1

Onderwerp: Nieuw avontuur

Hoi allemaal,

Ff voorstellen Djonn is mijn naam, kom uit het zuiden des lands en heb me voorgenomen dit jaar te gaan triathlonnen. Om een lang verhaal kort te houden, ik heb in mijn jeugd tot mijn 24 geatletiekt (sprint-middellang), na een aantal jaren niks doen vanaf mijn 31 gefietst, waaronder in 2010 en 2009 de Marmotte.  en wil dus nu ook nog gaan zwemmen, terwijl ik maar 1 zwemdiploma heb. Ik zwem sinds een maandje of 2 1 a 2 maal per week en het gaat steeds beter. Echter om een aantal kilometers in buitenwater bij te blijven heb ik hulp nodig, vandaar dat ik me bij jullie groep aansluit. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Zwemmen jullie bij een reguliere zwemvereniging? zoeken jullie mekaar op? De dichtsbijzijnde triathlonclub is 25km bij mij vandaan..zonder rijbewijs wordt dit lastig. In de zomertijd lijkt het me wel te doen. Verder spin ik 2 keer per week en zit thuis op de tacx. Lopen ben ik langzaam op aan het bouwen en gaat redelijk (na het spinnen half uurtje op de lopende band.

Verder hoop ik dit jaar 3 kwart triathlons te volbrengen. Hebben jullie enig idee geschikt zijn voor een beginner? Stein misschien ? Weert? Nuenen.

Ik heb nog 1001 vragen waar ik graag antwoord op wil....maar voorlopig was dit het.

O ja nog een vraagje..iemand van jullie ooit ziek geworden na een zwemtochtje op een kanaal...lijkt me toch niet gelijk het schoonste water. Hoor het graag van jullie.

Groetjes Djonn(gediplomeerd zwemmer)

2 Laatst bewerkt door Marnix (04-01-13 08:02:41)

Re: Nieuw avontuur

Hoi Djonn, welkom op dit forum. Leuk dat je ervoor hebt gekozen aan triathlon te gaan doen! Ik heb een aantal jaren bij een triathlonvereniging getraind en ben sinds kort verhuisd naar een provincie zonder club. Ik train momenteel alleen met schema's op afstand, maar je zou inderdaad kunnen overwegen je aan te sluiten bij reguliere (zwem-, hardloop- en fiets-) verenigingen. Er zijn vast mensen te vinden bij de zwemvereniging die ook regelmatig in buitenwater zwemmen. Met hen kun je dan afspreken om daar te trainen.

Mooie doelen heb je jezelf gesteld. Je zou een keertje mee kunnen doen aan een 1/8 zodat je weet wat er bijvoorbeeld allemaal bij de wissels komt kijken. Ik heb in 2012 meegedaan aan Stein (1/8). Het is een mooie triathlon in heuvelachtig landschap.

Wat bedoel je met ziek worden na het zwemmen in het kanaal? Doodziek of een beetje misselijk? Dat laatste heb ik ook altijd na het zwemmen in buitenwater en heb ik vaker gehoord. Ik eet daarna wel eens een droog Maria biscuitje (indien voorhanden) om de misselijkheid weg te halen. Als je echt ziek bent geworden, zou ik bij de gemeente eens checken of er iets loos is met het water smile.

Succes met alle voorbereidingen! Groetjes, Lianne

3

Re: Nieuw avontuur

ik ben nooit ziek geworden na zwemmen in buitenwater en mijn zwemmaatjes ook niet, maar wij zijn wellicht niet representatief omdat we vaak buiten zwemmen. Je krijgt wel eens een slokje binnen, maar nooit last van gehad. Ik word daarentegen niet goed van die chloorlucht, slaat op mijn ademwegen en een dag later stinkt mijn huid nog naar chloor. Ik kan niet wachten tot we weer lekker naar buiten kunnen.

4

Re: Nieuw avontuur

Aha, ik begrijp het. Je wilde alleen even checken of iemand anders wel eens ziek is geworden wink.

5

Re: Nieuw avontuur

Dus het Julianakanaal is redelijk in te zwemmen? Okee Goed te weten;-)

6

Re: Nieuw avontuur

Daar wordt toch met de triathlon van Stein in gezwommen? Ik deed daar voor mijn werk ooit een project en toen ik opmerkte dat ik daar bij een triathlon wel eens in had gezwommen keken de milieu-mensen mij toch een beetje raar aan. Alsof ze me licht zagen geven..

Maar ach, de verontreiniging ligt toch voornamelijk op de bodem, dus je kunt er best zwemmen tongue

7

Re: Nieuw avontuur

Ik ben wel eens goed ziek geweest van open water. Ik kijk sindsdien wel goed uit waar ik zwem. Stromend water mijd ik als training, net als water waar beekjes in komen die uit stedelijk gebied zijn gekomen. Je bent één riooloverstortje verwijderd van goed ziek worden.

Diepe heldere zandafgravingen zijn bijna altijd goed.

8

Re: Nieuw avontuur

Heb besloten een aantal proeflessen te nemen bij de plaatselijke zwemvereniging en een abonnement genomen op een triathlontijdschrift. Dat lijkt me voorlopig ff genoeg ;-)

9

Re: Nieuw avontuur

Livari schreef:

Aha, ik begrijp het. Je wilde alleen even checken of iemand anders wel eens ziek is geworden wink.

Oeps, ik had het tegen de verkeerde zie ik nu.

10

Re: Nieuw avontuur

Djonn welkom! Ook in ben in het trotste bezit van zwemdiploma A, en daar is het dankzij waterangst in mijn jeugd bij gebleven. Dat heeft me er niet van weerhouden om aan triathlons te gaan meedoen. Ik heb bij een triathlonvereniging gezwommen, zwem momenteel mee met de lokale zwemvereniging en doe de techniekcursus van Tri-experience in Nieuw Vennep. De combinatie van puur werken aan techniek en daarnaast wat snelheids/afstandwerk doen bij de zwemvereniging werkt goed voor mij. Ik hoop dat ze je bij de lokale zwemvereniging een beetje kunnen helpen met je techniek.

Ziek ben ik nog nooit geworden in open water, ik ken de verhalen wel. En volgens mij is elke kwart triathlon geschikt voor een beginner, just do it.

11

Re: Nieuw avontuur

Ikzelf heb alle diploma's in het zwemmen behaald behalve diploma B geloof ik in mijn jeugd. Nu na een 5tal jaar voornamelijk duathlon's gedaan te hebben begin ik volgende week terug met zwemlessen zodat ik in het voorjaar mijn eerste triathlon kan meedoen. Zal dit weekend in Egmond maar al wat in het zwembad van het hotel gaan liggen zodat ik woensdag het water al wat gewoon ben tongue