1

Onderwerp: IM70.3 Luxemburg

Gaan er nog meer mensen deze wedstrijd doen? Het is voor mij een A-race, dus dit keer wel wat taperen. Ook al vind ik dat lastig. Ik heb wel een tijd in mijn hoofd, maar het fietsparcours is lastig in te schatten. Wie kan er iets meer zeggen over het fietsonderdeel?

2

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik heb in 2013 mee gedaan. Het eerste en laatste deel van het fietsparcours langs de Moezel is snel. Daartussen in het begin een paar steile klimmen, maar daarna veel lopende klimmen, waar je de gang er wel in houdt. Wel uitkijken dat je je daar niet stuk rijdt voor het lopen.

3

Re: IM70.3 Luxemburg

Dat is mijn angst namelijk ook, dat ik er te hard in vlieg. Vandaar dat ik tegenstelling tot andere wedstrijden nog twijfel over de tijden die ik in mijn hoofd heb zitten. In Nieuwkoop 4:43 met windkracht 6, 3km extra fietsen en flinke golfslag tijdens het zwemmen. Maar hier natuurlijk de hoogtemeters. Ik weet het dus niet.

4

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik heb hem vorig jaar gedaan en een heel verslag geschreven op het forum. Je kan het met de zoek functie zo vinden!

5

Re: IM70.3 Luxemburg

Jancape schreef:

Ik heb hem vorig jaar gedaan en een heel verslag geschreven op het forum. Je kan het met de zoek functie zo vinden!

Thanks. Ik heb het gelezen, dan kom je gelijk in de sfeer. Die eerste klim, daar ben ik het meest beducht op. Misschien kan hem vrijdag al even bekijken op de fiets, of met de auto. Dan kan ik mij er beter op instellen. Verder zie ik het wel zitten. Het is meer wat voor tijd ik kan neerzetten, dan uitlopen.

6

Re: IM70.3 Luxemburg

mstyz
vwb het fietsen om je een beeld te vormen: ik fietste destijds op een 1/4 ong. 38km/h. In Luxemburg kwam ik door met een gem van 35km/h (2h30min en een beetje). Heb gefietst met een dicht achterwiel maar ik was wel een van de weinigen. Denk ook niet dat ik dat weer zou doen aangezien er toch wel wat geklommen moest worden. Verder kun je ook bij mijn verslag nog kijken op dit forum.

7

Re: IM70.3 Luxemburg

punisher schreef:

mstyz
vwb het fietsen om je een beeld te vormen: ik fietste destijds op een 1/4 ong. 38km/h. In Luxemburg kwam ik door met een gem van 35km/h (2h30min en een beetje). Heb gefietst met een dicht achterwiel maar ik was wel een van de weinigen. Denk ook niet dat ik dat weer zou doen aangezien er toch wel wat geklommen moest worden. Verder kun je ook bij mijn verslag nog kijken op dit forum.

Zal ook wel een beetje van de wielkeuze afhangen, mijn dichte achterwiel - een ouder model zipp met tube, weegt niet zo gek veel meer dan een 50 tot 80mm achterwiel met draadband (full carbon ofwel met alu remrand). Ik denk ook wel dat er een reden is, dat profs in hun koersen zelfs op geaccidenteerd terrein praktisch altijd rijden met dicht achterwiel tenzij het een klimtijdrit is. Ik rij niet in Luxemburg, maar als het mijn keuze was - zou ik er een dicht achterwiel in zetten en goed kijken naar mn verzetkeuze zodat ik in elk geval altijd een cadans van rond de 95-100 kon blijven draaien op de klimmetjes. Als je een vermogensmeter hebt zou het helemaal ideaal zijn qua pacing

8

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik heb een dicht achterwiel (tubes) maar die ga ik niet gebruiken, omdat ik niet de kans wil lopen dat ik met een lekke band de wedstrijd moet verlaten. Voor de wedstrijden in Nederland zal ik die wel monteren.

Als ik jou verhaal hoor, wil ik rond de 37 het fietsonderdeel doen. Maar misschien overschat ik mijzelf wel wat. Aan de andere kant, ik heb een hartslagmeter en heb al wat jaartjes gefietst. Dus ik moet ook daar wel op kunnen vertrouwen.

Thanks voor de info!

9

Re: IM70.3 Luxemburg

mstyz schreef:

Ik heb een dicht achterwiel (tubes) maar die ga ik niet gebruiken, omdat ik niet de kans wil lopen dat ik met een lekke band de wedstrijd moet verlaten. Voor de wedstrijden in Nederland zal ik die wel monteren.

Als ik jou verhaal hoor, wil ik rond de 37 het fietsonderdeel doen. Maar misschien overschat ik mijzelf wel wat. Aan de andere kant, ik heb een hartslagmeter en heb al wat jaartjes gefietst. Dus ik moet ook daar wel op kunnen vertrouwen.

Thanks voor de info!

Kans op lekrijden is kleiner met tubes dan met draadbanden.
Komt doordat tubes ( goede althans) met dubbel zo veel druk gereden kunnen worden, maakt steentjes oppikken veel moeilijker en stootlek is zo goed als onmogelijk. Vooraf tube ff goed checkeb op inrijdingen en je bent realatief safe. Verder potje pitstop mee, extra co2 patroon, en je bent in het onverhoopte geval van lek sneller weer onderweg

10

Re: IM70.3 Luxemburg

Door je band voor de wedstrijd na te kijken op steentjes en glas plus de band af te nemen met azijn kun je de kans op lekrijden aanzienlijk verminderen. Azijn zorgt ervoor dat de band schoon is en vuil zich slechter kan hechten.

11 Laatst bewerkt door mstyz (23-06-15 20:51:20)

Re: IM70.3 Luxemburg

In de voorbereiding heb ik de laatste week ingezet voor tapering, maar daar werd ik bijzonder nerveus van. Niks doen, of beter gezegd bijna niks doen werkt voor mij niet prettig. Gelukkig heb ik de dag voor de wedstrijd een stuk van het geaccentueerde parcours verkend. Dat is maar goed ook, want je kan makkelijk opblazen op die korte klimmetjes.

En dan de wedstrijd zelf. Als voorbereiding kon ik inzwemmen in het lokale zwembad. Fantastisch, alle onzekerheid van de twee weken ervoor waren weg. Ik gleed door het water en ik had gelijk ene goed gevoel. Zonder stress sprong ik in de Moesel, alleen maar zin om te starten. Het zwemmen ging daardoor als een speer. Na het startschot heb ik posities gepakt en heb ik regelmatig gekeken waar er ruimte was om weer verder te gaan. Dat pakte goed uit. Na zo’n 10 minuten heb ik besloten om een iemands draft te pakken. Dat heb ik de rest van de wedstrijd volgehouden. Van zwemmer naar zwemmer. Met een pr op het zwemmen als resultaat, 30:12. Ik snap nog steeds niet dat dat is gelukt. Als 56ste uit water van de 220.

Het fietsparcours had ik onderverdeeld in 4 segmenten, zodat ik per deel iets beter kon inschatten wat een goede snelheid was. De eerste 35km waren vlak, met wat stukken vals plat, en toch stiekem wat wind hier en daar. Het was hard werken om daar gemiddeld 40km/h te rijden. Het 2de en 3de segment heb ik (te) hard gereden. Bij 65-70km voelde ik al iets van verzuring, en daar schrok ik van.. In het 4de segment had ik onvoldoende power om door te trekken, en ik durfde dat eerlijk gezegd niet meer. Ik had de 13de fietstijd van mijn age-group, dik tevreden!

T1 en T2 gingen best prima. Een beetje zoeken naar mijn tas, en ik denk dat ik bij T1 alleen hoef te focussen op mijn pak in tas krijgen en dan verder naar de fiets. Dat kan al zo’n 30 seconden schelen in mijn ogen.

Lopen was zwaar. Ik had al te veel gegeven. Ik heb elke km een paar seconden langzamer gelopen dan de vorige. Het was gewoon op. Tijdens dit onderdeel heb ik vaak mijn doelen bijgesteld. Na T2 had ik 2:59 (18de), en ik hoopte iets van 4:35. Maar met 4:40 (24ste) en een looptijd van 1:40:25 was het prima.

Zwemmen: 0:33:15 -> 0:30:12
T1:            0:04:00 -> 0:03:30
Fietsen:      2:24:46 -> 2:23:31
T2:             0:01:30 -> 0:02:32
Lopen:        1:38:28 -> 1:40:28
------------------------------------
Totaal:       4:41:59 ->  4:40:09

12

Re: IM70.3 Luxemburg

mstyz schreef:

In de voorbereiding heb ik de laatste week ingezet voor tapering, maar daar werd ik bijzonder nerveus van. Niks doen, of beter gezegd bijna niks doen werkt voor mij niet prettig. Gelukkig heb ik de dag voor de wedstrijd een stuk van het geaccentueerde parcours verkend. Dat is maar goed ook, want je kan makkelijk opblazen op die korte klimmetjes.

En dan de wedstrijd zelf. Als voorbereiding kon ik inzwemmen in het lokale zwembad. Fantastisch, alle onzekerheid van de twee weken ervoor waren weg. Ik gleed door het water en ik had gelijk ene goed gevoel. Zonder stress sprong ik in de Moesel, alleen maar zin om te starten. Het zwemmen ging daardoor als een speer. Na het startschot heb ik posities gepakt en heb ik regelmatig gekeken waar er ruimte was om weer verder te gaan. Dat pakte goed uit. Na zo’n 10 minuten heb ik besloten om een iemands draft te pakken. Dat heb ik de rest van de wedstrijd volgehouden. Van zwemmer naar zwemmer. Met een pr op het zwemmen als resultaat, 30:12. Ik snap nog steeds niet dat dat is gelukt. Als 56ste uit water van de 220.

Het fietsparcours had ik onderverdeeld in 4 segmenten, zodat ik per deel iets beter kon inschatten wat een goede snelheid was. De eerste 35km waren vlak, met wat stukken vals plat, en toch stiekem wat wind hier en daar. Het was hard werken om daar gemiddeld 40km/h te rijden. Het 2de en 3de segment heb ik (te) hard gereden. Bij 65-70km voelde ik al iets van verzuring, en daar schrok ik van.. In het 4de segment had ik onvoldoende power om door te trekken, en ik durfde dat eerlijk gezegd niet meer. Ik had de 13de fietstijd van mijn age-group, dik tevreden!

T1 en T2 gingen best prima. Een beetje zoeken naar mijn tas, en ik denk dat ik bij T1 alleen hoef te focussen op mijn pak in tas krijgen en dan verder naar de fiets. Dat kan al zo’n 30 seconden schelen in mijn ogen.

Lopen was zwaar. Ik had al te veel gegeven. Ik heb elke km een paar seconden langzamer gelopen dan de vorige. Het was gewoon op. Tijdens dit onderdeel heb ik vaak mijn doelen bijgesteld. Na T2 had ik 2:59 (18de), en ik hoopte iets van 4:35. Maar met 4:40 (24ste) en een looptijd van 1:40:25 was het prima.

Zwemmen: 0:33:15 -> 0:30:12
T1:            0:04:00 -> 0:03:30
Fietsen:      2:24:46 -> 2:23:31
T2:             0:01:30 -> 0:02:32
Lopen:        1:38:28 -> 1:40:28
------------------------------------
Totaal:       4:41:59 ->  4:40:09

Respect!!!!!!!!!!!!!!!!

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig