loop gemiddeld 40 km per week. Wat misschien meetelt is dat ik een mid-voorvoetlanding heb waardoor de druk om een kleiner deel van de schoen terecht komt dan bij een haklanding. Toch vind ik dat de schoenen veel te snel verslijten. Vandaar de vraag: meer mensen deze ervaring?

2

Re: Loopschoen slijtage

Loopschoenen slijten erg snel, zeker met 40 km per week.

5 maanden is niet echt gek.

wat je kan doen is twee paar kopen en dan afwisselen om de training welke je draagt. Hierdoor krijgen je schoenen rust en gaan ze dus langer mee.

3

Re: Loopschoen slijtage

Laatst was ik bij "mijn" schoenenwinkel en toen kwam er een vrouw binnen die was na 2 maanden al door haar schoenen(ook asics) heen, ze liep technisch ook niet goed zei die verkoper me later en dat speelde bij haar ook mee maar iedere 2 maanden een paar nieuwe schoenen wordt je niet blij van..

Maar ik loop zelf vooral in het bos of op de baan dus dan valt het met slijtage wel mee...

4

Re: Loopschoen slijtage

heeft idd te maken met veel factoren
-loopstijl
-gewicht
-ondergrond
-frequentie en/of volume per week.

ikzelf loop 99.9% op asfalt. met 3-4x per week(tot 40-75km / week) en schrijf mijn schoenen af na 3 maanden. Het is misschien wel een duur geintje, maar te lang door lopen met schoenen die versleten zijn is niet bevordelijk voor oa de knieen.

Wat je kan doen is via inet bestellen (als je je merk, type en maat weet) of een korting zien te regelen bij de winkel waar je ze koopt (bij aankoop van 2 paar of zo)

Zelf loop ik met Asics GT1000 serie, dus valt nog mee (adfviesprijs 99 euro, vaak ook voor 80 euro te krijgen) Voorheen liep ik met de GT200serie en dat was dus een stuk kostbaarder. reden voor de overstap was dat de 1000serie smaller en voor mij stabieler was en ik daar aanzienlijk beter op liep.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5

Re: Loopschoen slijtage

Loopschoenen slijten idd snel.
Ik koop 2 schoenen per jaar, maar soms meer. Vooral afhankelijk of ik in de VS ben geweest (scheelt toch weer 40-50% in de aankoop bij Mizuno), dan koop ik 1-2 paar in. Vorig jaar mijn slag geslagen door 2 paar te kopen voor $160 + Puma naar keuze. Loopstijl en en ondergrond hebben heel veel invloed. Nu ik ben verhuisd naar de stad en minder in het bos loop, gaan de schoenen sneller achteruit. Ik heb de afgelopen 2 jaar 2 maal een miskoop gehad, doordat er een fabrieksfout in zat. Maar beide maal kreeg ik binnen een week een nieuw paar schoenen. Dus ik blijf bij de duurdere schoenen die me het beste zitten.

Zodra ik vage klachten krijg is het bijna altijd simpel op te lossen met nieuwe schoenen. Vooral mijn schenen reageren snel op verouderde schoenen. Maar behalve dat, is er ook niks zo lekker als die 1e keer met nieuwe schoenen lopen. Je lijkt vooruit te vliegen. heerlijk moment.

groeten

6

Re: Loopschoen slijtage

Bedankt voor de reacties!
Komt er dus op neer dat er niets aan de hand is met mijn schoenen maar dat ik gewoon wat aan mijn looptechniek moet gaan sleutelen smile

Maar ik vrees dat ik gewoon vaker nieuwe schoenen moet kopen. Ik heb op verschillende ander forums gelezen dat je een jaar met die dingen doet maar dan moet je ze vooral niet dragen vrees ik.

De tip om korting te vragen als je twee paar koopt bleek een goede! 15 procent korting. Tja je moet wat toch?

7

Re: Loopschoen slijtage

tja, 1 jaar met 1 paar schoenen? dan moet je maximaal 100km/maand lopen (uitgaand van 1200km/paar), liefst nog minder
Mensen die 2x per week even een klein uurtje rustig lopen doen er idd een jaar mee.

Maar ja, schoenen zijn nou eenmaal geen dingen waar je op moet bezuinigen, anders werk je blessures alleen maar in de hand.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Loopschoen slijtage

Kleine aanvulling:

Ik ben op zoek gegaan naar geschiktere schoenen voor een voorvoetlander. Heb helemaal niks kunnen vinden. Is er iemand die een merk en type weet van schoenen die speciaal voor voorvoetlanding zijn? Ik loop nu op asics met pronatie blok maar volgens mij is dat totaal overbodig als je op je voorvoet landt. Aan de slijtage aan mijn schoen te zien raak ik de hiel slechts zelden. De slijtage die aan de hiel zit wordt waarschijnlijk gewoon veroorzaakt door het wandelen tijdens de rusten tussen intervals door.

9

Re: Loopschoen slijtage

ik denk dat hier wel wat nuttige info voor je bij staat Duursporter:
http://www.meetingpoint.nl/nl/dreactie/164/8281/
.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800