1

Onderwerp: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Collega hardrijders,

Ik heb moeite om mijn ellebogen op mijn ligstuur dicht bij elkaar te krijgen.
Wat is er op dat moment het meest aerodynamische?

1. Je handen bij elkaar, dus naar elkaar laten wijzen of;
2. Je onderarmen parallel waardoor je handen een eindje uit elkaar staan?

Voordeel bij 1 lijkt me de dat je de lucht naar buiten 'duwt', maar het nadeel dat je drag krijgt tussen je onderarmen.
Voordeel bij 2 lijkt me, minder drag hebt, maar het nadeel dat je tegen de lucht botst die er tussen door komt.

Wie weet dit, of heeft er een wetenschappelijke onderbouwing over gevonden?
Aan teksten als 'Ik denk' 'Ik gok' of 'ik verwacht' heb ik niet zo veel. Sorry, dat kan ik ook wel.

MvG Edwin

2

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Zal niet antwoorden als een hardrijder. Ik ben een "best wel op tempo"-rijder.

Voor zover ik begrijp uit de theorie die toegepast word op tijdrijders etc, komt er naar voren dat:

Wind klapt aan de voorkant op je lichaam (dit is de meest duidelijek situatie, aangezien je altijd door de lucht heen snijdt.)

Wanneer je door de lucht heen snijd, is dit hetzelfde als wanneer je met 2 messen door een pak boter heen snijdt.

2 evenredig naast elkaar met wat tussenruimte is (wind op borst buiten beschouwing gelaten), de meest goede versie.
2 messen op 1 cm van elkaar snijden makkelijk door de boter.
Als je ze in een V zet, gaat het lastiger.
Zet je ze in een omgekeerde V (Elleboven samen, handen uit elkaar), ben je verkeerd bezig, en moet je andere sport beoefenen, haha.


Dus het beste is als je je armen kaarsrecht houdt.
Probeer het effectieve frontale vlak zo klein mogelijk te maken.

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

3

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Je moet er ook voor zorgen dat je je ellebogen niet te dicht bij elkaar plaatst zodat ze je ademhaling gaan belemmeren. Het beste is een compromi tussen comfort en airo aangezien de afstand die wij doen toch groter is dan een tijdrit en we ook achteraf nog een eindje moeten lopen.

4

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

ronnyke schreef:

Je moet er ook voor zorgen dat je je ellebogen niet te dicht bij elkaar plaatst zodat ze je ademhaling gaan belemmeren. Het beste is een compromi tussen comfort en airo aangezien de afstand die wij doen toch groter is dan een tijdrit en we ook achteraf nog een eindje moeten lopen.

Ikzelf let ook niet zo op de aero houding.
Rijd met een race-frame, opzetstuurtje, zadeltasje, overbodige kilotjes, veel haar op mijn kop, dus slechte wind in helm, en lage wielen. Heel aero is het niet, dus zal ik zelf het werk moeten doen.
Als ik dan comfy lig, is dat het belangrijkst voor mij.

Probeer wel een stuur te hebben zonder opkomende handbuizen (heten die zo?)

Als je je handen namelijk op zo'n S bocht, of een opstaande bocht hebt, vang je meer wind.
Als je ze plat naar voren kan pakken, pak je uiteraard minder wind.

Anders een tijdrithelm over je hadnenf lol  lol

Zichzelf aan het trainen tot Triatleet sinds 1-5-2013.
Eerst baantjes trekken, dan tandem rijden, en dan een wandeltocht!

5

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

SanderDeVos schreef:
ronnyke schreef:

Je moet er ook voor zorgen dat je je ellebogen niet te dicht bij elkaar plaatst zodat ze je ademhaling gaan belemmeren. Het beste is een compromi tussen comfort en airo aangezien de afstand die wij doen toch groter is dan een tijdrit en we ook achteraf nog een eindje moeten lopen.

Ikzelf let ook niet zo op de aero houding.
Rijd met een race-frame, opzetstuurtje, zadeltasje, overbodige kilotjes, veel haar op mijn kop, dus slechte wind in helm, en lage wielen. Heel aero is het niet, dus zal ik zelf het werk moeten doen.
Als ik dan comfy lig, is dat het belangrijkst voor mij.

Probeer wel een stuur te hebben zonder opkomende handbuizen (heten die zo?)

Als je je handen namelijk op zo'n S bocht, of een opstaande bocht hebt, vang je meer wind.
Als je ze plat naar voren kan pakken, pak je uiteraard minder wind.

Anders een tijdrithelm over je hadnenf lol  lol

Ik zal nog eens een poging doen om de link te vinden, maar heb ooit eens een studie gelezen van enkele mensen die in een aero tunnel doken om te zien wat er het beste resultaat/$ gaf aan aeromateriaal. Een van de goeie tips die daar ook uit voorkwamen was gewoon je helm mooi toetapen als je geen aero helm hebt.

6

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Ga je sprinten, dan maar even pijn lijden. Maar ga je voor een kwart of langer; C-O-M-F-O-R-T ongeacht af dat nou een fractie minder aero is. Als je in tijdrithouding zit heb je de grootste winst op de fiets al gehaald, de exacte positie van de armen voegt daar maar marginaal iets aan toe.

7

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Ok off topic nu maar ik leesde vorige week in de triathlon220 dacht ik dat een airo helm als je boven de 40km/h rijd op een OD/kwart 30sec winst gaf maar dan ook iets moeilijker is om op te zetten in de wissel dan een gewone helm. Dus als recreant die tussen de 30a35km/h rijd hoeveel winst of zelfs schade denk je dan uit je TT helm te halen? Gezien je ook met warmte opstapeling enz zit.

8

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Ff googlen en niet geheel on-topic maar wel interessant om te lezen:
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti … ero-19273/
http://cyclingtips.com.au/2010/04/bigge … equipment/
http://www.examiner.com/article/is-the- … ntage-real

9

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Comfort is het belangrijkst. Heel veel triatleten kunnen geen 40km aan-een-stuk in hun opzetstuur liggen, omdat ze dit simpelweg niet volhouden. Dus hoe je je armen precies staan maakt niet zoveel uit. Mocht je het echt geen enkele seconden laten liggen, dan zou ik als ik jou was eens in wat windtunnelgegevens duiken smile

ronnyke schreef:

Ok off topic nu maar ik leesde vorige week in de triathlon220 dacht ik dat een airo helm als je boven de 40km/h rijd op een OD/kwart 30sec winst gaf maar dan ook iets moeilijker is om op te zetten in de wissel dan een gewone helm. Dus als recreant die tussen de 30a35km/h rijd hoeveel winst of zelfs schade denk je dan uit je TT helm te halen? Gezien je ook met warmte opstapeling enz zit.

De recreant doet langer over de rit, dus meer profijt vd helm. En met een beetje oefening zet je een TT helm zonder tijdverlies op.

10 Laatst bewerkt door Dimitri (22-02-14 02:12:14)

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Bleek schreef:

Comfort is het belangrijkst. Heel veel triatleten kunnen geen 40km aan-een-stuk in hun opzetstuur liggen, omdat ze dit simpelweg niet volhouden. Dus hoe je je armen precies staan maakt niet zoveel uit. Mocht je het echt geen enkele seconden laten liggen, dan zou ik als ik jou was eens in wat windtunnelgegevens duiken smile

ronnyke schreef:

Ok off topic nu maar ik leesde vorige week in de triathlon220 dacht ik dat een airo helm als je boven de 40km/h rijd op een OD/kwart 30sec winst gaf maar dan ook iets moeilijker is om op te zetten in de wissel dan een gewone helm. Dus als recreant die tussen de 30a35km/h rijd hoeveel winst of zelfs schade denk je dan uit je TT helm te halen? Gezien je ook met warmte opstapeling enz zit.

De recreant doet langer over de rit, dus meer profijt vd helm. En met een beetje oefening zet je een TT helm zonder tijdverlies op.

Testen wijzen toch anders uit hoor. Echt profijt haal je uit zo een helm pas als je enerzijds steeds de goeie houding aanneemt en anderzijds toch wel een minimumsnelheid aanhoudt. De luchtweerstand gaat kwadratisch omhoog t.o.v. de snelheid. Rond de 30 km/u rijden zal dus eigenlijk niet zo veel opleveren omdat de luchtweerstand op dat moment niet hoog genoeg is om veel winst te boeken. Het is zelfs ook zo dat een verkeerde houding met een aerohelm je net meer luchtweerstand oplevert dan als je je non-aero helm opzet.

Als ik al de artikels dan nog eens goed lees die ik hierboven postte lijkt het me eigenlijk nog best van al om gewoon een badmuts over je helm te trekken big_smile

EDIT:
excuses excuses! Om geen nonsens te vertellen. De weerstand verhoogt met een 3de macht, en niet kwadratisch zoals eerder gezegd!

BRON: http://www.fietsica.be/luchtweerstand.htm

11

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Bwa ik heb zo een tri vertigo helm van kask. Is eigenlijk ook een gewone helm en heb je het gedoe niet met die badmuts. Die casco helm die jij hebt lijkt me wel beter. Ik denk die me ook aan te schaffen tegen dat de wedstrijden beginnen.

12

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Bedankt voor jullie reacties. Ook de off topic linkjes van Dimitri.
Allemaal heel interresant, maar heeft niemand iets over de houding van bovenaf gezien?
In alle berichtjes en informatie over de houding / aerodinamica, zie je een fietser vanaf de zijkant gezien.
Dat zal ondertussen wel bekend zijn. Ik zoek dus iets over de houding als je een rijder van boven bekijkt.
Wie o wie weet dit te vinden?

Edwin

13

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Dimitri schreef:

Testen wijzen toch anders uit hoor. Echt profijt haal je uit zo een helm pas als je enerzijds steeds de goeie houding aanneemt en anderzijds toch wel een minimumsnelheid aanhoudt. De luchtweerstand gaat kwadratisch omhoog t.o.v. de snelheid. Rond de 30 km/u rijden zal dus eigenlijk niet zo veel opleveren omdat de luchtweerstand op dat moment niet hoog genoeg is om veel winst te boeken. Het is zelfs ook zo dat een verkeerde houding met een aerohelm je net meer luchtweerstand oplevert dan als je je non-aero helm opzet.

Als ik al de artikels dan nog eens goed lees die ik hierboven postte lijkt het me eigenlijk nog best van al om gewoon een badmuts over je helm te trekken big_smile

EDIT:
excuses excuses! Om geen nonsens te vertellen. De weerstand verhoogt met een 3de macht, en niet kwadratisch zoals eerder gezegd!

BRON: http://www.fietsica.be/luchtweerstand.htm

Natuurlijk wordt de tijdwinst groter naarmate je harder gaat, daar heb je gelijk in.

Wat ik probeerde te zeggen is dat, ook al is je tijdwinst bij 30km/h minder dan bij 40km/h, er wel daadwerkelijk winst is. Net zoals bij 40km/h is ook bij 30km/h je grootste tegenstander weerstand (wind, rol etc) en een tijdrithelm maakt die windweerstand kleiner. En daar komt nog eens bij dat iemand die langer op het parcours is, langer tegen de weerstand op moeten fietsen dus langer profijt heeft van een lagere weerstand.

14

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Ik blij dat ik niet zo snel ben. Dan heb ik langer plezier van mijn fiets tijdens de wedstrijd.

15

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Dus jullie gaan me niet uitlachen als ik een tijdrit helm koop en daar vervolgens mijn 32 km per uur gemiddeld mee ga fietsen op mijn 'omgebouwde' gewone fiets? Ik zit er al heel lang over na te denken, maar langs de ene kant vind ik tijdrithelmen stoer en haal ik er waarschijnlijk meer psychologisch effect van dan weerstand, maar langs de andere kant zou ik me ook wel een beetje schamen denk ik.... Dilemma's!  tongue

16

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Sandra86 schreef:

Dus jullie gaan me niet uitlachen als ik een tijdrit helm koop en daar vervolgens mijn 32 km per uur gemiddeld mee ga fietsen op mijn 'omgebouwde' gewone fiets? Ik zit er al heel lang over na te denken, maar langs de ene kant vind ik tijdrithelmen stoer en haal ik er waarschijnlijk meer psychologisch effect van dan weerstand, maar langs de andere kant zou ik me ook wel een beetje schamen denk ik.... Dilemma's!  tongue


Nope, not in a million years zullen we je uitlachen. 32 is overigens helemaal niet slecht!!!

17

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Sandra86 schreef:

Dus jullie gaan me niet uitlachen als ik een tijdrit helm koop en daar vervolgens mijn 32 km per uur gemiddeld mee ga fietsen op mijn 'omgebouwde' gewone fiets? Ik zit er al heel lang over na te denken, maar langs de ene kant vind ik tijdrithelmen stoer en haal ik er waarschijnlijk meer psychologisch effect van dan weerstand, maar langs de andere kant zou ik me ook wel een beetje schamen denk ik.... Dilemma's!  tongue

Als je hem achterstevoren opzet wel.

http://3.bp.blogspot.com/-A7QQ2Yx0qfQ/UW5QJT-pFnI/AAAAAAAANYQ/sMju2q-KHtw/s1600/triathlon+2.jpg

18

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

big_smile Ik denk (hoop) niet dat mij dit ooit overkomt...

19

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Als ik meedoe aan een triathlon en er is een aparte dames-serie die eerder wordt weggeschoten ga ik altijd even in het PF kijken. Steevast wel 1 of 2 die met de helm achterstevoren aan de fietstocht beginnen (afgelopen jaar nog bij de Rutbeek Triathlon gezien). Prachtig.  big_smile Maar zoals de foto al laat zien komt het bij de heren ook voor.

20

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Sandra86 schreef:

Dus jullie gaan me niet uitlachen als ik een tijdrit helm koop en daar vervolgens mijn 32 km per uur gemiddeld mee ga fietsen op mijn 'omgebouwde' gewone fiets? Ik zit er al heel lang over na te denken, maar langs de ene kant vind ik tijdrithelmen stoer en haal ik er waarschijnlijk meer psychologisch effect van dan weerstand, maar langs de andere kant zou ik me ook wel een beetje schamen denk ik.... Dilemma's!  tongue

Totaal niet hoor. Ik was ook zeker niet aan het discussiëren over hoe belachelijk het el of niet is, wel over het effect dat zo een helm daadwerkelijk heeft. Had ik het geld, ik zou alles aero kopen zelfs al rij ik geen 40+km/h big_smile

21 Laatst bewerkt door Sandra86 (20-03-14 00:40:44)

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Ik heb hier een interessant stuk gevonden over de positie van de extensies op je stuur. De korte samenvatting: zo dicht mogelijk op elkaar zonder dat het je belemmert in ademhaling: https://predatorcycling.com/bike-fittin … ylPr4X_1aI

Als je bijvoorbeeld kijkt naar Martin, ik snap niet dat die zo lang in die houding kan blijven zitten en ademhalen... http://www.cyclingnews.com/races/criter … tos/268488

Zelf heb ik ze vrij ver uit elkaar, anders vind mijn altijd half geblesseerde schouder het niet leuk meer en past mijn drinkfles er niet meer tussen:
http://www.flickr.com/photos/98445199@N … 5128077544

Ik zou dus haast zeggen: begin met zo dicht mogelijk op elkaar en schuif ze uit elkaar totdat je comfortabel kan fietsen op de afstand die je wilt doen.
EDIT: als je nog nooit met aerobars hebt gefietst ga dan van breder naar smal, lijkt me een veiliger idee ivm sturen  smile

Off topic: Ik weet zelf ook dat een tijdrithelm op 40 km/u meer tijdwinst oplevert dan bij 30. Ik zou m ook vooral kopen omdat ik het cool/professioneel zou vinden en dat motiveert mij dan weer. En ik vind het zelf altijd mooi om mannen met bierbuik op een ultra licht gewicht 4000 euro plus carbon fietsje in te halen, dus wie weet motiveer ik nog mensen die mij inhalen met mijn aero helm  big_smile  De Bell Javelin is nu in de uitverkoop, google zelf maar waar ik weet niet zo of ik reclame mag maken op dit forum. Daarom zit ik er dus over te denken om er nu eentje te kopen.

22

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Mooie links. Ik moet ook eens beginnen om mijn aerobars te monteren maar het is me in het verleden nooit deftig gelukt. Ik doe vast iets verkeerds. Ik zal het deze week nog eens proberen en anders eens wat foto's nemen om te posten en wat hulp te krijgen.

23

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

dank u voor het delen van enige kennis, helpt echt...

24

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Sandra86 schreef:

Dus jullie gaan me niet uitlachen als ik een tijdrit helm koop en daar vervolgens mijn 32 km per uur gemiddeld mee ga fietsen op mijn 'omgebouwde' gewone fiets? Ik zit er al heel lang over na te denken, maar langs de ene kant vind ik tijdrithelmen stoer en haal ik er waarschijnlijk meer psychologisch effect van dan weerstand, maar langs de andere kant zou ik me ook wel een beetje schamen denk ik.... Dilemma's!  tongue

Lijkt me geen probleem hoor, mijn dochter van 14 wilde erg graag een tijdrithelm voor haar verjaardag, en deze heeft ze ook gekregen, ze heeft afgelopen zondag de tijdrit almere over 21km gefietst met ruim 33 km/h met een gewone fiets en tijdrithelm en ze vond het helemaal te gek, vooral het andere geluid wat het geeft.

Al is het maar tussen de oren, dit is ook winst.

Zelf rijd ik ook met een tijdrithelm op een racefiets, OK, ik heb wel andere zadelpen, stuur en wielen maar het is geen tijdritfiets, ik kan ook geen 40 per uur rijden over 40km ( bijna, afgelopen zondag 38,5 km/h over 42km big_smile  ), maar vind het fijn rijden met een tijdrithelm

Als je het zelf wilt gewoon doen, wat kan jou het schelen wat andere mensen er van denken

https://fbexternal-a.akamaihd.net/safe_image.php?d=AQA2MLYZ8IrF90Xk&w=470&h=246&url=http%3A%2F%2Fjoy4sport.nl%2Fimages%2FIMG-20140407-WA0000%2520%28Small%29.jpg&cfs=1&upscale

25

Re: Handen bij elkaar of onderarmen evenwijdig?

Bij mij is het net andersom roll Ik heb 2 TT helmen liggen en ik draag het gewooon niet graag. Ik krijg het zeker in die Giro selector erg benauwd en ik kan het geluid in zo een helm ook niet uitstaan. Ben aan het wachten tot die nieuwe Kask helmpjes zoals team sky op de moment al heeft uitkomen en denk zo eentje te kopen dan zijn je oren vrij. Ik heb al een mailtje naar de invoerder voor de benelux gestuurt en eind Mei zouden ze te verkrijgen zijn.