1

Onderwerp: Triathlon vs werk vs familie

Goeie dag allemaal,

Wat is jullie manier om toch goed voorbereid naar de geplande tri wedstrijden te gaan icm een drukke baan en een gezinsleven? Hebben jullie tips en tricks om dit met elkaar te kunnen combineren? Ik ben benieuwd..mij lukt het tot nu toe nog niet echt.. 5 dgn trainen, volle dagen werken en een gezin is simpel weg niet te combineren. En fietsen of lopen van en naar het werk zit er helaas niet in..

Grt

Sebas

1-2-Tri!

2

Re: Triathlon vs werk vs familie

Dat is inderdaad een dilemma.

Ik zal je beschrijven hoe ik het vorig jaar heb gedaan. Ironman Wales fit worden op hoog recreatief niveau (260e van 1300 finishers).

Wat je kunt doen is dingen combineren. Dus bijvoorbeeld op zaterdag je lange fietstocht maken en daarna een uurtje lopen. Of je nu 5 uur of 5+1uur onderweg bent maakt niet uit.

Zondag is voor de familie

Stel dat je dit zaterdag gedaan hebt kun je bijvoorbeeld maandag voor het werk een uurtje zwemmen, bijna overal kun je vanaf 7 uur een aantal dagen per week in het zwembad terecht. Dan ga je s avonds een duurloop doen en besteed je de dinsdag weer aan de familie.

Woensdag ga je twee uurtjes hard fietsen en donderdag om 7 uur zou je weer een uurtje kunnen zwemmen plus een uurtje lopen in de avond.

Vrijdagavond is dan weer voor de familie dag en op zaterdag ben je weer fit voor je lange fietstocht..

Deze trainingen ga je niet allemaal halen, maar het is wel een beschrijving van een week waar je 2-2-2 (of zelfs 3 keer lopen) kunt doen en 3 dagen rust/familie tijd hebt.

Vorig jaar haalde ik dit niet allemaal, maar wat ik vaak deed was een triathlonnetje (kwart of halve) in het weekend om 1-1-1 vast in de pocket te hebben.

Het nadeel was dat je de lange fietstocht soms moest schrappen en bijvoorbeeld de woensdag 3 a4 ipv 2 uur moest maken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes

3

Re: Triathlon vs werk vs familie

Misschien is dit iets? http://www.bol.com/nl/p/the-time-crunch … 010533426/

Je zult toch gewoon moeten accepteren dat je niet zoveel tijd vrij kunt maken als je wilt.
Als je optimaal gebruik maakt van de beschikbare tijd, geloof ik best dat je een goed niveau kunt behalen.
Veel kwaliteit in je trainingen dus, en niet aankloten.

En dan ligt het er nog aan wat je zelf goed voorbereid vindt? Je hoeft echt niet per se 5 dagen te trainen om een triatlon te volbrengen. Welke afstand wil je doen? Ik heb niet veel trainingskennis, maar zolang het geen ironman is hoef je echt geen 5 uur lange ritten te doen.

4

Re: Triathlon vs werk vs familie

Ik ben wel een fan van dat boek van Chris Carmichael. Weinig duur, wel hoge intensiteit. De acceptatie dat je niet alles kan doen wat je wilt doen zoals DeDuif schrijft is het belangrijkste. En vervolgens niet treuren om wat je niet kan doen maar blij zijn met datgene wat je wel kan doen en daar optimaal gebruik van maken, dus heel specifiek trainen en geen 'junk miles' maken. Wat zijn je ambities? Wil je een ironman doen dan zul je toch ergens lange duurtrainingen moeten plannen. Zelf neem ik hier af en toe halve dagen vrij voor. Tot een 70.3 is het in mijn ogen prima mogelijk om naast je werk en gezin te trainen, al zul je je ambitieniveau wellicht wel aan moeten passen.

Ik ben erg blij dat ik mijn woon-werkkilometers kan maken en twee keer per week tussen de middag kan zwemmen, dat is een prima basis voor mijn trainingen (maar goed, je geeft duidelijk aan dat dat voor jou geen optie is). Daarnaast zwem ik op vrijdagavond bij de lokale zwemvereniging met mijn kinderen.

Vier dagen in de week gaan werken is natuurlijk optimaal om wat meer ruimte voor gezin en sport te krijgen, maar ook dat moet wel kunnen. Ooit heb ik 4x9 uur gewerkt en dat was in mijn ogen de perfecte balans.

5

Re: Triathlon vs werk vs familie

Ik heb nu 2,5 jaar een relatie, en woon nog thuis, ben in het weekend samen met mijn vriendin.
Ik probeer zaterdagochtend tot 1 uur te fietsen, soms 2 uur.. Dus hoe vroeger ik vertrek, hoe meer km ik kan draaien. Zondags is mijn rustdag.

Ga naar school ma di wo do vr.

Werk savonds bij de Appie Heijn Ma/Di + Do avond.
Woensdagavond repetitie bij een band waar ik speel.

Dit zorgt er voor dat mijn vrije tijd een beetje minimaal is.

Elk half uur dat ik kan, ga ik naar buiten, lopen, fietsen, whatever. Hoe korter de training zal zijn, hoe intensiever ik het zal maken. een training van een half uur fietsen kan slopend zijn hoor wink

Ook probeer ik krachttraining bij te houden, en te spinnen voor mijn ontspanning, even wat anders dan altijd buiten fietsen etc.

Dus ik doe elk moment dat ik geen verplichting heb of niet aan het rusten ben, aan sport.
Mijn ouders vinden het ok, lekker rustig, en ik heb tenslotte een doel gesteld. Dat vinden ze goed.

Zoals maca zegt, probeer het voor je werk te proppen, of als de kids slapen (jong). als ze ouder zijn vermaken ze zichzelf wel, en kan je partner op de fiets met je mee fietsen als jij rent, kan ze lekker zeggen dat je langzaam rent. Negatieve motivatie is ook motivatie haha...

Probeer een balans te vinden die jij fijn vind om te trainen, en je partner ok vind ivm tijdsblokken.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

6

Re: Triathlon vs werk vs familie

Wat ik doe: direct na het eten mijn fietsrondje (2 x per week) van 50km, terwijl mijn vrouw afwast enzo. Zwemmen kunnen we in het zwembad samendoen, hardlopen en buitenzwemmen in de zomer direct na mijn werk, ben ik toch om 18 uur thuis voor het avondeten. Soms een middagje vrij voor de lange duurtraining. Maar het blijft schipperen als ik heerlijke trainingen van plan was en ik ineens iets leuks met mijn vrouw moet doen.

7

Re: Triathlon vs werk vs familie

Ik heb geen gezin, werk wel 40u pw, dus scheelt behoorlijk.

Tip die ik wel kan geven: combineren. Bijna elke zwemtraining ga ik hardlopend naar toen en hardlopen terug (tenzijn het zwembad te ver weg is voor mijn trainingsdoel, zwem nl in 3 verschillende zwembaden)

Voordeel is dat je er mooi een lange duurtraining van maakt en mijn ervaring is dat de 2e run na het zwemmen erg soepel en lekker gaat (ideaal voor tempo/snelheidswerk).

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Triathlon vs werk vs familie

Naar mijn ervaring is het alleen echt lastig als je voor een Ironman traint. Kortere afstanden vereisen toch aanmerkelijk minder trainingsuren. Maar ook de lange afstand is te doen met veel creativiteit, bijv.
- mijn woon-werk was circa 80km enkele reis, wat te ver is om volledig te fietsen (en ook nog een paar uur te werken lol) ;daarom fiets achterin en halverwege auto op carpool neerzetten en met fiets verder heen en terug;
- of onderweg heen of terug de auto bij een plas neerzetten en even stukje zwemmen;
- zoals al gezegd: in de pauze zwemmen, veel zwembaden zijn juist tussen de middag voor publiek geopend (althans hier in Den Haag);
- goede Tacx omgeving creeren, zodat je daar snel en goed fietstrainingen op kan doen (Tacx is meestal stuk intensiever, spaart dus uren).
- je kids goed drillen dat ze alles zelf kunnen. wink

En persoonlijk ben ik van het vroege op staan. Ik train altijd 's ochtends vroeg, nooit 's avonds. 's Avonds is voor het gezin en vind ik te lastig met eten ed. Dat betekent dus iedere ochtend tussen 5 en 6 op. Ook in het weekend.., nou ja bijna altijd dan..

9

Re: Triathlon vs werk vs familie

Zo doe ik het:

Ik lees geen krant, kijk zelden TV en beperk het doelloos browsen op het internet (en daar stoppen de meesten nogal wat tijd in). Verder heb ik er gelukkig geen hekel aan op tijd uit bed te komen voor een training. Ik sta ook door de weeks om 5 uur op, zodat ik op tijd kan beginnen met werken (gelukkig kan dat bij mijn huidige opdracht), en ben dan weer op tijd terug thuis. Op die manier lukt het me vrij aardig om genoeg tijd vrij te maken om te trainen voor bijv. een hele triathlon, marathon of ultraloop. De nodige rust schiet er dan nog wel eens bij in, maar ik kan daar vrij goed tegen.

Verder soms eeen beetje creatief proberen te zijn, bijv:
-Als we mijn schoonouders bezoeken schiet ik mijn loopkleren aan, en ga ik vandaar weer terug lopend naar huis.
-Ik ga regelmatig hardlopend naar het zwemmen(2 trainingen in 1).
-Soms parkeer ik mijn auto bij een collega (in Schoten), en ga vanaf daar samen met hem fietsend verder naar mijn klant in Brussel.
-Heb mijn vrouw een racefiets gegeven, en samen doen we hersteltrainingen

Schier er eens een training bij in, omdat het te druk is op mijn werk, of omdat ik  iets met mijn gezin ga doen, dan is dat pech. Beter zorgen blessure vrij te blijven, want dat kan wel je voorbereidingen wel flink verpesten.....

10

Re: Triathlon vs werk vs familie

>Schier er eens een training bij in, omdat het te druk is op mijn werk, of omdat ik  iets met mijn gezin ga doen, dan is dat >pech. Beter zorgen blessure vrij te blijven, want dat kan wel je voorbereidingen wel flink verpesten.....

Vooral deze opmerking vind ik waardevol!

Ik doe voornamelijk 2 dagen in de week naar het werk fietsen. Dat is dan 23km enkele reis. Op de terugweg pak ik er dan nog 20/30 bij zodat ik al 140km gereden heb.
2x per week zwemmen waarvan ik bij 1 training van te voren een uurtje hardloop
En dan nog 1x hardlopen. Dan kom ik zo aan de 8-10 uur.
Wanneer we op bezoek gaan bij mensen die op circa 100km wonen pak ik voor de enkele reis de fiets.

Mijn gezin heeft op deze manier niet zoveel van mij te lijden, .... denk ik  big_smile

11

Re: Triathlon vs werk vs familie

superhans schreef:

-Heb mijn vrouw een racefiets gegeven, en samen doen we hersteltrainingen

Die vind ik subliem. Als je partner niet zo fanatiek is houd die je bij een hersteltraining wel bij.

Zie toch wel vaak bij iemand die hardloopt een man/vrouw fietsen. Heel gezellig. Alhoewel samen trainen nog leuker is..

12

Re: Triathlon vs werk vs familie

Omdat ik in het onderwijs werk, is het voor mij wat makkelijker dit te regelen. De kinderen gaan om half drie naar huis en als ik geen vergadering of overleg heb, kan ik het werk (correctie en voorbereiding) meenemen en 's avonds thuis doen. Verder heb ik een spinningbike boven staan (maakt geen lawaai als ik 's avonds ga fietsen en de kleine Blauwvinger slaapt). Zo kan ik op dinsdag interval fietsen (buiten of boven), op woensdagmiddag tempo/interval hardlopen, op vrijdagavond zwemmen en in het weekend een lange duurloop en een lange fietstocht plannen. Genoeg voor de 1/8e (dit jaar) en de kwart (volgend jaar), en voor de halve marathon. En voldoende tijd voor vrouw en zoon!

Groet. Jelle.

Mens sana in corpore sano.

13

Re: Triathlon vs werk vs familie

Ik heb feitelijk maar 2 vaste trainingsmomenten in de week en dat betreft het zwemmen. De rest plan ik er omheen, naar gelang mijn agenda dat toelaat. Nu het wat warmer begint te worden is dat ook niet direct een issue meer, ik kan zo van mijn steigertje in het water plonsen!Verder combineer ik zoveel mogelijk woonwerkverkeer en familiebezoek met fiets- of looptrainingen.
Lunchpauzes worden vaak omgezet in intensieve trainingen op de loopband.
Mijn kinderen zijn inmiddels zo selfsupporting dat ik daar geen " last" van heb.
Oja...ik werk 4x 9 uur.
Al met al kom ik nu aan zo' n 15 uur per week.

14 Laatst bewerkt door Arnoutdv (29-05-13 12:02:42)

Re: Triathlon vs werk vs familie

Ik werk full-time, heb een gezin met 3 kinderen (12, 14 en 16).

Probeer 1x in de week (woe) Woon-Werk-Woon te fietsen (Lelystad-Hilversum: 44KM)
Als dit niet lukt dan zaterdag of zondag een interval training van 1.5uur.

Vaste avond (di) voor zwemtraining, daarnaast nog 2x (do+zo) in de week waterpolo training.
Om de week laat ik zondag training schieten voor een rustige fiets tocht (max 3 uur)
Maandag is mijn rustdag, ook heel belangrijk voor herstel.

Rustige duur loop doe ik op zaterdagochtend of zondagmiddag na waterpolo training (8-13 KM).
Woensdag en vrijdag kortere loopjes, 5-8KM waarvan 1 loopje met intervallen (snelheidstraining).

De kinderen doen aan waterpolo en hockey, dus veel ritjes/kijken bij trainingen en wedstrijden.

En soms train ik niet, gewoon niet (bestuursvergaderingen zwemvereniging, laat thuis, moe, of wat de reden ook mag zijn)


Doe 4 a 5 1/4 (OD) triathlons per jaar en 1x aan het einde van het seizoen een 1/2.

15 Laatst bewerkt door Aviator (02-06-13 13:43:56)

Re: Triathlon vs werk vs familie

Dank allemaal voor de input. Had al zo het vermoeden dat vroeger mn uit zal moeten maar het doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen...

Ik ga 8 juni Huizen doen, eind augustus Veenendaal (beide de OD), en half september de halve van de Amsterdam-Almere Challange. Bschik gelukkig over een prima basisconditie en loop met redelijk gemak nu een halve marathon of zwem 2.5 km..alleen dat fietsen is overleven. Heb zo het idee dat veel training maar weinig tijdswinst opleverd; immers 3km/h gemiddeld sneller is op bv 40 km net een paar min sneller fietsen... Ik focus me op snelle T1 / T2, weinig tijd verliezen bij het zwemmen en tijd winnen op het looponderdeel. Wat is trouwens jullie gemiddelde op de fiets? Ik iets rond de 30km/h.

Ik zal tzt laten weten hoe de nieuwe aanpak werkt!

Grt Sebas

1-2-Tri!

16 Laatst bewerkt door Arnoutdv (29-05-13 13:45:25)

Re: Triathlon vs werk vs familie

De vorige editie van de 1/2 van Almere had ik de volgende resultaten:
Zwemmen: 00:34:20
Fietsen: 02:38:09 (34KM/u, met goede omstandigheden)
Lopen: 01:59:57

Het lopen ging toen erg moeizaam.

17

Re: Triathlon vs werk vs familie

Met het lopen worden de grootste verschillen gemaakt, wat niet betekent dat je het fietsen moet verwaarlozen. Met een betere fietsconditie is het lopen ook gebaat. Hier een aardig artikel over de verschillen die bij het fietsen worden gemaakt ten opzicht van het lopen: http://triathlete-europe.competitor.com … n-marathon

Een paar minuten tijdwinst op een OD vind ik trouwens de moeite waard ten opzichte van de totaaltijd. De gemiddelde fietsnelheid  hangt uiteraard af van het parcours en de omstandigheden en het zegt niet zo heel veel wat anderen doen. Wat was jouw looptijd na het fietsen met 33km/u? Wat dat bij een OD?

18

Re: Triathlon vs werk vs familie

Mijn loop tijd was 46 min bij een OD.
Zal t artikel eens lezen, thx.

1-2-Tri!

19

Re: Triathlon vs werk vs familie

Hier kort een update:

Ben begonnen met vroeg opstaan en trainen. Bevalt prima. Je hebt na thuiskomst nog een hele dag voor de boeg en een lekker fit begin op deze manier. Daarnaast ook de kleine (1.5 jr) in de easywalker mee uit lopen genomen. Ze was na 1,25 hr door het bos rennen nog steeds vrolijk en vond t leuk!

To be continued..en eens kijken hoe het gaat in Huizen as zaterdag..(zonder easywalker dan hè)

1-2-Tri!

20

Re: Triathlon vs werk vs familie

Ik ben ook zo'n vader... Ik heb twee zoons van 4 en 7 jaar en zit momenteel op een opdracht met wat reistijd.. Ik vertrek om  6 uur en ben dan half 5 weer thuis... Ik loop drie keer in de week,  zwem 1 keer en fiets in het weekend zoveel mogelijk. Ik heb dat tot nu toe 2 keer gecombineerd met familie bezoekjes.. Vrouw met kinderen met de auto en ik op de fiets.  Op de terugweg de fiets op de auto en ik erin.  De looptrainingen doe ik als ik de kindertjes op bed heb gelegd.. Op een training op de baan na... Donderdag heb ik pappamiddag..  Sinds twee weken zit de jongste ook op school waardoor ik dan tijd heb om eersten een uurtje te zwemmen.. Kortom de kindertjes missen me een keer doordeweeks en een paar uurtjes in het weekend..

Ze weten overigens niet beter...  Papa sport nu eenmaal veel...  Altijd zo geweest alleen sinds vorigjaar ook zwemmen en fietsen erbij...

Maarten

21

Re: Triathlon vs werk vs familie

Hier ook een vader met een leuk gezinnetje inclusief vrouw en 3 kinderen (4-6-8). Dit is mijn eerste jaar dat ik triatlon doe. Ik train gemiddeld een 15 uur.
Maandag is steeds mijn rustdag.
Dinsdagavond ga ik gaan zwemmen als mijn kinderen in bed liggen. Zwembad is open tot 21.30u en ik steek mijn kinderen dan extra vroeg in bed (+-19u)
Woensdag heb ik het geluk dat ik in het onderwijs sta (sportleerkracht) hierdoor kan ik 2 trainingen combineren. 1 onder de middag en 1' s avonds (als de kinderen terug in bed liggen)
Donderdagavond train ik terug (wederom) als de kinderen in bed liggen.
Vrijdagavond kan ik onder de middag zwemmen. Dus 's avonds ben ik op mijn gemak.
De weekends zijn wel zwaar, zeker omdat ik geen ochtendmens ben en meestal ten vroegste om 10u vertrek met de fiets.
Zaterdag neemt meestal een 3 uur in beslag (koppeltraining fietsen-lopen)
Zondag staat er een duur-fietstraining op het programma tussen de 4 en 6 uur.

Mijn vrouw heeft haar deze winter ook een koersfiets gekocht en is ook beginnen trainen voor triatlon. In augustus haar eerste wedstrijd. Zij kan onder de middag op het werk zwemmen, loopt tussen de 2 a 3 keer in de week. Meestal loopt zij eerst en als ze thuis is begin ik met de training en fietsen doet ze meestal op de rollen of als ik eens een hersteltraining heb. Hoewel haar conditie de laatste tijd ook omhoog gaat en het niet meer zo herstelachtig is voor mij  big_smile

Wat betreft ochtendtrainingen: Dit is een ramp bij mij. Ik geraak niet vooruit en mijn hartslagen zijn een 20 slagen hoger dan een namiddag-avond training.. Iemand een verklaring voor. Deze winter 2 ochtend loopwedstrijden gedaan en dit waren 2 van mijn zwakste looptijden.

22

Re: Triathlon vs werk vs familie

Loop je in de ochtend op een nuchtere maag? Kan mischien wel iets met je energietoevoer te maken hebben. Ik zou het verder niet weten ik kan altijd trainen tongue Ik heb het geluk dat ik altijd met de nacht sta dus als mijn vriendin thuiskomt ben ik ook al of bijna thuis in de week. In het weekend kan ze wel eens zagen maar tja... Dat zijn vrouwen he.

23

Re: Triathlon vs werk vs familie

ronnyke schreef:

Loop je in de ochtend op een nuchtere maag? Kan mischien wel iets met je energietoevoer te maken hebben. Ik zou het verder niet weten ik kan altijd trainen tongue Ik heb het geluk dat ik altijd met de nacht sta dus als mijn vriendin thuiskomt ben ik ook al of bijna thuis in de week. In het weekend kan ze wel eens zagen maar tja... Dat zijn vrouwen he.

Heel af en toe staat er een nuchter training op het programma, maar of ik nu eet of niet 's ochtends is een ramp.
Trainer zegt dat dit met de biologische klok te maken heeft...

24

Re: Triathlon vs werk vs familie

Voor het ontbijt trainen stimuleert extra de aërobe verbranding en dat is juist wat de hartslagtrainers onder ons willen volgens mij..

1-2-Tri!