1

Onderwerp: Bosbaan triathlon

Komende vrijdagavond is de Bosbaan triathlon. Ik heb met net ingeschreven voor de sprintafstand (de enige keuzemogelijkheid overigens). Ik ben benieuwd, nog niet eerder een sprint gedaan. Wel een leuk vooruitzicht, niet nadenken en gewoon zo hard mogelijk rammen.

Nog anderen hier die meedoen?

2 Laatst bewerkt door Bleek (24-08-13 17:46:39)

Re: Bosbaan triathlon

Yes, ik ben ook vd partij.

Helaas wel al week stevig verkouden. Maargoed, ik heb nog een week smile

3

Re: Bosbaan triathlon

Vlakbij mijn huis, ik heb ook nooit een sprintafstand gedaan. Ik ben net terug van Anna Paulowna en mijn eerste gevoel is "ik wil meer". Ik schrijf me ook in.

4

Re: Bosbaan triathlon

Jullie moeten allemaal gaan want er komen er veel. Wordt erg leuk. Is een initiatief van "toppers". Helaas kan Rob Barel niet, maar zijn carriere is met die wedstrijd begonnen net als die van Marijke Zeekant

Veel plezier allemaal

5

Re: Bosbaan triathlon

petitmas schreef:

Jullie moeten allemaal gaan want er komen er veel. Wordt erg leuk. Is een initiatief van "toppers". Helaas kan Rob Barel niet, maar zijn carriere is met die wedstrijd begonnen net als die van Marijke Zeekant

Veel plezier allemaal

Marijke Zeekant geeft 't startschot zag ik net. Rob Barel is denk ik druk met het NK OD te Veenendaal wat aankomende zaterdag plaatsvindt.

T wordt denk ik wel een leuke pot, 300 triatleten, vrouwen om 19h en mannen mogen om 19h15. Zwemmen is iets minder dan 750 meter, gok op +/- 700m. Jammer dat het waarschijnlijk met wetsuit gezwommen mag worden.

6

Re: Bosbaan triathlon

Dan ben ik aan het taperen voor de triathlon in Bathmen (oh yes!) op zaterdag... Succes allen!

7

Re: Bosbaan triathlon

Bleek schreef:
petitmas schreef:

Jullie moeten allemaal gaan want er komen er veel. Wordt erg leuk. Is een initiatief van "toppers". Helaas kan Rob Barel niet, maar zijn carriere is met die wedstrijd begonnen net als die van Marijke Zeekant

Veel plezier allemaal

Marijke Zeekant geeft 't startschot zag ik net. Rob Barel is denk ik druk met het NK OD te Veenendaal wat aankomende zaterdag plaatsvindt.

T wordt denk ik wel een leuke pot, 300 triatleten, vrouwen om 19h en mannen mogen om 19h15. Zwemmen is iets minder dan 750 meter, gok op +/- 700m. Jammer dat het waarschijnlijk met wetsuit gezwommen mag worden.

Waarom jammer?
Wetsuits zijn toch toegestaan? Temperatuur zal geen 24 graden zijn

8

Re: Bosbaan triathlon

schrik schreef:

Waarom jammer?
Wetsuits zijn toch toegestaan? Temperatuur zal geen 24 graden zijn

Ten opzichte van de rest van het veld zwem ik beter zonder wetsuit dan met. Hoe slechter de zwemmer, des te meer een wetsuit helpt. En t scheelt weer zo'n pak mee te moeten nemen in de trein smile

Die 24 graden begrijp ik overigens niet, want de normale drempel voor wel of geen wetsuit is 22 graden voor een recreatieve sprint.

9

Re: Bosbaan triathlon

Bleek schreef:
schrik schreef:

Waarom jammer?
Wetsuits zijn toch toegestaan? Temperatuur zal geen 24 graden zijn

Ten opzichte van de rest van het veld zwem ik beter zonder wetsuit dan met. Hoe slechter de zwemmer, des te meer een wetsuit helpt. En t scheelt weer zo'n pak mee te moeten nemen in de trein smile

Die 24 graden begrijp ik overigens niet, want de normale drempel voor wel of geen wetsuit is 22 graden voor een recreatieve sprint.

Mijn wetsuit helpt me inderdaad enorm  wink Al zou ik het voor deze afstand ook geen probleem vinden om zonder te zwemmen. Ik ben heel benieuwd, volgens mij zijn er ook heel veel mensen die voor de eerste keer een triathlon gaan doen. Ik heb geen enkele ambitie anders dan waar het kan zo hard mogelijk te zwemmen, fietsen en lopen. Volgens mij wordt het wel een mooi evenement en gegeven het feit dat de inschrijving vol is ook een succes.

10 Laatst bewerkt door schrik (29-08-13 15:57:48)

Re: Bosbaan triathlon

Ah vandaar  yikes  ja zonder wetsuit blijft het leukste qua competitie. ik zwem echter wel met wetsuit, heb het idee dat mijn trisuit trager is tov een normale speedo. Wellicht net iets te groot. Enkel een Speedo is voor mij te koud.

Ben benieuwd naar de drukte in het water, is het 1 lang recht stuk zonder boeien? Het is mij niet 100% duidelijk. (zie programmaboekje)

11

Re: Bosbaan triathlon

schrik schreef:

Ah vandaar  yikes  ja zonder wetsuit blijft het leukste qua competitie. ik zwem echter wel met wetsuit, heb het idee dat mijn trisuit trager is tov een normale speedo. Wellicht net iets te groot. Enkel een Speedo is voor mij te koud.

Ben benieuwd naar de drukte in het water, is het 1 lang recht stuk zonder boeien? Het is mij niet 100% duidelijk. (zie programmaboekje)

Uit het programmaboekje maak ik op dat je gezamenlijk naar de zwemstart loopt en vanaf daar in één rechte lijn naar het parc fermé zwemt.

12

Re: Bosbaan triathlon

Het wordt mijn eerste triathlon!  Heb er enorm veel zin in.  Het gaat me niet om de tijd...nou ja..wel een beetje natuurlijk...maar vooral genieten en ervaring opdoen.

13

Re: Bosbaan triathlon

mkloes schreef:

Het wordt mijn eerste triathlon!  Heb er enorm veel zin in.  Het gaat me niet om de tijd...nou ja..wel een beetje natuurlijk...maar vooral genieten en ervaring opdoen.

Leuk! Veel plezier en succes vanavond.

14

Re: Bosbaan triathlon

Was een leuk evenement, mooie omgeving in een stedelijke omgeving. zwemmen in de bosbaan was prachtig, fietsparcours was matig maar dat was te verwachten, veel te druk en soms op het gevaarlijke af tussen het gewone overige verkeer door, ik reed een meter of 20 achter een groot peloton stayeraars, zo erg heb ik het nog nooit eerder gezien, schaamteloze vlegels! Het loopparcours was prachtig en nodigde uit tot lekker doorrennen.  Voor mijn doen vrij hoog geëindigd, 97e vd deelnemende 245 heren, maar wellicht komt dat door de vele debutanten.

15

Re: Bosbaan triathlon

Het fietsparcours was levensgevaarlijk. Andere weggebruikers, onoverzichtelijke bochten, stoepranden, tig drempels, bussluizen en meer van dat soort obstakels. Ik ben blij dat ik heelhuids kon beginnen met lopen! De route was goed aangegeven door de vele verkeersregelaars, dat moet ik er wel bij zeggen.

Zwemmen ging mwa, had al snel vermoeide armen. Fietsen vooral gefocust op niet stayeren (zie binnenkomst tijden (nafiets) vd gasten in de top 10, verdacht veel rond 45:30 binnengekomen) en de rubberen kant onder houden, dus me koest gehouden. Daarom wel lekker kunnen lopen naar een 10e plek.

16

Re: Bosbaan triathlon

Tevreden! Fietsparcours was inderdaad wel zozo op sommige stukken.
Maar goed.
Vanavond een goede wedstrijd neergezet! Met een eindtijd van 1:27:34!
Helaas niet in het klassement door het verlies van mijn chip na het zwemmen!  mad
Al met al is mijn eindtijd, vastgelegd door mijn Garmin, goed voor een 22e plek van 65 starts!
Lopen ging super! 5:13min/km op de 5km!
Zwemmen en fietsen moet beteren!
Maar daar werken we hard aan!
Met deze wedstrijd sluit ik mijn 1e NL seizoen af! Op naar de halve in Miami!  big_smile

To Finish You Have To Start!
-Ironman 70.3 Miami -- Ironman Barcalona -
What's next?
--Ironman Kalmar 2015

17

Re: Bosbaan triathlon

Ook gisterenavond deze sprinttriathlon gedaan. De organisatoren deden dit voor de eerste keer en ik kan niet anders zeggen dan, Topevent! Goed geregeld allemaal! Natuurlijk kan je van alles roepen over het fietsparkoers, scherpe bochten, drempels en overig verkeer, maar een evenement als dit in een stad als Amsterdam organiseren in de vroege avonduren mag je dan verwachten dat ze de stad op slot doen? Ze hadden heel veilig rondjes rond de bosbaan kunnen gaan rijden, maar dan vond ik de huidige route (langs de Amstel) echt veel mooier, en een beetje fietser heeft ook leren sturen en kijken. Wat ook echt goed was van de organisatie is dat je vorige week in peleton vorm het parkoer hebt kunnen verkennen en zij daarmee de deelnemers in de gelegenheden stelden kennis te nemen van lastige punten en eventuele obstakels.
Er werd aansluitend trouwens een mooi en gezellig feest neergezet.  Kortom nogmaals Top event en ik heb me reeds gemeld bij de organisatie voor editie nr 2

18

Re: Bosbaan triathlon

André schreef:

Ook gisterenavond deze sprinttriathlon gedaan. De organisatoren deden dit voor de eerste keer en ik kan niet anders zeggen dan, Topevent! Goed geregeld allemaal!

Nee hoor, vorig jaar was er ook een bosbaantriathlon vanuit de ASU maar die wedstrijd was niet gekoppeld aan de NTB.

Natuurlijk kan je van alles roepen over het fietsparkoers, scherpe bochten, drempels en overig verkeer, maar een evenement als dit in een stad als Amsterdam organiseren in de vroege avonduren mag je dan verwachten dat ze de stad op slot doen? Ze hadden heel veilig rondjes rond de bosbaan kunnen gaan rijden, maar dan vond ik de huidige route (langs de Amstel) echt veel mooier, en een beetje fietser heeft ook leren sturen en kijken.

Scherpe bochten =/= blinde bochten. Scherpe bochten zijn prima (graag zelfs), maar blinde bochten met fietsende koters of lastige verkeersobstakels in de bocht zijn gevaarlijk. Verwijder dan of de verkeersobstakels (dat kan bijna altijd wel), geef de obstakels beter aan (rood/wit lint eromheen) of verwijder de fietsende koters (=verkeersvrij parcours).

Van een triathlon die 30,- kost (ter vergelijking, het NK OD vandaag is 25,- voor een individuele inschrijving) verwacht ik toch een veilig parcours. Ook al is het in Amsterdam. Grote verbetering zou een kleinere verkeersvrije ronde zijn. Dat kost wat passen en meten, maar het ging me nu iets te vaak maar net goed.

Overigens is een rondje rond de bosbaan niet veilig(er) zoals je suggereert, want vorig jaar was dat het geval en toen is er een deelnemer frontaal op een tegenligger geknald (in een blinde bocht).

Wat ook echt goed was van de organisatie is dat je vorige week in peleton vorm het parkoer hebt kunnen verkennen en zij daarmee de deelnemers in de gelegenheden stelden kennis te nemen van lastige punten en eventuele obstakels.

Uiteraard is dat een goed initiatief.

19

Re: Bosbaan triathlon

Dat stayeren is gewoon overal een probleem. Vorige week toen ik naast het kanaal reed tijdens de wedstrijd zag ik langs de overkant ook een groepje van een man of 6 van die toppers in elkaars wiel rijden.

20

Re: Bosbaan triathlon

Bleek, klopt vorig jaar ook, 50 man rondje Bosbaan. Nu 400! langs de Amstel, etc.
Verder gaan wij vast niet eens worden dus ik zou om met Barry Stevens te spreken tegen je willen zeggen " vooral doorgaan" met klagen dan. Bij mij overheerst een positief gevoel, goed event, mooie route, ruim voldoende verkeersregelaars die je in de "blinde" bochten goed coachten, kortom helemaal NIETS te klagen wat mij betreft.

Tegen de organisatie zou ik willen zeggen, dank jullie voor dit mooie event fijn feestje en goede muziek aansluitend, mijn 8 sportvrienden en ikzelf hebben genoten voor, tijdens en na de Tri. 9x kaartje voor 2014 alstublieft, enne let op de bleekneusjes.  wink

21

Re: Bosbaan triathlon

Ik heb me gisteren prima vermaakt. Dat het geen fietsparcours zou zijn waar je vol door kon knallen was me bekend en ik heb me hier ook op ingesteld. Een racefiets was hier waarschijnlijk sneller dan een tijdritfiets. Dit was redelijk vergelijkbaar met gewoon een rondje fietsen, omdat je continue moest opletten of er geen auto's of fietsers rare fratsen uithaalden. Het wegdek was ook niet fantastisch overigens. Hoe het beter of anders moet weet ik niet gegeven de omgeving van de Bosbaan. Als je je instelt op een stukje toeristisch fietsen is het prima, maar ook dit is wachten op ongelukken. Waarom mensen stayeren is me een volstrekt raadsel, voor wie ben je dan aan het sporten? Overigens viel de drukte van mede-triatleten in T1 en T2 en op de weg me erg mee.

Het zwemmen in de Bosbaan vond ik erg leuk, je had niet zo heel veel last van de paar honderd man die in het water lagen. Wel ben ik vlak na de start letterlijk over iemand heen gezwommen, dat was een apart gevoel. Ik heb gemerkt dat ik in het verleden significant betere zwemtijden had als ik met een iets hogere slagfrequentie ging zwemmen (met 64 in plaats van met 60 bijvoorbeeld). Dit gegeven extrapolerend was mijn insteek (pun intended) om met een zo hoog mogelijk slagfrequentie te gaan zwemmen. Dit is gelukt, met 70 over de volledige afstand, maar echt tot een snellere zwemtijd heeft dit niet geleid. Over de door mijn Garmin gemeten 770 meter deed ik iets meer dan 15 minuten, waarbij met name het tweede gedeelte een stuk langzamer was. Ook zie ik dat ik er zelfs in een recht kanaal niet in slaag om recht te zwemmen. T1 ging zonder problemen en het fietsen heb ik hierboven al besproken.

Van het lopen had ik me veel voorgesteld. Afgelopen week liep ik vrij eenvoudig 3:40 over de kilometer, dus ik hier 5 keer ruim onder de 4 minuten ingeschat. In de praktijk liep ik geen enkele kilometer onder de 4 minuten, en dat viel me ondanks het niet echt in vorm en op gewicht zijn toch wel tegen. Ik hoop dat dit veroorzaakt werd door de buikkrampen die ik de afgelopen 2 dagen heb gehad. Maar goed, uiteindelijk werd ik met mijn startnummer 55 56e met 1:13:52.

Het was weer erg lekker om een startnummer om te hebben en een aantal triathlonvrienden weer eens irl te zien.

Als het zo uitkomt doe ik hem volgend jaar weer, vermits ik wederom in staat ben om het evenement als een wedstrijdtraining te zien. En dat Gezellig langs de Bosbaan zag er inderdaad erg goed uit.

22

Re: Bosbaan triathlon

Hmm Maca zoals ze al tegen mij gezegd hebben''in het zwemmen gaat het hem er niet om hoe hard je gaat maar hoe snel je gaat'' doordenkertje maar het klopt wel.

23

Re: Bosbaan triathlon

ronnyke schreef:

Hmm Maca zoals ze al tegen mij gezegd hebben''in het zwemmen gaat het hem er niet om hoe hard je gaat maar hoe snel je gaat'' doordenkertje maar het klopt wel.

Ik denk dat ik hem vat. Misschien tijdens het trainen experimenteren in plaats van tijdens wedstrijdjes.

24

Re: Bosbaan triathlon

Ik dacht gisteren ook al na een paar km dat ik beter op mijn alu trainingsfiets had kunnen rijden, ik zag toen na een soort bruggetje met wat hobbels 2 (!) deelnemers terugwandelen met de fiets aan de hand. Op het eerste stuk langs de Amstel waren er al groepjes, door de drukte was niet-stayeren best lastig, als ik al vlak achter iemand kwam dan probeer ik in ieder geval een meter of 2 links van mijn voorganger ter rijden, maar dat was weer lastig door de tegenliggers van het gewone verkeer. in Oudekerk aan de Amstel moest zelfs het voetje aan de grond omdat 2 tegemoetkomende auto's langs elkaar moesten schuiven bij een nauwe passage. Kortom ik beschouwde het fietsen ook als een trainingsrit. Maar het geeft toch een wat katterig gevoel dat ik zeker 10 of 20 plaatsen hoger had kunnen eindigen als ik gewoon af en toe ook lekker in iemands wiel had gaan zitten, maar al ben ik de laatste der Mohicanen, ik doe het niet.
Overigens zei het jurylid op de motor er ook niets van toen hij het peloton voor mij passeerde, even hoopte ik dat hij ze allemaal tot stoppen zou brengen, maar nee.

Maar over het algemeen niets dan lof voor de organisatoren, de vrijwilligers waren weer geweldig, ik maak er altijd een gewoonte van om mijn duim of zo op te steken als ik ze nader, zonder hen zouden dit soort evenementen helemaal nooit niet gehouden kunnen worden.

25

Re: Bosbaan triathlon

Ik heb het er wel naar mijn zin gehad bij de Bosbaan Triathlon. Fiets parcours viel me nog mee. Had het gevaarlijker verwacht maar was af en toe wel ff gokken dat je niemand zou tegen komen om de hoek inderdaad.
Tijdrit fiets lijkt me op dit parcours veel sneller als een racefiets, moet je natuurlijk wel een beetje kunnen rijden en niet met je volle gewicht op je zadel blijven zietten als je de stoepjes op rijd.

Vlak voor de kruising met de amsterdamseweg werd ik inderdaad door een flinke groep ingehaald. Tot 2 x toe meteen nadat ik ingehaald werd naar links gestuurd om de plakhaas te melden dat dit niet de manier is. Maar goed, dat weet je bij dit soort wedstrijden. Stayer wedstrijden zijn veel leuker maar was zo stom om te laat in te schrijven sad

Wel jammer dat het publiek moeilijk bij de finish kan komen behalve als je een kaartje koopt voor dat vreet feest bij de finish....