1

Onderwerp: 10 bar in Disc

Krijgen jullie het voor elkaar om c.a. 10 Bar in een [FFWD clincher] dicht achterwiel te pompen?

Ik heb een hogedruk pomp, en een haakse koppeling, maar met 2 man sterk (een om te pompen, en de andere om de koppeling op het ventiel te houden) lukt het me niet om er meer dan c.a. 7 bar in te krijgen. Daarboven schiet de koppeling uit mijn pomp....  hmm

Bij mijn trainingswieltjes is het geen probleem, want daar kan ik mijn pomp rechtstreeks op het ventiel zetten(uiteraard moet je voor de laatste bars flink kracht zetten, maar het lukt wel). Ik heb een haaks verloop wat aan het uiteinde (waar ik de pomp opzet) een aansluiting heeft die volgens mij op een slang hoort, en met een slangeklem vastgeschroefd moet worden.

Mogelijk dus de verkeerde, maar ik heb een beetje gegoogeld maar kom eigenlijk alleen maar dezelfde tegen, en da's deze...
PunBB bbcode test

2

Re: 10 bar in Disc

ja hoor, klem eerst het verloopje helemaal vast in de pomp (deze komt echt niet meer los) en dan idd met z n 2 en goed op het verloopje drukken en dan is het best te doen,


maar 10 bar in een clincher????

3

Re: 10 bar in Disc

De schwalbe ultremo ZX (700 X 23) is er geschikt voor (10 Bar) en mijn wiel ook. Lijkt mij dus goed.

4

Re: 10 bar in Disc

Hallo Hans,

Ik heb ook een ffwd disc alleen dan in de tubular versie en gebruik hetzelfde opzetstuk. Ik pomp daar in mn eentje(met 1 hand dus) redelijk makkelijk 10 bar in. Het enige dat ik kan bedenken dat je misschien niet goed doet, is dat je het ventiel te ver open draait of het opzetstuk niet ver genoeg over het ventiel drukt... Het opzetstuk prop ik wel behoorlijk stevig in mijn pro competition pomp, en dus niet in de slang zelf maar dat moet ook zeker werken.

5

Re: 10 bar in Disc

superhans schreef:

De schwalbe ultremo ZX (700 X 23) is er geschikt voor (10 Bar) en mijn wiel ook. Lijkt mij dus goed.


Beetje off-topic:
Zelf heb ik 2 maand met deze band gereden. Hierbij 6 keer lek gereden waarvan 2 maal tijdens wedstrijden....
Wanneer het nat ligt is deze band heel gevoelig voor kapjes en steentjes die erdoor gaan.
Ik hoop dat jij hier betere ervaring mee hebt. Heb nu de Michelin pro race 4 aangeschaft.

6

Re: 10 bar in Disc

Ik denk dat de meeste bandjes van dit type gevoelig zijn voor lekrijden als het nat is. Met die pro4 zul je hetzelfde voor hebben als je een beetje pech hebt. Ik heb op 1 van mijn fietsen veloflex bandjes liggen die zijn iets duurzamer maar als het regent heb ik meestal ook prijs.

7

Re: 10 bar in Disc

Ik heb ook een FFWD disc en exact dezelfde verloopnippel. Ik heb speciaal een malletje gemaakt van hout. Een half maantje zeg maar dat ik tussen de nippel en de uitsparing in het wiel klem. Aan de kant van het nippel heb ik wat rubber op het malletje gelijmd om te voorkomen dat de nippel eraf schuift. Werkt perfect. Ik kan in mijn eentje zonder hulp makkelijk 10-11 bar erin krijgen.

8

Re: 10 bar in Disc

ronnyke schreef:

Ik denk dat de meeste bandjes van dit type gevoelig zijn voor lekrijden als het nat is. Met die pro4 zul je hetzelfde voor hebben als je een beetje pech hebt. Ik heb op 1 van mijn fietsen veloflex bandjes liggen die zijn iets duurzamer maar als het regent heb ik meestal ook prijs.

Idd. , toch heb ik de indruk dat die michelin's iets duurzamer zijn (steviger).

9

Re: 10 bar in Disc

@Pieterjan De Ultremo zat destijds standaard op mijn Cube Aereum Pro, en deze beviel me heel erg goed. Ik heb ondertussen al flink wat Ultremo's versleten. Gelukkig niet te vaak lek gereden, alleen tijdens de Limburg226 (Neerpelt 2011) 2 keer in een wedstrijd  sad Wat ik wel een nadeel vind, is dat ze gevoelig zijn voor beschadigingen (sneetje's etc. in de band)

@Peter Bedankt voor de tip!! Ik heb ondertussen een Zipp Disc Wheel Track Pump Adapter besteld op Wiggle, en deze heeft dezelfde kop(maar wel een betere aansluiting naar de hogedrukpomp), dus wellicht moet ik de oplossing die jij aandraagt ook daar op toepassen. Ik hoop dat deze adapter in ieder geval beter in mijn Hogedruk pomp past, want ik krijg de huidige niet goed ingeklemd. Waarschijnlijk niet zo'n beste nippel op mijn HD pomp. Het is zo'n aansluiting met een hefboompje. Tot vorig jaar had ik een betere, maar die heb ik helaas in Hannover laten staan in de wisselzone....

10

Re: 10 bar in Disc

superhans schreef:

@Pieterjan De Ultremo zat destijds standaard op mijn Cube Aereum Pro, en deze beviel me heel erg goed. Ik heb ondertussen al flink wat Ultremo's versleten. Gelukkig niet te vaak lek gereden, alleen tijdens de Limburg226 (Neerpelt 2011) 2 keer in een wedstrijd  sad Wat ik wel een nadeel vind, is dat ze gevoelig zijn voor beschadigingen (sneetje's etc. in de band)

Leuk dat jij er goede ervaringen mee hebt!!
Dat van gevoelig voor beschadigingen klopt idd. , na een maand zat mijn achterband vol met sneetjes.

11

Re: 10 bar in Disc

superhans schreef:

@Pieterjan De Ultremo zat destijds standaard op mijn Cube Aereum Pro, en deze beviel me heel erg goed. Ik heb ondertussen al flink wat Ultremo's versleten. Gelukkig niet te vaak lek gereden, alleen tijdens de Limburg226 (Neerpelt 2011) 2 keer in een wedstrijd  sad Wat ik wel een nadeel vind, is dat ze gevoelig zijn voor beschadigingen (sneetje's etc. in de band)

@Peter Bedankt voor de tip!! Ik heb ondertussen een Zipp Disc Wheel Track Pump Adapter besteld op Wiggle, en deze heeft dezelfde kop(maar wel een betere aansluiting naar de hogedrukpomp), dus wellicht moet ik de oplossing die jij aandraagt ook daar op toepassen. Ik hoop dat deze adapter in ieder geval beter in mijn Hogedruk pomp past, want ik krijg de huidige niet goed ingeklemd. Waarschijnlijk niet zo'n beste nippel op mijn HD pomp. Het is zo'n aansluiting met een hefboompje. Tot vorig jaar had ik een betere, maar die heb ik helaas in Hannover laten staan in de wisselzone....

Die sneetjes zou ik me niet druk om maken, rij zelf trainingen met Rubino's, en die zijn denk ik nog erger, heb er complete stukken uitliggen tongue niet dat ze lek gaan, verslijt ze letterlijk tot op het canvas uiteindelijk...

Nadeel van de duurdere bandjes die zachter compound hebben (zoals GP4000) is dat ze letterlijk vierkant slijten...

Mijn ervaringen met Ultremo is niet echt positief, vaak mee lekgerijden en lopen als ze lek zijn makkelijk van de velg af. (kreeg de band bij een voorwiel, dus even mee gereden, maar band kon me niet bekoren.)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: 10 bar in Disc

pieterjan99 schreef:

Dat van gevoelig voor beschadigingen klopt idd. , na een maand zat mijn achterband vol met sneetjes.

Ook hier een Ultremo ZX fan.  Sneetjes heb ik niet maar bij mij lopen er langs de zijkant wel veel draden af, ook vanaf het begin.  Of bedoel je dit met sneetjes?  Kan niet echt kwaad voor de band volgens mij, maar ik trek ze af en toe los om te vermijden dat ze in m'n remmen of in m'n as draaien.

13

Re: 10 bar in Disc

ghen schreef:
pieterjan99 schreef:

Dat van gevoelig voor beschadigingen klopt idd. , na een maand zat mijn achterband vol met sneetjes.

Ook hier een Ultremo ZX fan.  Sneetjes heb ik niet maar bij mij lopen er langs de zijkant wel veel draden af, ook vanaf het begin.  Of bedoel je dit met sneetjes?  Kan niet echt kwaad voor de band volgens mij, maar ik trek ze af en toe los om te vermijden dat ze in m'n remmen of in m'n as draaien.

Die draden had ik ook  big_smile
Neen sneetjes/kapjes bedoel ik. Op zich kan dit idd. niet veel kwaad. Maar 4 keer een steen in de band (scherp steentje) waardoor lek. En als je in 2 weken tijd, 2 wedstrijden meedoet en 2 keer lek rijd. Dan gooi je ze wel snel in de vuilbak zoals ik gedaan heb  smile

14

Re: 10 bar in Disc

Hier geïllustreerd met een een 3-spaaks, maar het mechanisme werkt ook prima voor een disk:

http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl/2009-06-12_ventiel.jpg

Dus trek vanavond nog een fles wijn open en verleid je partner. smile