26

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

3-4jaar zwemles a en b
4-9 gym/turnen
6-19 diplomazwemmen
9-19 Wedstrijdzwemmen
16-heden (29) triathlon

27

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Wel een voordeel, denk ik, dat er veel hier al wedstrijdzwemmen of een watersport hebben gedaan?

28

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:

Wel een voordeel, denk ik, dat er veel hier al wedstrijdzwemmen of een watersport hebben gedaan?

Dat is wel een groot voordeel ja.
Je ziet vaak dat de echt goede zwemmers toch een zwemachtergrond hebben.

Als je aan wedstrijdzwemmen doet train je toch vaak al wel minstens 3x per week als kind zijnde, en dat zijn ook wel echt serieuze trainingen.
Veel triatleten hebben nou eenmaal niet de tijd om vaak te zwemmen en zien zwemmen meer als een sport erbij, omdat de tijdwinst ook relatief weinig is.
Meeste trainingstijd gaat toch naar het fietsen/lopen.
Deze benadering verklaart ook wel de erg langzame zwemtijden in de triatlonsport.

29

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

DeDuif schreef:
Brecht schreef:

Wel een voordeel, denk ik, dat er veel hier al wedstrijdzwemmen of een watersport hebben gedaan?

Dat is wel een groot voordeel ja.
Je ziet vaak dat de echt goede zwemmers toch een zwemachtergrond hebben.

Als je aan wedstrijdzwemmen doet train je toch vaak al wel minstens 3x per week als kind zijnde, en dat zijn ook wel echt serieuze trainingen.
Veel triatleten hebben nou eenmaal niet de tijd om vaak te zwemmen en zien zwemmen meer als een sport erbij, omdat de tijdwinst ook relatief weinig is.
Meeste trainingstijd gaat toch naar het fietsen/lopen.
Deze benadering verklaart ook wel de erg langzame zwemtijden in de triatlonsport.

Als je al goeie zwemmer 5 minuten tijdwinst pakt in zwemmen, dan gaan ze dat in fietsen/lopen toch niet zo rap toekrijgen?
Ikzelf zou graag beginnen crawl zwemmen (zwom altijd schoolslag, maar ik denk dat crawl veel efficiënter is en ook meer aangeraden is?), zal dus enige moeite en tijd vragen denk ik.

30

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:
DeDuif schreef:
Brecht schreef:

Wel een voordeel, denk ik, dat er veel hier al wedstrijdzwemmen of een watersport hebben gedaan?

Dat is wel een groot voordeel ja.
Je ziet vaak dat de echt goede zwemmers toch een zwemachtergrond hebben.

Als je aan wedstrijdzwemmen doet train je toch vaak al wel minstens 3x per week als kind zijnde, en dat zijn ook wel echt serieuze trainingen.
Veel triatleten hebben nou eenmaal niet de tijd om vaak te zwemmen en zien zwemmen meer als een sport erbij, omdat de tijdwinst ook relatief weinig is.
Meeste trainingstijd gaat toch naar het fietsen/lopen.
Deze benadering verklaart ook wel de erg langzame zwemtijden in de triatlonsport.

Als je al goeie zwemmer 5 minuten tijdwinst pakt in zwemmen, dan gaan ze dat in fietsen/lopen toch niet zo rap toekrijgen?
Ikzelf zou graag beginnen crawl zwemmen (zwom altijd schoolslag, maar ik denk dat crawl veel efficiënter is en ook meer aangeraden is?), zal dus enige moeite en tijd vragen denk ik.

Ja 5 minuten is lastig dicht te rijden. Maar ga maar eens 5 minuten tijdwinst pakken op het zwemonderdeel.
Als je enigzins kan zwemmen (laten we zeggen 15min de km) dan ga je je tijd nooit naar de 10minuten krijgen.
Die tijdwinst staat vaak niet tov de inspanning die er nodig is om dit te bereiken. Stel je wilt naar de 12minuten de km dan kun je bijvoorbeeld 2x meer gaan trainen per week. Dit gaat dan echter wel ten koste van andere trainingen.
Je bent dan vaak beter af om meer te lopen/fietsen omdat je daar absoluut gezien meer minuten tijdwinst kunt pakken, simpelweg omdat de onderdelen langer zijn.

En crawl is snel te leren hoor. Ik kon zelf nog geen baantje crawl zwemmen toen ik begon. Binnen 5 maanden kon ik toch al aardig meekomen in triatlons. Maar je moet er wel wat voor doen, regelmatig trainen en liefst een coach die jouw zwemtechniek corrigeert. Want het jezelf goed leren is erg lastig.

31

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

DeDuif schreef:
Brecht schreef:
DeDuif schreef:

Dat is wel een groot voordeel ja.
Je ziet vaak dat de echt goede zwemmers toch een zwemachtergrond hebben.

Als je aan wedstrijdzwemmen doet train je toch vaak al wel minstens 3x per week als kind zijnde, en dat zijn ook wel echt serieuze trainingen.
Veel triatleten hebben nou eenmaal niet de tijd om vaak te zwemmen en zien zwemmen meer als een sport erbij, omdat de tijdwinst ook relatief weinig is.
Meeste trainingstijd gaat toch naar het fietsen/lopen.
Deze benadering verklaart ook wel de erg langzame zwemtijden in de triatlonsport.

Als je al goeie zwemmer 5 minuten tijdwinst pakt in zwemmen, dan gaan ze dat in fietsen/lopen toch niet zo rap toekrijgen?
Ikzelf zou graag beginnen crawl zwemmen (zwom altijd schoolslag, maar ik denk dat crawl veel efficiënter is en ook meer aangeraden is?), zal dus enige moeite en tijd vragen denk ik.

Ja 5 minuten is lastig dicht te rijden. Maar ga maar eens 5 minuten tijdwinst pakken op het zwemonderdeel.
Als je enigzins kan zwemmen (laten we zeggen 15min de km) dan ga je je tijd nooit naar de 10minuten krijgen.
Die tijdwinst staat vaak niet tov de inspanning die er nodig is om dit te bereiken. Stel je wilt naar de 12minuten de km dan kun je bijvoorbeeld 2x meer gaan trainen per week. Dit gaat dan echter wel ten koste van andere trainingen.
Je bent dan vaak beter af om meer te lopen/fietsen omdat je daar absoluut gezien meer minuten tijdwinst kunt pakken, simpelweg omdat de onderdelen langer zijn.

En crawl is snel te leren hoor. Ik kon zelf nog geen baantje crawl zwemmen toen ik begon. Binnen 5 maanden kon ik toch al aardig meekomen in triatlons. Maar je moet er wel wat voor doen, regelmatig trainen en liefst een coach die jouw zwemtechniek corrigeert. Want het jezelf goed leren is erg lastig.

Ok, bedankt  wink

32

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

5min tijds winst valt wel mee hoor ligt er aan hoe hard je kan fietsen. Ik kwam met de 1/2 triathlon van Almere 8 min eerder uit het water dan iemand anders van de vereniging. en hij had me aan het einde van de eerste ronde van 45 km fietsen al te pakken. Ik reed de eerste ronde gem 33km/u wat voor mij doen hard is uit eindelijk het fietsen met 31 gem gedaan als degene die langzamer zwemt 39 gem rijd dan kan ik nog zo hard zwemmen maar leg ik het toch af. Op de langere afstanden dan. in een kwart of OD weet ik het niet.

33

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

denniss schreef:

5min tijds winst valt wel mee hoor ligt er aan hoe hard je kan fietsen. Ik kwam met de 1/2 triathlon van Almere 8 min eerder uit het water dan iemand anders van de vereniging. en hij had me aan het einde van de eerste ronde van 45 km fietsen al te pakken. Ik reed de eerste ronde gem 33km/u wat voor mij doen hard is uit eindelijk het fietsen met 31 gem gedaan als degene die langzamer zwemt 39 gem rijd dan kan ik nog zo hard zwemmen maar leg ik het toch af. Op de langere afstanden dan. in een kwart of OD weet ik het niet.

Dus is het veel verstandiger om te zorgen dat je een goeie zwemtijd hebt en die dan gewoon te onderhouden? En veel meer investeren in fietsen/lopen?

34

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Brecht schreef:

Dus is het veel verstandiger om te zorgen dat je een goeie zwemtijd hebt en die dan gewoon te onderhouden? En veel meer investeren in fietsen/lopen?

Dat is wel hoe ik het aanpak.. Zwemmen wil ik wel verbeteren maar niet alles op alles want daar valt voor mij relatief weinig te winnen. Voor mij zit de winst vooral bij het lopen dus ga ik daar vooral op focussen.. Misschien een idee om eens te kijken wat jouw tijden zijn ten opzichte van atleten in jouw categorie bij een gemiddelde triathlon wedstrijd in de buurt. Dan zie je wel ongeveer welke onderdelen je beter of minder goed bent dan andere atleten in jouw categorie en waar je je op zou kunnen focussen..

35

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Lieke schreef:
Brecht schreef:

Dus is het veel verstandiger om te zorgen dat je een goeie zwemtijd hebt en die dan gewoon te onderhouden? En veel meer investeren in fietsen/lopen?

Dat is wel hoe ik het aanpak.. Zwemmen wil ik wel verbeteren maar niet alles op alles want daar valt voor mij relatief weinig te winnen. Voor mij zit de winst vooral bij het lopen dus ga ik daar vooral op focussen.. Misschien een idee om eens te kijken wat jouw tijden zijn ten opzichte van atleten in jouw categorie bij een gemiddelde triathlon wedstrijd in de buurt. Dan zie je wel ongeveer welke onderdelen je beter of minder goed bent dan andere atleten in jouw categorie en waar je je op zou kunnen focussen..

Heb nog geen wedstrijd gedaan, maar dat zou logisch het zwemmen/lopen moeten zijn, fietsen moet ook beter, maar daar kan ik al redelijk mee (gewend om 50 km te mountainbiken/koersfiets te rijden).

Maar ik mag nog niets vergelijken, want moet in alle3 nog beteren wink

36

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

DeDuif schreef:

Daar ben ik het mee eens. Een achtste is ook zwaar, mits goed uitgevoerd smile
Goed, bij een halve ben je meer bezig met voeding, maar bij een achtste zijn de wissels/overgang verteren weer belangrijker.
Daarnaast is een achtste alsnog ongeveer een uur sporten, dus kort is het ook zeker niet.

Voor hardlopen geldt natuurlijk hetzelfde. Een 5 kilometer klinkt niet zo indrukwekkend als een halve marathon. Maar ik vind een 5km toch wel erg onprettig om te lopen en is lastiger om goed in te delen.

Net als jij vind ik het belangrijk om binnen mijn kunnen goed te presteren. Ik bouw ook rustig op naar een hele triatlon. In jaar 1 had ik dat ook wel kunnen doen, maar alleen mee doen om te finishen in een ondermaatse tijd. Dan heb ik niet het gevoel om optimaal te presteren. Een langzame opbouw vanuit de korte afstand levert denk ik meer op.

Ah, mooi dat ik niet de enige ben met deze aanpak smile

37

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

9 - 23 : zwemmen
11 - 16 : voetbal (gestopt om te focussen op het zwemmen)
14 - 31 : waterpolo
31 - 42 : dolce far niente, tot de weegschaal piekt op 86 kg
42 - nu : lopen, start 2 run begonnen en na 6 maand de halve marathon van Eindhoven gedaan.
Daarna nog een paar 10K en 10miles gedaan en ook plaatselijke stratenlopen.
Vakantie 2012 : hotel met Olympisch zwembad.  Daar het idee opgevat om mij maar eens aan een triathlon te wagen.  Tweedehands racefiets gekocht.
44 - ... : op 19/05 eerste kwart-triathlon
De tweede staat ook al gepland, de Antwerp Triathlon op 23/06/2013.

38

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Op mijn 46e (!) eerste winter trio kwarttriathlon, als fietser. Ik heb van mijn 6e tot mijn 40e alleen maar gevoetbald, nadien veel gezwommen omdat dit de enige sport is die ik samen met mijn vrouw kon doen, een uurtje per week, toen mezelf de vrije slag een beetje aangeleerd. Wel fietste ik altijd op mijn racefiets in de zomer, maar dat stelde niet zo veel voor. Af en toe een rondje lopen, meer om te voorkomen dat ik een dikke pens zou krijgen. In de winter een uurtje schaatsen per week met wat maten, meer voor het biertje na afloop dan voor de sport zelf.
Op mijn 48e mijn eerste OD in Utrecht volbracht.

39

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Vorig jaar had ik mijn 25 jarig "deelname-jubileum" :-)

40 Laatst bewerkt door Unclesam (08-05-13 13:30:27)

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

petitmas schreef:

Vorig jaar had ik mijn 25 jarig "deelname-jubileum" :-)

Een ouderdomsdeken en ervaringsdeskundige  wink

41

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Ouderdomsdeken?
Ervaringsdeskundige.....JA  tongue

42

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

petitmas schreef:

Ouderdomsdeken?
Ervaringsdeskundige.....JA  tongue

Als je al 25 jaar actief bezig ben, veronderstel ik dat je mss wel de ouderdomsdeken hier kan zijn.   wink

43

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

haha......denk het nie :-) Paul is zeker een week ouder dan ik  cool

44

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Op mijn tiende gaan schaatsen.
Op mijn 24e gestopt met schaatsen en heel lang niet veel meer an sport gedaan dan wat lopen of fietsen. Maar zonder regelmaat of wat dan ook.
Op 32e weer iets meer gaan fietsen.

September 2011 (36 jaar) uitdaging aangenomen om een triathlon te gaan doen. Dat werd dus fanatiek trainen. In maart 2012 m'n eerste wintertriathlon gedaan (Groningen en ook Enschede).
De zomer van 2012 twee zomertriathlons gedaan (Braamt en Apeldoorn). Sindsdien helemaal verknocht aan de triathlonsport. Doe tussendoor de nodige loopjes (10km meestal).
Het enige wat lastig is inmijn geval is het combineren van sport, gezin, werk. Ik ben werkzaam in de horeca, en werk van 11 tot 20:30 (excl reistijd van 30 min enkele reis). Dus dat is soms best lastig om trainingsmaatjes te vinden, of openingstijden van sportcentra te laten matchen met mijn rooster.


Dus wat me eigenlijk veel meer interesseert dan wanneer iemand begon met de sport is hoe iemand het nu combineert.

Dus ik zou graag de vragen als volgt stellen:
-leeftijd
-leefsituatie (alleen, samenwonend, gehuwd, kinderen)
-werk, -tijden
-wanneer kan je dan trainen

??

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

45

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

Dit is ook wel afhankelijk welke ambities je nastreeft natuurlijk. Er zijn er die een 5 tal u per week trainen en ik denk toch wel dat dit niet echt voor problemen kan zorgen en dan heb je ook van die freaks (brr) die 15u of meer trainen en dan zal het wel wat lastiger worden. Ikzelf heb dit jaar beslist een dag minder te gaan werken zodat ik wat meer reserve heb van tijd roll

46

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

33 jaar (pas begonnen met triathlon)
Gehuwd met 2 (binnekort 3 kinderen)
Zwemmen -> tijdens middagpauze op het werk
Lopen -> 1à2 's avonds in de week
Fietsen-> 1x in de week (kort), 1x weekend (lang)

47

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

6-12 Voetbal
12-16 Buiten beetje sporten, niks serieus
16-18 hoofdklasse Basketbal
18-20 beetje fitness met korting via werk big_smile
20-nu Wielrennen.
22-nu (ben 22..) triathlon en hardlopen en wielrennen.

22juni 1e 1/8

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

48

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

6-12 naschools turnen (niet echt zwaar) en heel vaak op het pleintje voetballen na school
12-23 niets, kilo's zijn er dan ook bijgekomen
23-24 zachtjes aan beginnen lopen en gestart met wielrennen
24-nu (nu bijna 25) triatlon, lopen, wielrennen

Ik moet nog m'n eerste wedstrijd lopen: kwarttriatlon van Brugge op 22 juni.

49 Laatst bewerkt door MxWldm (06-06-13 18:41:20)

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

7-14 tennis
7-16 voetbal, mee gestopt omdat ik de zaterdag vrij wou voor werk

Hierna een hele tijd niks, hier en daar wat rondjes lopen en trainen voor een 5/10km loop.

20 - .... trainen voor triatlon, heb er nog geen voldaan, maar wil eind deze zomer een sprint proberen.

Ik zit op school en werk 1 avond en de volle zaterdag (7-18).
Ik loop vaak van 7 tot 8 in de ochtend en fietsen doe ik op namiddagen om daarna te eten, zwemmen heb ik 1 of 2 avonden in de week voor bij Hellas. Daarnaast leent de zondag zich ook vaak voor een lange training op fiets of lopen.

50

Re: Welke leeftijd begonnen met triathlon?

@Roy w
32 jaar, getrouwd / full time baan 1 kind (4)
1-3x per week woonwerk (58k enkele reis) ga alleen s'middags ff eerder naar huis )
2x s morgens vanaf 06.30u zwemmen en 2 a 3x middagpauze 1u hardlopen

Maakt al 16-18 uur doordeweeks zonder dat vrouw / kind hier iets van merken en iedere avonds gewoon op tijd thuis zonder sport activiteiten

Weekenden, tsja dat licht aan periode van het jaar.....