1

Onderwerp: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Ik ben benieuwd op welke leeftijd jullie zijn begonnen met triathlon? Of op latere leeftijd begonnen, maar al een deftige sportgeschiedenis ervoor

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (16-12-12 18:39:01)

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Op mijn 43e in 2010 begonnen met de triathlon sport.
Het doel was in januari 2010 om mee te doen aan de (1/4) triathlon van Texel in juli 2010.
Het finishen was zo een gaaf gevoel, dat ik vanaf september 2010 serieuzer ben gaan trainen.

History:
Van mijn 7e tot 30e gevoetbald.
Op mijn 40e begonnen met waterpolo (door zoon die is gaan waterpoloen)

3

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

9 - 21 Voetbal
21 - 35 Hardlopen
35 - 48 Mountainbiken en wandelen
48 - 49 Hardlopen en Fietsen
49 - nu (50) Zwemmen en Triathlon
Dit jaar 4x een 1/8e triathlon gedaan. De eerste in Westervoort was geweldig genieten, Hengelo (G) daarna ging een stuk beter en Vroomshoop was mijn topper. Zwolle, als laatste, ging wat minder. Ik had 4 dagen ervoor nog een 10 km hardgelopen. Moet ik maar niet meer doen.

Mens sana in corpore sano.

4

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

9-18 waterpolo + beetje wedstrijdzwemmen
20-21 wedstrijdroeien
22-25 triathlon

Via het roeien in aanraking gekomen met de wielrensport. Aangezien ik al enigszins kon zwemmen maar eens loopschoenen aangeschaft en begonnen met hardlopen. Inmiddels +/- 28 triathlons verder, met als langste afstand een kwart (en tot nu toe is die kwart eenmalig smile ).

5

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Bleek schreef:

9-18 waterpolo + beetje wedstrijdzwemmen
20-21 wedstrijdroeien
22-25 triathlon

Via het roeien in aanraking gekomen met de wielrensport. Aangezien ik al enigszins kon zwemmen maar eens loopschoenen aangeschaft en begonnen met hardlopen. Inmiddels +/- 28 triathlons verder, met als langste afstand een kwart (en tot nu toe is die kwart eenmalig smile ).

doe je enkel 1/8 dan? en ambities om 1/2 of IM ?

6

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

8-12: (diploma) zwemmen
0-18: Nooit goede astma medicijnen gehad (...)
18-26: Schaatsen
25-26: Triathlon
Ik ben via de wintertriathlon in de triathlon beland, bevalt beiden prima. Afgelopen seizoen 1/8 gedaan, komend seizoen een keer een kwart proberen.

7

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Judo van 12 tot 14.
Schaatsen van 16 tot 22.
Jaren niks, en toen ik 38 was geschrokken omdat ik inmiddels ruim 80 kilo zwaar was. Rustig begonnen met hardlopen, in datzelfde jaar mijn tweede halve marathon gelopen. na een paar jaar m'n oude racefiets (die ik nog uit m'n schaatstijd had) opgeknapt en weer begonnen met fietsen. Nog een paar jaar later liep ik stuk op het alleen trainen en ontdekte ik dat er in Eindhoven ook een triathlonclub zit. Lid geworden, eerste zwemtraining was na 300 meter over omdat ik ongeveer het gevoel had dat ik dood ging. Dat is inmiddels wat verbeterd, dit jaar voor de tweede keer Almere gedaan, bijna een half uur sneller dan in 2010. En nu sinds ongeveer 2 maanden aan het trainen met online begeleiding van Marcel Gierman. Dat bevalt tot nu toe prima.

8

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:

doe je enkel 1/8 dan? en ambities om 1/2 of IM ?

Yup, alleen 'heel' kort. Ik wil eerst aan mijn snelheid werken en dan pas langer. Of ik ga nooit langer, wie weet smile Ook zie ik het niet zitten om een heel seizoen op die ene dag af te stemmen. Een 1/8e of sprint kan je bijna elke week doen, dus ben je een keertje ziek of wat dan ook, dan kan je simpelweg de week daarop aan de bak. Ook is een korte afstand meer een wedstrijd dan een lange (zeker op mijn niveau). De indruk die ik vaak krijg, dat een 1/8e en sprint als een beginnersafstand gezien worden, is wat mij betreft onterecht.

9

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

0-18 hardlopen/atletiek
16-18 triathlon
18-28 zaalvoetbal, veldvoetbal en hardlopen
28-31 wielrennen
31-36 triathlon

10

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

0-25 helemaal niets
26-30 motorracen --> geëindigd met een gebroken bovenbeen
30-33 hardlopen, marathons
33-37 fietsen/wielrennen/cyclo's
38-bijna 40 triathlons

Ik ben gaan hardlopen omdat me gezegd werd dat ik wellicht nooit meer normaal zou kunnen lopen na het breken van mijn femur. Aangezien ik ooit nog een keer een marathon wilde lopen ben ik dat gaan doen. Terugkijkend erg jammer dat ik niet veel eerder aan duursporten ben gaan doen. Wel blij dat ik het nu doe.

11

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Van 8 - 32 jaar wedstrijden gezwommen en waterpolo gespeeld en op zeer recreatief nivo getennist. Na mijn 32e een carrière move gemaakt richting muziek, maar wel altijd wat blijven schaatsen/skeeleren en een beetje zwemmen.
Sinds mijn 40e gestart met de triathlonsport. Hoewel ik wel redelijk kon zwemmen, wat de stap niet zo groot maakte, is het zwemmen in buitenwater met een wetsuit toch wel iets anders dan de 100 meter vrije slag destijds...
Dit wordt nu mijn zesde seizoen.

12

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Bleek schreef:

De indruk die ik vaak krijg, dat een 1/8e en sprint als een beginnersafstand gezien worden, is wat mij betreft onterecht.

Daar ben ik het mee eens. Een achtste is ook zwaar, mits goed uitgevoerd smile
Goed, bij een halve ben je meer bezig met voeding, maar bij een achtste zijn de wissels/overgang verteren weer belangrijker.
Daarnaast is een achtste alsnog ongeveer een uur sporten, dus kort is het ook zeker niet.

Voor hardlopen geldt natuurlijk hetzelfde. Een 5 kilometer klinkt niet zo indrukwekkend als een halve marathon. Maar ik vind een 5km toch wel erg onprettig om te lopen en is lastiger om goed in te delen.

Net als jij vind ik het belangrijk om binnen mijn kunnen goed te presteren. Ik bouw ook rustig op naar een hele triatlon. In jaar 1 had ik dat ook wel kunnen doen, maar alleen mee doen om te finishen in een ondermaatse tijd. Dan heb ik niet het gevoel om optimaal te presteren. Een langzame opbouw vanuit de korte afstand levert denk ik meer op.

13 Laatst bewerkt door Rose69 (17-12-12 14:43:54)

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Ben dit jaar op mijn 43e begonnen met (korte) triathlon (1/8e en 1/4e)

Sportachtergrond:

06 - 12 Zwemmen: Reddingsbrigade
12 - 18 Tennis
19 - 21 Voetbal

Door blessures maar drummen als hobby genomen en helemaal met sporten gestopt - rock&roll tijd

34 - nu Wielrennen: Toertochten
42 - 43 Wielrennen: Tijdritten
43 - nu Triathlon

Achteraf ben ik wel benieuwd hoe ver ik met mezelf zou zijn gekomen als ik na mijn 21e in het triathlon zou zijn gerold via een club waar ik de basis voor de 3 disciplines zou hebben ontwikkeld.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

14

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Dus als ik het bekijk, valt 22 jaar om ermee te starten nog zeer goed mee smile

15

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:

Dus als ik het bekijk, valt 22 jaar om ermee te starten nog zeer goed mee smile

Dat hangt er maar helemaal vanaf waar je op je 40e mee gaat beginnen. Vraag het dan nog maar eens.

16

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Maca944 schreef:
Brecht schreef:

Dus als ik het bekijk, valt 22 jaar om ermee te starten nog zeer goed mee smile

Dat hangt er maar helemaal vanaf waar je op je 40e mee gaat beginnen. Vraag het dan nog maar eens.

Hoe bedoel je?

17

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:
Maca944 schreef:
Brecht schreef:

Dus als ik het bekijk, valt 22 jaar om ermee te starten nog zeer goed mee smile

Dat hangt er maar helemaal vanaf waar je op je 40e mee gaat beginnen. Vraag het dan nog maar eens.

Hoe bedoel je?

Just kidding, 22 is een prima leeftijd om met triathlons te starten. De vraag is wat je over een jaar of 20 aan sport/hobby/bezigheden etc doet. Ik had op mijn 22e absoluut niet voorzien dat ik op mijn 39e een hele triathlon zou doen, dat bedoel ik er een beetje mee te zeggen (en achteraf zou ik best wel graag iets eerder met duursporten zijn begonnen).

18 Laatst bewerkt door Rose69 (17-12-12 16:01:47)

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Maca944 schreef:
Brecht schreef:
Maca944 schreef:

Dat hangt er maar helemaal vanaf waar je op je 40e mee gaat beginnen. Vraag het dan nog maar eens.

Hoe bedoel je?

Just kidding, 22 is een prima leeftijd om met triathlons te starten. De vraag is wat je over een jaar of 20 aan sport/hobby/bezigheden etc doet. Ik had op mijn 22e absoluut niet voorzien dat ik op mijn 39e een hele triathlon zou doen, dat bedoel ik er een beetje mee te zeggen (en achteraf zou ik best wel graag iets eerder met duursporten zijn begonnen).

+1, veel vroeger moet je er volgens de boeken ook niet aan beginnen dan 18 jaar. Met wat je nu weet als 40-er, blijkt uiteindelijk dat de duursport maar ook het alles zelf doen met jezelf heel erg bij mij past. Maar leuke is met de triathlon dat je gewoon je 2e jeugd kan gaan beleven. Ik ben nog nooit zo sportief en goed geweest op alle disciplines.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

19

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Het motiveert wel dat het een sport is voor op latere leeftijd, dat je ooit (dromen mag altijd  smile ) kan meedoen voor een overwinning op een 1/4 of meer als je maar aan u 22ste eraan begint. Dat niet enkel de winnaars toppers zijn die begonnen zijn op 16 ?

20

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Bleek schreef:
Brecht schreef:

doe je enkel 1/8 dan? en ambities om 1/2 of IM ?

De indruk die ik vaak krijg, dat een 1/8e en sprint als een beginnersafstand gezien worden, is wat mij betreft onterecht.

Ik ken dat gevoel wel van het hardlopen. Ik ben ooit begonnen met het trainen voor een Marathon en vervolgens kwam ik erachter dat ik kortere afstanden gewoon leuker vind... het ging dus van 1 marathon naar 10 mijl/15km naar 10km naar 5km naar 3000m en zelfs 800m...

Het mooiste was wel een paar jaar nadat ik de marathon had gelopen in het startvak stond voor de 5km in Rotterdam.. een man die me bemoedigend toesprak met de tijdloze woorden.. "ach, als je even doortrained, dan lukt die 10km ook wel hoor"

Ik ben nog geen triatleet maar ik verwacht op mn 39e mn eerste 1/4 te doen. Afhankelijke van hoe dat bevalt zal ik idd eerder richting de 1/8 gaan dan de 1/2.. Ambitie voor een hele heb ik ook absoluut niet...

Ik loop sinds mn 28e zo'n beetje hard. met zo hier en daar een loopdipje (kindertjes zijn slecht voor de loopcariere:-)


Maarten

21

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:

Het motiveert wel dat het een sport is voor op latere leeftijd, dat je ooit (dromen mag altijd  smile ) kan meedoen voor een overwinning op een 1/4 of meer als je maar aan u 22ste eraan begint. Dat niet enkel de winnaars toppers zijn die begonnen zijn op 16 ?

Ik denk niet dathet heel belangrijk is hoe oud je bent als je begint.
Als je talent hebt voor duursport komt dat ook wel op latere leeftijd bovendrijven.

Je kan altijd de triatlonkalender afspeuren naar een zeer slecht bezette lokale 1/4 en daar je slag slaan.
smile

Of gewoon een fatsoenlijk evenement mee doen en voor jezelf een goede tijd neerzetten, ook al betekend dat dat je niet wint.

22

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

DeDuif schreef:
Brecht schreef:

Het motiveert wel dat het een sport is voor op latere leeftijd, dat je ooit (dromen mag altijd  smile ) kan meedoen voor een overwinning op een 1/4 of meer als je maar aan u 22ste eraan begint. Dat niet enkel de winnaars toppers zijn die begonnen zijn op 16 ?

Ik denk niet dathet heel belangrijk is hoe oud je bent als je begint.
Als je talent hebt voor duursport komt dat ook wel op latere leeftijd bovendrijven.

Je kan altijd de triatlonkalender afspeuren naar een zeer slecht bezette lokale 1/4 en daar je slag slaan.
smile

Of gewoon een fatsoenlijk evenement mee doen en voor jezelf een goede tijd neerzetten, ook al betekend dat dat je niet wint.

Mij gaat het niet om winnen se, maar het motiveert wel dat dit ooit zou kunnen (vb. nu beginnen met fietsen is te laat om een grote koers te winnen, snap je?). Ik zou al blij zijn als ik een 1/4 zou kunnen doen in 2u30  big_smile

23

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Soms komt een overwinning plots uit de lucht vallen..

Zo bleek ik 2 weken geleden een loopje over 17km te hebben gewonnen. En dat alleen maar omdat ik ergens de afslag voor de 22 km had gemist...(ik had me voor de 22 km. ingeschreven)  hmm
Volstrekt belachelijk dus, want met mijn gemiddelde kilometertijden zou ik ruim buiten de top 5 van de 22 km. zijn geëindigd.

Maar goed, het suikerbrood smaakte er niet minder om... wink

24

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

0-17 Windsurfen hoog nivo

17-38 helemaal niks (1 weekje wintersport per jaar)
38-40 Triatlon

25

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Tot mijn 8e meerdere sporten gedaan, van ballet, tot gymnastiek, tennis en hockey. Hockey ongeveer 10 jaar volgehouden en gestopt toen ik begon met studeren. Maar altijd naast de reguliere trainingen ook andere sporten gedaan zoals mountainbiken, hardlopen en skeeleren, allemaal gewoon voor de fun. Verder heb nog een paar jaar gefitnesst.

Toen ik 15 was mijn 1e triathlon gedaan, in 2 jaar tijd 4 wedstrijden. Toen een paar jaar niet totdat ik in 2010 gewoon weer een keer ingeschreven had voor de Triathlon Holten. Tot nu toe 1/8e, sprint, 1/4e en OD's gedaan. Komend jaar staat mijn eerste 1/2e gepland.. smile Oja, ondanks dat ik triathlon doe blijf ik een duizendpoot die niet kan kiezen. Deze winter ook maar schaatstraining erbij.. smile