1

Onderwerp: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Volgende week ga ik mijn eerste 1/8 triathlon doen en had ik graag nog enkele praktische tips gekregen. Het is een "winter" triathlon dus het zwemmen en de overgang naar het fietsen zijn geen probleem deze keer. Ik heb al een racebelt voorzien dus dat is ook al in orde.

Als het zo koud is hoe kleden jullie je dan voor het fietsen met daarna het lopen?
Ik heb nogal snel koude voeten maar kan bv geen overschoenen aandoen, wegens teveel tijdverlies voor het uitdoen.
Voorzien jullie drank en eten voor een 1/8?
Staan jullie loopschoenen al vastgebonden klaar of neem ik daar best even "tijd"voor?
Helm uit, schoenen uit, schoenen aan en wegwezen....

2

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Hey Nico0105,

Ga je schaatsen als eerste onderdeel? of langlaufen? ik ben gewend van Nederlandse wintertriathlons dat lopen voor het fietsen zit, gevolgd door schaatsen.
Voor het fietsen doe ik een winddichte bodywarmer aan over mijn (marathon)schaatspak. Onder mijn schaatspak heb ik trisuit met (dunne) zeem aan. Met lopen doe ik de bodywarmer/jas weer uit want ik heb het met lopen altijd veel warmer dan met fietsen. Ik heb ook redelijk snel koude tenen, wat helpt is het afplakken van de 'open' stof van mijn hardloopschoenen/fietsschoenen met sporttape. Zo hou je in ieder geval de wind buiten. Voor 1/8 volstaat 1 gelletje/mueslireep/wat jij lekker vind en ik neem een halve liter water mee op de fiets. De wissel kan redelijk snel als je elastische veters in je loopschoenen doet. Zo hoef je ze niet meer te strikken.

Laat maar weten als je nog meer vragen heb en in ieder geval succes!

3

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Deze 1/8 triathlon bestaat uit 500m zwemen, 20km fietsen en 5km lopen.

4

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Aha, gewoon triathlon maar dan in de winter smile

5

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Nico0105 schreef:

Het is een "winter" triathlon dus het zwemmen en de overgang naar het fietsen zijn geen probleem deze keer.

Euuh.

Nico0105 schreef:

Deze 1/8 triathlon bestaat uit 500m zwemen, 20km fietsen en 5km lopen.

?!

Wat ga je nou precies doen? Met -2 vanuit het zwembad op de fiets stappen?

Wat betreft eten en drinken; bidonnetje mee op de fiets. Maar meestal drink ik niets op een 1/8e.

6

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Nico0105 schreef:

Deze 1/8 triathlon bestaat uit 500m zwemen, 20km fietsen en 5km lopen.

Op de Canarische eilanden mag ik hopen?

7

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Kennen jullie dit niet in Nederland?
500m zwemmen in zwembad, namiddag fietsen en lopen.

8 Laatst bewerkt door Dorter (22-02-13 12:05:31)

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Nee, in Nederland blijven we gewoon nadenken en organiseren we triathlons doorgaans als er geen ijspegels meer aan de dakrand hangen...

Edit; Begrijp ik goed dat je 's ochtends 500m gaat zwemmen en dan later op de dag het fietsen en lopen afwerkt?

9

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Op zich een redelijk elegante oplossing, dan hoef je in ieder geval niet half nat op de fiets te gaan zitten.

10

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Met dit weer ga ik dan ook mijn beenstukken aandoen voor te fietsen en aanhouden om te lopen, mss ook wel hetzelfde voor mijn wanten (wel uitdoen tijdens de wissel)

Snel af mijn fiets springen wordt ook weer een uitdaging, ik zal het maar rustig houden en zien dat ik er niet naast lig

11

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Ik zou gewoon alles in m'n wetsuit afhandelen...

12

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar het concept, blijkbaar staat het zwemmen redelijk los van het fietsen en lopen. In zijn algemeenheid, maak je niet al te druk om tijdverlies tijdens het wisselen en zorg dat je comfortabel fietst en loopt. Die paar seconden winst bij de wissel wegen niet op tegen ongemakken bij het fietsen en lopen. Tijdens deze afstand zou ik in elk geval helemaal niets eten maar wel een bidon meenemen bij het fietsen. Bij voorkeur met warme thee.

13

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Hier in Wachtebeke word dat ook georganiseerd zo een triathlon. De snelste zwemmers mogen dan ook als eerst starten met de fietsproef na de middag. Hoe het concept juist in elkaar steekt weet ik niet precies.

14

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Wat betreft de schoenen: Je hebt neopreen toocovers. Een doe het zelf optie die ik vorig jaar heb gedaan met de UTT (had ze toen nog niet) is een paar oude sokken pakken (liefst dikken winter sokken en daar in gaan knippen smile : Stuk eraf en een opening aan de onderkant voor de plaatjes (dusdanig dat het plaatje de sok op zijn plaats houdt)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

15

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Inderdaad, dat is het concept.
In de voormiddag 500m zwemmen, namiddag volgt dan het fietsen gevolgd door het lopen.
Iedereen vertrekt op zijn tijd dat hij gezwommen heeft.

16

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Eerste 1/8 triathlon achter de rug.
Afgezien maar wel tevreden.
Zwemtijd 8:30
Fietstijd: 41:28
Looptijd: 20:53

Totaal 1:10:51

17

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

gefeliciteerd Nico!

nog een maar maandjes en ik mag ook voor mn eerste.. krijg er steeds meer zin in..

Maarten

18

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

gadget schreef:

gefeliciteerd Nico!

nog een maar maandjes en ik mag ook voor mn eerste.. krijg er steeds meer zin in..

Maarten

Mooi Nico! Nette tijd ook, prima debuut!

19

Re: Mijn eerste (1/8) triahtlon

Thanks.

Afgezien, maar toch voldaan gevoel.
Al zal ik voor een 1/4 toch beter moeten doseren.