1

Onderwerp: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Afgelopen jaar stonden er zo'n 30 Nederlande atleten aan de start van het NK OD. De kopgroep zwom ergens laag in de 19min, daarna kwam er nog een peleton van ergens laag in de 21 (met daarbij ondergetekende) en daar achter nog wat mensen die 'de slag hadden gemist'. Nou heb ik vorig jaar al geruchten gehoord dat er mensen waren die initiatieven wilden nemen om meer mensen aan de start te krijgen op dit NK om zo meer 'fietsgroepen te creeeren' om het maar plastisch te zeggen.
Hier in Grunn heb ik al van diverse mensen gehoord dat ze aan de start willen staan...

Wie volgt???

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

2

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Dit probleem is bij de dames volgens mij nog veel groter....

Als ik de komende tijd weer wat aan trainen toekom, dan doe ik misschien wel mee. Dan moeten er echter wel tekenen van wedstrijdfitheid zijn en daar hoort bij mij persoonlijk wel een 1500 onder 19' bij. (als ik dat niet zwem is m'n fietsen en lopen ook kansloos om mee te doen in Stein) Eerst de  UTTT overleven en dan zien we wel weer verder smile

Maar zou inderdaad mooi zijn als er wat meer volk aan de start zou staan op de NK!

3

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Eerst eens kijken hoe de eerste wedstrijd van het seizoen gaat in Kruiningen, dan schrijf ik me misschien nog wel alsnog in als dat dan nog kan. Ik weet niet wat ik kan zwemmen op de 1500, in het zwembad kom ik nu aan 6;43 op de 500 dus om laag 21 te zwemmen zal ik zeker wel ergens achter aan de groep moeten bungelen en dan verder kijken. Ik zie het wel, lijkt me op zich wel leuk (om er dan waarschijnlijk keihard afgelopen te worden maargoed).

Gr

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Cesar schreef:

Eerst eens kijken hoe de eerste wedstrijd van het seizoen gaat in Kruiningen, dan schrijf ik me misschien nog wel alsnog in als dat dan nog kan. Ik weet niet wat ik kan zwemmen op de 1500, in het zwembad kom ik nu aan 6;43 op de 500 dus om laag 21 te zwemmen zal ik zeker wel ergens achter aan de groep moeten bungelen en dan verder kijken. Ik zie het wel, lijkt me op zich wel leuk (om er dan waarschijnlijk keihard afgelopen te worden maargoed).

Gr

Als je specifiek aandacht besteed aan bepaalde dingen moet het met die tijd wel haast lukken om aardig mee te komen. Het is zeker de moeite waard om daar aan de start te staan, en een hele ervaring om een stayerwedstrijd te doen als het je eerste keer is.
Succes!

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

niet om te ontmoedigen maar als je 6:43 zwemt op de 500 meter kom je waarschijnlijk als laatste uit het water in stijn.

om in de kopgroep te zitten moet je op een 1500 meter rond de 18:00 a 18:30 kunnen zwemmen.

groet

6

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

in de uitslagen stond inderdaad dat de kopgroep laag in de 19 zwom, de zwemafstand was dan wat te lang denk ik of er stond stroming tegen...

7 Laatst bewerkt door Cesar (13-04-07 12:10:58)

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

MSE schreef:

in de uitslagen stond inderdaad dat de kopgroep laag in de 19 zwom, de zwemafstand was dan wat te lang denk ik of er stond stroming tegen...

Voor de duidelijkheid; daar mik ik dan ook niet op als ik al ga he. Dan wordt het het peleton.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8 Laatst bewerkt door HJ (13-04-07 13:18:44)

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

MSE schreef:

niet om te ontmoedigen maar als je 6:43 zwemt op de 500 meter kom je waarschijnlijk als laatste uit het water in stijn.

om in de kopgroep te zitten moet je op een 1500 meter rond de 18:00 a 18:30 kunnen zwemmen.

groet

Nou, ik kan je vertellen dat er niet veel stroming stond in Stein, en als die er stond dan had dat waarschijnlijk niet veel invloed op de zwemsnelheid aangezien je twee keer een heen/weer-stuk zwom. Het water was ook niet veel stroperiger dan normaal, en volgens mij klopte de afstand ook wel aardig.
Als hij een beetje doorzwemt komt'ie in het peloton te zitten, helemaal als er meer triatleten zijn als Cesar en niet van die regionale wereldtoppers die alleen aan de start staan als er 'wat te winnen' is. Je kan voor podiumplekjes mee gaan doen bij de plaatselijke triathlon in Schubbekutteveen, maar je kunt ook eens kijken hoe het erbij staat op een hoger niveau (en gewoon een supermooie wedstrijd doen).
Er zijn serieuze wedstrijdatleten zat (die het niveau aankunnen), en het NK kan wel wat 'pelotonvulling' gebruiken. Dat is goed voor de atleten, goed voor de wedstrijd, en goed voor de sport.
Als alleen de mensen meedoen die 18:00 a 18:30 zwemmen, dan wordt het een verdomd klein wedstrijdje.

Hee, keep it real cool

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

9

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

HJ schreef:
MSE schreef:

niet om te ontmoedigen maar als je 6:43 zwemt op de 500 meter kom je waarschijnlijk als laatste uit het water in stijn.

om in de kopgroep te zitten moet je op een 1500 meter rond de 18:00 a 18:30 kunnen zwemmen.

groet

Nou, ik kan je vertellen dat er niet veel stroming stond in Stein, en als die er stond dan had dat waarschijnlijk niet veel invloed op de zwemsnelheid aangezien je twee keer een heen/weer-stuk zwom. Het water was ook niet veel stroperiger dan normaal, en volgens mij klopte de afstand ook wel aardig.
Als hij een beetje doorzwemt komt'ie in het peloton te zitten, helemaal als er meer triatleten zijn als Cesar en niet van die regionale wereldtoppers die alleen aan de start staan als er 'wat te winnen' is. Je kan voor podiumplekjes mee gaan doen bij de plaatselijke triathlon in Schubbekutteveen, maar je kunt ook eens kijken hoe het erbij staat op een hoger niveau (en gewoon een supermooie wedstrijd doen).
Er zijn serieuze wedstrijdatleten zat (die het niveau aankunnen), en het NK kan wel wat 'pelotonvulling' gebruiken. Dat is goed voor de atleten, goed voor de wedstrijd, en goed voor de sport.
Als alleen de mensen meedoen die 18:00 a 18:30 zwemmen, dan wordt het een verdomd klein wedstrijdje.

Hee, keep it real cool

ik ben het eens dat het mooi zou zijn als er meer atleten meededen aan het NK OD.
het is alleen zo teleurstellend als je naar het NK komt, vervolgend bij de laatste 3 het water uit komt en dan vervolgens de hele 40km alleen mag fietsen.

6:40 is een hardstikke nette tijd op de 500 meter maar de realiteit op zo'n stayer nk is gewoon dat je dan geen fietsgroep hebt(tenzij dit jaar een hoop atleten gewoon besluiten mee te doen voor het meedoen)ik denk dat je om in de laatste echte fietsgroep te zitten toch wel rond de 13:15 moet kunnen zwemmen op een 1000 meter.

nogmaals het zou leuk zijn als dit zou veranderen en de grens om mee te doen wat lager zou komen te liggen maar op dit moment is dit gewoon de realiteit.

groet

10

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Misschien had je de openingspost eens moeten lezen. Dat is nu juist waar het hier om gaat en wat we proberen te veranderen.

Als er meer mensen aan de start staan (ook mindere zwemmers) kunnen er meer fietsgroepen worden geformeerd. Klinkt logisch. Is het ook.

Kortom ik begrijp niet helemaal wat je probeert bij te dragen.


Atleten: schrijf je in. Maken we er samen een prachtige wedstrijd van.

Jacob

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

11

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

"Het NK kan wel wat pelotonvulling gebruiken"

Sorry hoor maar daarvoor doe ik nou gewoon geen wedstrijden. Ik doe namelijk in verhouding tot andere atleten weinig wedstrijden omdat ik anders ook snel mentaal opgebrand ben in een seizoen. Dan probeer ik ook wedstrijden te doen waar ik wat kan bereiken/leuke wedstrijden. Wat kunnen bereiken definieer ik dan niet als een podiumplek in een of andere regionale wedstrijd: maar het doen van een lange wedstrijd om de grenzen te verkennen zoals b.v. Stein (de lange afstand dus), een hele of bijvoorbeeld de teamwedstrijd tijdens de UT-Triathlon (ontzettend leuk).

Een paar jaar geleden (2002 voor het laatst) ben ik nog wel gestart in elite wedstrijden om mijn grenzen qua mogelijkheden op te zoeken. Ik was toen net senior en dan is het goed om je te spiegelen aan het niveau. Ik ben er achter gekomen dat mijn loopniveau gewoon onvoldoende was om een beetje fatsoenlijke klassering te halen in deze wedstrijden. Echter daarnaast vond ik het vooral heel vervelend dat je in zo'n wedstrijd gedwongen bent om zo ontzettend pasief te fietsen: De eerste 20 kilometer rijdt iedereen nog een beetje door, maar daarna houdt iedereen de benen stil om zich te sparen voor het fietsen en wegrijden heeft ook geen zin omdat je misschien een halve minuut wint om vervolgens minuten te verliezen op al die lui die nog fris zijn. Nou zou ik er geen problemen mee hebben om zo nu en dan laatste te worden als die wedstrijden gewoon leuker waren, en er met het fietsen nog eens wat te beleven viel: maar zodra je uit het water bent, en je kijkt om je heen wie er mee zitten in je groepje weet je je klassering ook al bijna: Niet mijn idee van een spannende wedstrijd.

Natuurlijk leer je als jonge atleet wel veel in dit soort wedstrijden: zwemstarts zijn echt heel anders met al die snelle zwemmers (zeker met ITU wedstrijden en al die snelle buitenlandse atleten), en ik kan dan ook iedereen aanraden om het eens te proberen, omdat je er wel beter van wordt. Ik vond het zelf door mijn elite ervaring ook totaal niet lastig om in Klagenfurt vorig jaar met 2200 mensen te starten tijdens de hele daar.  Echter na een paar jaar bij de elite had ik het gewoon wel gezien: en om nou als pelotonvulling aan de start te komen heb ik gewoon geen zin in.

Met vriendelijke groet,

Piet

P.S. over de tijden: Het snelst wat ik ooit gezwommen heb was 18:30 in Holten, met ik dacht ongeveer 45 seconden verlies op de kop. Daarom denk ik dat Stein gewoon iets te lang is, of was het zonder wetsuit? Die toppers zwemmen zeker wel 18 minuten op die 1500. Overigens gebeurde het me zeker ook in het begin dat als ik niet in vorm was, en de start ook niet super ging dat het gewoon te langzaam ging en ik de groepen gemist had, of in een laatste groepje "Kanslozen" (want  niet gemotiveerd, en vaak mensen die niet gewend zijn te rijden in een groep) terecht. Dan was je wedstrijd eigenlijk meteen voorbij: een beetje zonde als je net het hele land bent doorgereisd.

12 Laatst bewerkt door le Coq (17-06-07 21:51:16)

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Zit net de definitieve startlijst te bekijken, maar ik mis HJ... (zie wel J & J) hmm

13

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

le Coq schreef:

Zit net de definitieve startlijst te bekijken, maar ik mis HJ... (zie wel J & J) hmm

HJ had dit jaar de pijlen op andere doelen gericht, zoals Nieuwkoop. Zit nu 'schematisch gezien' in een rustperiode. In de praktijk pakte dit wat anders uit (Nieuwkoop werd Duurkoop) waardoor ik gister nog in m'n thuiswedstrijd aan de start kon staan.
Nu zit ik dus eindelijk wel in die rustperiode. 
Zo zit dat Coq.
Maaruh, ik ben er waarschijnlijk wel om met jou RUSTIG een biertje weg te tikken.

Welterusten Meneer de Haan!
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

14

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

HJ schreef:

Maaruh, ik ben er waarschijnlijk wel om met jou RUSTIG een biertje weg te tikken.

Dat moet ik dan weer missen, want ik zit heel het weekend in Eindhoven ivm de Pro-Tour ploegentijdrit.

15

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

le Coq schreef:
HJ schreef:

Maaruh, ik ben er waarschijnlijk wel om met jou RUSTIG een biertje weg te tikken.

Dat moet ik dan weer missen, want ik zit heel het weekend in Eindhoven ivm de Pro-Tour ploegentijdrit.

Maar daar is dan ook weer niks mis mee... Ik kom dit jaar eens kijken of jullie echt zo hard rijden (Tour de ville toch?)

16

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Jullie doen toch ook mee met een ploeg?
Ons eerste team heeft als doel om Euskatel te verslaan en het tweede team moet de mannen van Eddy verslaan tongue

17

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Wij hebben tot doel om het parcours te verkennen en volgend jaar te winnen natuurlijk wink

Maar we proberen wel om jullie normale team voor te blijven...
Voor welk team rij jij?

18

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Ik rijd voor het 'normale' team, dus dat wordt een mooie strijd. Hoorde dat er 16 teams meedoen.

Om weer on topic te komen. (en de reden waarom HJ dit topic opende)
Toch zonde dat er weer veel  'regio'-toppers ontbreken op de NK (mannen als bijvoorbeeld HJ, Diederik (en Evert) en Dave Ewalts). Bij de dames is het startveld al groter dan afgelopen jaren.

Maar Jacob gaat wel voor een top 10 plek op de NK cool

19

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

*Ahum* Tuurlijk Cocq.......:lol:

Gezocht: middelmatige zwemmers om mee uit het water te komen. Voor een lekker stukje fietsen. Slechte loopkwaliteiten geen bezwaar big_smile

Overigens doen er minder mannen mee dan vorig jaar. Deze campagne heeft weinig uitgehaald ben ik bang.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

20

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Als tritanium-fan (aan de prozac) zeg ik: 2 podiumplekken en nog 2 top 10 plekken komend weekend in Stein!!!

21

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Jerzy was iets te fameus bezig in Stein.
Jacob pakte inderdaad de voorspelde top 10 plek, maarrrrr

De heer Koers was voor mij de held van het weekend. Hij maakte zijn achternaam waar en dankzij hem wisten we de manne van Mark en Eddy net voor te blijven....

22

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Hahaha ik wil gewoon triathlon, zon ploegentijrit doet pijn, veel te veel pijn... Of had ik gewoon zaterdag niet mee moeten doen in Rijssen?
Maar jullie waren inderdaad net even sneller, maar volgend jaar.... (Naja ik bespaar je mijn grote mond wink)

23

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Mark schreef:

Hahaha ik wil gewoon triathlon, zon ploegentijrit doet pijn, veel te veel pijn... Of had ik gewoon zaterdag niet mee moeten doen in Rijssen?
Maar jullie waren inderdaad net even sneller, maar volgend jaar.... (Naja ik bespaar je mijn grote mond wink)

Ploegentijdrit is uber cool:cool::cool:. Niets gaver dan Le Coq de lucht uit de longen rijden tongue. Lekker 2+ km op kop met zo'n 47/48 en dan uitrusten tussen de wielen en de rest van de ploeg laten afzien. Veel makkelijker dan triathlons. Als er volgend jaar weer ergens een plekkie is in de ploeg doe ik zeker weer mee!

24

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Jaja, fietsles van Koers. Het was een kunstvorm die pijn deed...
Volgende keer gaan we wel zwemmen Koers wink (gelukkig was Keizer vanavond niet op de training, anders had ik ook nog zwemles gekregen en was de moraal helemaal gezonken...)

25

Re: NK Triathlon OD; dit jaar meer 'mindere' zwemmers???

Om dit topic even nieuw leven in te blazen...

dit jaar dus een open inschrijving op het NK om zo meer mensen te trekken.. Ik ga dit jaar een poging wagen, werk op dit moment hard aan mijn zwemmen om een beetje mee te kunnen komen. Om me heen vang ik ook wel wat geruchten op van mensen die mee willen doen die ook allemaal niet echte zwemtoppers zijn maar samen kun je op de fiets toch misschien een mooie wedstrijd maken.

En tja mij lijkt het gewoon eens leuk om te kijken hoe ik in zo'n wedstrijd sta.. Zijn en nog meer mensen hier die dit jaar ook meedoen??