1

Onderwerp: Helemaal nieuw!

Hallo!

Ik dacht mij via dit topic even voor te stellen smile

Ik ben Wieger, 24 jaar en deze zomer afgestudeerd van de HKU in Utrecht. Dus net student af en heb mijn studententijd mij goed laten bevallen. Veel bier en pizza hebben ertoe geleid dat mijn algehele conditie en lichaam een flinke aftakeling hebben gemaakt de afgelopen.. 6 jaar? Hier en daar wel gesport, zo heb ik een tijdje in een sportschool rondgehangen (vooral krachttraining, ik hoef geen blokjeslichaam maar wilde wat gewicht kwijt) en heb ik een hele mooie Jan Janssen wielrenfiets waar ik vooral in de zomers telkens pogingen doe mijn conditie op te bouwen om vervolgens zodra het studiejaar weer begon, nergens meer tijd te vinden en af te haken.

En dus heb ik besloten een triathlon te doen. Wat ik daar erg prettig aan vind is dat het een concreet doel is: ik train daadwerkelijk ergens naartoe. Ik kan me suf fietsen, maar als ik het 'nergens voor doe', dan is het moeilijker te motiveren. Wat ik dus wil bereiken is: een triathlon lopen*, olympische afstand (wellicht eerst sprint oid? maar sowieso een keer die afstand) en ik wil afvallen. Weeg nu zo'n 85 kilo met een goeie pens (ben zo'n 1m75-1m80), dus daar kan flink wat af.

Ik ben vorige week begonnen met een trainingsschema van TriathlonGeek die me zo'n 6 dagen per week bezig zet met rennen, zwemmen, fietsen en krachttraining. Ik heb de krachttraining ingeruild voor Yoga, omdat ik dat een ontzettend fijne bezigheid vind en ik totaal niet van krachttraining houd en de rest volg ik netjes van het schema. Ik ga niet speciaal diëten om af te vallen, wel maak ik aanpassingen aan mijn eetgewoontes (meer groenten, 3 maaltijden 3 snacks, veel vezels, evenwichtige hoeveelheid eiwitten / vetten / koolhydraten, etc).

Ik ben verder volledig nieuw bij de triathlon! Zoals gezegd bekend met fietsen, ook groot wielerfan, maar verder geen idee. In het zwembad kom ik niet verder dan schoolslag dus daar moet ik aan mijn borstcrawl gaan werken - wellicht zoiets volgen (beetje ver wel, woonachtig in Utrecht). Voor mijn fiets heb ik wel een tijdritstuurtje maar dat is ontzettend wennen en qua hardlopen ben ik nu net aan het omschakelen van hak-landing naar middenvoet (nooit hardgelopen ook eigenlijk). 

Afijn, genoeg uitdagingen en nieuwigheden dus, vind het allemaal iig superleuk! Ontzettend veel zin in en hoop hier veel kennis op te doen van jullie fanaten wink

Goed, ik ga een stukje hardlopen!

Gr, Wieger

*ik denk dat ik daar dit jaar niet meer aan toe kom aangezien ik vanaf 0 begin, maar dat is niet erg. Volgend jaar een mooie uitkiezen, waarschijnlijk aansluiten bij een vereniging, etc. Alleen even kijken hoe mijn wintertraining er dan uitziet smile

2

Re: Helemaal nieuw!

Ik lees uit jouw topic dat je graag wilt maar loop niet in 7 sloten tegelijk gezien het feit dat je nog nooit hebt hardgelopen en dat je meteen wilt lopen met een middenvoetslanding.
Het belangrijkste is dat je je lichaam langzaam laat wennen aan het aantal trainingsuren dus niks geen schema's geen snelheidstrainingen wel natuurlijk als het gaat om de zwem en looptechniek.
Het gevaar is dat je blessures kunt krijgen omdat de conditie vaak sneller vooruit gaat dan het lichaam zich kan aanpassen aan het aantal trainingsuren.
Probeer het eerste jaar het gevoel te krijgen in zwemmen , fietsen en lopen en doe dit ook in combinatietrainingen verder is het ook goed dat je gezonder gaat eten maar overdrijf dit ook niet.
Wees geduldig bouw het heel rustig op en vooral plezier hebben in de traitlonsport en veel succes verder

3

Re: Helemaal nieuw!

Wieger welkom! Gewoon lekker trainen en naar je lichaam luisteren dan komt het wel goed. Complexiteit komt later vanzelf wel. En inderdaad een concreet doel stellen, ik zou alvast zonder al teveel ambities kijken of er nog ergens een sprint triathlon te doen is om te weten waar je het voor doet.

4

Re: Helemaal nieuw!

Thx!

Uiteraard luister ik gewoon naar mijn lichaam en bouw ik het op smile
Ik heb natuurlijk wel gewoon basisconditie, ben jong en in de kracht van mijn leven, dus ook weer niet als een oud vrouwtje de straat op hè!

En gezonder eten overdrijven zie ik ook geen risico's in, dus dat komt wel goed wink

Wel een vraage m.b.t. die middenvoetslanding: als ik op mn hak land krijg ik na korte tijd ontzettend veel pijn in mn scheenbeen. Ik heb overal gelezen dat een middenvoetslanding ook veel minder blessuregevoelig is als landen op de hak. Is dan toch niets mis mee om daar gewoon meteen mee te beginnen?

Afijn, thx voor de tips! Ik zal inderdaad eens kijken of ik ergens eind van 't seizoen nog iets kan vinden qua triathlon. Ik zie dat er half september een Triathlon op Ameland is, wellicht haalbaar om daar aan de start te staan!