101

Re: Ironman Benelux

Maca944 schreef:

Kom maar op met al die mooie verhalen! Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen en of IM Maastricht een succes was qua organisatie. Voorzover ik heb kunnen zien was dit het geval, maar ik ben met name benieuwd naar individuele ervaringen.

Ff kort mijn reaktie vanaf de camping.
Het was voor mij leuk tot het begin van de tweede ronde hardlopen (14km) daarna ging langzaam het licht uit (het werd aarde donker!)

Eindtijd 11:30

Over de organisatie niets dan lof!

102

Re: Ironman Benelux

Ik zie dat het wel een unieke mogelijkheid was je voor hawaii te kwalificeren... in mijn categorie 35-39 was 9.57 een gegarandeerd slot...

103

Re: Ironman Benelux

Gisteren een hele mooie wedstrijd gedaan in Maastricht.

Zwemmen ging prima, fietsen in het begin veel te hard gereden. In de tweede fietsronde gas terug genomen en ingehaald door een grote groep van  ongeveer 30 man. Een aantal mensen (italianen) zaten strak in het wiel. Er zaten achterin ook mensen op reglemenaire afstand en daar heb ik me maar bij aangesloten. Later kwam de jury langs en die heeft nog wat (tijd)straffen uitgedeeld. Daarna viel de groep in het heuvelachtige deels uitklaar in kleine groepjes waarin het stayeren voor zover ik heb gezien niet meer voorkwam. Op het fietsparcours ook veel supporters en dan vooral in de heuvelzone.

Toen ik begon aan het lopen wist ik dat ik het snelle fietsen zou moeten bekopen, en dat gebeurde dan ook. Aan het eind van de tweede ronde was het over en werd het wandelen/lopen. Ook op het loopparcours veel supporters, bewoners met tuinslangen en veel sfeer bij doorkomst in de stad. Een naar stuk was het laatste stuk naar het keerpunt op de Cannerweg, waar je in de volle zon liep en geen wind stond.

Uiteindelijk gefinished in 10:31. Iedereen die ik sprak vond het een zware wedstrijd, en dat vind ik ook. Maar ik heb wel erg genoten van het mooie fietsparcours en de hele sfeer.

Ik denk dat er nog wel wat verbeterpunten zijn voor de organisatie: parcoursafzettingen niet helemaal ok, wandelaars/ fietsers/honduitlaters op het parcours. Geen vrijwilligers op gevaarlijke punten. Ook denk ik dat dit parcours op een groot aantal plekken te smal is voor de beoogde 2000 deelnemers die men misschien de volgende jaren wel wil halen. Ook zou het met regen in de afdalingen niet best zijn afgelopen denk ik.

104

Re: Ironman Benelux

Kolibrie heb ik via Twitter gevolgd, toptijd! En 10:31 op dit parcours is natuurlijk helemaal geweldig.


Op Slowtwitch zie ik deze discussie over het fietsparcours, waar iemand niet te spreken is over de kasseien en het vele draaien en keren. Ik neem aan dat als je de AGR een paar keer hebt gefietst dat het allemaal niet zo spannend is? Een volledig vrij fietsparcours is natuurlijk wel wenselijk.
http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gfo … ead#unread

105

Re: Ironman Benelux

Maca944 schreef:

Op Slowtwitch zie ik deze discussie over het fietsparcours, waar iemand niet te spreken is over de kasseien en het vele draaien en keren. Ik neem aan dat als je de AGR een paar keer hebt gefietst dat het allemaal niet zo spannend is? Een volledig vrij fietsparcours is natuurlijk wel wenselijk.
http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gfo … ead#unread

Ik denk dat het vooral aan de stuurmanskunsten van de gemiddelde triathleet ligt. In de wat snellere afdalingen en dorpjes kon ik echt serieus tijd pakken op mijn tegenstanders. Ik zorgde dan ook altijd dat ik vooraan in een (non-stayer, dus 12 a 15m verschil steeds) groep zat als we bij de serieuzere afdalingen en andere bochtige stukken kwamen. Zo pakte je bijvoorbeeld makkelijk 10 seconde in de afdaling naar het stijle stuk bij Cadier en Keer door alleen maar aero te gaan zitten, beentjes stil en hard de bocht insturen. Om nog maar niet te spreken over de 5 strak achter elkaar volgende 90 graden bochten in het het dorpje vlak voor Maastricht.
Om vooraf wat argumenten onderuit te halen:
Ik ging als 128e uit het water en kwam ook rond die plek van de fiets, dus aan verschil in snelheid of sterkere benen lag het niet.
Ik woon in Groningen, dus parcourkennis was ook maar een eenmalig rondje. Denk dat heel veel mensen nog tijd kunnen pakken door hun bochtentechniek aan te scherpen.
Ik reed zelf op een tijdritfiets (mijn eerste) met dicht achterwiel die ik nog maar 2 maand heb, dus "een tijdritfiets stuurt minder goed" is in mijn ogen ook onterecht.

Parcours was overigens écht prachtig. Snel eerste gedeelte langs de Maas. Daarna rollende aanloop tot de 4 klimmetjes Heuthemerberg, Bemelerberg, Cauberg en dan Cadier en Keer als toetje voordat er weer beetje technisch en snel afgedaald kon worden naar Maastricht. Casseien door de stad is inderdaad niet ideaal, maar voor de once-in-a-lifetime experience maakte dat stukje stad het fietsen nóg mooier!! Enige vervelende aan de route dat ik kan bedenken was het wildrooster een kilometer of 1,5 voor Heuthem en inderdaad dat grindpad richting de afdaling naar Valkenburg.

Lopen was iets minder wat betreft het stukje heen en terug buiten Maastricht, maar dat was denk ik om de inwoners van Maastricht wat te ontzien. Lijkt mij geen probleem en was vooral mentaal uitdagend. wink De sint Pietersberg was hel en daarom alleen maar mooi. En bij het commentaar van van Vlerken over André Rieu sluit ik mij volledig bij aan. Geniaal dat je dat op de NOS durft te zeggen! En het publiek was top met extra sproeiers en af en toe een goede beat.

Zwemmen was ook prachtig. Geen stroming, helder water en de toeschouwers stonden zo dicht bij dat ik naar mijn ouders op de kant kon roepen. Zij konden mij daardoor een klein stukje goed volgen. Staat zelfs op camera, omdat mijn moeder puur toevallig op dat moment aan het filmen was. (ze vond het geluid zo mooi big_smile )

Kortom, echte aanrader deze wedstrijd!

Ow, voor ik het vergeet. Eindtijd was 10:28:04 bij mijn debuut op de hele afstand. Super tevreden!!
Swim     00:59:48
Bike       05:26:31
Run             03:50:07
Overall     10:28:04

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

106

Re: Ironman Benelux

Dank voor je uitgebreide verslag Ben, en proficiat met je toptijd!

Hier een analyse van de uitslagen door coach Cox, die dat bij alle Ironmen doet.
http://www.coachcox.co.uk/2015/08/04/ir … -analysis/

Opvallend dat Maastricht helemaal niet zoveel langzamer is dan de gemiddelde Ironman volgens dit overzicht. Voor een Konaslot zou ik 9:54 hebben moeten lopen, en dat is wel iets 'langzamer' dan bij de gemiddelde Ironman.

107

Re: Ironman Benelux

Leuk om de ervaringen te lezen!

108

Re: Ironman Benelux

Hierbij mijn verslag van de Ironman Maastricht.

In november 2014 besloot ik deel te nemen aan een door Ironman georganiseerde triathlon in Aix en Provence. Een 70.3 uitvoering. Ik wilde dit combineren met een gezinsvakantie in Zuid Frankrijk in de mei vakantie.
Een halve triathlon was voor mij een logische stap voorwaarts na het meedoen in verschillende 1/8e en 1/4e triathlons.

In Januari kreeg ik een nieuwe baan waardoor mijn vakantie in mei op de tocht kwam te staan. Uiteindelijk was de keuze: of op vakantie in mei en geen zomervakantie, of meedoen aan de volledige afstand in Limburg en dat combineren met zomervakantie.
Dus overgeschreven naar de Ironman Maastricht.

In september 2014 had ik mij reeds aangesloten bij een triathlon vereniging om onder andere te leren zwemmen. Ik kon alleen maar schoolslag.
Verder als voorbereiding (amateur) wedstrijden op de fiets gereden en verschillende loop evenementen meegepakt waaronder, 5km, 10km, 10 EM, 18,5km en een halve marathon.

ik had me ook ingeschreven voor de halve triathlon van Didam maar zoals bekend werd die afgelast.

Daar stond ik dan in Maastricht: geen marathon in de benen en nooit een langere triathlon gedaan dan een OD.
Natuurlijk wist ik dat ik inmiddels wel borstcrawl kon zwemmen, een sterk fietsonderdeel neer kan zetten, en een (rappe) halve marathon kan lopen, maar ben je er dan klaar voor?
Het antwoord zou ik snel krijgen.

In de voorbereiding werd mij vaak gevraagd wat mijn streeftijd was. Ik heb elke keer gezegd dat ik in eerste instantie wilde finishen en in tweede instantie heb ik de tijd van 12 uur genoemd. 1:30 uur Zwemmen, 6:00 fietsen en 4:30 lopen. Dat leek mij haalbaar.

In de week voorafgaand aan de Ironman heb ik zowel het loop als het fietsparcours verkent. Bij het fietsparcours viel het mij op dat het venijn in de staart zat. Bij het loopparcours zag ik het voordeel in het lopen van 3 rondes, waarbij één lange rechte weg heen en weer gelopen moest worden.
Inmiddels kregen zenuwen toch de kans. Heb ik echt wel genoeg getraind, hoe staan de anderen er voor, wat nou als ik echt veel zwakker ben dan de rest...  Na de registratie vielen die zenuwen wel weg. Het viel mij op dat er heel veel diversiteit was onder deelnemers. Dat stelde me echt gerust. Dan is het echt tof om te zien wie er allemaal met een rugtas lopen en een bandje om hun arm. Je voelt je echt verbonden!

Zondag 2 augustus. D-Day voor mij.
Na een erg onrustige nacht gaat de wekker om 04:30 uur. Ik werk een licht ontbijt en twee koppen koffie naar binnen en rij met de auto naar de start. Daar ben ik rond 05:45. Ruim de tijd om mijn fiets te checken, bidons te vullen en de streatwear tas klaar te maken.
Om 06:30 begeef ik mij, inmiddels gehuld in wetsuit met de andere deelnemers richting de start. Waarom daar nog een half uur staan? Omdat iedereen dat doet.
Ik stel me op bij het bordje met de verwachte zwemtijd van anderhalf uur. Het laatste bordje in de rij... Erg druk wordt het nooit in dit startvak.
Om 07:10 uur worden we met een kanonsschot weggeschoten, en langzaam lopen we richting het water. Ondertussen spot ik mijn vrouw en kinderen. Het zal niet alleen voor mij een lange dag worden.
Ik spring in het water en begin met zwemmen Het valt me op hoe lekker de temperatuur is, en hoe helder het water. Ik kan rustig een slag vinden en raak nooit in het gedrang. Een lekker gevoel, zeker vergeleken met andere triathlons die ik gedaan heb. De wasmachine en het trekken en schoppen komt hier niet voor.
Het zwemt heerlijk van brug naar brug, waardoor het door mij gevreesde zwemgedeelte makkelijk in stukken te verdelen is. Tot mijn verbazing ben ik in 33 minuten bij het keerpunt. Terug zwemmend wordt het technisch allemaal wat minder. Ik heb wat last van de, in mijn ogen schijnende, zon en navigeer wat lastiger.
Ik ben blij dat ik na 1:20:52 uit het water kom. 10 minuten sneller dan verwacht en ik heb zowaar van het zwemmen genoten!

Op naar de wisselzone. Daar wordt ik luidkeels aangemoedigd door twee collega's die 250km hebben gereden om mij te zien sporten. GAAF!
Wetsuit uit, wielershirt (vol met reepjes en gelletjes) aan, schoenen aan en hop naar de fiets.
De eerste kilometers vlieg ik op de fiets. Op het vlakke gedeelte tik ik regelmatig de 40 per uur aan. Mooi natuurlijk, maar niet als je jezelf wil sparen. Ik scheld mezelf de huid vol dat ik rustiger aan moet doen en gelukkig werkt dat. Ik zat echt snel hoog in mijn zones en had me voorgenomen in D2 te blijven rijden.
Ik ben blij dat ik het parcours heb verkent, ik weet waar ik tempo kan maken en waar ik op moet passen.
Ondertussen spot ik wat vrienden van onze wielervereniging. Heel tof dat ze me luidkeels aanmoedigen!
De tweede ronde in draaiend zie ik ineens mijn gezin staan met moeder. Ik moet drie keer omkijken om mijzelf er van te overtuigen dat ze het echt is. Ze zou toch niet komen, en bovendien heeft ze niets met sport. Wat een opsteker is dat voor mij.
Ik geniet ook in de tweede ronde nog steeds van het fietsen. Het is voorbij voor ik er erg in heb. Ik merk wel dat het wat zwaarder wordt, de wind steekt op en de temperatuur loopt op, maar ik vlieg nog steeds en geniet. Tweemaal stap ik van de fiets om even te plassen. Na 5:28:47 fietsen ben ik terug bij het parc fermee. Er is geen fietser die mij heeft ingehaald. Ik vind dat een opsteker!

Dan de loopschoenen aan, loopshirt aan en naar de overkant van de Maas. De eerste kilometers loop ik op gevoel. Ik heb het gevoel dat ik vlieg. Ik kan de hele wereld aan! Inmiddels hebben al mijn fans zich bij elkaar verzameld en wordt ik lopend langs de Maas luidkeels aangemoedigd. Ik loop de eerste ronde met een big smile op mijn gezicht, alle km's binnen de 5:30 per kilometer.
Bij het ingaan van de tweede ronde voel ik een gemene pijnlijke blaar opkomen op mijn rechter kleine teen. Niets ergs maar het (lichamelijke) verval zet zich dan wel duidelijk in. Overigens liep ik de hele tijd winden te laten. Die sportvoeding zorgt vvoor nogal wat gasvorming.
Ongemerkt stop ik trouwens met eten van gelletjes. Mogelijk dat dat ook de oorzaak is van het verval.
Ik besef mijzelf dat het wel heel warm is, en dat ik goed de tijd moet nemen om te drinken en af te koelen. Ik besluit dus om wandelend de drinkposten te bezoeken. Het wordt overigens steeds lastiger om daarna weer te gaan versnellen.
Na 25km lopen zakt mijn kilometertijd tot boven de 6:00 per km. Niks ergs houdt ik mijzelf voor. Ik zie zoveel mensen, veel erger lijden dan ik.
Bij het ingaan van de derde loopronde voel ik aan de andere kleine teen een nog gemenere blaar opkomen. Ik moet mezelf forceren om te blijven lopen. Langzaam gaat het licht bij mij uit.
Mijn kilometertijden, waar ik overigens geen oog meer voor heb lopen terug naar ongeveer 7:30 per kilometer. Dat heeft helemaal niets meer met hardlopen te maken. "Ik kijk inmiddels niet meer dan 10 meter voor mij uit en zing mijzelf kilometers achtereen toe: Zo gaat ie goed, zo gaat ie beter, alweer een kilometer......"
Bij het ontvangen van het laatste ronde bandje op ongeveer 2 km van de finish schiet ik vol. Zoveel fans die voor mij naar Maastricht zijn gekomen, zoveel leuke en lieve vrijwilligers, zoveel enthousiaste mensen langs het parcours, en ik loop hier nog steeds!
Ik straal en kom zo blij als een kind over de finish. 4:27:21 deed ik over de marathon die nooit voelde als een marathon.
Paul you are an Ironman! 11:30:35 uur sporten, ik vind het mooi!

Als ik de schoenen uit doe zie ik mijn kleine tenen niet meer. Beiden zijn één grote blaar. Lopen kan ik niet meer maar ik ben zo trots als een pauw.

109

Re: Ironman Benelux

Wat een mooi verslag Paul, en een nog mooiere prestatie! Erg knap om zo op te schalen van een OD naar een hele triathlon. Zo te lezen kan je jezelf goed inschatten en je wedstrijd goed indelen. Voldoende eten met name richting het einde van de marathon is ook voor mij een probleem, ik heb het idee dat het veel scheelt als je dat goed onder de knie hebt.

What's next?

110

Re: Ironman Benelux

Erg inspirerend. Na 3x een halve, denk ik wel eens aan een hele.... maar ik weet het nog niet zeker. Door dit verhaal ontstaat wel motivatie om er aan te beginnen. Mooie prestatie!

111

Re: Ironman Benelux

Zeker mooi om te lezen! Ook wel inspirerend, ja, voor mij onderweg naar volgend jaar mijn eerste Ironman. Over blaren had ik me ook al een beetje zorgen gemaakt, van die op zich onschuldige rotdingen die enorm zeer kunnen doen. En ik zou ook bij dat laatste bordje te water moeten gaan  wink

Louise

112

Re: Ironman Benelux

Een Kolibrie die zo trots als een Pauw is  lol Wat een ontzettend motiverend / inspirerend stukje Paul! Echt super! Heel erg gefeliciteerd met deze knappe prestatie smile

#enjoylife

113

Re: Ironman Benelux

Heel mooi stuk om te lezen! Werkt motiverend, ik wil in 2017 mijn eerste hele doen!

114

Re: Ironman Benelux

Ben, Kolibrie en Piet! Top gedaan mannen en mooie verslagen!

115

Re: Ironman Benelux

Ik heb 3 dagen meegeholpen als vrijwilliger. Eindeloos respect voor deze mensen gekregen voor het werk wat hier verzet wordt. Dit zal ik vanaf nu altijd herinneren als ik zelf weer meedoe met een wedstrijd. Had begrepen dat voor een eerste Ironman het voorbeeldig georganiseerd was. Zijn natuurlijk genoeg verbeterpunten die ik zal communiceren met de organisatie.

Stond zelf bij de drankpost in Sittard. Protocol was bekertjes vullen met water, redbull e.d. Heb ze gelukkig kunnen overtuigen dat dit op een fietsparcours geen goed idee was en dat er bidons met water bij moesten komen. Sfeer was hele dag goed en op een enkele valpartij na van een onoplettende deelnemer die een vrijwilligster omverreed zijn we de dag goed doorgekomen.

Maandag was voor mij de zwaarste dag. In Maastricht meegholpen met afbreken van de wisselzone waaronder alle spijkers uit de grond halen waarmee de matten in de grond zaten  roll Als afsluiting nog mooi vrijwilligersdiner waar iedereen nog dezelfde tas kreeg als de atleten hebben gekregen. Mooi gebaar. Volgend jaar ga ik voor Ironman Kalmar maar voor 2017 wordt dit een mooie optie!

116 Laatst bewerkt door René S. (10-08-15 13:22:18)

Re: Ironman Benelux

Heel korte terugblik vanaf een zeer zonnig, warm en heerlijk relaxed adres.

Zwemmen was prima, 1:11 PR op de hele.

Fietsen vond ik minder, vrij veel verkeer op het parcours, ook in tegengestelde richting op de afdaling naar Cadier en Keer. grootste probleem waren maagproblemen vooral in de eerste ronde vanuit fietsen (2x toiletbezoek) en een losgetrilde bidonhouder met pomp waar ik wat reparatiewerk aan moest doen. Fietsparcours kan m.i. wat beter, maar met een eerste editie zijn er altijd verbeterpunten mogelijk. Ook de verzorgingsposten mogen iets langer worden opgezet, weinig tijd om alles rustig aan te kunnen pakken.

Bij het lopen het ik me echt vermaakt, het was warm, parcours was uitdagend en veel publiek. Combineer dat met wat rustige en mentaal dus lastige stukken, vele douches van de enthousiaste toeschouwers en je hebt een echt marathonproces voor een Ironman.

Eindtijd van 11u45 was niet heel bijzonder in vergelijking tot anderen hier, maar ben dik tevreden.

Herstel is meer dan goed, lekker rusten (lukt helemaal hier) en daarna rustig doortrainen naar Challenge Almere.

117

Re: Ironman Benelux

Gefeliciteerd Rene! Een hele triathlon binnen de 12 uur is uitstekend!!!

En Bros goed bezig, mede omdat jij drie dagen vrijmaakt midden in je triathlon seizoen kunnen de anderen meedoen!

118

Re: Ironman Benelux

Wat laat, maar hier ook nog mijn verslag van de IM maastricht.

De voorbereiding liep niet helemaal 100%, door omstandigheden kon ik vrijdag niet naar maastricht, maar zaterdag pas. Was even bang voor problemen omdat er aangegeven stond dat de briefing verplicht was, maar gelukkig geen problemen mee gehad. De dag rustig in maastricht gedaan en een beetje op tijd naar bed, rond 22:00, mijn hoofd raakt het kussen en, klaar wakker ineens, uiteindelijk zo rond 04:00 in slaap gevallen, maar de wekker stond om 04:50, dus was een erg kort nachtje.

Na ontbijt rustig naar de start gegaan, laatste spullen in orde gemaakt en redelijk gaar de start in gegaan. Zwemmen gaat over het algemeen best aardig, maar ben in het vakje 70 minuten gaan staan. Het verbaast me wel hoeveel mensen er dan toch een verkeerde inschatting hebben van zich zelf, want bijna alleen maar mensen in gehaald op het eerste stuk.  Water uit ging goed, echt bij het water weer in, was het ineens geen zandbodem maar een stenen bodem, hierdoor glee ik weg en schoot het in mijn kuit, dit was echt even klote en koste wat tijd om het los te maken. Terug ging goed tot het keerpunt, toen weer kramp, veel last van gehad bij uit het water komen zwemtijd 1:08:49.

Rustig aan gedaan in de wissel en gestart met fietsen. Fietsen ging de eerste 60KM goed, echter vanaf dat moment een ratel in de fiets, bleek dat er 3 spaken losser zaten in het achterwiel, er was net een service motor voorbij dus besloten door te fietsen en rustiger aan te doen in de afdalingen en goed op te letten ivm kuilen. Uiteindelijk zag ik weer een motor 4 km voor de finish, dus ben toen maar doorgereden, fietsen in 6:28:05.

In de wissel als eerste maar een dixie opgezocht. De maag begon flink op te spelen. Daarna begonnen met lopen, eerst 4km ging goed, toen de fout om de sint Pieter te rennen ipv te lopen, ben daarna nooit meer in mijn ritme gekomen was boven aan echt helemaal leeg. Maar ja, finishen was het doel. Toen op de helft van ronde 2 weer hele erge buik kramp. Helaas nog ongeveer een km van een drink post, kon voor mijn gevoel niet in de woonwijk gaan zitten, dus een km moeten overleven. En toen mijn redding een mooie oranje dixie, nog nooit zo blij geweest om die te zien.  Hierna een eind tijd helemaal los gelaten, ik wilde finishen en lol hebben, en dat is gelukt. Marathon in 4:58:30, totaal 12:48:57.

Mijn start doelen waren:
Finishen
Zwemmen binnen de 1:10
Fietsen binnen de 6:00
Lopen binnen de 4:30
Finish rond de 11:30/11:40

Het liep wat anders, maar ben super blij met de finish en kom zeker terug in Maastricht. Ben blij met mijn Finish en tijd, vooral ivm de uitdagingen die ik onderweg voor mijn gevoel heb gehad. en er zit zeker meer in.

Nu spontaan bedacht om nog de halve in Almere te gaan doen. Daarna de plannen voor 2016 maar eens gaan maken.