1

Onderwerp: Bocholt 14 juni

Ik heb vandaag de 'Mitteldistanz' van Bocholt gedaan (2-90-20). Ik had daarover van tevoren geen topic geopend omdat ik verwachtte dat het mijn derde DNF op rij zou worden, aangezien ik nu al 6 weken geplaagd wordt door een mysterieuze blessure rond mijn linkerheup (mysterieus in de zin van: uit het niets gekomen, gaat niet voor- of achteruit, de fysio snapt er ook niks van, en de huisarts vond het reden genoeg om mijn bloed op van alles te laten testen). Zodoende had ik al 6 weken amper meer gelopen, en alleen voorzichtig gefietst.

Ik dacht vandaag: ik zie wel waar het schip strandt, zeker ook omdat de voorbereiding niet bepaald optimaal was: amper geslapen in het warme en lawaaierige hotel, te vroeg op voor een fatsoenlijk ontbijt (dus geen koffie - aargh!), mijn helm werd afgekeurd dus ik moest razendsnel een nieuwe kopen, manlief raakte z'n chip kwijt en is op het laatst nog teruggehold naar de auto om hem te zoeken (zonder resultaat, dus hij staat niet in de uitslag)... Toen het startsein klonk, dacht ik: nou, eerst maar eens even een beetje bijkomen...

Tot mijn grote verrassing strandde het schip niet, het voer hooguit een beetje moeizaam: alles was trager dan normaal. Vandaar, zowaar gefinisht in 6u12, en dat is toch wel een kwartier langzamer dan ik zou moeten kunnen, denk ik, maar eigenlijk viel dat me niet eens tegen, gegeven alles ervoor. Die onwillige bilspier trekt een beetje nu, maar verder geen problemen. Dat geeft toch wel weer wat moed voor de komende tijd!

Het was prima georganiseerd verder, en een heel festijn, een hele triathlon-dag in dat stadje, dat was leuk! 

Louise

2

Re: Bocholt 14 juni

Hoi Louise,

Leuk om je bevindingen te lezen!

Knappe prestatie, toch?

Blessures blijven de angst van iedere (oudere) sporter. Ik ben pas op m'n 40ste (nu 4 jaar geleden) weer actief gaan sporten. Vooral veel wielrennen. Nu aan het begin van mijn triatloncarrière. Hier en daar wat pijntjes maar niet noemenswaardig.

Succes met je herstel en verdere trainingen!

Gr. Remco

3

Re: Bocholt 14 juni

Leuk dat het toch goed is gegaan. Zelf dit keer de OD gedaan.Zwemmen en fietsen volgens verwachting maar met lopen last van een onwillige maag met de nodige kramp die pas in de laatste ronde wegtrok. Uiteindelijk 2.38 en weer 3 minuutjes sneller als de vorige keer.

Las op de site( gastenbuch) dat je ook op de dag zelf nog een chip kon huren tegen borg en huurkosten.

Wel raar dat je helm afgekeurd was. Al was de controle ook wat vreemd.Bij het ingaan vh parc fermee moest ik de helm afdoen zodat die beste man in de helm kon kijken. Naar de fiets heeft niemand gekeken  sad
Ben wel benieuwd waarom hij afgekeurd is ? iets om van te leren.

gr ramon

4

Re: Bocholt 14 juni

Remco_35 schreef:

Blessures blijven de angst van iedere (oudere) sporter.

Ja, klopt, ik heb ook de angst dat het 'de leeftijd' is of daarmee samenhangt. Maar ik geef het nog niet op, ik ga mogelijk zelfs naar een derde fysio. En dank ook, ja, ik ben wel blij!

ramon schreef:

Las op de site( gastenbuch) dat je ook op de dag zelf nog een chip kon huren tegen borg en huurkosten.

Klopt, zo eentje had ik, want mijn championchip is volgens hen voor eenmalige gebruik. Gebruik hem al jaren, maar dat kan volgens hen 'nur in Holland'. Ach so. Maar mijn man kreeg dat niet meer geregeld in de paar minuutjes voor de start die we nog over hadden na dat helmengedoe. Want dat was nog zoiets:

ramon schreef:

Wel raar dat je helm afgekeurd was. Al was de controle ook wat vreemd.Bij het ingaan vh parc fermee moest ik de helm afdoen zodat die beste man in de helm kon kijken. Naar de fiets heeft niemand gekeken  sad

Ja, precies, en daarop ging het mis, nouja, mis, ze hadden wel gelijk: bij het ín mijn helm kijken (nog nooit meegemaakt) kon je zien dat er een barst in zat. Ik had dat zelf niet gemerkt, moet gebeurd zijn in het vliegtuig vorig jaar (hij is meegeweest naar Canada), achteraf wel suf dat ik het niet gezien heb. Maarja, wel 3 triathlons mee gedaan nog sindsdien, in NL en België... Maar ook dat 'ging immer so, bei allen Triathlons'. Jaja. Nouja, in Duitsland dan? En níet kijken naar remmen, dat vind ik dan weer vreemd.
Maar goed, eind goed al goed: ik heb meegedaan, ik heb voor weinig geld een prima Mavic-helm (showroommodel) kunnen kopen, die oude helm was dus écht slecht, dus toch win-win zo, al met al, alleen was het wel een enorme dot stress vanochtend!

Louise

5

Re: Bocholt 14 juni

Heb dit jaar daar voor de 2 de keer de od gedaan. Vind het een prima verzorgde wedstrijd. Kreeg dit jaar een tijdstraf bij het fietsen, werd ingehaald alleen kon hij niet wegkomen op moment dat de jury motor langskwam. Fietste ruim 2 meter naast hem, helaas . Volgend jaar doe ik hier de mitteldistance.

6 Laatst bewerkt door HermanB (15-06-15 01:23:58)

Re: Bocholt 14 juni

Louise schreef:

Ja, precies, en daarop ging het mis, nouja, mis, ze hadden wel gelijk: bij het ín mijn helm kijken (nog nooit meegemaakt) kon je zien dat er een barst in zat. Ik had dat zelf niet gemerkt, moet gebeurd zijn in het vliegtuig vorig jaar (hij is meegeweest naar Canada), achteraf wel suf dat ik het niet gezien heb. Maarja, wel 3 triathlons mee gedaan nog sindsdien, in NL en België... Maar ook dat 'ging immer so, bei allen Triathlons'. Jaja. Nouja, in Duitsland dan? En níet kijken naar remmen, dat vind ik dan weer vreemd.

Goed gezien dan van die man, want inderdaad, met een barst erin biedt een fietshelm geen goede bescherming mee.

Übrigens geht es nicht immer so in Deutschland volgens mij. In elk geval niet in Ulm waar ik vorig jaar de OD deed en komende zomer ook de Mitteldistanz. Ze checkten daar zowel de fiets (remmen) als de helm, al kan ik me niet meer herinneren of ik die ook moest afzetten. Stond wel allebei in het wedstrijdreglement: dat remmen en helm in orde moesten zijn en dat de helm goed op het hoofd moest zitten - en dat daarop gecontroleerd werd.

Belangrijker: mooi dat je de triathlon hebt kunnen voltooien, zeker met die voorbereiding!

/Herman

7

Re: Bocholt 14 juni

Op gebied van blessures is het toch ook wel aangewezen dat je met een trainer zit die ervaring heeft om met oudere atleten te werken hoor. Want sommige sturen hun oudere atleten de vernieling in en andere laten ze hun PB presteren. Natuurlijk blessures liggen altijd op de loer of je nu jong of oud bent?

8

Re: Bocholt 14 juni

Klopt, en die trainers met ervaring met oudere sporters hebben de afgelopen weken alleen maar geroepen dat ik kalm aan moest doen en voorzichtig moest zijn en geduld moest hebben. Punt is namelijk dat het geen sportblessure is in de zin van: door sport veroorzaakt. Om de een of andere reden is 6 weken geleden mijn rug van nek tot bekken vast/scheef komen te zitten, met een peesontsteking bij mijn schouder en een onwillige bilspier/heup als gevolg. Dat zijn voor mij geen onbekende problemen, maar die schaal is wel nieuw, en wat helemaal nieuw is: dat het niet reageert op manuele therapie. Meestal heb ik er dus én minder last van, én maar op één plek, én is het met één of twee fysiotherapeutbezoeken weer okee voor een heel aantal maanden. Dat dat nu niet zo is, dat is raar.

Dus het komt niet door het sporten, het is zelfs zo dat de 'bovenkant' beter wordt van zwemmen of andere belasting, maar ik heb wel pijn en hinder (ik zwom af en toe met anderhalve arm, voor mijn gevoel, gister ging dat redelijk), en ik wil die heup en bilspier niet helemaal de vernieling in werken, dus ik heb zes weken lang mijn best gedaan om dat gebied niet te zwaar te belasten. Achteraf gezien, dus met de ervaring van gister, had ik misschien wel iets meer kunnen doen. Maarja, dat is wel echt achteraf lullen, en misschien ben ik gister juist kunnen finishen omdat ik in Bilzen en Krimpen ben uitgestapt zodra het pijn ging doen.

HermanB schreef:

Goed gezien dan van die man, want inderdaad, met een barst erin biedt een fietshelm geen goede bescherming mee.

Klopt, ja, ik heb dus een jaar met een onveilige helm rondgefietst, het schaamrood staat nog op mijn wangen!

Louise

9

Re: Bocholt 14 juni

Louise schreef:
HermanB schreef:

Goed gezien dan van die man, want inderdaad, met een barst erin biedt een fietshelm geen goede bescherming mee.

Klopt, ja, ik heb dus een jaar met een onveilige helm rondgefietst, het schaamrood staat nog op mijn wangen!

Louise

Beter het schaamrood op je wangen dan het schaafrood op je schedel zullen we maar zeggen.

10

Re: Bocholt 14 juni

big_smile  Ja, gelukkig niet nodig gehad, die helm!