1

Onderwerp: Exschaatser, zoekend naar...

Beste Lezer,

De titel zegt het al een beetje, ik heb wat advies nodig. Ik ben Jesper 19 jaar oud en 2 jaars TBM op de Tu Delft, vanaf mijn 13e is pure gedrevenheid voor schaatsen bij mij gestart. Ik heb een hele mooie tijd gehad met altijd gemiddeld 6x per week trainen. Getraind door Hans Veldkamp (vader van Bart) en enkel wat landelijke wedstrijden gereden op de sprintafstanden. Late start en andere factoren maakten het dat ik niet tot de top hoor waar ik wilde horen, kan een heel groot alsals verhaal van worden gemaakt, maar ik ben vooral op zoek naar een nieuwe sport/sociale omgeving.

Na één jaar studeren, thuiswonen en fanatiek sporten, was het probleem dat ik niet echt meer de passie had en ook geen sociale studententijd. Ik wil daarom op kamers en een nieuwe sport. Nee niet elke dag bier zuipen in een studentenhuis, maar toch blijven richten op sport waar ik kansen heb: Triathlon óf Roeien.

Mijn ervaring met triathlon:
Beach Challenge kijkduin 2008,2009(3e van niet licentie),2010 (nk offroad 2e)

Daarom heb ik mij aangemeld op dit forum en zal ik mijn vraag maar gelijk stellen: is er een mogelijke trainingsgroep op hoog niveau van mijn leeftijd in Zuid-Holland? En landelijke teams? Wat voor een invloed heeft roeien op Triathlon?

Groeten,
Jesper

Ps. Als er vragen zijn over het schaatsonderdeel voor je wintertriathlon help ik graag!

2

Re: Exschaatser, zoekend naar...

Hey Jesper,

Welkom hier op het forum.

De schaatswereld en de triathlonwereld zijn bijna niet te vergelijken.

De wereld van de serieuze hobby triathlon is vrij eenzaam in vergelijking met schaatsen. Daar zijn verscheidene redenen voor. Ik ken de triathlonwereld rond Delft niet, en misschien heb je wel veel geluk en is er een goede ambitieuze triathlongroep in die buurt maar over het algemeen wordt er erg veel alleen getraind.
Er zijn ook maar erg weinig verenigingen in Nederland waar echt goede persoonlijke trainingsbegeleiding beschikbaar is. Het is zeker niet zoals bij schaatsen dat je bij alle trainingsfaciliteiten wel een trainer vindt die weet waar ie mee bezig is. Maar alweer geldt, er zijn een paar uitzonderingen en je kunt geluk hebben. Er zit hier vast wel iemand die omgeving Delft wel kent.
Als je een tijdje in de sport mee gaat lopen kom je overigens waarschijnlijk wel andere athleten tegen met wie je af en toe gaat trainen. Je kunt ook altijd nog bij een atletiek, fiets of zwem vereniging gaan aansluiten. Ik neem aan dat er in Delft wel het een en ander te vinden is op dat gebied, ook voor studenten. Maar optimaal is dat natuurlijk niet.

Triathlon is overigens wel drie keer leuker dan roeien natuurlijk.  wink

Als je veel roeit hoef je niet al te veel te fietsen gok ik. Ik denk dat roeien weinig doet voor je loopvermogen en niets voor het zwemmen.

3 Laatst bewerkt door Bleek (14-08-12 21:35:41)

Re: Exschaatser, zoekend naar...

Wil je gaan wedstrijdroeien? Dan ga je hoogstwaarschijnlijk (ik weet niet hoe het bij Laga en Proteus geregeld is) vaker dan 6x per week trainen en moet je wel een erg groot herstelvermogen (en een hoop tijd) hebben wil je daarnaast nog voor een triathlon trainen. Van roeien ga je niet hard zwemmen of lopen. Sommige verenigingen laten hun wedstrijdroeiers ook hardlopen, omdat dit een efficiënte manier is om je hart/long machine te trainen en alleen maar roeitrainingen is wat eentonig.

Dankzij je schaatsverleden zal je wel een aardig wattage kunnen trappen op de ergometer, dus misschien is wedstrijdroeien wel wat voor jou. Hoe lang ben je en hoeveel weeg je?

Ik heb zelf in 2007/2008 in een Lichte acht geroeid en ook nog een tijdje in een 4+. Om verschillende redenen ben ik na mijn eerste jaar gestopt en rustig begonnen met triathlon. Bij mijn triathlon vereniging zie je ook redelijk wat oud-wedstrijdroeiers die ook na hun studie tijd een sportieve uitdaging zoeken. En de meeste oud wedstrijdroeiers fietsen best hard wink

4

Re: Exschaatser, zoekend naar...

Welkom Jesper,

Als ik me niet vergis zit er in Delft een studenten-triathlon vereniging. Naam weet ik uiteraard niet meer, maar ze hadden blauwe pakkies:) In Rotterdam wordt er ook een studentenvereniging opgezet weet ik. Succes!

5

Re: Exschaatser, zoekend naar...

Bedankt voor de leuke en hulpzame berichten! Triathlon lijkt me inderdaad heel anders dan schaatsen. Een mooie ontdekking dat http://www.dsz-wave.nl/triatlon/ bestaat. Het zal helaas niet te combineren zijn fanatiek roeien en triathlonnen en daarbij ook nog wat schaatswedstrijden per jaar.
Echter weet ik mijn keuze in het eerste opzicht al gemaakt en dat is om eerst roeien te proberen, wegens meer medesporters. Alleen zit een rugblessure tegen en ben ik te zwaar voor lichte roeier en als nog erg licht gebouwd voor de zware klasse. Ik ben 1m93 en 79kg. Voor triatlon is deze bouw ideaal. Het dilemma komt neer op:
Als ik ga roeien, zal ik uiteindelijk te zwaar kunnen worden voor goed triathlonnen na die tijd.

Als ik nu nog volop aan triathlon begin heb ik meer kans op echt een hoog niveau ooit te halen. Nadeel: echt een solosport, saai tijdens studenten tijd, waar je juist ook op sociaal gebied fijn is om te ontwikkelen.

Zal toch zelf de keuze moeten maken komende tijd. Als mijn rug op tijd hersteld is, begin ik met roeien. En zie dan hoe ik dat vind. 1/2 jaar roeien zal niet veel verkeerd kunnen doen. De Beach Challenge Kijkduin ga ik komen jaar wel zeker meedoen! Wie nog meer?  big_smile

En @Bleek wat is uw mening over mijn gewicht en lengte voor het wedstrijdroeien?

6

Re: Exschaatser, zoekend naar...

ik krijg helemaal niet de indruk dat triathlon een individuele sport is. Tuurlijk, in de wedstrijd strijd je vooral met jezelf. Maar trainingen en rondom wedstrijden vind ik het altijd erg gezellig en sociaal. En je bent niet altijd met hetzelfde groepje. Je kan met iedereen een keer een stuk gaan fietsen bijv.
Maar goed, dat ben ik...

7

Re: Exschaatser, zoekend naar...

Jesper schreef:

Als ik nu nog volop aan triathlon begin heb ik meer kans op echt een hoog niveau ooit te halen. Nadeel: echt een solosport, saai tijdens studenten tijd, waar je juist ook op sociaal gebied fijn is om te ontwikkelen.

Als je bij een studenten wielren vereniging ofzo gaat, dan zal je echt niet 100% alleen trainen. Baantraining meedoen bij een atletiek vereniging, en het zwemmen kan ook weer bij een vereniging...

Zal toch zelf de keuze moeten maken komende tijd. Als mijn rug op tijd hersteld is, begin ik met roeien. En zie dan hoe ik dat vind. 1/2 jaar roeien zal niet veel verkeerd kunnen doen.

En @Bleek wat is uw mening over mijn gewicht en lengte voor het wedstrijdroeien?

1/2 jaar roeien? Wedstrijdroeien is een jaar (sept t/m juli) hoor wink

Ik gok dat je ivm je lengte niet naar de 72.5 kg kan (tenzij je wat vetjes over hebt, ik ken wel jongens die met hun 1.91 Licht hebben geroeid), dus dat is zwaar idd. Met de nodige krachttraining en een hoop eten kan je wel kilo's aankomen, al ligt dat ook aan je lichaamsbouw. Maargoed, doe eerst maar eens een ergo testje bij Proteus of Laga smile

8

Re: Exschaatser, zoekend naar...

in Delft zit Wave, een studenten zwem vereniging met een triathlon afdeling.
kan ook erg gezellig zijn

9

Re: Exschaatser, zoekend naar...

ik bedoelde met 1/2, één of 2 jaar roeien.  Het zal allebei een gezellige vereniging op zich zijn, triathlon of roeien. Eerst wat meetrainen en wat geduld erbij, dan zal mijn keuze wel goed komen. Bedankt allen!