1

Onderwerp: Triathlon uitdaging

Hallo

Ik heb een nieuwe uitdaging gevonden en het zal triathlon worden.
Fietsen doe ik al enkele jaren, lopen is ook geen probleem alleen het zwemmen zal moeilijker worden.

Ik ben nu enige tijd (maand) bezig met 1-2 keer per week te gaan zwemmen.
Crawl vind ik persoonlijk heel moeilijk om mijn ademhaling onder controle te houden Langer als 200m hou ik het niet vol.
Schoolslag gaat vlot en ik zwem 1 km in een goei 20 minuten.
Is dit een goede tijd?

Ik twijfel om mijn schoolslag verder uit te bouwen of mij toch op het crawl te storten.

Wordt er veel schoolslag gezwommen in de 1/4 triahtlon?
Is het aan te raden? Kan mss sneller en minder vermoeid uit het water komen als met crawl.

Groetjes

2

Re: Triathlon uitdaging

Hallo Nico,

Ik ben hier ook pas sinds kort lid, maar welkom  smile

Volgens mij is 20 min over 1 km geen slechte tijd (iig niet met schoolslag)

Maar naar mijn weten zijn er vrijwel geen triatleten die schoolslag zwemmen.
Wat ik mij van de trainingen herinner werd er ook vrijwel nooit op schoolslag getraind (hooguit voor de afwisseling).

Ik zou dus zeker wel gaan oefenen op borstcrawl, daar moet je minuten tijdwinst mee kunnen boeken! Als je eenmaal de slag te pakken hebt, ga je vanzelf..

Succes!

3

Re: Triathlon uitdaging

Ha Nico,

Ik ben ook nog maar sinds gisteren te vinden op dit forum en deel je borstcrawl uitdaging. Ik ben bij een zwembad gaan zwemmen waar ze speciale borstcrawl training hebben met twee strenge badjuffen die aanwijzingen geven voor je techniek. In het begin kon ik idd nog geen 15 meter crawlen zonder proesten(onder water adem proberen te halen lukt niet) en nu kan ik al op mn gemakje een paar baantjes peddelen. Er zijn nog voldoende verbeterpunten om aan te pakken voor mn eerste triathlon maar dat gaat vast goedkomen.

mijn tip van en voor een beginner: ga ergens zwemmen in clubverband of een zwembad met strenge badjuffen die kunnen helpen met je zwemtechniek.

Maarten

4

Re: Triathlon uitdaging

Welkom op dit topic,

Om even op het "zwemprobleem"in te gaan.

In de 1/4 triathlon zie je zelden nog een schoolslagzwemmer.

De vrijeslag gaat een stuk sneller en de belasting voor je benen is een stuk minder. Als je de techniek goed beheerst kom je dan ook een stuk minder vermoeid uit het water en dat betaald zich uit in het fietsen en lopen.

Al een behoorlijk lange tijd in de triathlonwereld bezig, maar ook ik heb de techniektraining dit jaar weer opgepakt. Ja met twee strenge badjuffen. Na 4 sessies kan ik zeggen dat er zeker vooruitgang is, geen verkeerde investering. lol

succes

5

Re: Triathlon uitdaging

Hey

Bedankt voor de antwoorden.
Dat er nog zelden een schoolslagzwemmen is had ik wel verwacht maar vormt voor mij geen probleem.
Wat is mij het meeste afvraag (heb al verschillende meningen gehad) is of ik op mijn tijd van nu het meeste vooruitgang nog kan boeken.

Verder schoolslag zwemmen tot er een paar minuten afgaan.
Crawel zwemmen, maar dit zou wel betekenen dat ik bijna vanaf 0 zou moeten beginnen.
Geraak ik dan nog aan mijn tijd van schoolslag?

6

Re: Triathlon uitdaging

Hallo Nico,

Focus je niet teveel op je kilometertijd met schoolslag. Bij schoolslag komt de voorwaartse stuwing met name uit je benen, die dus al flink vermoeid zijn voor het fietsen en lopen. Bij borstcrawl komt zeker 90% (bij triathlons in elk geval) uit je armen (in mijn geval 100% overigens). Dus zelfs als je langzamer bent met borstcrawl ten opzichte van schoolslag bij je eerste triathlon dan nog verwacht ik dat je overall tijd sneller zal zijn, simpelweg omdat je harder kan fietsen en lopen.

Daarnaast zal je uiteindelijk met borstcrawl ook veel sneller kunnen worden dan met schoolslag, maar daar gaat wel wat tijd overheen. Tenslotte is schoolslag een vrij 'asociale' slag bij triathlons (tenzij je helemaal alleen achteraan zwemt). Je neemt veel ruimte in beslag en zal mensen achter je trappen met je beenslag. Het wordt in elk geval niet gewaardeerd.

7

Re: Triathlon uitdaging

Als je de moeite niet wilt nemen om borstcrawl te leren raad ik je aan om lekker alleen te blijven fietsen en lopen.

8

Re: Triathlon uitdaging

Hallo Duif,

Ik heb nooit gezegd dat ik geen borstcrawl wil leren.
Het enige wat ik me afvroeg is of dit met op relatief korte termijn veel zal bijbrengen (minder vermoeidheid, techniek, tijd)
Ik ben 32, een toptriatleet zal ik nooit worden maar voor de variatie wil ik aan een triathonwedstrijd meedoen. Afhankelijk daarvan kan ik nog beslissen of ik er mee wil doorgaan of niet.

Ik vrees alleen dat ik op 5-6 maanden tijd onvoldoende borstcrawl zal kunnen leren om dit 1.5km vol te houden en binnen een aanvaardbare tijd.

9

Re: Triathlon uitdaging

Nico0105 schreef:

Ik vrees alleen dat ik op 5-6 maanden tijd onvoldoende borstcrawl zal kunnen leren om dit 1.5km vol te houden en binnen een aanvaardbare tijd.

Tja, dat kan natuurlijk niemand met 100% voorspellen. Een kwart is trouwens slechts 1k zwemmen hè wink Maargoed, je kan beter nu beginnen dan begin 2013. En je zoekt een uitdaging meen ik uit de topictitel af te leiden.

Borstcrawl leren kost tijd. 3x per week zwemmen vind ik toch wel een minimum om een nieuwe slag te leren. Want je zal moeten herhalen, herhalen en herhalen. Een deel vd trainingen onder begeleiding van een coach, die kan je mooi de basics bijbrengen en fouten corrigeren. Borstcrawl is geen hele lastige slag, échte schoolslag is technisch een stuk moeilijker. En zoals al eerder gezegd, schoolslag is voornamelijk vanuit je benen en crawl vanuit je armen wat de keuze voor een triathlon makkelijker maakt.

10

Re: Triathlon uitdaging

Zwemmen doe ik ondertussen 2x week en ik laat me soms begeleiden door een ervaren zwemmer. De progressie is merkbaar (van 0 begonnen) maar er moet nog hard gewerkt worden.
Lopen onderhoud ik ondertussen op de Tacx en lopen was ik aan het opdrijven tot ik vorig week uitviel met een "lopersknie". Heb me nog verder geforceerd zodanig dat ik nu 2-3 weken niet mag lopen en ook een weekje volledige rust moet inlassen, jammer...