1

Onderwerp: Warming up

Ik ben wel eens benieuwd wat voor warming up jullie doen net voor de wedstrijd?

2

Re: Warming up

Het enige wat ik doe is een beetje inzwemmen, een meter of 300-400, met een paar sprintjes. Dan is mijn hartslag even de hoogte in geweest en kan ik vanaf de start normaal zwemmen.

3

Re: Warming up

En als de start op land is? Beetje inlopen met zwaaiende armen?

4

Re: Warming up

Ja dat deed ik bij mijn eerste triathlon ooit en toen lachten een aantal mensen me uit... Ze zeiden dat ze nooit een warming up deden, maar ik vind het wel fijn (al is het maar een ritueel om mentaal te focussen op de wedstrijd)

5 Laatst bewerkt door filipanné (28-05-14 21:25:29)

Re: Warming up

ik begin ook altijd zonder opwarming.
ik ga eerst wel eens in het water om het watergevoel te vinden big_smile
bij de start ben ik toch niet explosief genoeg om weg te sprinten, dus is het beter dat ik niet opwarm

6

Re: Warming up

Ook ik doe geen warming up. Bij loopevenementen zie ik soms mensen zo fanatiek warm lopen dat i, denk dat ze die energie beter voor in de wedstrijd hadden kunnen bewaren.

7

Re: Warming up

Wetsuit tot aan middel aandoen...
Beetje huppelen zodat HR wat naar boven gaat...
Schouders opwarmen, door links en rechts draaiende bewegingen te doen.  vervolgens molentje draaien (linkerarm naar voor rechterarm naar achter en dan omdraaien)
Daarna dan schouders en triceps stretchen...
en dan wetsuit volledig aan...
Indien mogelijk ff in en uit het water...

8

Re: Warming up

Geen warming-up doen is NIET handig. Hoe je het wendt of keert, na de start moet/gaat die hartslag omhoog.
Is dus niet handig om met een lage te beginnen. Kan me helemaal vinden in de redenering van Macca.

9

Re: Warming up

Voor korte wedstrijden (achtste / OD): half uur warmfietsen incl ff lactaat aanmaken. Dit doe ik n dik uur voor de start.

10

Re: Warming up

Grappig om te lezen wat voor verschillende denkwijze er zijn over de warming-up!

Ook ik doe (als het kan) even inzwemmen!

11

Re: Warming up

Ik zwem in als het kan/mag. Als het water erg koud, zo kort mogelijk maar ik laat ALTIJD voor de start het pak vol water lopen. Bespaart je een koude shock tijdens de start.

Ik denk dat de beste warming up bij koud water stretch cords zijn om de schouders iets op te warmen. Dit ga ik binnenkort eens proberen maar ik heb er goede verhalen over gehoord. Dan lig je zo kort mogelijk in het koude water af te koelen en je hebt toch even de zwemspieren geprikkeld.

Ik heb vaak genoeg hard gelopen en gefietst voor een zwemtraining om te weten dat dit eerder een tegenovergesteld effect heeft.

Ik zorg ook altijd dat ik het goed warm heb als ik in het parc fermee aan de gang ben. Als ik in de winter naar het zwembad fiets met iets te weinig kleren aan heb ik echt een veel langere warming up nodig voor het zwemmen goed gaat. Dit scheelt met zwemmen echt ontzettend veel bij mij. Schouders/armen worden volgens mij bij kou snel slecht doorbloed. Ik heb altijd bij fris weer een trui of shirt teveel aan het laatste uur voor de start en ik ga zeker nooit een uur voor de start al in mijn triathlon badpakje staan als het niet echt warm weer is!