1

Onderwerp: Antwerp Triathlon 23.06.13

hoe voorspel je je eerste triathlon?
voor het zwemmen heb ik enkel zwembad-ervaring, 1000m in 50m-bad @ +/- 16'
voor het fietsen, haal ik gemiddelde snelheid bij trainingen van 45 à 50 km : 27,5 km/u
voor het lopen kan ik een gemiddelde van 12 km/u aan, maar is dit ook na het fietsen? sommige koppeltrainingen zeggen van wel, maar een wedstrijd is anders é

Weersverwachting: zal dit later moeten aanpassen, want de weersvoorspellingen voor overmorgen kloppen toch ook niet  wink
Waar: Antwerpen
Wat: 1/4 (1000/40/10)
Zwemmen: 20:00
Wissel T1 : 2:30
Fietsen: 1:30:00
Wissel T2: 2:30
Lopen: 50:00

Finish: hoop dus onder de 2:45:00 uit te komen, maar eerst en vooral wil ik finishen  smile  smile

Gelet het voorgaande...realistisch???

2

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

lijkt me zeer realistisch, waarschijnlijk fiets je iets harder en zul je met lopen zware benen hebben, maar dat komt goed smile

Veel plezier!

3

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

UncleSam

Als ik zo je opgegeven tijden zie, ga je sneller zwemmen en fietsen en je tijd consolideren bij het lopen uitgaande van je ervaring bij de koppeltrainingen.

zwemmen 15.30 min
fietsen 1.25 uur
lopen 50.00 min

Ik schat de wissels in op
T1 1.45 min
T2 0.45 min

Dus 2.33 uur is mogelijk

Tijden zijn mooi, maar geniet vooral van deze eerste Tri lol en lachend over de finish, hopelijk wil je je eerste ervaring met ons delen door deze op het forum te plaatsen. Heel veel succes

4

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

peet schreef:

UncleSam

Als ik zo je opgegeven tijden zie, ga je sneller zwemmen en fietsen en je tijd consolideren bij het lopen uitgaande van je ervaring bij de koppeltrainingen.

zwemmen 15.30 min
fietsen 1.25 uur
lopen 50.00 min

Ik schat de wissels in op
T1 1.45 min
T2 0.45 min

Dus 2.33 uur is mogelijk

Tijden zijn mooi, maar geniet vooral van deze eerste Tri lol en lachend over de finish, hopelijk wil je je eerste ervaring met ons delen door deze op het forum te plaatsen. Heel veel succes

Hey Peet,

Ik heb het zwemmen op 20' gezet omdat ik geen risico wil nemen.  Het is een recreatieve tri, dus denk dat er veel onstuimig van start zullen gaan. Het is wel starten in waves per leeftijd, maar toch.

Resultaat volgt uiteraard.

5

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Gisteren mijn eerste triathlon gedaan de afstanden waren 500m zwemmen 24km fietsen en 5km lopen. Mijn tijden

Zwemmen:11:13
Fietsen:43:48
Lopen:23:45
totaal met wissels 1:18:44

Best wel tevreden eigenlijk vooral omdat ik wel zeker weet dat ik nog veel progressie kan maken door simpele dingen.

6

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

ronnyke schreef:

Gisteren mijn eerste triathlon gedaan de afstanden waren 500m zwemmen 24km fietsen en 5km lopen. Mijn tijden

Zwemmen:11:13
Fietsen:43:48
Lopen:23:45
totaal met wissels 1:18:44

Best wel tevreden eigenlijk vooral omdat ik wel zeker weet dat ik nog veel progressie kan maken door simpele dingen.

en hoe zijn de overgangen verlopen?
Waar was het trouwens?

7

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Wel ik was redelijk snel uit de wisselzone maar voelde me wel draaierig. Had wat problemen voor mijn schoenen vast te maken en op een rechte lijn te blijven fietsen tongue ook wat een opgeblazen gevoel maar ik liet dan eens een goeie boer en dan ging het beter. Acteraf gezien vind ik mijn looptijd wel niet zo best eigenlijk ik kan normaal makkelijk onder de 22min blijven. Het was in Retie trouwens.

8

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

ronnyke schreef:

Wel ik was redelijk snel uit de wisselzone maar voelde me wel draaierig. Had wat problemen voor mijn schoenen vast te maken en op een rechte lijn te blijven fietsen tongue ook wat een opgeblazen gevoel maar ik liet dan eens een goeie boer en dan ging het beter. Acteraf gezien vind ik mijn looptijd wel niet zo best eigenlijk ik kan normaal makkelijk onder de 22min blijven. Het was in Retie trouwens.

De draaiingen zijn logisch volgens mij. De bloeddruk-waarden zijn gelijk anders é. Als je in het water ligt heb je minder onderdruk, dus dat moet zich herstellen zodra je rechtstaat en begint te lopen of fietsen.

9

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Weersverwachting :
17° C, 30% regenbuien, zuidwesten wind 28 km/u

Temperatuur ziet er goed uit om te sporten ...

10

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Ik hoor hier net Frank op den TV en die zegt voor zondag regen,wind van 60km/h en 17graden. Op zich geen ramp ga zelf een XC mountainbike wedstrijdje rijden in de bossen. Als het de week erna maar beter is big_smile

11

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Het wil maar niet lukken.

Mijn allereerste triathlon, moest op 19 mei plaatsvinden, maar door griep en sinusitis geveld.
Gisteren moest het dan gebeuren. Ondanks de gure weersvoorspellingen (zie reactie Ronnyke) voelde ik me er klaar voor.
We vertrokken als laatste wave van de 5 (heren 45 en ouder), en al net na de eerste boei werd mijn vrees realiteit. De laatsten van de vorige wave zwommen echt in onze weg.
Ik heb het gevoel dat ik daardoor 1.300m heb gezwommen in plaats van 1.000.
Mijn zoon stond aan de start om mijn tijd door te geven.  Ik kwam als 4de uit het water in mijn leeftijdscategorie.  Tijd die zoon chronometreerde 15'44". Officieel 15'54" tot aan bovenkant trap. 39ste over-all.
Het lopen naar de fiets ging vlot, de eerste meters draaien zoals verwacht, maar na 100m terug gefocust.
Aan de fiets aangekomen, eerste tegenslag, door de wind of andere factoren lag alles niet meer op zijn plaats, de helm lag niet meer op het stuur en mijn bril lag op de grond met één glas er uit. Niet simpel om met trillende handen dat er terug in te krijgen.  Armstukken waren ook verdwenen!!
Schoenen aan en lopen met de fiets tot aan exit T1.
Zonder de armstukken was het behoorlijk fris.
Goed vertrokken, doch enkele Armstrongs kwamen snel voorbijgevlogen. 
En dan gebeurde het...
Ik heb tijdens de trainingen 100den kilometers afgelegd, zonder lek te rijden, en ja hoor...
na 6 á 700 meter lek vooraan, op slechts enkele seconden, alles eruit.
Geen materiaal bij om te herstellen, natuurlijk.
Na het vloeken terug naar T1, eerst in snelle pas, maar als je dan je collega's/concurrenten ziet voorbijstromen, zakt de moed snel weg.
Einde triathlon.
Gefrustreerd en met veel te veel energie, blijf je dan alleen achter, in enkel een nat trisuit, en een ijskoude wind.
Ik weet wel dat materiaalpech iedereen kan overkomen, maar toch is het klote. (Moderator mag dit desnoods aanpassen in zuur

12

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Pech kun je altijd tegenkomen natuurlijk. Er zijn nog wedstrijden genoeg dus je snel terug inschrijven voor een ander evenement. De triathlon van vlaanderen mischien volgende maand die doe ik ook mee.

13

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Unclesam schreef:

Het wil maar niet lukken.

Geen materiaal bij om te herstellen, natuurlijk.
Na het vloeken terug naar T1, eerst in snelle pas, maar als je dan je collega's/concurrenten ziet voorbijstromen, zakt de moed snel weg.
Einde triathlon.
Gefrustreerd en met veel te veel energie, blijf je dan alleen achter, in enkel een nat trisuit, en een ijskoude wind.
Ik weet wel dat materiaalpech iedereen kan overkomen, maar toch is het klote. (Moderator mag dit desnoods aanpassen in zuur

Wat jammer zeg!!!!

Misschien een domme vraag en erg open deur intrappend.. Maar waarom geen reparatiesetje aan je fiets? Het gewicht is het niet.. alhoewel een band repareren je tijd niet ten goede zal komen is het altijd beter dan dat je de aftocht moet blazen.

14

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Idd, ik heb zaterdag die van Brugge gedaan, heb ook mensen aan de kant zien staan met een relatief eenvoudige koersfiets (maar zonder reparatiesetje). Ik had wel een setje onder m'n zadel hangen, heb ook lek gereden, maar ik kon wel nog herstellen indien nodig.

U zeker niet laten ontmoedigen door pech! Ge moogt nog supervoorbereid zijn, zo scherp als een mes staan, aan een lekke band of iets dergelijks is er niets te doen. wink

Volgende keer zal u beter afgaan big_smile

15

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

bvoruns schreef:
Unclesam schreef:

Het wil maar niet lukken.

Geen materiaal bij om te herstellen, natuurlijk.
Na het vloeken terug naar T1, eerst in snelle pas, maar als je dan je collega's/concurrenten ziet voorbijstromen, zakt de moed snel weg.
Einde triathlon.
Gefrustreerd en met veel te veel energie, blijf je dan alleen achter, in enkel een nat trisuit, en een ijskoude wind.
Ik weet wel dat materiaalpech iedereen kan overkomen, maar toch is het klote. (Moderator mag dit desnoods aanpassen in zuur

Wat jammer zeg!!!!

Misschien een domme vraag en erg open deur intrappend.. Maar waarom geen reparatiesetje aan je fiets? Het gewicht is het niet.. alhoewel een band repareren je tijd niet ten goede zal komen is het altijd beter dan dat je de aftocht moet blazen.

Volgende keer zeker reparatiesetje mee.
Welk setje gebruik je dan? Oefen je wisselen op voorhand?

16

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Als je genoeg traint zul je toch wel af en toe eens lek rijden veronderstel ik? Ik altans toch mad

17

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Unclesam schreef:
bvoruns schreef:
Unclesam schreef:

Het wil maar niet lukken.

Geen materiaal bij om te herstellen, natuurlijk.
Na het vloeken terug naar T1, eerst in snelle pas, maar als je dan je collega's/concurrenten ziet voorbijstromen, zakt de moed snel weg.
Einde triathlon.
Gefrustreerd en met veel te veel energie, blijf je dan alleen achter, in enkel een nat trisuit, en een ijskoude wind.
Ik weet wel dat materiaalpech iedereen kan overkomen, maar toch is het klote. (Moderator mag dit desnoods aanpassen in zuur

Wat jammer zeg!!!!

Misschien een domme vraag en erg open deur intrappend.. Maar waarom geen reparatiesetje aan je fiets? Het gewicht is het niet.. alhoewel een band repareren je tijd niet ten goede zal komen is het altijd beter dan dat je de aftocht moet blazen.

Volgende keer zeker reparatiesetje mee.
Welk setje gebruik je dan? Oefen je wisselen op voorhand?

Heb met de fietsenmaker een setje samengesteld.
- reserveband
- lichters
- CO2 pomp (eigenlijk meer houder voor patroon).
- CO2 patronen

Het wisselen nog niet getest, ben wel benieuwd of het lukt om met de huidige bandenlichters de band er vanaf te krijgen. Met die fijne kunststof lichters lukte het niet met de mountainbike.. Dus goede ouderwetse ;-) metalen lichters gepakt.
Dacht dat de verkoper een hartaanval kreeg  smile

18

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Naar primator geweest zeker? wink metalen bandelichters is idd een enorm slechte keuze. Verder met een Mtb band heb ik nog nooit lichters nodig gehad en met een gewone band als die er al even opligt ook niet. Hij kon je beter eens voorgedaan hebben hoe je snel en effectief een bandje vervangt onder normale omstandigheden duurt dit hoogstens 3min bij mij. Als je in de gietende regen staat of als je handen bevrozen zijn is het iets anders mad

19

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Ik heb alles wat je zegt, bvoruns, en normaal op trainingen ook bij, zij het dat ik dan ook nog een klein pompje naast mijn drinkenbus heb hangen.
Nu heb ik geprobeerd om zelf de band eraf te halen met het decathlon-bandenlichter-setjeALLE 3 de plastic bandenlichters in de vuilbak moeten kieperen, gewoon afgebroken.
Zal toch maar eens gaan horen bij een 'echte' fietsenmaker.
En doe je tijdens wedstrijden dat dan mee in een tasje aan de fiets?

20

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

Unclesam schreef:

Ik heb alles wat je zegt, bvoruns, en normaal op trainingen ook bij, zij het dat ik dan ook nog een klein pompje naast mijn drinkenbus heb hangen.
Nu heb ik geprobeerd om zelf de band eraf te halen met het decathlon-bandenlichter-setjeALLE 3 de plastic bandenlichters in de vuilbak moeten kieperen, gewoon afgebroken.
Zal toch maar eens gaan horen bij een 'echte' fietsenmaker.
En doe je tijdens wedstrijden dat dan mee in een tasje aan de fiets?

Ben te lui om met de hand te pompen tongue

Zit in een klein tasje onder het zadel. Heb ze bij een echte fietsenmaker gekocht die ze zelf ook gebruikt... zegt hij.

21

Re: Antwerp Triathlon 23.06.13

ronnyke schreef:

Naar primator geweest zeker? wink metalen bandelichters is idd een enorm slechte keuze. Verder met een Mtb band heb ik nog nooit lichters nodig gehad en met een gewone band als die er al even opligt ook niet. Hij kon je beter eens voorgedaan hebben hoe je snel en effectief een bandje vervangt onder normale omstandigheden duurt dit hoogstens 3min bij mij. Als je in de gietende regen staat of als je handen bevrozen zijn is het iets anders mad

Als ik bandenlichters niet in de buurt heb, en ik krijg de band er niet af dan pak ik een paar schroevendraaiers... of is dat ook niet goed?
tongue